کابل مفتولی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

کابل مفتولی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

کابل مفتولی چیست و چه کاربردی دارد؟ کابل مفتولی یا کابل خشک نوعی کابل است که هادی هایی با انعطاف پذیری کمتر و به شکل میله های مفتولی دارد. این کابل ها قدرت انتقال بیشتری دارند زیرا سطح مقطع هادی آن ها بزرگ تر است. امروزه استفاده از کابل مفتول مسی و آلومینیومی بسیار رواج پیدا کرده است.

در ادامه به پرسش کابل مفتولی چیست پاسخ می دهیم و ویژگی های آن را با هم مقایسه می کنیم. اگر قصد خرید کابل برق مفتولی دارید، می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و از این طریق با فروشنده ها به طور مستقیم در ارتباط باشید. همچنین می توانید مشخصات فنی و ویژگی های کابل ها را با هم مقایسه کنید.

آنچه در ادامه این مقاله می خوانیم:

معرفی کابل خشک یا مفتول

کابل مفتول یا کابل خشک نوعی کابل است که هادی از جنس آلومینیوم یا مسی دارد و سطح آن را یک پوشش عایق گرفته است. این کابل هادی از نوع مفتول دارد. به این معنا که یک یا چند رشته فلز مفتولی شکل، مقاوم و میله ای هادی این کابل را تشکیل داده است.

این محصولات در مقایسه با کابل افشان از انعطاف پذیری کمتری برخوردار هستند. به همین دلیل در بسیاری از مواقع به آنها کابل خشک نیز گفته می شود. البته این کابل ها در مقایسه با کابل مسی افشان و دیگر انواع آن، از هدایت الکتریکی بیشتری برخوردار هستند. در ادامه موضوع کابل مفتولی چیست باید گفت این کابل ها نیز همچون سایر کابل ها، وظیفه انتقال جریان برق را برعهده دارند و امروزه کاربردهای گسترده تری پیدا کرده اند.

کابل مفتولی چیست
کابل مفتولی چیست

بیشتر بخوانید: معرفی کامل انواع مشخصه کابل ها و کدگذاری سیم و کابل برق


انواع کابل خشک

کابل مفتولی از لحاظ جنس هادی به دو نوع مختلف تقسیم بندی می شود. هادی کابل، سیم های برق فلزی داخل کابل هستند که زیر یک لایه عایق و روکش قرار گرفته اند. انتقال جریان الکتریسیته از طریق همین سیم ها انجام می شود.

  • کابل مفتول آلومینیوم: این کابل ها دارای هادی هایی از جنس آلومینیوم هستند و نسبت به کابل های مسی از قیمت پایین تری برخوردار هستند زیرا آلومینیوم فلز ارزان تری نسبت به مس است.
  • کابل مفتول مسی: این کابل ها هادی هایی از جنس مس دارند. قیمت این کابل ها گران تر است اما کیفیت بسیار بالایی دارند. مس رسانای مناسبی برای انتقال جریان الکتریکی است.

در این بخش از مقاله کابل مفتولی چیست با انواع کابل خشک آشنا شدیم. کابل مفتول آلومینیوم و مس در سایزهای مختلفی به بازار عرضه می شود تا بتواند جریان الکتریکی را به خوبی انتقال دهد.

برخی از افراد کابل های مفتولی را براساس نحوه نصب و کاربرد نیز تقسیم بندی می کنند.

  1. کابل مفتولی ثابت: این کابل ها انعطاف پذیری کمی دارند به همین دلیل در مکان هایی که امکان جابه جایی آن ها کم است استفاده می شود. به عنوان مثال برای نصب در لوله کشی های برق از این کابل ها استفاده می شود.
  2. کابل مفتولی خشک: این کابل ها کمی منعطف تر از نوع اول هستند به همین دلیل به عنوان توزیع کننده های الکتریسیته از آن استفاده می شود.

کابل خودنگهدار

کابل خودنگهدار نوعی کابل برق است که از هادی آلومینیومی در ساختار آن استفاده شده است و این هادی تنها به شکل مفتول در دسترس است. وظیفه این کابل ها، انتقال برق به روشنایی خیابان ها، منازل مسکونی و … است که از روی تیرهای برق صورت می گیرد. این کار با سطح ایمنی بالا و کاهش حوادث و خطرات جانی و مالی همراه است زیرا کابل های خودنگهدار ایمنی مناسبی دارند. رنگ روکش این کابل ها اغلب مشکی است.


بیشتر بخوانید: معرفی کارخانه های تولیدکننده و نمایندگی کابل برق ایران


ساختار کابل مفتول

در ادامه مبحث کابل مفتولی چیست باید بگوییم این کابل ها از بخش های گوناگونی همچون هادی رسانا، عایق، حفاظ، زره فلزی، روکش جداکننده، پوشش میانی و روکش نهایی تشکیل شده اند.

عایق این کابل ها از موادی ساخته شده اند که خاصیت رسانایی آن ها صفر است، به همین دلیل مانع عبور جریان برق از خود می شوند. همچنین از نشت جریان الکتریکی نیز جلوگیری می کنند و ایمنی کابل را تا حد زیادی بالا می برند. این کابل از نظر هادی دارای رسانایی الکتریکی بالایی است زیرا هادی آن یکپارچه و ضخیم است.

این کابل ها در سطوح مقطع گوناگون از 1.5 الی 240 میلی متر به بازار عرضه می شوند. کابل مفتولی 6*2، کابل مفتول 4*2 و کابل مفتولی 10*4 از پرکاربردترین کابل های خشک هستند.

ساختار کابل مفتول
ساختار کابل مفتول

بیشتر بخوانید: انواع کابل مسی و مشخصات و کاربردهای آن در صنعت


کاربرد کابل مفتولی

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که این کابل ها را از کابل های افشان متمایز کرده است، میزان انعطاف پذیری و فرم دهی آن ها است. این کابل ها انعطاف پذیری بسیار کمتری نسبت به کابل های افشان دارند. از کابل خشک در تابلوهای برق صنعتی و در شبکه های انتقال و توزیع برق استفاده می شود.

ولتاژ نامی این کابل ها از 300 تا 500 ولت متفاوت است. کابل های ولتاژ بالا 1/0.6 کیلوولت نیز ارائه می شوند که بسیاری از افراد آن ها را به نام کابل زمینی می شناسند. این کابل ها با توجه به این سطح ولتاژی مورد استفاده قرار می گیرند. این کابل ها کارایی بالایی دارند و مقاومت فیزیکی آن ها نیز بیشتر است.

در ادمه موضوع کابل مفتولی چیست باید گفت از این کابل می توان در محیط های مرطوب و بسته استفاده کرد و این کابل ها برای سیم کشی ساختمان و مجموعه های بزرگ گزینه های مناسبی هستند.

در مکان هایی که باید از کابل نصب ثابت استفاده کرد، کابل های مفتولی عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می دهند. به همین دلیل در زیر مصالح ساختمانی، داخل لوله های زیرگچ، شبکه های توزیع برق و تابلوهای الکتریکی می توان از کابل خشک استفاده کرد. این کابل ها به دلیل مقاومت فیزیکی بالایی که دارند، دچار پوسیدگی و زنگ زدن نمی شوند و در مقابل ساییدگی از خود مقاومت نشان می دهند.

کاربرد کابل مفتولی
کاربرد کابل مفتولی

بیشتر بخوانید: کابل آرموردار چیست | مشخصات و کاربرد کابل زره دار


ضخامت و عایق کابل خشک

کابل های مفتولی تنوع بسیار بالایی دارند و در سطح مقطع ها و ضخامت های گوناگونی به بازار عرضه می شوند. کابل مفتولی 6*2، 4*2، 10*2، 10*4 و … از پرکاربردترین کابل های مفتولی موجود در بازار هستند. این کابل ها دارای عایق هایی از جنس PVC هستند. این کابل ها به اختصار کابل مفتول NYY نیز شناخته می شوند.

در این نامگذاری و استاندارد کابل مفتولی N نشان از مفتول بودن و Y نشان از عایق بودن کابل با مواد پی وی سی است. این اختصار نمادی بیان شده، برطبق استاندارد VDE است. تمامی کابل های مفتولی استاندارد باید از استاندارد جهانی مطابق با IEC 60228 پیروی کنند.

مزایای استفاده از کابل خشک

  1. قیمت مقرون به صرفه تر
  2. مقاوم در برابر زنگ زدن
  3. عمر مفید بالا
  4. رسانایی بالا و عملکرد مناسب
  5. مقاوم در برابر پیچیده شدن و ساییدگی
  6. سازگار با تمامی شرایط آب و هوایی

بیشتر بخوانید: کابل هوایی چیست؟ آشنایی با انواع کابل هوایی و کاربردهای آن


ولتاژ کابل خشک

  • کابل مفتول با ولتاژ نامی 300/500 ولت: در حال حاضر از این کابل های مفتولی اغلب در کاربری های صنعتی و فشار قوی استفاده می شود. با این حال، کابل های خشک با ولتاژ نامی 300/500 ولت نیز به بازار عرضه می شوند که از هادی های مسی تک مفتولی یا چند مفتولی تشکیل شده اند. این کابل ها می توانند 2 تا 5 رشته باشند.
  • کابل مفتول با ولتاژ نامی 0.6/1 کیلوولت: کابل های مفتولی که با ولتاژهای سطح بالاتر به بازار عرضه می شوند، دارای ولتاژ اسمی معادل 0.6/1 کیلوولت هستند. این کابل ها قابلیت نصب به صورت زمینی را دارند. به همین دلیل برخی از افراد آن ها را به عنوان کابل زمینی نیز می شناسند. این کابل ها در انواع تک یا چند رشته با سطح مقطع های مختلف به بازار عرضه می شوند.

کابل مفتولی یا افشان

در ادامه بحث کابل مفتولی چیست قصد داریم به بررسی تفاوت کابل مفتول و افشان بپردازیم:

  1. اولین تفاوت این دو نوع کابل در انعطاف پذیری آن ها است. کابل افشان منعطف تر از کابل خشک است.
  2. دومین تفاوت مربوط به مقاومت اهمی است که در کابل های خشک بیشتر از افشان است.
  3. کابل های مفتول در مقایسه با کابل های افشان از مقاومت فیزیکی بیشتری برخوردار هستند و در برابر ساییدگی و خوردگی مقاوم تر هستند.
  4. کاربرد این دو نوع کابل با هم تفاوت دارد. از هر نوع آن ها در جای مخصوصی استفاده می شود. از کابل افشان به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارد، در ماشین آلات و صنعت ساختمان سازی استفاده می شود.
  5. قیمت کابل های مفتولی معمولاً در یک متراژ و اندازه مشخص، از کابل های افشان کمتر است.
کابل مفتولی یا افشان
کابل مفتولی یا افشان

بیشتر بخوانید: کابل افشان چیست و چه تفاوتی با کابل مفتول دارد؟


استاندارد کابل مفتول

در این مقاله به موضوع کابل مفتولی چیست پرداختیم. این کابل ها عایق هایی از جنس پی وی سی دارند و با علامت اختصاری NYY نشان داده می شوند. کابل مفتول nyy مسی و کابل مفتول NAYY آلومینیومی است.

این کلمه اختصاری مطابق با استاندارد VDE تعیین شده است و تمامی این کابل ها باید از استاندارد جهانی مطابق IEC 60228 پیروی کنند. در سایت راندنو تمامی کابل های خشک و مفتولی مطابق استاندارد هستند.


بیشتر بخوانید: تشخیص سیم و کابل استاندارد و مرغوب


تفاوت کابل مفتول و افشان

این کابل ها از لحاظ ساختار و ویژگی هایی که دارند، با هم متفاوت هستند. برخی از تفاوت های این دو نوع کابل عبارتند از:

  • مقاومت اهمی در کابل مفتول بسیار بیشتر از کابل افشان است.
  • کابل های افشان به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارند، نمی شکنند و در مقابل خمیدگی مقاوم تر هستند.
  • مقاومت فیزیکی کابل های مفتولی در برابر ساییدگی، خوردگی، ضربه، فشار و … بیشتر از کابل انعطاف پذیر است.
  • مورد بعدی مربوط به قیمت کابل افشان و مفتولی است. کابل های مفتولی از کابل های افشان ارزان تر هستند.
  • مهم ترین تفاوت میان کابل های خشک و افشان، میزان انعطاف پذیری آن ها است. کابل های افشان چند برابر بیشتر از کابل های خشک انعطاف پذیری دارند.
  • کاربرد کابل های خشک با کابل های انعطاف پذیر افشان متفاوت است. به عنوان مثال، کابل های افشان در ماشین آلات، تابلوهای فرمان و … مورد استفاده قرار می گیرند.

برترین برندهای کابل خشک

استفاده از کابل های خشک در صنعت بسیار رواج پیدا کرده است. به همین دلیل شرکت های زیادی به تولید و ساخت این کابل ها پرداخته اند. برندهای زیر پرکاربردترین کابل های خشک را به بازار ارائه می کنند:

کابل مفتول خراسان افشارنژاد

شرکت خراسان افشارنژاد یکی از برترین شرکت های تولیدکننده انواع سیم و کابل در ایران است. این شرکت به تولید کابل مسی و آلومینیومی مفتول می پردازد. این محصولات در سطح مقطع ها و تعداد رشته های متنوعی به بازار عرضه می شوند. برخی از انواع کابل های خشک این محصول آرموردار هستند. کابل زره دار مفتولی خراسان افشارنژاد مقاومت بالایی دارد و به راحتی می توان از آن در تمامی صنایع استفاده کرد.

کابل مفتول کمان

کمان یکی از شرکت های تولیدکننده انواع سیم و کابل به خصوص کابل کمان است. کابل های خشک این شرکت همگی هادی هایی از جنس مس دارند. این کابل ها در انواع 2، 3 و 4 رشته به بازار عرضه می شوند. شرکت کمان علاوه بر این کابل، به تولید کابل های مسی افشان و نیمه افشان نیز می پردازد. این محصولات کیفیت بالایی دارند و پیش از ورود به بازار، در آزمایشگاه های تخصصی مورد تست و ارزیابی قرار می گیرند.

از دیگر برندهای تولیدکننده کابل خشک می توان به سیمیا، مسین، تک سیم البرز، آلوم کابل کاوه، پرتو الکتریک، همدان، البرز الکتریک نور و … اشاره کرد.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی انواع کابل مفتولی پرداخته شده است. کابل های مفتولی از پرکاربردترین کابل های برق موجود در بازار هستند که دوام و کیفیت بالایی دارند. این کابل ها جریان الکتریکی را به بهترین شکل ممکن منتقل می کنند اما انعطاف پذیری کمی دارند. دلیل آن هم شکل هادی این کابل ها است. در سایت راندنو می توانید انواع کابل مسی و آلومینیومی مفتولی را مشاهده کنید و به خرید آن اقدام کنید. در این سایت خریداران به صورت مستقیم و بدون واسطه با فروشندگان انواع سیم و کابل در ارتباط  هستند.