لوله فلکسیبل چیست و چه کاربردی دارد؟

لوله فلکسیبل چیست و چه کاربردی دارد؟

لوله فلکسیبل چیست و چه کاربردی دارد؟ امروزه برای محافظت از تجهیزات ساختمانی در پروژه‌های اقتصادی و تجاری از لوله فلکسیبل جهت محافظت از سیم و کابل استفاده می‌شود. همچنین این لوله در برابر رطوبت، خوردگی و آسیب‌های فیزیکی از سیم و کابل محافظت می‌کند. در این مقاله از مجله راندنو به معرفی لوله فلکسیبل پرداخته شده است و کاربردهای این لوله را برای شما شرح داده ایم. اگر قصد خرید لوله فلکسیبل دارید، می‌توانید به سایت راندنو مراجعه کنید. در سایت راندنو انواع لوله برق از جمله لوله فلکسیبل قابل مشاهده است.

آنچه در ادامه می خوانیم:

لوله فلکسیبل چیست؟

لوله فلکسیبل به عنوان یک محافظ سیم و کابل به کار گرفته میی‌شود و در پروژه‌های عمرانی و ساختمان سازی از آن استفاده می‌شود. در بازار این لوله را به نام لوله خرطومی نیز می‌شناسند. برای نصب این لوله‌ها از بست‌های مخصوص استفاده می‌شود. لوله فلکسیبل یک لوله انعطاف‌پذیر است که از جنس مواد مختلفی مانند پلاستیک، فلز یا مواد مرکب و پلیمر ساخته شده است. این نوع لوله‌ها به دلیل ویژگی انعطاف‌پذیری و توانایی خم شدن به شکل‌های مختلف، در بسیاری از صنایع و کاربردها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در حال حاضر بسیاری از سیم و کابل‌ها به صورت توکار مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل در زیر گچ و یا سنگ و خاک نصب می‌شوند. در این صورت از لوله برق فلکسیبل یا سایر لوله‌ها استفاده می‌شود.

انواع لوله فلکسیبل

لوله فلکسی برق در انواع زیر به بازار عرضه می‌شود:

لوله فلکسیبل روکش دار

این لوله‌ها از روکش‌های پلاستیکی از جنس PVC ساخته شده‌اند. از این مدل لوله برق در نصب و کابل کشی دوربین‌های مدار بسته استفاده می‌شود. از مزیت‌های این لوله می‌توان به قیمت مناسب و محافظت زیاد در برابر رطوبت و آب اشاره کرد. در زمان‌هایی که کابل‌ها در زیر زمین نصب می‌شوند، این لوله‌ها به کار گرفته می‌شوند. گاهی به اشتباه به این لوله‌ها لوله فلکسیبل پلاستیکی گفته می‌شود.

لوله فلکسی بدون روکش

این لوله‌ها روکش PVC ندارند. در نتیجه مقاومت آن‌ها نسبت به لوله‌های فلکسی روکش دار در برابر آسیب‌های محیطی کاهش پیدا می‌کند. از این لوله‌ها اغلب در محیط‌های داخلی استفاده می‌شود.

لوله فلکسیبل نسوز

این نوع لوله برق فلکسی، از سیلیکون تقویت شده ساخته شده است. همین موضوع سبب می‌شود مقاومت آن در برابر گرما زیاد شود. از لوله فلکسیبل نسوز در مکان‌هایی همچون کوره‌ها، سیستم‌های تهویه، سیستم‌های تخلیه بخار گاز و دیگر موارد استفاده می‌شود. البته در این محیط‌ها بهتر است علاوه بر لوله فلکسیبل نسوز از سیم و کابل نسوز نیز استفاده شود.

لوله فلکسیبل خرطومی شیلددار

با توجه به این که بیشتر کابل‌های مخابراتی در فضا‌های باز مورد استفاده قرار می‌گیرند، به محافظت نیاز دارند. به همین دلیل از لوله فلکسیبل برای نصب آن‌ها استفاده می‌شود. این لوله‌ها روکش پلاستیکی یا شیلد دارند و بیشتر در فضا‌های باز کاربرد دارند. جنس بدنه لوله‌ها فلکسی اغلب از جنس فلز گالوانیزه است. همین موضوع سبب شده است تا این لوله‌ها بتوانند فشار حداکثری را تحمل کنند.


بیشتر بخوانید: لوله برق چیست و چه کاربردی دارد؟


لوله خرطومی چه ویژگی‌هایی دارد؟

لوله خرطومی دارای مقاومت بالا در برابر فشار آب یا سایر سیالات است. این نوع لوله به دلیل ویژگی انعطاف‌پذیری، قابلیت خم شدن دارد و به شکل‌های مختلف می‌توان آن را نصب کرد. برخی از لوله‌های خرطومی از جنس موادی مانند فولاد ضد زنگ تولید می‌شوند. در نتیجه مقاومت آن‌ها در برابر خوردگی افزایش پیدا می‌کند. لوله‌های خرطومی معمولاً دارای اتصالاتی هستند که نصب و تعویض آن‌ها به راحتی امکان‌پذیر است.

برای اتصالات گرمایی و سیستم‌های تهویه از لوله خرطومی استفاده می‌شود. همچنین گاهی برای انتقال آب شهری، فاضلاب یا سایر سیالات نیز از این لوله استفاده می‌شود. لوله خرطومی قادر به تحمل فشارهای بالایی است و از مهم‌ترین ویژگی‌های آن می‌توان به همین نکته اشاره کرد.

کاربرد انواع لوله فلکسیبل چیست؟

  • صنایع برقی: در اتصالات برقی و کابل‌ها برای حفاظت و انتقال برق استفاده می‌شود.
  • صنایع مکانیکی: برای انتقال سیالات، گاز‌ها و مواد شیمیایی در صنایع مختلف استفاده می‌شود.
  • صنایع خودروسازی: در سیستم‌های تهویه، انتقال سوخت و سایر اتصالات خودرو‌ها استفاده می‌شود.
  • صنایع ساختمانی: برای اتصالات آب، گاز، تهویه و سیستم‌های دیگر ساختمانی استفاده می‌شود.
  • کشاورزی: برای انتقال آب در سیستم‌های آبیاری و کشاورزی استفاده می‌شود.

لوله فلکسیبل به دلیل انعطاف‌پذیری، مقاومت در برابر فشار و حرارت، و قابلیت استفاده در شرایط مختلف، یک ابزار مهم در صنایع مختلف است که به انتقال سیالات، مواد و انجام اتصالات مورد نیاز کمک می‌کند. برای خرید انواع مختلف لوله فلکسیبل می‌توانید به سایت راندنو مراجعه کنید.


بیشتر بخوانید: لوله برق پی وی سی چیست و چه کاربردهایی دارد؟


ابعاد لوله فلکسیبل

لوله‌های فلکسیبل در ابعاد استاندارد به بازار عرضه می‌شوند. این لوله‌ها باید مطابق با حجم و ورن کابل‌ها انتخاب شوند. منظور از سایز لوله برق فلکسی اندازه قطر این لوله‌ها است. این محصولات اغلب در اندازه‌های 11، 13، 16، 21، 25، 29، 36، 42 و 48 میلی‌متری به بازار عرضه می‌شوند. در میان سایز لوله‌ها، لوله فلکسیبل 16 بیشترین کاربرد را به خود اختصاص داده است.

ویژگی‌های لوله برق فلکسی

  • مهم‌ترین شاخصه لوله‌های فلکسی انعطاف‌پذیری بالای آن‌ها است. این لوله‌ها در برابر هرنوع کشش، خمیدگی، تغییر زاویه و چرخش مقاوم هستند. تمامی انواع این لوله‌ها انعطاف‌پذیری بالایی دارند.
  • ویژگی دوم این لوله‌ها دوام و مقاومت بالای آن‌ها است. این لوله‌ها در شرایط محیطی سخت همچون رطوبت، گرد و غبار، اشعه و دیگر موارد از خود مقاومت نشان می‌دهند.
  • این لوله‌ها در سایز‌ها متنوعی به بازار عرضه می‌شوند. بنابراین متناسب با هر نوع وزن و حجم کابل می‌توان از این لوله‌ها استفاده کرد.
  • لوله‌های فلکسی تخلیه الکتریکی را به صورت خودکار انجام می‌دهند و از نظر ایمنی مناسب هستند.
ویژگی‌های لوله برق فلکسی
ویژگی‌های لوله برق فلکسی

بیشتر بخوانید: لوله برق گالوانیزه چیست و چه کاربردی دارد؟


بهترین برند لوله برق فلکسی

امروزه از لوله‌های برق در تمامی مجموعه‌ها استفاده می‌شود. این وسایل در پروژه‌های عمرانی بیشترین کاربرد را دارند. امروزه شرکت‌های زیادی به تولید این محصولات می‌پردازند. از بهترین این شرکت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

لوله فلکسیبل رهاورد ایران

رهاورد یکی از برترین تولیدکننده‌های انواع لوله در ایران است. این شرکت لوله‌های متننوعی به بازار عرضه می‌کند اما نوع فلکسی آن شهرت بیشتری دارد. شرکت رهاورد ایران از برترین مواد اولیه، تجهیزات و پرسنل در ساخت لوله‌ها استفاده کرده است.

لوله فلکسیبل رهورد خراسان

رهفلکس یا رهورد خراسان یکی از شرکت‌های برتر در زمینه تولید انواع لوله برق در ایران است. این شرکت موفق به دریافت گواهینامه کیفیت و ایمنی از مؤسسه VDE آلمان بر اساس استانـدارد IEC 61386 شده است. همچنین نشان استاندارد ملی ایران بر اساس استاندارد INSO 11215-23 و گواهینامه ضدانفجار براساس استاندارد‌های IEC 60079-0 و IEC 60079-1 را کسب کرده است.

از دیگر برند‌های برتر در این زمینه می‌توان به کاوه، توس فلکس، سمنان و دیگر موارد اشاره کرد.

جمع بندی

اگر قصد خرید لوله فلکسیل را دارید با مراجعه به سایت راندنو می‌توانید از شرکت‌ها و فروشگاه‌های عضو در راندنو بدون واسطه به صورت حضوری و آنلاین خرید خود را انجام دهید. همچنین می‌توانید با شرکت‌ها و تامین کنندگان معتبر لوله‌های فلکسیبل در راندنو  ارتباط برقرار کنید و انواع مدل‌های مختلف را مشاهده کنید. قبل از خرید لوله فلکسیبل، بهتر است با کارشناسان فنی یا متخصصان راندنو مشورت کنید تا بهترین نوع و مدل را برای نیازهای خود انتخاب کنید.