معرفی کامل انواع مشخصه کابل ها و کدگذاری سیم و کابل برق

معرفی کامل انواع مشخصه کابل ها و کدگذاری آن ها

مشخصه کابل ها و کدگذاری سیم و کابل از یک سری حروف و اعداد تشکیل شده است. نامگذاری کابل ها به کمک این کدها راهی برای تشخیص نوع سیم و کابل، مواد سازنده، ساختمان و کیفیت سیم و کابل است.

به کمک این حروف و اعداد می توان کابل و سیم مناسب برای یک مجموعه را خریداری کرد و مشخصات فنی سیم و کابل را شناسایی کرد. برای خرید کابل برق به سایت راندنو مراجعه کنید.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

نام گذاری مشخصه کابل ها از قواعد خاصی پیروی می کند. در این مقاله به معرفی مشخصه ها و کدهای موجود در نامگذاری سیم و کابل و نحوه نام گذاری کابل ها خواهیم پرداخت. با مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

حروف و اعداد درج شده بر روی سیم و کابل

بر روی اغلب کابل ها 4 گروه عبارت درج شده است که هر کدام نشان دهنده ساختار بخشی از کابل است. این عبارت ها داخل 11 سلول قرار می گیرند که برخی از آن ها تکمیل شده و برخی دیگر تکمیل نمی شوند. در ادامه به بررسی تخصصی این حروف و اعداد خواهیم پرداخت.

برای خرید سیم مسی با قیمت مناسب همین حالا اقدام نمایید.

نامگذاری سیم و کابل
نامگذاری سیم و کابل

ساختمان کابل

برای درک بهتر ساختمان کابل ها، در ابتدا باید بدانیم استاندارد vde چیست؟ در استاندارد آلمانی VDE، از حروف برای شناسایی ساختمان، مشخصه کابل ها و ساختار لایه های آن استفاده می شود.

این استاندارد در حال حاضر در بسیاری از کشورها از جمله ایران نیز رواج پیدا کرده است. این حروف از چند بخش تشکیل می شود:

بخش اول

این بخش جنس هادی را مشخص می کند. حرف N در علایم کابل ها نشان دهنده هادی مسی و حرف NA نشان دهنده هادی آلومینیومی است. این حروف سلول های 1 و 2 را در بر می گیرند.

برای مشاهده قیمت کابل آلومینیومی به سایت راندنو مراجعه کنید و با نماینده اصلی به صورت مستقیم در ارتباط باشید.


بیشتر بخوانید: مقایسه کابل مسی و آلومینیومی


بخش دوم

این بخش عایق سیم و کابل را مشخص می کند. Y به عنوان عایق پی وی سی (PVC) شناخته می شود. 2Y نشان دهنده عایق پلی اتیلن است. در صورتی که عایق از نوع XLPE باشد، حرف 2X را در مشخصه کابل ها مشاهده خواهیم کرد.

بخش سوم

این بخش نشان دهنده نوع شیلد کابل است. حرف C هادی هم مرکز مسی، حرف CW هادی هم مرکز مسی موجی شکل و حرف CE هادی هم مرکز مسی بر روی هسته است. حرف S نشان دهنده حفاظ از نوع سیم مسی، حرف SE نشان دهنده حفاظ مسی بر روی هسته، حرف H نشان دهنده شیلد بر روی هادی و حرف F نشان دهنده شیلد مقاوم در برابر آب است.

بخش چهارم

این بخش نشان دهنده نوع آرمور و زره در مشخصه کابل ها است. B نشان دهنده زره فولادی، F نشان دهنده زره به شکل سیم فولادی گالوانیزه تخت، G نشان دهنده نوار فولادی گالوانیزه مارپیچی و R نشان دهنده زره فولادی گالوانیزه با مقطع گرد است.


بیشتر بخوانید: کابل آرموردار چیست | مشخصات و کاربرد کابل زره دار


بخش پنجم

این بخش لایه عایق بیرونی و غلاف خارجی را نشان می دهد. حرف Y نشان دهنده غلاف و عایق بیرونی از جنس PVC، حرف A پوشش از نوع کنفی و حرف 2Y نشان دهنده پوشش پلی اتیلن است.

بخش ششم

کد J و یا O در این بخش نوشته شده است. به این معنا که آیا کابل دارای هادی حفاظتی است یا خیر؟ اگر کابل به هادی محافظ مجهز شده باشد، واژه J را در حروف آن مشاهده خواهید کرد. در غیر این صورت، از حرف O در عبارت آن استفاده شده است.

این نامگذاری براساس استاندارد VDE در مشخصه کابل ها است. در غیر این صورت بر روی کابل هایی با عایق PVC، عبارت PVC نوشته شده است.

ساختمان کابل
ساختمان کابل

تعداد رشته و سطح مقطع

علاوه بر حروف که جنس هادی، جنس عایق و کلاف را مشخص می کند، دو عدد اغلب به شکل حاصل ضرب نیز بر روی کابل درج شده که از مهم ترین مشخصه کابل ها است. عدد اول از سمت چپ تعداد رشته کابل و عدد دوم سطح مقطع کابل را مشخص می کند.

به عنوان مثال، اگر عبارت 2.5*2 را بر روی کابل مشاهده کنید، نشان دهنده این است که این کابل دارای 2 رشته با سطح مقطع 2.5 میلی متر مربع است.


بیشتر بخوانید: تفاوت سیم و کابل چیست؟


نوع هادی کابل

سلول نهم و دهم، نوع هادی کابل را مشخص می کند. هادی و هسته کابل ها در دو شکل گرد و مثلثی به بازار عرضه می شوند. برای مشخص کردن شکل این هادی ها، از حروف اختصاری استفاده می شود. این هادی ها هم چنین می توانند دارای خاصیت افشان و یا مفتولی باشند. این خاصیت نیز با حروف اختصاری نمایش داده می شود.

برای خرید کابل افشان همین حالا اقدام نمایید.

  1. حرف R نشان دهنده هادی گرد است.
  2. حرف S نشان دهنده هادی مثلثی شکل است.
  3. حرف E نشان دهنده کابل هایی با هادی مفتولی است.
  4. حرف M نشان دهنده کابل هایی با هادی از جنس افشان است.
نوع هادی کابل
نوع هادی کابل

بیشتر بخوانید: کابل افشان چیست و چه تفاوتی با کابل مفتول دارد؟


سطح ولتاژی

سلول آخر که با سلول یازدهم مصادف است، نشان دهنده سطح ولتاژی مشخصه کابل ها است که برحسب کیلو ولت بر روی آن درج شده است. براساس ولتاژ یک کابل می توانیم محل کاربرد آن و نوع فشار ضعیف، قوی و یا متوسط بودن آن را تشخیص دهیم.


بیشتر بخوانید: آشنایی با کابل فشار قوی، کابل آلومینیومی بخریم یا کابل مسی؟دریل


حروف ویژه نامگذاری سیم و کابل

گاهی یک سلول دوازدهمی هم برای مشخصه کابل ها در نظر گرفته می شود که برخی حروف ویژه که نشان دهنده برخی خواص ویژه هستند، در آن درج می شود. در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • Z: کابل کنترل شماره گذاری شده
  • F: کابل های انعطاف پذیر
  • E: کابل با قابلیت ایمنی بسیار بالا
  • TR: کابل با پوسته خارجی شفاف که اغلب به عنوان کابل کنترل مورد استفاده قرار می گیرد.
  • B: کابل های مجهز به سیم تخلیه بار
  • PU: بهره مندی از ماده پلی اورتان

برای خرید کابل کنترل همین حالا اقدام نمایید.

مثال:

برای درک بهتر نامگذاری انواع سیم و کابل، علایم و کدهای اختصاری کابل های برق، به مثال زیر توجه کنید:

یک کابل با سه رشته هادی مسی به شکل گرد و سطح مقطع 120 ميلی متر مربع و افشان را در نظر بگیرید.

این کابل با لايه عايقی از نوع PVC و يک لايه عایق خارجی PVC پوشانده شده است. سطح ولتاژی این محصول معادل 0.6/1KV کیلو ولت است. این کابل مطابق استاندارد VDE آلمان به این شکل نام گذاری می شود:

NYY-O    3*120   RM   0.6/1KV

حرف اول و دوم

سلول اول N نوشته شده است زیرا هادی کابل از نوع مسی است. در سلول دوم، حرف A نوشته نشده است زیرا در این صورت هادی کابل، آلومینيوم در نظر گرفته می شود.

حرف سوم

عایق این کابل از نوع پی وی سی است. به همین دلیل در سلول سوم حرف Y كه مشخصه عایق های PVC است، نوشته شده است.

حرف چهارم

درباره شیلد کابل هیچ سخنی به میان نرفته است. به همین دلیل كابل بدون شيلد در نظر گرفته می شود. بنابراین در سلول چهارم چيزی نوشته نمی شود.

حرف پنجم

این كابل بدون آرمور است. پس در سلول پنجم هم حروف خاصی نوشته نشده است.

سلول ششم

لايه عايق خارجی و محافظ بيرونی این کابل مسی از جنس پی وی سی است. به همین دلیل در سلول ششم حرف Y كه مشخصه کابل هایی با روکش نهایی PVC است، نوشته می شود.

كابل بدون هادی محافظ ارائه شده است. بنابراین در سلول بعدی از O استفاده شده است که نشان دهنده همین موضوع است.

عدد اول کابل

در سلول هفتم عدد 3 نوشته شده است زیرا این کابل به سه رشته هادی مسی مجهز شده است.

عدد دوم

سطح مقطع هادی این کابل معادل 120 ميلی متر مربع است. در نتیجه در سلول هشتم عدد 120 نوشته شده است.

سلول بعد از عدد

هادی این کابل ظاهری به شکل گرد دارد به همین دلیل از حرف R استفاده شده است. حرف M نیز نشان دهنده افشان بودن در کدگذاری سیم و کابل است.

در نهایت سطح ولتاژی این کابل که معادل 0.6/1 كيلوولت است در این بخش نوشته شده است.

انواع شماره سیم برق

شماره سیم های برق با سایز آن ها برابری می کند. این سایز برحسب سطح مقطع سیم ها است که شامل اعداد 0.5، 0.75، 1، 1.5، 2.5، 4، 6 و …  می شود. مشخصه سیم ها نیز از قواعدی مشابه کابل ها استفاده می کند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید سیم برق


مصارف مختلف انواع کابل برق

  • شبکه های محلی: برای انتقال برق در شبکه های محلی و کوچک اغلب از کابل های NYY و NYCY استفاده می شود.
  • انتقال انرژی به منازل: برای انتقال برق به منازل و کابل کشی در شبکه های زمینی می توان از کابل NYCY استفاده کرد و جهت شبکه های هوایی معمولاً از کابل هوایی یا کابل خودنگهدار استفاده شود.
  • کارخانجات شیمیایی: در کارخانه های شیمیایی کابل باید کیفیت و مقاومت خوبی داشته باشد. در این محیط ها اغلب از کابل های NYY،NYCY و NYCWY استفاده می شود.
  • روشنایی خیابان ها: در کابل کشی جهت روشنایی خیابان ها، کابل های nyy و nycy به کار می روند در شبکه ی هوایی نیز از کابل های خودنگهدار ymt که دارای غلاف فلزی هستند و می توانند سنگینی کابل را تحمل کنند، استفاده می شود.
  • پمپ بنزین ها، مناطق نفتی و پالایشگاه ها: کابل هایی که در این منطقه استفاده می شوند، باید بتوانند در محیط های شیمیایی دوام بیاورند. به همین دلیل از کابل هایی با مقاومت زیاد در پالایشگاه ها استفاده می شود. کابل هایی که روکش پی وی سی دارند و با غلاف سربی NYKY ارائه شده اند، گزینه های مناسبی هستند.
  • رود خانه ها، نهر های بزرگ آب و استخرها: در این شرایط باید از کابل های ضد آب استفاده شود. کابل پی وی سی NYKY گزینه مناسبی است.

بیشتر بخوانید: تشخیص سیم و کابل استاندارد و مرغوب


خرید و قیمت کابل برق

پس از بررسی مشخصه کابل ها شما را به خرید مناسب و مطمئن سیم و کابل دعوت می کنیم.

برای مشاهده لیست قیمت کابل مسی و آلومینیومی می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و با فروشنده و نماینده فروش کابل برق لاله زار و دیگر نقاط ایران به طور مستقیم در ارتباط باشید.

عواملی هم چون سطح مقطع، تعداد رشته، نوع هادی، استاندارد تولید، ولتاژ و … بر روی قیمت سیم و کابل اثرگذار هستند.

از برترین برندهای تولیدکننده این محصولات می توان کابل البرز، تک سیم، دامغان، رسانا، پرتو الکتریک، خراسان افشارنژاد، سهند، سیمیا، کمان، سیمند کابل، همدان، مغان و … اشاره کرد.

در این مقاله به بررسی علائم اختصاری کدینگ سیم ها و کابل ها پرداختیم. دانستن این موضوع سبب می شود تا انواع سیم و کابل های موجود در بازار را بهتر شناسایی کنید و بهترین آن ها را برای مجموعه خود خریداری نمایید.


بیشتر بخوانید: معرفی کارخانه های تولیدکننده و نمایندگی کابل برق ایران