لوله برق چیست و چه کاربردی دارد

لوله برق چیست و چه کاربردی دارد؟ | راهنمای جامع خرید لوله برق

لوله برق چیست و چه کاربردی دارد؟ لوله برق یکی از تجهیزات برق کاری ساختمان است که از آن برای حفاظت از سیم‌ها و کابل‌های برق در محیط‌های مختلف استفاده می‌شود. این محصول نقش مهمی در تامین ایمنی و عملکرد بهینه سیستم‌های برقی دارد. لوله برق در صنایع مختلف از جمله صنایع ساختمانی، خودروسازی، الکترونیکی، نفت و گاز و صنایع دیگر استفاده می‌شود. این لوله‌ها به افزایش ایمنی، دوام و کارایی سیستم‌های برقی کمک می‌کنند. به طور معمول در نصب کابل‌های برق در دیوار‌ها، سقف‌ها، زمین و سایر محیط‌ها از لوله برق استفاده می‌شود.

اگر قصد خرید یا اطلاع از قیمت لوله برق دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. همچنین می‌توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و از آن طریق با فروشنده و نماینده به طور مستقیم در ارتباط باشید.

در ادامه این مقاله از مجله راندنو به معرفی لوله برق و راهنمای خرید این محصول می‌پردازیم.

آنچه در ادامه می‌خوانیم:

لوله برق چیست؟

لوله برق یک لوله حفاظتی و عایقی است که برای حفاظت و افزایش ایمنی سیم‌ و کابل‌ برق از آن استفاده می‌شود. این لوله‌ها از موادی مانند پلاستیک، پلی اتیلن، PVC یا فلز ساخته می‌شوند. عمده مواد سازنده این محصولات پلیمر است. به طور معمول از این لوله ها در نصب کابل‌های برق در دیوار‌ها یا سقف‌ها استفاده می‌شود تا کابل‌ها را از خطراتی مانند حرارت، آب، حشرات، خراشیدگی یا ضربه محافظت کند.

اصلی‌ترین وظیفه لوله برق حفاظت از سیم و کابل برق است اما این استفاده از این محصول سیم و کابل کشی را راحت‌تر می‌کند. همچنین توسعه و عیب یابی سیم و کابل نیز راحت‌تر است. این لوله‌ها اغلب انعطاف‌پذیر هستند. به همین دلیل نصب و به کارگیری آن‌ها آسان‌تر است.

لوله برق چیست و چه کاربردی دارد؟
لوله برق چیست و چه کاربردی دارد؟

بیشتر بخوانید: لوله برق گالوانیزه چیست و چه کاربردی دارد؟


کاربرد لوله برق در انواع صنایع

لوله‌های برق در صنایع از کاربرد‌های زیادی برخوردار هستند. حفاظت از سیم و کابل یکی از کاربردهای این محصولات است. در ادامه به برخی از کاربرد‌های لوله برق در صنایع اشاره شده است:

  • صنایع ساختمانی: در صنایع ساختمانی از لوله‌های برق برای حفاظت از سیم و کابل‌ها و برق کشی استفاده می‌شود.
  • صنایع خودروسازی: در صنایع خودروسازی، لوله‌های برق برای اتصال بخش‌های مختلف به کار گرفته می‌شوند.
  • صنایع الکترونیکی: در صنایع الکترونیکی نیز برای جلوگیری از برق گرفتگی داخل تجهیزات لوله برق به کار گرفته می‌شود.
  • صنایع نفت و گاز: در صنایع نفت و گاز از لوله‌ها برای عبور سیم و کابل استفاده می‌شود.

علاوه‌بر این، لوله‌های برق در صنایع مختلفی مانند صنایع معدنی، صنایع غذایی، صنایع پزشکی و غیره نیز استفاده می‌شوند.

انواع لوله برق

براساس استاندارد‌های برق و ساختمان لوله‌های برق باید متناسب با پروژه برای کف، دیوار، سقف و دیگر مکان‌ها انتخاب شوند. این لوله‌ها به کمک دیگر اتصالات ساختمان به هم متصل می‌شوند و مسیر طولانی‌تری به وجود می‌آورند. به عنوان مثال در صورتی که بخواهیم لوله برق را در مسیر عمودی ادامه دهیم باید از زانویی‌های ۹۰ یا ۴۵ درجه استفاده کنیم. لوله‌ها براساس کاربرد و جنس به دسته‌های زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

لوله برق پی آمید

لوله برق پلی آمید نوعی لوله با مقاومت بالا است. این لوله در محیط‌های گرم با حرارت بالا می‌تواند به کار گرفته شود اما اشتعال‌پذیر است و باید میزان حرارت و دما کنترل شده باشد. این محصول جهت حفاظت و کاورینگ خطوط سیم و کابل از این محصول استفاده می‌شود. در ساخت این محصولات از مواد پلیمری استفاده شده است. لوله پلی آمید در رنگ‌های سفید، سفید خط دار یا مشکی به بازار عرضه شود.

لوله برق پی وی سی

لوله برق پی وی سی یکی دیگر از لوله برق‌های پرکاربرد در صنعت برق است. این لوله‌ها با دوام هستند و در برابر عوام محیطی مختلف از خود مقاومت نشان می‌دهند. یکی از مزیت‌های این لوله‌ها این است که وزن کمی دارند و به راحتی نصب می‌شوند. لوله برق PVC در دو نوع معمولی و نسوز – نشکن به بازار عرضه می‌شود. انتخاب این لوله‌ها به کاربرد مورد انتظار و محل نصب بستگی دارد. لوله‌های پی وی سی لوله‌هایی هستند که در فضا‌هایی با احتمال کشش، فشار و ضربه مناسب هستند. لوله‌های پی وی سی در دو نوع زیر به بازار عرضه می‌شوند.


بیشتر بخوانید: لوله برق پی وی سی چیست و چه کاربردهایی دارد؟


لوله پی وی سی خم سرد همان لوله UPVC است. این لوله‌ها به صورت غیرپلاستیکی ساخته شده‌اند و جنس آن‌ها سخت است. این لوله‌ها انعطاف‌پذیری کمتری نسبت به لوله پی وی سی خم گرم دارد. لوله PVC خم گرم پس از گرم شدن، به راحتی منعتطف می‌شوند و به حالت دلخواه خم می‌شوند. لوله‌های خم گرم دوام بیشتری نسبت به خم سرد دارند.

لوله پلیکا

لوله پلیکا (لوله پولیکا) نوعی لوله برق یو پی وی سی است که اغلب با رنگ طوسی به بازار عرضه می‌شوند. پلیکا برندی در زمینه تولید انواع لوله برق است. این شرکت به تولید لوله فاضلاب نیز می‌پردازد.

لوله برق پلی‌ اتیلن

لوله پلی‌اتیلن از نوعی پلاستیک نرم ساخته شده است. همین موضوع سبب افزایش انعطاف‌پذیری آن شده است. از لوله پلی‌اتیلن می‌توان در کابل کشی‌های زیر زمین استفاده کرد. برای کابل‌های مخابراتی و کابل‌های فیبر نوری اغلب از این لوله‌ها استفاده می‌شود.

لوله فولادی برق یا لوله برق گالوانیزه

لوله برق فولادی یکی از مقاوم‌ترین انواع لوله برق است که با نام لوله گالوانیزه برق نیز شناخته می‌شود. این لوله‌ها در برابر ضربه‌های شدید مکانیکی، جوندگی حیوانات، فشار و دیگر موارد از خود مقاومت نشان می‌دهند. لوله‌های فولادی برق اغلب به سه شکل لوله فولادی مشکی، لوله فولادی گالوانیزه سرد و لوله فولادی گالوانیزه گرم تولید می‌شوند.

  • لوله برق گالوانیزه سرد: این لوله‌ها از جنس فلز ساخته شده‌اند و آبکاری سرد روی آن‌ها صورت گرفته است. این محصولات اغلب در فضا‌های سرپوشیده مورد استفاده قرار می‌گیرد. امکان زنگ زدگی این محصولات در فضا‌های مرطوب وجود دارد.
  • لوله برق گالوانیزه گرم: این لوله‌ها از جنس فلز هستند و روی آن‌ها آبکاری گرم صورت گرفته است. این لوله‌ها را می‌توان در فضا‌های خارجی و مناطق سرباز نیز استفاده کرد. زیرا در اثر رطوبت دچار زنگ زدگی نمی‌شوند.

نوعی لوله فلزی با نام لوله کاندوئیت فلزی نیز به بازار عرضه می‌شود که از جنس آهن ساخته شده است. این لوله‌ها د وام بالایی دارند و برای استفاده در زیر آب مناسب هستند. این لوله‌ها به دلیل جنسی که دارند عایق مناسبی نیستند.


بیشتر بخوانید: لوله برق گالوانیزه چیست و چه کاربردی دارد؟


در سایت راندنو می‌توانید انواع لوله برق را مشاهده کنید و سپس با فروشندگان به صورت مستقیم ارتباط برقرار کنید.

لوله برق خرطومی

لوله خرطومی یکی از انواع لوله برق است که قابلیت انعطاف‌پذیری بالایی را دارد. این لوله‌ها به تمامی زاویه‌ها خم می‌شوند و جنس آن‌ها از پی وی سی و غیر قابل اشتعال است. لوله برق خرطومی در انواع مختلفی تولید می‌شود. پوشش روی لوله‌های خرطومی از جنس پلی آمید یا پلیکا است. از این لوله‌ها می‌توان برای عبور سیم‌های برق روی دیوار‌های سازه‌ای استفاده کرد. لوله خرطومی در انواع زیر به بازار عرضه می‌شود:

  • لوله خرطومی ساده: این لوله‌ها از سیم و کابل‌ها حفاظت می‌کنند و انعطاف بالایی دارند.
  • لوله خرطومی نسوز: این لوله‌ها از جنس پی وی سی ساخته شده‌اند و در برابر آتش و عوامل محیطی بسیار مقاوم هستند.

لوله فلکسیبل

لوله و اتصالات خرطومی در صورتی که روکش فلزی داشته باشند برای عبور سیم و کابل در دیواره‌های خارجی به کار ‌می‌روند. در این صورت این محصولات لوله فلکسی یا لوله فلکسیبل نامیده می‌شوند. از این لوله در محیط‌های کارگاهی و صنعتی استفاده می‌شود.

انواع لوله برق
انواع لوله برق

بیشتر بخوانید: لوله فلکسیبل چیست و چه کاربردی دارد؟


اتصالات لوله برق

اتصالات لوله برق نقش مهمی در نصب و اتصال لوله‌های برق دارند و برای ایجاد اتصالات محکم و ایمن بین لوله‌های برق استفاده می‌شوند. برخی از اتصالات متداول لوله برق عبارتند از:

  • بوش: بوش یا بوشن جهت اتصال لوله‌های برق فلزی به یکدیگر استفاده می‌شود.
  • براس بوش: جهت اتصال لوله برق فلزی به جعبه تقسیم از براس بوش استفاده می‌شود.
  • تبدیل: اگر بخواهیم از جعبه تقسیم انشعاب با لوله قطر کم بگیریم، از تبدیل استفاده می‌شود.
  • زانو: برای خم کردن مسیر لوله برق زانو به کار گرفته می‌شود.
  • جعبه تقسیم: جهت اتصال چند لوله برق به هم جعبه تقسیم به کار گرفته می‌شود.
  • بست: برای اتصال لوله برق‌های روکار بست استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از لوله برق ساختمان

استفاده از لوله برق در ساختمان‌ها از مزایا و فواید مهمی برخوردار است:

  • کاهش هزینه‌های تعمیر و تعویض کابل‌ها
  • کاهش خطر برق گرفتگی و آتش سوزی
  • حفاظت از کابل‌ها در برابر پوسیدگی
  • افزایش زیبایی و مرتب شدن محیط
  • امکان تغییر در مسیر سیم کشی

بهترین برند لوله برق

استفاده از لوله برق در صنعت ساختمان‌سازی ضرورت دارد. شرکت‌های زیادی به ساخت و تولید انواع لوله می‌پردازند. از بهترین این شرکت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

لوله برق سمنان‎

شرکت لوله پی وی سی سمنان یکی از برترین برند‌ها در زمینه تولید انواع لوله در ایران است. این شرکت از بهترین مواد اولیه و به روزترین دستگاه‌ها در ساخت تجهیزات استفاده می‌کند. سمان به تولید انواع لوله، زانویی و قوطی کلید می‌پردازد.

لوله برق رهورد خراسان

رهورد خراسان با بیش از سه دهه تجربه تحقیقاتی و تولیدی، توانسته یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده هی صنعت لوله برق در ایران باشد. محصولات تولیدی این شرکت با کیفیت هستند و مطابق با استاندارد‌های معتبر جهانی به بازار عرضه می‌شوند. این محصولات در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع برق، اتوماسیون، نیروگاه‌ها، صنایع هوایی، دریایی، ریلی و خودروسازی، صنایع نظامی و امنیتی به کار گرفته می‌شود.

لوله برق اوج

اوج یکی از برترین شرکت‌ها در زمینه تولید لوله برق است. اوج به تولید قوطی کلید پریز، جعبه فیوز مینیاتوری، انواع لوله برق و دیگر موارد می‌پردازد. در ساخت لوله‌های برق اوج از مواد اولیه با کیفیت، تجهیزات به روز و پرسنل حرفه‌ای استفاده شده است.

لوله برق توس فلکس

توس فللکس بیش از 35 سال سابقه در زمینه تولید تجهیزات برقی دارد. این شرکت گواهینامه‌ها و استاندارد‌های لازم را به دست آورده است. توس فلکس به تولید بست‌های نایلونی، سری لوله، انواع لوله برق، گلند و دیگر اتصالات می‌پردازد.

بهترین برند لوله برق
بهترین برند لوله برق

جمع بندی

در این مقاله از مجله راندنو به صورت کامل لوله برق را مورد بررسی قرار داده‌ایم. همچنین بهترین برندهای این محصول را به شما معرفی کرده‌ایم. با مراجعه به سایت راندنو می‌توانید انواع لوله برق مناسب با کاربری خود را جستجو کنید و قیمت آن را در فروشگاه های مختلف راندنو مقایسه کنید. سپس می‌توانید با فروشنده و یا نمایندگی فروش لوله برق به صورت مستقیم تماس بگیرید و محصول مورد نظر خود را خریداری کنید.