تشخیص سیم و کابل استاندارد و مرغوب

تشخیص سیم و کابل استاندارد و مرغوب

تشخیص سیم و کابل استاندارد و مرغوب از سایر کابل ها، موضوع بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. امروزه از سیم و کابل در تمامی صنایع استفاده می شود. از ساختمان سازی و سیستم های روشنایی گرفته تا صنایع شیمیایی و کارخانجات مختلف، همگی به سیم و کابل نیاز دارند. به همین دلیل تشخیص سیم و کابل مرغوب بسیار اهمیت دارد.

سیم و کابل وظیفه انتقال جریان الکتریکی از یک نقطه به نقطه دیگر را برعهده دارد. اگر این انتقال به درستی صورت نگیرد، شبکه توزیع و برق رسانی با مشکل مواجه می شود. به همین دلیل تمامی تکنسین ها و پیمانکاران برقی باید از نحوه تشخیص سیم و کابل استاندارد و مرغوب آگاه باشند.

در این مقاله به روش هایی جهت تشخیص سیم و کابل برق استاندارد خواهیم پرداخت. با مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

روش هایی جهت تشخیص سیم و کابل مناسب

روش های زیادی وجود دارد که به کمک آن می توان استاندارد بودن سیم و کابل برق را بررسی کرد. در ادامه به برخی از این روش ها اشاره خواهیم کرد:

بررسی اجزای سیم و کابل

سیم و کابل از اجزای مختلفی تشکیل شده اند. یکی از راه های تشخیص استاندارد بودن سیم و کابل، بررسی اجزای آن ها است.

  • جنس هادی کابل: یکی از مهم ترین اجزای سیم و کابل، جنس هادی کابل است. بهترین نوع سیم و کابل هادی هایی از نوع مس دارند. در صورتی که در عنوان سیم و کابل بعد از حرف N حرف A ذکر شده بود، نشان دهنده این است که هادی کابل آلومینیومی است. کابل هایی که از هادی باکیفیتی برخوردار نیستند، جهت اضافه شدن وزن آن ها، مقداری فولاد یا دیگر ناخالصی ها به آن اضافه می شود. وجود این ناخالصی ها، رسانایی سیم و کابل را کم می کند و آن ها را از حالت استاندارد خارج می کند. علاوه بر این، هادی سیم و کابل های استاندارد درست در وسط و مرکز کابل قرار گرفته است و به اصطلاح سنتر بودن کابل باید رعایت شده باشد. می توان به کمک یک میکرو اهم متر، مقاومت هادی را اندازه گیری کرد و آن را با مقادیر استاندارد مقایسه کرد.
  • روکش کابل: روکش های کابل برق باید به گونه ای باشند که دوام بالایی داشته باشند. در سیم و کابل های نامرغوب و غیراستاندارد، از پی وی سی های ضعیف و تقبلی به عنوان روکش استفاده شده است.
  • تعداد رشته، سطح مقطع و رنگ کابل: منطور از مقطع کابل، سطح مقطع رشته های آن براساس میلی متر مربع است. کابل ها از یک الی چند رشته به بازار عرضه می شوند. این سطح مقطع ها در سایزهای استانداری تولید می شوند در برخی از موارد، کارخانه های کابل سازی کابل هایی مطابق با سفارش مشتری تولید می کنند. در کابل فشار ضعیف، اغلب هر رشته به رنگ مخصوصی مشخص می شود اما در کابل فشار قوی رشته های کابل تک رنگ هستند. کابل های استاندارد با این ویژگی ها به بازار عرضه می شوند.
  • غلاف یا عایق کابل: برخی از کابل های موجود در بازار یک نوع غلاف یا عایق دارند. این غلاف ها باید کیفیت مرغوبی داشته باشند. اغلب آن ها از سرب و دیگر فلزات هستند. زمانی که مقطع کابل برش زده می شود، باید غلافی که دورتادور رشته ها کشیده شده است، در تمامی نقاط با هم پهنای یکسانی داشته باشد. در اصطلاح سیم ها سنتر باشند. در کابل های استاندارد، در زمانی که عایق از کابل جدا می شود، این کار به راحتی صورت می گیرد و غلاف به شکل کشسانی از روی هادی جدا می شود.
بررسی اجزای سیم و کابل
بررسی اجزای سیم و کابل

بیشتر بخوانید: معرفی کامل انواع مشخصه کابل ها و کدگذاری سیم و کابل برق


تشخیص مرغوب بودن سیم و کابل از روی ظاهر

  1. روی بدنه تمامی سیم و کابل ها باید نشان استاندارد ISIRI حک شده باشد.
  2. قسمت خارجی و روکش کابل باید صاف باشد و هیچ گونه برآمدگی یا فرورفتگی نداشته باشد. اگر روکش کابل موج دار باشد، به این معنا است که در ساخت کابل و روکش آن، استانداردهای تولید رعایت نشده است.
  3. سنگین بودن کابل نشانه مرغوب بودن آن نیست. برخی از تولیدکنندگان سیم و کابل از وزن آلومینیوم و مس کم می کنند و مقداری ناخالصی همچون فولاد به آن اضافه می کنند.
  4. قطور بودن کابل نیز دلیل بر استاندارد بودن آن نیست. به عنوان مثال، بسیاری از کارخانه های سیم و کابل سازی از حجم رشته های هادی کم می کنند و به جای آن قطر غلاف، روکش و عایق را بیشتر می کنند. این کار وزن محصول را استاندارد می کند اما سبب می شود قدرت رسانایی آن از حالت استاندارد خارج شود.
  5. ضخامت روکش نباید از حالت استاندارد کمتر یا بیشتر باشد. در هر دو حالت ممکن است خطرات آتش سوزی و برق گرفتگی به وجود آید.
تشخیص سیم و کابل استاندارد
تشخیص سیم و کابل استاندارد

بیشتر بخوانید: بهترین برند سیم و کابل


سیم و کابل مسی

در ساخت سیم و کابل مسی باید استانداردهایی رعایت شود که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • باید از مس خالص و نرم یا آنیل شده در ساخت سیم و کابل مسی استفاده شود.
  • سطح هادی باید شفاف و براق باشد. روکش آن نیز صاف و بدون خلل باشد.
  • رشته های مسی نباید سیاه یا اکسید شده باشند.
  • کابل مسی افشان باید انعطاف پذیری لازم را داشته باشد و با خم و راست شدن کابل هادی شکسته نشود.
سیم و کابل مسی
سیم و کابل مسی

بیشتر بخوانید: کابل مسی چیست و چه کاربردی در صنعت دارد؟


سیم و کابل آلومینیومی

در ساخت کابل آلومینیوم نیز باید همانند کابل مسی، استانداردهایی رعایت شود. امروزه برخی از سازندگان کابل به دلیل بالا رفتن قیمت مس، سیم های آلومینیومی را با روکش مس به بازار عرضه می کنند. این کابل های آلومینیومی تقلبی هستند و مرغوبیت ندارند. بهتر است از کابل های آلومینیومی خالص استفاده شود.

به کار بردن کابل های آلومینیومی با روکش مسی در ساختمان سازی ممنوع است زیرا این کابل ها هادی های غیرمجاز دارند و برخلاف استاندارد ملی ISIRI607 و ISIRI1926 هستند. آلومینیوم از مقاومت الکتریکی زیادی برخوردار است و احتمال خوردگی و اکسیدشدن آن نیز بیشتر است. به همین دلیل باید از روکش مقاوم و هادی خالص در ساخت آن استفاده شود.

سیم و کابل آلومینیومی
سیم و کابل آلومینیومی

بیشتر بخوانید: مقایسه کابل مسی و آلومینیومی


استاندارد سیم و کابل در ایران

در ایران استاندارد هایی برای انواع سیم و کابل وجود دارد. این استاندارد یک کد ده رقمی است که در شناسنامه کالا وجود دارد و به شرکت تولیدکننده سیم و کابل اختصاص یافته است.

تمامی سیم و کابل های مرغوب و استاندارد باید این کد ده رقمی را داشته باشند. حال برای تشخیص سیم و کابل استاندارد و مرغوب می توان کد ده رقمی را به سازمان ملی استاندارد ایران به شماره 10001517 پیامک کرد. نتیجه نیز بلافاصله برای فرد ارسال می شود. در این پیامک اطلاعات زیر ذکر شده است:

  1. نام محصول
  2. تاریخ اعتبار
  3. نام واحد تولیدی و شرکت سازنده
  4. استان و شهرستان تولید
  5. نوع استاندارد
  6. وضعیت پروانه

بیشتر بخوانید: معرفی کارخانه های تولیدکننده و نمایندگی کابل برق ایران


خرید سیم و کابل استاندارد

حال که با روش های تشخیص سیم و کابل استاندارد آشنا شوید، برای دانستن قیمت سیم و کابل مرغوب و مشاهده لیست کابل های استاندارد می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید. در این سایت می توانید با فروشندگان و تولیدکنندگان انواع سیم و کابل صنعتی و … در ارتباط باشید و کالای مورد نیاز خود را بدون واسطه از نمایندگان خریداری کنید.

از برترین برندهای تولیدکننده سیم و کابل می توان به خراسان افشارنژاد، سیمیا، پرتوالکتریک، البرزالکتریک نور، کمان و … اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: رنگ سیم برق