کابل شیلددار چیست

کابل شیلد دار چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل شیلد دار چیست و چه کاربردی دارد؟ کابل شیلددار معمولاً یک لایه شیلد بافته شده از جنس مس یا آلومینیوم بر روی خود دارد. این شیلد معمولاً برای جلوگیری از نویز و آسیب فیزیکی بر روی کابل تعبیه می شود. کابل های شیلددار معمولاً ضخیم تر و محکم تر از کابل های بدون شیلد هستند.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل برق شیلد دار چیست؟

معمولاً شیلد کابل می تواند از جنس های مختلفی باشد. کابل شیلددار به منظور حفاظت از کابل در برابر نویزها و فرکانس ها کاربرد دارد. بعضی از انواع کابل شبکه و کابل فرمان به منظور انتقال درست و بدون کاستی اطلاعات و دیتا می بایست دارای شیلد باشند.

کابل شیلد دار چیست
کابل شیلد دار چیست

جنس شیلد بافته شده در کابل ها

به طور کلی، شیلدهایی که جهت جلوگیری از نویز کابل مورد استفاده قرار می گیرند، اکثراً از جنس مس هستند. رشته های مس نازک بافته شده بر روی کابل تشکیل یک لایه شیلد می دهند.

در کابل هایی که احتمال وجود حرارت بر روی آن ها وجود دارد، شیلد بافته شده قلع اندود می شود. امروزه به دلیل گران شدن فلز مس، گاهاً از آلومینیوم نیز به عنوان لایه شیلد استفاده می شود. شیلد آلومینیومی دارای قیمت کمتر و مقامت فیزیکی کمتری نسبت به شیلد مسی است. در واقع درخصوص سؤال کابل شیلد دار چیست مقصود کاربران اغلب شیلد مسی است.

ضرورت استفاده از کابل شیلد دار

دلیل اصلی شیلد دار کردن سیم و کابل حفاظت از اطلاعات جاری در این کابل ها است. زیرا در صورت وجود تداخلات الکتریکی و مکانیکی اطلاعات به درستی جابه جا نمی شوند و جریان برق منتقل نمی شود. در صورتی که کابل شیلد نداشته باشد، هنگامی که در مجاورت کبل های پاور، شبکه و دیگر موارد قرار می گیرد، نویزهای الکتریکی دریافت می کنند . این موضوع سبب می شود تا پرامترها صحیح منتقل نشود و خطا و اعوجاج داشته باشد.

کاربرد کابل برق شیلد دار

کابل های شیلد دار یکی از اصلی ترین کابل ها در کارخانه ها، خطوط تولید، ماشین افزارها و دیگر موارد هستند. برای انتقال اظلاعات رادیویی، صوتی و تصویری این کابل ها به کار گرفته می شوند. در شرایطی که کابل های برق در کنار کابل شبکه قرار می گیرند، هر دو آن ها ممکن است نویز و اختلالات اکترومغناطیسی دریافت کنند. به همین دلیل استفاده از این کابل ها پیشنهاد می شود.

به طور کلی در محیط های اداری، صنعتی و دیگر مکان ها که انتقال اطلاعات به صورت دقیق، صحیح و عاری از نویز اهمیت دارد، این کابل ها به کار گرفته می شوند. این کابل ها اجازه ورود صدمه به اطلاعات جاری را نمی دهند و به کمک لایه محافظ از هرگونه گزند و تداخلات الکتریکی و مکانیکی جلوگیری می کنند. از دیگر کاربردهای این کابل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تجهیزات حمل و نقل مکانیکی
  • نصب در کانال ها وسینی ها
  • صنایع نظامی و کشتیزانی

انواع شیلد کابل ها

همان طور که گفته شد، شیلد لایه ای است که از کابل در برابر نویز و دیگر اختلالات حفاظت می کند. شیلد می تواند جنس های مختلفی داشته باشد و شکل ظاهری و عملکرد آن متفاوت باشد. از انواع شیلد کابل ها می توان به نمونه های زیر اشاره کرد.

  • شیلد بافته شده
  • شیلد فویل
  • شیلد نواری
  • شیلد ترکیبی

انواع کابل شیلددار

کابل شیلد دار براساس کاربردی که دارد، دارای انواع مختلفی است که در ادامه به آن اشاره می کنیم. اگر کاربری به دنبال پاسخ سؤال کابل شیلد دار چیست باشد، می بایست به انواع کابل شیلددار توجه ویژه ای داشته باشد:

کابل شیلد دار قدرت

برخی از کابل های شیلددار قدرت در تابلوهای توزیع، دارای شیلد بر روی هادی خود هستند. البته این شیلد نباید با زره یا آرمور کابل اشتباه گرفته شود. به عنوان مثال، کابل n2xcy دارای یک لایه شیلد مسی و یک لایه زره بر روی خود است.

کابل شیلد دار فرمان

این کابل دو نوع افشان و خشک (مفتولی) در بازار موجود است.

  • کابل شیلد دار فرمان افشان

این کابل معمولاً تا 48 رشته به صورت افشان تولید می شود. رشته های افشان یا شماره دار هستند و یا به رنگ های مختلف ارائه می شوند. یک لایه شیلد مسی بافته شده نیز بر روی این کابل ها قرار گرفته است.

  • کابل شیلد دار فرمان مفتولی

این نوع کابل دارای هادی مفتولی یا خشک است. کابل فرمان مفتولی شیلد دار دارای یک لایه شیلد بافته شده است.

کابل شیلد دار مخابرات

کابل شیلددار تلفن معمولاً به صورت سفارشی تولید می شود. کابل تلفن معمولاً دارای یک لایه فویل است. اما در صورت نیاز برخی از شرکت ها به صورت اختصاصی برای جلوگیری از بروز نویز، کابل تلفن شیلددار تولید می کنند.

کابل شیلد دار ابزار دقیق

کابل های کنترلی یا کابل ابزار دقیق کاربرد زیادی در صنعت جهت انتقال داده ها دارند. این کابل های برای جلوگیری از نویز به صورت شیلددار نیز تولید می شوند. در برخی از کابل های ابزار دقیق یا برای یک زوج یا برای کل کابل، شیلد در نظر گرفته می شود.

کابل شیلد دار صوتی

کابل های صوتی معمولاً امواج صوتی را منتقل می کنند. از این رو در معرض نویز و فرکانس های مختلف شبکه قرار می گیرند. کابل صوتی شیلددار به صورت شیشه ای و یا مات در بازار موجود است.

کابل شبکه شیلد دار

کابل شبکه معمولاً می تواند در معرض نویز کابل ها و یا دستگاه های دیگر قرار بگیرد. کابل شبکه شیلددار یا همان کابل شبکه STP در معرض نویز و فرکانس، دیتای سالم تری را نسبت به کابل بدون شیلد انتقال می دهد.

کابل شبکه SFTP علاوه بر یک لایه شیلد، دارای یک لایه فویل است. برخی از کابل های لن دارای دو شیلد محافظ بر روی خود هستند. یک لایه شیلد بر روی زوج به هم تابیده و یک لایه شیلد بر روی کل کابل کشیده می شود.

کابل اعلام حریق شیلد دار

امروزه کابل اعلام حریق کاربرد زیادی در صنعت و ساختمان سازی دارد. کابل اعلام حریق در دو نوع شیلد دار و بدون شیلد تولید می شود. کابل نسوز شیلد دار معمولاً دارای یک لایه شیلد از جنس مس است. این شیلد بافته شده می تواند قلع اندود شده یا پوشش بدون قلع باشد.

انواع کابل شیلددار
انواع کابل شیلددار

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع کابل برق و کاربرد آن ها


ولتاژ کابل شیلد دار

کابل های برق شیلددار براساس سطح ولتاژ نیز به سه دسته زیر تقسیم بندی می شوند:

  • کابل فشار ضعیف شیلد دار: کابل های فشار ضعیف در مجموعه هایی که برق از کنار کابل های شبکه عبور می کند، استفاده می شود. این محصولات در برق کشی منازل و رساندن روشنایی به کوچه ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کابل فشار متوسط شیلد دار: این کابل ها در کارخانه ها، پالایشگاه ها و محیط هایی با ولتاژ متوسط به کار گرفته می شود.
  • کابل فشار قوی شیلد دار: کابل قدرت شیلددار در نیروگاه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای انتقال برق از مجموعه ای به مجموعه دیگر این کابل به کار گرفته می شود. در صورتی که بخواهیم از کابل قدرت در زیر خاک، کانال ها، داخل آب و دیگر موارد استفاده کنیم، بهتر است کابل از نوع شیلددار باشد.

بهترین برندهای کابل شیلد دار

شاید برای کابرانی که دنبال پاسخ کابل شیلد دار چیست هستند، معرفی برندهای کابل شیلددار جذاب باشد:

کابل شیلد دار خراسان افشار نژاد

سیم و کابل خراسان افشارنژاد تا مقاطع پایین و 5 رشته اقدام به تولید کابل های شیلددار می کند.

کابل شیلد دار سیمیا

سیمیا شرکتی نام آشنا در زمینه تولید انواع سیم و کابل است. محصولات این شرکت کیفیت بالا و دوام خوبی دارند. این شرکت به تولید انواع کابل برق از نوع شیلد دار، بدون شیلد، قدرت، سبک، شبکه، کنترل و دیگر موارد می پردازد. سیمیا تمامی استانداردها و گواهینامه های ملی و بین المللی را دریافت کرده است به همین دلیل می توان با خیال راحت از این محصولات استفاده کرد.

کابل شیلد دار رسانا اراک

کارخانه رسانا اراک دارای کابل فرمان، کابل افشان فشار ضعیف و کابل های مخابرات شیلد دار است.

کابل شیلد دار کسری

کاربرانی که دنبال کابل استاندارد با قیمت مناسب می گردند، کابل کسری در تمامی مقاطع کابل فرمان و افشان معمولی دارای شیلد را تولید می کند.

کابل شیلد دار سینا

کابل های شیلددار ابزار دقیق و فرمان به صورت اختصاصی در کارخانه سینا تولید می شوند. سینا علاوه بر کابل ابزار دقیق شیلد دار، کابل آرموردار و ابزار دقیق را نیز تولید می کند.

کابل شیلد دار همدان و مغان

دو کارخانه همدان و مغان علاوه بر اینکه در تمامی مقاطع فشار قوی و ضعیف کابل های مختلفی را تولید می کنند، دارای کابل های فرمان و افشان معمولی شیلددار نیز هستند.

کابل شیلد دار افق البرز

کابل های شیلددار افق البرز دارای استاندارد و تأییدیه شرکت توزیع ایران هستند. برخی از کابل های قدرت شیلددار افق البرز به صورت سفارشی با متراژهای بالا تولید می شوند.

  • از دیگر برندهای برتر در این زمینه می توان به سیل تک، سیل کیبل و … اشاره کرد.

مزایا و معایب کابل برق شیلددار

در این مقاله از مجله راندنو به بررسی کابل های برق شیلد دار پرداختیم. این کابل ها را در سایت راندنو می توانید مشاهده کنید و به خرید آن ها اقدام کنید. کابل های برق که به نوعی شیلد و حفاظ مجهز شده اند، مقاومت بیشتری نسبت به کابل های ساده دارند. این یکی از مزیت های کابل شیلد دار محسوب می شود. البته طبیعتاً قیمت این کابل ها نیز بیشتر از کابل های ساده و بدون شیلد است. این کابل ها اطلاعات و جریان برق را به درستی منتقل می کنند زیرا هیچ نویز و اختلالی دریافت نمی کنند.

تفاوت کابل شیلد دار و بدون شیلد

کابل برق شیلد دار مزایای بیشتری نسبت به کابل بدون شیلد دارد. به دلیل طول عمر بیشتر، مقاومت بالاتر و دیگر موارد بیشتر از دیگر کابل ها کاربرد دارند. از مهمترین تفاوت میان این کابل ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هنگامی که از کابل شیلد دار استفاده می شود، میدان الکتریکی در مجاورت دیگر هادی ها به وجود نمی آید زیرا کابل شیلد دار اثر منفی برروی کابل های مشابه نمی گذارد.
  • شیلدها با کم کردن شدت ولتاژ اضافی می توانند پایداری جریان به وجود بیاورند. در صورتی که کابل های بدون شیلد ولتاژ نیستند.
  • هنگامی که در یک مجموعه از کابل بدون شیلد استفاده شده است، در صورتی که اختلاف ولتاژ رخ دهد، این ولتاژ منتقل می شود. همچنین در مکان هایی که طوفان، تخلیه الکتریکی، آسیب های محیطی و … وجود دارد، این کابل عملکرد مناسب تری دارد.
  • کابل های شیلد دار نسبت به کابل های بدون شیلد مقاوم تر هستند و در برابر خوردگی، زنگ زدگی، آسیب های مکانیکی دوام بیشتری دارند.
  • قیمت کابل شیلد دار بیشتر از کابل بدون شیلد است.
  • کابل اسکرین نصب سخت تری نسبت به کابل بدون اسکرین دارد.

کابل بدون شیلد کابلی سبک تر و انعطاف پذیرتر است. همچنین حمل و نقل آن ساده تر است.

خرید و قیمت کابل شیلددار از راندنو

پس از پاسخ به سؤال کابل شیلد دار چیست اکنون به بررسی بهترین راهکارهای خرید انواع کابل شیلددار می پردازیم.

قیمت کابل شیلددار معمولاً با توجه به مس یا آلومینیوم بودن آن متغیر است. کابل مسی شیلددار دارای قیمت بالاتری نسبت به کابل آلومینیوم است. برای خرید کابل شیلددار در انواع مختلف می توانید با مراجعه به سایت راندنو، با فروشنده و نماینده اصلی برند مورد نظر خود در تماس باشید.

در هنگام خرید کابل شیلددار به افشان یا مفتول بودن هادی، مس یا آلومینیوم بودن هادی، برند کارخانه سازنده و متراژ قرقره ها دقت نمایید.


بیشتر بخوانید: کابل آرموردار چیست | مشخصات و کاربرد کابل زره دار


جمع بندی

در این مقاله به معرفی کابل های شیلد دار پرداخته شد. همچنین انواع، کاربرد، بهترین برندها و ویژگی های این کابل نیز بررسی شد. اگر قصد خرید کابل شیلد دار دارید، بهترین کار مراجعه به سایت راندنو است. در این سایت می توانید قیمت انواع کابل را بررسی کنید و مشخصات فنی آن را مشاهده کنید. در نهایت پس از انتخاب محصول می توانید به صورت مستقیم با فروشنده و نماینده سیم و کابل ارتباط برقرار کنید و به خرید کابل مورد نظر اقدام کنید.