کابل آرموردار چیست | مشخصات و کاربرد کابل زره دار

کابل آرموردار چیست | مشخصات و کاربرد کابل زره دار

کابل آرموردار چیست و چه کاربردی دارد؟ کابل آرموردار یا کابل زره دار کابلی است که در ساختار و اجزای تشکیل دهنده آن یک لایه زره وجود دارد که این زره سبب افزایش مقاومت فیزیکی و مکانیکی کابل می شود.

با توسعه شبکه های توزیع و برق رسانی، کاربرد کابل ها نیز بیشتر شده است و بسیاری از آن ها در محیط های سخت قرار می گیرند. به همین دلیل جنس و ساختمان کابل ها بسیار حائز اهمیت است.

خرید انواع کابل آرموردار
خرید انواع کابل آرموردار

بسیاری از کابل ها در شرایطی مانند رطوبت، سرما و گرمای شدید، نفوذ گرد و خاک، وجود حشرات و … قرار می گیرند. در این شرایط کابل آرموردار یا زره دار نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند.

اگر قصد خرید کابل آرمور دار دارید، می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و از این طریق با نمایندگی های فروش کابل به صورت مستقیم در ارتباط باشید. برای شناخت بهتر نیز می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

در ادامه به معرفی انواع کابل زره دار و توضیح کابل آرموردار چیست | مشخصات و کاربرد کابل زره دار می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل زره دار یا آرموردار چیست

پیش از خرید انواع کابل های مسلح می بایست به ویژگی های آن ها دقت کنید و ابتدا به سؤال کابل آرموردار چیست پاسخ دهید. کابل های مجهز به زره و یا آرموردار، کابل هایی هستند که در برابر آسیب های مکانیکی و فیزیکی از خود مقاومت نشان می دهند.

در بررسی مشخصات و کاربرد کابل زره دار باید بگوییم این کابل یکی از انواع کابل برق است که دارای یک لایه محافظتی مخصوص است و از ساییده شدن و قطع شدن کابل جلوگیری می کند. لایه ای که به عنوان آرمور در این کابل ها مورد استفاده قرار می گیرد، اغلب به صورت شیاردار و فلزهای نازک به هم تنیده شده است.

دلیل این نوع طراحی در کابل های آرمور دار فراهم کردن انعطاف پذیری است. در واقع این کابل ها تمامی استانداردها و ویژگی های یک کابل عادی را حفظ می کنند، با این تفاوت که مقاومت فیزیکی بیشتری دارند.

به این محصولات، کابل های مسلح نیز گفته می شود. کابل های مسلح به کمک گلند مخصوص به سایر تجهیزات متصل می شوند. گلند کابل آرموردار به صورت جداگانه باید خریداری شود.

گلند کابل آرموردار
گلند کابل آرموردار

استحکام و مقاومت این کابل ها سبب شده است تا در چند دهه گذشته، بیش از پیش مورد توجه و استفاده قرار بگیرند.

کابل آرموردار چیست
کابل آرموردار چیست

بیشتر بخوانید: آشنایی با کابل فشار قوی، کابل آلومینیومی بخریم یا کابل مسی؟


ساختار کابل آرموردار

برخلاف تصور مردم، کابل های آرموردار تنها از یک لایه آرمور فلزی ساخته نشده اند. ساختار داخلی کابل ها از 5 بخش جداگانه تشکیل شده است. علاوه بر این، لایه های زیادی جهت محافظت و افزایش دوام نیز در آن استفاده شده است.

هادی کابل زره دار

هادی کابل مهم ترین بخش آن است که در مرکز کابل قرار می گیرد. هادی این محصولات اغلب خشک و یا نیمه مفتول است و می تواند از جنس مس و یا آلومینیوم باشد.

روکش کابل زره دار

یک لایه عایق و روکش PVC به دور هادی کشیده شده است.

فیلر کابل آرمور دار

در داخل کابل های مجهز به زره، از یک لایه ضد آب به نام فیلر استفاده شده است. این لایه از نفوذ آب به ساختار داخلی کابل جلوگیری می کند. این لایه می تواند از جنس PVC و یا XLPE باشد. مزیت XLPE در این است که انعطاف پذیری بیشتری برای کابل فراهم می شود اما قیمت آن بیشتر است.

جنس آرمور

آرمورهای به کار رفته در در این مدل از کابل های برق، اغلب از جنس فویل کولار فولادی و آلومینیومی هستند. کولار (kevlar) همانند یک فیبر مصنوعی است که از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است. در برخی از موارد، این آرمور از جنس الیاف شیشه، پلی اتیلن و … است.

برخی از این محصولات دارای آرمورهای سربی هستند. کابل آرموردار سرب دار نیز کاربرد بسیار زیادی در صنعت دارد.

ژاکت خارجی کابل

ژاکت خارجی این کابل ها از هادی و دیگر اجزای کابل در مقابل سایش، پیچش، فشار، ضربه و … محافظت می کند. علاوه بر این، دارای خاصیت ضد جوندگی نیز است.

وجود این لایه ها در کابل سبب می شود تا در هنگام نصب و راه اندازی نیز آسیبی به کابل وارد نشود.

ساختار کابل آرموردار
ساختار کابل آرموردار

بیشتر بخوانید: مقایسه کابل مسی و آلومینیومی


کاربرد کابل زره دار

برای بررسی دقیق تر سؤال کابل آرموردار چیست می بایست ابتدا کاربرد این نوع کابل را بررسی نماییم:

به دلیل مقاومت مکانیکی بالاتر این محصولات، از این کابل ها می توان در شرایط آب و هوایی سخت تر نیز استفاده کرد. از کابل آرموردار فشار قوی در سیستم های توزیع برق استفاده می شود و این مورد مهم ترین کاربرد این کابل ها است. در ادامه به برخی دیگر از کاربردهای کابل زره دار اشاره خواهیم کرد:

  1. کابل کشی در زیر خاک و به صورت دفنی
  2. کابل کشی داخل کانال ها، لوله ها و یا انواع داکت برق
  3. کابل کشی در مکان های مرطوب و یا داخل آب
  4. استفاده در مکان های پر گرد و غبار
  5. استفاده در محیط های روغنی، بازی و اسیدی
  6. استفاده در محیط هایی با وجود حشرات زیاد
  7. کابل کشی در کارخانه های پتروشیمی، نفتی و گازی
مشخصات و کاربرد کابل زره دار
مشخصات و کاربرد کابل زره دار

بیشتر بخوانید: کابل افشان چیست و چه تفاوتی با کابل مفتول دارد؟


انواع کابل آرموردار

این کابل ها براساس نوع و جنس آرموری که دارند، به چند دسته مختلف تقسیم بندی می شوند. در ادامه به معرفی انواع کابل زره دار خواهیم پرداخت:

  • کابل با آرمور سیم فولادی که اصطلاحاً کابل SWA نامیده می شود.کابل هایی که از سیم فولادی به عنوان غلاف و زره در ساختار آن ها استفاده شده است، استحکام بالایی دارند و به راحتی در زیر خاک و محیط های مرطوب مورد استفاده قرار می گیرند. سیم هایی که به عنوان زره در ساختار این کابل ها به کار می روند، می توانند سطح مقطع گرد یا تخت داشته باشند.
  • کابل با آرمور نوار فولادی که اصطلاحاً کابل STA نامیده می شود. این کابل ها بدون این که نیاز باشد داخل لوله نصب شوند، می توانند به راحتی در زیر زمین قرار بگیرند زیرا از مقاومت بالایی برخوردار هستند.
  • کابل با آرمور آلومینیومی که اصطلاحاً کابل AWA نامیده می شود. این کابل ها از یک یا چند هسته تشکیل شده اند و یک زره سیمی شکل از جنس آلومینیوم در ساختار آن ها به کار رفته است.
  • کابل زره دار غلاف سربی که این کابل ها در دو نوع فشار متوسط و فشار ضعیف به بازار عرضه می شوند و در محیط های شیمیایی، کارخانه های پتروشیمی، پمپ بنزین ها و پروژه های مربوط به نفت و گاز از آن ها استفاده می شود. این کابل ها روکش پلیمری مرغوبی دارند.
  • کابل آرمور سیم افشان یا بافت مسی نوع دیگری است که در مکان هایی که به محافظت کمی نیاز است، استفاده می شود. این محصول بافت سیمی نازک دارد که به عنوان پوشش بیرونی به صورت مستقیم روی کابل نصب می شود.
انواع کابل آرموردار
انواع کابل آرموردار

بیشتر بخوانید: معرفی کامل انواع مشخصه کابل ها و کدگذاری سیم و کابل برق


کابل شبکه زره دار

یکی از پرکاربردترین انواع این کابل، کابل شبکه زره دار است. از این تجهیزات برای اتصال و انتقال داده و اطلاعات میان کامپیوترها، سوئیچ ها، شبکه های مختلف و روترها مورد استفاده قرار می گیرد. کابل شبکه که به همراه شیلد و زره عرضه می شود، مقاومت خوبی در برابر نویز و دیگر اختلالات دارد. این کابل از مجموعه سیم ها تشکیل شده است.

کابل آرموردار ضد حریق

این کابل ها که به آن ها کابل آرموردار مسلح نیز گفته می شود، نوعی کابل نسوز هستند که به یک لایه محافظتی در برابر حریق و قطع شدن مجهز شده اند. لایه محافظ می تواند از جنس آلومینیوم، فولاد گالوانیزه و یا فولاد خالص باشد. عایق این کابل ها نیز اغلب از جنس سیلیکون (Silicon) است و در لایه زیرین نیز از یک نوع سیلیکون تقویت شده با قدرت بالا استفاده شده است.

گلند کابل آرموردار

در زمان نصب این کابل ها داشتن بست مناسب در انتهای کابل نکته ای ضروری است. در واقع این بست ها کمک می کنند تا کابل به درستی و به شکل صحیح به زمین متصل شوند. این بست ها مخصوص کابل آرموردار هستند و گلند نام دارند. گلندها سایزهای مختلفی دارند و بسته به قطر خروجی کابل و تعداد هادی ها باید آن ها را انتخاب کرد. در فضاهای خارجی از گلند نوع CW و در فضاهای داخلی از گلند نوع BW استفاده می شود. گلندها با دو محفظه پلاستیکی ارائه می شوند.

تفاوت کابل آرموردار و بدون آرمور

پس از بررسی سؤال کابل آرموردار چیست لازم است بدانیم کابل های بدون آرمور و کابل های آرموردار با هم تفاوت دارند. این تفاوت به چند بخش مختلف تقسیم می شود. در ادامه به مواردی که سبب تمایز میان کابل ها می شود اشاره خواهیم کرد:

ساختار کابل آرمور

کابل های آرموردار دارای یک لایه حفاظ خارجی هستند که در کابل های بدون آرمور از آن استفاده نشده است. کابل های مجهز به زره نسبت به کابل های ساده، ساختاری پیچیده تری دارند.

قیمت کابل زره دار

طبیعی است که قیمت روز کابل زره دار بیشتر از کابل ها معمولی است. زیرا در ساختار آن ها از مواد اولیه بیشتری استفاده شده است. هم چنین این کابل ها حفاظت بیشتر و بهتری دارند. همین امر سبب تفاوت در قیمت کابل ها می شود. در میان کابل های زره دار، کابل هایی که آرمور از جنس فولاد و یا آلومینیوم دارند، از کابل هایی با آرمور کولار ارزان تر هستند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل زره دار یا آرموردار


کاربرد کابل

کابل هایی که محافظت بیشتری در مقابل آسیب های مکانیکی از خود نشان می دهند، کاربردهای گسترده تری دارند. از این کابل ها می توان در خارج از ساختمان ها استفاده کرد.

هم چنین این کابل دارای یک لایه جهت محافظت از نشت برق است. به همین دلیل در محیط های مرطوب که خطر برق گرفتگی بیشتر می شود نیز می توان از این کابل ها استفاده کرد. در صورتیکه کاربرد کابل های معمولی و بدون آرمور محدودتر است.

تفاوت کابل آرموردار و بدون آرمور
تفاوت کابل آرموردار و بدون آرمور

بیشتر بخوانید: محاسبه سطح مقطع کابل براساس مسافت و جریان به همراه جدول


تفاوت شیلد و آرمور

بسیاری از افراد کابل های آرموردار را مشابه کابل های شیلددار در نظر می گیرند و تصور می کنند که این کابل ها ساختار یکسانی دارند. در صورتی که چنین نیست. کابل شیلددار کابلی است که در سیستم های برق رسانی، شبکه های کامیپوتری، سیستم های امنیتی و دیگر موارد کاربرد دارد. این محصولات در برابر نویز و اختلالات الکترومغناطیسی از خود مقاومت نشان می دهند. کابل شیلددار می تواند اطلاعات را در برابر فشارهای الکتریکی حفظ کند. در صورتی که کابل آرموردار در محیط های پرخطر به منظور افزایش مقاومت فیزیکی و طول عمر کابل استفاده می شود. بنابراین اصلی ترین تفاوت کابل های شیلددار و آرموردار در ساختار آن ها است.

علامت اختصاری کابل زره دار

کابل های زره دار با حروف انگلیسی نامگذاری می شوند. به عنوان مثال کابل NYRY کابلی زره دار با دو روکش از جنس پی وی سی است. کابل N2XRY کابلی زره دار با یک روکش PVC و یک روکش XLPE است.

برترین برندهای کابل آرموردار

امروزه استفاده از این مدل کابل ها در صنعت و سیستم های کابل کشی بسیار رواج پیدا کرده است. به همین دلیل شرکت های زیادی به تولید و ساخت این محصولات می پردازند.

کابل زره دار یزد

شرکت سیم و کابل یزد در زمینه تولید انواع سیم و کابل مسی و آلومینیومی فعالیت می کند. محصولات این شرکت از تنوع بالایی برخوردار هستند. سیم و کابل شرکت یزد کیفیت بالایی دارند و به راحتی پاسخگوی نیاز تمامی مصرف کنندگان هستند. کابل های آرموردار و زره دار این شرکت بسیار پرکاربرد هستند و از آن ها در صنایع مختلف استفاده می شود زیرا موفق به دریافت استانداردهای تولید سیم و کابل شده اند.

کابل آرموردار خراسان افشارنژاد

یکی دیگر از شرکت های بنام در زمینه تولید انواع سیم و کابل، شرکت خراسان افشارنژاد است. این شرکت در سال 1345 تأسیس شده است. خراسان افشارنژاد به تولید انواع سیم و کابل مسی و آلومینیومی می پردازد. این کابل ها پیش از عرضه به بازار، در آزمایشگاه های تخصصی تست و ارزیابی می شوند. کابل های آرموردار این شرکت بسیار پرکاربرد هستند و در تمامی مکان ها مورد استفاده قرار می گیرند.

کابل آرموردار همدان

شرکت کابل همدان یکی از برترین شرکت ها در زمینه تولید انواع سیم و کابل است. این شرکت به تولید کابل آرموردار با غلاف سربی و فولادی می پردازد. شرکت سیم و کابل همدان محصولات دیگری همچون کابل مسی افشان، مفتول و نیمه افشان، کابل های آلومینیوم خودنگهدار و … را نیز به بازار عرضه می کند. این شرکت در سال 1361 و در همدان تأسیس شده است و هدف آن جلب رضایت مشتری و برطرف کردن نیازهای بازار برق و صنعت ایران در حوزه سیم و کابل است.

لیست قیمت کابل آرموردار

برای مشاهده لیست قیمت کابل زره دار می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و با نمایندگی کابل آرموردار لاله زار و دیگر نقاط ایران در ارتباط باشید. مشخصات فنی کابل آرموردار، کاتالوگ و نمایندگی های فروش کابل زره دار در این سایت قابل رؤیت هستند.

سطح مقطع، جنس هادی، تعداد رشته، نوع آرمور، جنس روکش و … نکاتی هستند که بر روی قیمت کابل برق زره دار اثرگذار هستند و پیش از خرید کابل زره دار می بایست مورد توجه قرار بگیرند.


بیشتر بخوانید: معرفی کارخانه های تولیدکننده و نمایندگی کابل برق ایران


جمع بندی

امروزه کابل های آرموردار به یکی از پرکاربردترین انواع کابل های برق در ایران تبدیل شده اند. این محصولات را می توان در فضاهای خارجی و مکان هایی با شرایط محیطی سخت استفاده کرد. زیرا زره کابل، از هادی محافظت می کند. این کابل ها استحکام و مقاومت زیادی دارند. در این مقاله از مجله راندنو به طور کامل به بررسی ویژگی های کابل زره دار، انواع، کاربرد و ساختار آن پرداخته شد. شناخت این کابل به شما کمک می کند بتوانید بهترین کابل زره دار را برای مجموعه خریداری کنید.