انواع سوکت و کیستون شبکه

معرفی انواع سوکت شبکه و کیستون شبکه

انواع سوکت شبکه و کیستون شبکه را می توانید در تمامی شبکه ها پیدا کنید. این محصولات نقش بسیار مهمی در شبکه دارند. در آماده سازی زیرساخت های یک شبکه با ابعاد بزرگ و کوچک به تجهیزات زیادی نیاز است. هدف استفاده از این تجهیزات، برقراری ارتباطی راحت، سریع، باکیفیت، کارآمد و سازگار با دیگر تجهیزات شبکه است. کیستون و سوکت شبکه از اصلی ترین این تجهیزات به شمار می آیند.

در این مقاله به معرفی تخصصی انواع کیستون شبکه و سوکت شبکه می پردازیم. برای خرید و اطلاع از قیمت سوکت شبکه می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کیستون شبکه چیست؟

کیستون شبکه یا پریز شبکه، همانطور که از نامش پیداست، وظیفه برقراری ارتباط سیستم شبکه با تجهیزات اکتیو و پسیو را دارد. به طور مثال، زمانی که یک سیستم کامپیوتر و یا لپتاپ، شبکه می شوند، می بایست از طریق یک پچ کورد به یک پریز شبکه اتصال یابند.

هدف از طراحی این تجهیزات، تسهیل در ارتباطات شبکه بوده است. این محصول از یک سو به کابل شبکه یا پچ کورد متصل می شود و از سوی دیگر یک پورت مادگی از نوع RJ45 و … در اختیار کاربران قرار می دهد. در واقع در هر قسمت از شبکه که لازم است به کابل شبکه در زیر ساخت متصل شود، باید از کیستون شبکه استفاده کرد. به طور کلی دو نوع کیستون از سایر آن ها اهمیت بیشتری دارد:

  • کیستون شبکه (جهت استفاده در کنار تجهیزات شبکه و کابل ها)
  • کیستون تلفن (جهت استفاده در تجهیزات تلفن و سیستم های مخابرات)

کاربرد پریز شبکه

این وسیله از پرکاربردترین قطعات موجود در شبکه است که یک قطعه در تجهیزات پسیو شبکه محسوب می‌ شود. اصلی ترین وظیفه کیستون، برقراری ارتباط میان کابل شبکه یا پچ کورد با دیگر تجهیزات شبکه همچون روتر، سرور، سوئیچ، کیس کامپیوتر و در نهایت کاربران است. کیستون این کار را با ارائه دادن نوعی کانکتور مادگی انجام می دهد.

این تجهیزات در دو صورت کیستون شبکهو کیستون تلفن در بازار موجود هستند. یکی از بزرگ ترین مزایای استفاده ازکیستون شبکه سهولت در برقراری ارتباط و کاهش نویز و اختلالات الکترومغناطیسی است. البته پیش از خرید این تجهیزات باید به توپولوژی و نوع شبکه دقت زیادی شود.


بیشتر بخوانید: کیستون شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟


انوع کیستون شبکه

کیستون های شبکه از نظر مکانیزم عملکرد انواع متفاوتی دارند. کیستون شبکه پچ پنلی و کیستون شبکه دیواری (ترانکی) مغزی یکسانی دارند اما از نظر ظاهر متفاوت هستند. کیستون ترانکی یک قاب بر روی خود دارد و به اصطلاح به این کیستون، کیستون شبکه روکار گفته می شود.

در ادامه به معرفی انواع کیستون شبکه از لحاظ پارامترهای گوناگون خواهیم پرداخت:

کیستون از لحاظ محل نصب و به کارگیری

. به طور کلی این تجهیزات از چند منظر زیر قابل طبقه بندی هستند:

  • کیستون پچ پنل
  • باکس روکار جهت نصب روی دیوار
  • باکس توکار جهت نصب داخل دیوار
  • فیس پلیت جهت نصب روی ترانکینگ
  • باکس کف خواب

کیستون از لحاظ رده بندی و Category

در ادامه به معرفی انواع پریز شبکه بر اساس گروه کابل شبکه خواهیم پرداخت:

  • کیستون شبکه CAT5
  • کیستون شبکه CAT6
  • کیستون شبکه CAT6a
  • کیستون شبکه CAT7

طبق این دسته بندی، کابل مورد نظر می بایست با کیستون انتخابی همخوانی داشته باشد.


بیشتر بخوانید: کابل شبکه Cat۸ چیست و چه تفاوتی با Cat۷ دارد؟


کیستون های شبکه از نظر روکش کابل مصرفی نیز به انواع زیر تقسیم می شوند:

  • پریز شبکه UTP
  • پریز شبکه SFTP

 پریز شبکه UTP

در این کیستون می بایست کابل UTP (بدون شیلد و فویل) اتصال داده شود. البته این اتصال توسط سوکت ها امکان پذیر است. معمولاً برای این کار از پچ کورد آماده استفاده می شود.

پریز شبکه SFTP

این نوع کیستون شبکه پذیرای کابل های SFTP (شیلددار و فویلدار) است. سوکت این کابل ها می بایست فلزی و مخصوص کیستون SFTP باشد. کیستون های SFTP نسبت به نوع UTP قیمت بالاتری دارند.

انواع دیگری از کیستون ها نیز وجود دارد. کیستون شبکه FTP و STP از این دسته کیستون ها هستند. کاربرد این کیستون ها نسبت به دو نوع قبل کمتر است.


بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP و FTP چیست؟


کیستون از لحاظ ابعاد

  • کیستون شبکه باریک (تک ماژول)
  • کیستون شبکه پهن (دو ماژول)

معمولاً فضایی که بر روی یک قاب بر روی دیوار یا ترانک شبکه در نظر گرفته می شود، به صورت استاندارد و دو ماژول است. از این رو برای استفاده از کیستون پهن فضای خالی باقی نمی ماند اما در زمانی که افراد از کیستون باریک استفاده می کنند، برای پر کردن جای خالی می بایست از بلنک شبکه استفاده کنند.

کیستون شبکه Cat6
معرفی انواع سوکت شبکه و کیستون شبکه

کیستون از لحاظ جنس بدنه و ساختار

  • کیستون با بدنه فلزی
  • کیستون با بدنه تمام پی وی سی

زمانی که کابل های شبکه نزدیک به کابل های برق هستند، می بایست در سرتاسر شبکه سیستم ارتینگ رعایت شود. در این حالت کسیتون های فلزی مورد استفاده قرار می گیرند تا سیم ارت بتواند به بدنه فلزی کیستون متصل شود و مسیر عبور جریان القایی تا چاه ارت به صورت استاندارد ایجاد شود.


بیشتر بخوانید: سیم ارت چیست و چه کاربردی دارد؟


عمدتاً بر روی هر کیستون یک جدول رنگ تعبیه شده است. نصابان به کمک جدول رنگ بندی کیستون شبکه می توانند کابل شبکه را به کیستون متصل کنند. این جدول از دو ردیف رنگ با نام های Class A و Class B تشکیل شده است.

تاریخچه کیستون شبکه

تاریخچه استفاده از کیستون ها به سال 1979 میلادی باز می گردد. اولین بار در یکی از پروژه های شرکت AMP استفاده از کیستون پیشنهاد شد.

اولین مدل کیستون ها با گروه Cat3 جهت استفاده در شبکه های کابل کشی ارائه شد. استفاده از این قطعه مزایای زیادی داشت، به همین دلیل در شبکه های کامپیوتری و خطوط تلفن داخلی نیز از پریز شبکه استفاده شد. واژه کیستون 16 سال پس از ساخت اولین پریز شبکه توسط ICCC به این قطعه اطلاق گردید.

راهنمای خرید کیستون شبکه

خرید کیستون شبکه می بایست با نهایت دقت انجام شود. انتخاب نوع کیستون شبکه بسیار حائز اهمیت است. افراد در هنگام خرید کیستون با سؤالات زیر روبرو می شوند:

  • کیستون شبکه UTP باشد یا SFTP؟
  • کیستون شبکه در چه گروهی باشد؟

سیستم کابل کشی شبکه از هر گروهی که باشد، می بایست متناسب با آن، کیستون مورد نظر انتخاب شود. به صورت مثال، اگر از کابل CAT6a استفاده شود، می بایست کیستون CAT6a در مجموعه به کار رود. همچنین اگر در سیستم شبکه یک مجموعه از ترانک شبکه استفاده شود، می بایست برای کیستون ها کادر و حلقه همان ترانک نیز لحاظ شود.

اگر سیستم شبکه بدون داکت کشی باشد و کیستون ها از نوع دیواری باشند، می بایست یک قاب روکار به همراه چنگکی و فیس مناسب برای کیستون ها لحاظ شود.

انواع کیستون شبکه
معرفی انواع سوکت شبکه و کیستون شبکه

بهترین قیمت کیستون شبکه

قیمت کیستون شبکه با توجه به نوع آن متفاوت است. معمولاً کیستون های SFTP نسبت به نوع UTP قیمت بالاتری دارند. همچنین کیستون های پهن ماژولار نسبت به باریک از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

هرچه نسل کیستون ها و گروه آنها بالاتر باشد، قیمت تمام شده آن نیز بیشتر می شود. کاربران در صورت نیاز می توانند به سایت راندنو مراجعه کنند و ضمن مشاهده قیمت انواع پریز شبکه، با نمایندگان و فروشندگان اصلی این محصول ارتباط مستقیم برقرار کنند.

برندهای مختلف کیستون

امروزه شرکت های ایرانی و خارجی بسیار زیادی به تولید تجهیزات شبکه از جمله پریز شبکه می پردازند. برندهای زیر در زمینه تولید تجهیزات شبکه از شهرت بالایی برخوردار هستند:

  • کیستون شبکه لگراند
  • کیستون نگزانس
  • کیستون امپ
  • کیستون بلدن
  • کیستون رپیتون
  • کیستون آر اند ام (R&M)
  • پریز شبکه سوپیتا

بیشتر بخوانید: بهترین برندهای کیستون


نحوه نصب کیستون شبکه

کیستون های شبکه برای نصب، نیاز به متعلقاتی از دیگر تجهیزات شبکه دارند و به طور کلی، نصب کیستون به روش های زیر امکان پذیر است:

نصب کیستون شبکه بر روی ترانک شبکه

معمولاً ترانک ها در سیستم های شبکه نقش مهمی دارند. تمامی ملزومات شبکه مانند پریزهای برق، پریز شبکه، پریز UPS و … در طول مسیر داکت کشی بر روی ترانک ها نصب می شوند. برای نصب کیستون بر روی ترانک شبکه، می بایست یک حلقه یا همان چنگکی و یک کادر در نظر گرفته شود.

کادرها دارای تعداد ماژول متفاوت هستند. کادرهای تک خانه (دو ماژول)، کادر 2 خانه (چهار ماژول)، کادر 3 خانه (شش ماژول) و کادر 4 خانه (هشت ماژول) معمولاً در برندهای مختلف موجود هستند. اگر بخواهیم کیستون ها را بر روی دیوار نصب کنیم، دو حالت به وجود می آید:

کیستون شبکه روکار

در این حالت می بایست یک قاب روکار برای کیستون ها نصب شود. این قاب بر روی دیوار پیچ می شود. سپس می بایست یک چنگکی برای نگهداری کیستون ها داخل قاب وارد شود. پس از آن، یک فیس یا کادر بر روی کیستون می نشیند و ظاهر کیستون شبکه مانند یک پریز روکار به نمایش در می آید.

کیستون شبکه توکار

در این حالت داخل دیوار یک قوطی توکار در نظر گرفته شده است و نیازی به قاب روکار نیست. تنها با یک فیس و چنگکی، کیستون داخل دیوار جا می رود.

برای نصب داخل دیوار، به قوطی، فیس و چنگک نیاز است و برای نصب روی ترانکینگ نیز وجود کادر و حلقه لازم است. کیستون شبکه به دو صورت پهن و باریک تولید می شود. در هر خانه دو ماژولی، یک کیستون پهن و یا دو کیستون باریک قرار می گیرد. همچنین ممکن است تنها یک کیستون باریک قرار بگیرد و قسمتی از خانه که خالی می ماند، توسط بلنک پوشانده شود. پچ کورد بکار گرفته شده در سیستم، می بایست با نوع keystone هم خوانی داشته باشد.

معمولاً بر روی هر کیستون یک جدول رنگی وجود دارد تا نصاب به کمک آن، بتواند به راحتی اتصال کابل شبکه بر روی keystone را انجام دهد. این جدول رنگی دارای دو ردیف رنگی بیانگر class A و class B است.

تست فلوک پریز شبکه

پریزهای شبکه نیز مانند کابل های شبکه می بایست تست مورد نظر را پاس کنند. از این رو، هر دو تست پرمننت و چنل از keystone گرفته می شود. پریزهایی که تست پرمننت را پاس می کنند، به قطع تست چنل را نیز پاس خواهند کرد. این تست توسط دستگاه های متفاوتی مانند فلوک و با وصل کردن کابل به کیستون و دستگاه انجام می شود.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کیستون شبکه | نکات مهم برای خرید کیستون


سوکت شبکه چیست؟

سوکت شبکه که به سوکت RJ45 معروف است، برای برقراری ارتباط بین کابل و تجهیزات پسیو شبکه استفاده می شود. در حقیقت دو سر کابل های شبکه سوکت دار می شوند و به تجهیزات متصل می گردند، درست شبیه به عملکرد پچ کورد شبکه!

انواع سوکت شبکه

سوکت شبکه از مهمترین تجهیزات شبکه محسوب می شود. این سوکت ها بر روی کابل شبکه نصب می شوند تا اتصال کابل شبکه به تجهیزاتی مانند پریز شبکه، پچ پنل شبکه و تجهیزات پسیو و اکتیو دیگر امکان پذیر باشد.

انواع سوکت شبکه و کیستون شبکه از اجزای مهم هر شبکه ای به شمار می آیند.

سوکت ها دارای پین های مسی هستند که تعداد و قطر آن ها، انواع سوکت را به وجود می آورد. به این پین ها کانکتور RJ نیز گفته می شود. RJ مخفف عبارت Registered Jack است که انواع مختلفی دارد و در ادامه به پرکاربردترین انواع سوکت کابل شبکه اشاره خواهیم کرد:

  • سوکت RJ11
  • سوکت RJ45
  • سوکت RJ48

سوکت RJ11

این سوکت ها از نسل های اولیه سوکت محسوب می شوند. این نوع سوکت معمولاً دارای 2، 4 یا 6 پین است و این نوع سوکت در شبکه مخابرات کاربرد دارد. سوکت RJ11 کابل های مخابراتی تا 4 زوج را ساپورت می کند. همچنین در به کارگیری این سوکت محدودیت رنگی وجود ندارد.

سوکت RJ45

این سوکت 8 پین مسی دارد. سوکت RJ45 برای کابل های شبکه استفاده می شود و رنگ بندی داخل این سوکت حائز اهمیت است. این نوع سوکت در دو نوع UTP و SFTP تولید می شود.

سوکت SFTP دارای بدنه فلزی است و کابل های شیلد دار و فویل دار در داخل آن قرار می گیرد. اما سوکت UTP دارای بدنه پلاستیکی است که کابل های شبکه بدون فویل و شیلد در آن جای می گیرند. از انواع سوکت RJ45 در شبکه های کوچک و بزرگ استفاده می شود.

سوکت RJ48

این سوکت شباهت زیادی به سوکت RJ45 دارد ولی دارای 10 پین مسی است. این نوع سوکت رنگ بندی متفاوتی دارد و تنوع کاربرد آن بیشتر است.

انواع سوکت شبکه
انواع سوکت شبکه

رنگ بندی سوکت شبکه

برای این که کابل های شبکه سوکت زده شوند، می بایست از استاندارد رنگ کابل های زوج به هم تابیده در سوکت استفاده کنید.

دو نوع استاندارد برای ترتیب رنگ بندی کابل های شبکه در سوکت وجود دارد:

  • استاندارد T-568A: این استاندارد سوکت شبکه تا سال 2000 مورد استفاده کاربران قرار می گرفت. طبق این استاندارد، به ترتیب از سمت راست رنگ بندی به صورت زیر است:

قهوه ای قهوه ای – سفید، نارنجی آبی – سفید، آبی نارنجی – سفید، سبز سبز – سفید

  • استاندارد T-568B: این استاندارد در سال 2002 تنظیم شده که کمی متفاوت تر از استاندارد قبلی است. ترتیب رنگ ها به صورت زیر است:

قهوه ای قهوه ای – سفید، سبز آبی – سفید، آبی سبز – سفید، نارنجی نارنجی – سفید

استاندارد T568A و T568B
استاندارد T568A و T568B

تجهیزات لازم برای سوکت زدن کابل شبکه

  1. کابل شبکه
  2. سوکت RG۴۵
  3. آچار شبکه
  4. استریپر (Stripper)
  5. روکش سوکت یا کاور کابل
  6. تستر شبکه
  7. روکش سوکت

بیشتر بخوانید: آموزش سوکت زدن کابل شبکه | آموزش تصویری و گام به گام


تفاوت کابل پچ کورد و کابل شبکه

در بررسی انواع سوکت شبکه و کیستون شبکه لازم است بگوییم هر آنچه که در قسمت بالا و در سوکت زدن کابل های شبکه گفته شد، مربوط به کابل های شبکه ای است که به صورت مفتولی هستند.

کابل های شبکه زوج به هم تابیده شده به صورت مفتول های مسی تولید می شوند، در صورتی که کابل پچ کوردهای شبکه که به صورت استاندارد پچ کورد 30 سانتی، نیم متری، 1 متری، 3 متری، 5 متری، 10 متری و بالاتر در بازار موجود هستند، به صورت افشان تولید می شوند. از این رو پچ کوردها انعطاف زیادی دارند.


بیشتر بخوانید: هرآنچه لازم است درباره کابل شبکه و پچ کورد بدانید


برترین برندهای پریز شبکه

در حال حاضر استفاده از کیستون های شبکه رواج زیادی پیدا کرده است به همین دلیل بسیاری از شرکت های بزرگ در زمینه تولید تجهیزات شبکه، به تولید این محصولات نیز می پردازند. از مشهورترین شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کیستون شبکه لگراند

لگراند یکی از بزرگترین شرکت ها در زمینه تولید انواع تجهیزات شبکه است. محصولات این شرکت در سطح کیفی بالا عرضه می شوند. این کیستون ها در انواع Cat5 ،Cat6 و … و همچنین در دسته های FTP ،SFTP و UTP تولید می شوند. پریز شبکه لگراند در سایزهای باریک (یک ماژول) و پهن (دو ماژول) عرضه می شوند. یکی از بزرگ ترین مزایای کیستون های این شرکت این است که خاصیت قفل شوندگی دارند و برای نصب به هیچگونه ابزاری نیاز ندارند.

کیستون شبکه نگزنس

از دیگر شرکت های معتبر در زمینه تولید تجهیزات شبکه می توان به شرکت نگزنس اشاره کرد. این شرکت کیستون های خود را با استانداردهای Cat6 ،Cat5 و … و در گروه های FTP ،SFTP و UTP به بازار عرضه می کند. این محصولات نیز قابلیت قفل شوندگی دارند و بدون نیاز به آچار نیز می توان آن ها را نصب کرد. کیستون UTP نگزنس بدون شیلد و SFTP آن شیلددار است که از جنس آهن ساخته شده است.

کیستون اشنایدر

اشنایدر از دیگر شرکت های معروف در حوزه شبکه است. این شرکت فرانسوی به تولید کابل شبکه، پچ کورد، پچ پنل و دیگر تجهیزات نیز می پردازد. این کیستون ها می توانند از نوع Cat5 و Cat6 یا SFTP و UTP باشند. کیستون های باریک و پهن اشنایدر بسیار باکیفیت هستند و به راحتی با دیگر تجهیزات شبکه سازگار می شوند.

کیستون شبکه سوپیتا

سوپیتا یکی از شرکت های ایرانی در زمینه تولید داکت و ترانکینگ و برخی محصولات شبکه است. کیستون های این شرکت از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و قیمت آن ها نسبت به دیگر نمونه های بازار پایین تر است. در حال حاضر این شرکت به تولید تنها یک مدل کیستون یعنی کیستون شبکه Cat6 SFTP از نوع 90 درجه می پردازد.

از دیگر برندهای مشهور کیستون می توان به رپیتون، کیستون شبکه یونیکام و کیستون شبکه دانوب اشاره کرد.

جمع بندی

در این مقاله به صورت جامع به بررسی کیستون یا پریز شبکه و سوکت شبکه پرداخته‌ایم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. لطفاً نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید. برای خرید سوکت و کیستون یا پریز شبکه می‌توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و با فروشندگان این محصولات در ارتباط باشید. با وارد کردن اسم کالای مورد نظر خود در نوار جستجو سایت راندنو می‌توانید لیست فروشندگان و قیمت کالا را مشاهده کنید. همچنین امکان مقایسه قیمت و مشخصات فنی نیز در سایت راندنو وجود دارد. در راندنو می‌توانید کالای مورد نیاز خود را بدون واسطه از فروشندگان و نمایندگان اصلی خریداری کنید.