انواع سایز کابل برق

انواع سایز کابل برق و کاربرد آن به همراه جدول

انواع سایز کابل برق را می توان با توجه به استانداردهای مختلف عنوان کرد. سایز سیم و کابل معمولاً با توجه به نوع درخواست فرد بیان می شود. کابل های افشان و کابل های نیمه افشان دارای سایزهای مختلفی هستند. همچنین کابل مسی و کابل آلومینیوم می توانند سایزهای مختلفی داشته باشند.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

آنچه در ادامه می خوانیم:

تعریف کابل برق

کابل برق معمولاً از یک هادی جریان الکتریسته و یک یا چند لایه عایق برق تشکیل می شود. کابل های برق می توانند از نوع هادی مسی و یا هادی آلومینیومی باشند. همچنین می توانند از یک رشته سیم روکش دار و یا چند رشته سیم روکش دار تشکیل شوند. در حقیقت زمانی که یک یا چند رشته سیم برق در کنار هم زیر پوشش یک لایه خارجی عایق می روند، تشکیل کابل برق می دهند.

انواع کابل برق براساس عملکرد

قبل از آنکه به انواع سایز کابل برق بپردازیم، توضیحات کوتاهی درمورد عملکرد کابل ها خواهیم داد:

کابل برق فشار قوی

این دسته کابل ها در شبکه های قدرت و انتقال بکار می روند. معمولاً کابل هایی که در شبکه های 33 و 63 کیلوولت بکار می روند را کابل فشار قوی می گویند. کابل فشار قوی معمولاً با هادی مس عرضه می شود. قابل ذکر است در موارد محدودی کابل آلومینیوم قدرت نیز در بازار وجود دارد.

کابل برق فشار متوسط

معمولاً کابل های برق با ولتاژ 6 تا 20 کیلوولت را کابل برق فشار متوسط می گویند. این کابل ها می توانند از جنس مس یا آلومینیومی باشند. روکش این کابل های pvc یا xlpe است.

کابل برق فشار ضعیف

کابل برق فشار ضعیف معمولاً کابل هایی تا ولتاژ 1 کیلوولت هستند. کابل هایی که به صورت افشان و نیمه افشان تولید می شوند و کاربرد زیادی در کشور دارند.

انواع کابل برق
انواع کابل برق

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع کابل برق و کاربرد آن ها


نحوه سایز بندی کابل برق

انواع سایز کابل برق را با جدول های مختلف می توان مورد بررسی قرار داد. ما در این مقاله سعی داریم روش آسان دریافت استانداردهای سایز کابل برق را مطرح کنیم. ابتدا سایز سیم های برق و جدول آمپر آن ها را بررسی می کنیم.

سیم برق سایز 0.25 تا 10 میلی متر مربع

سیم برق معمولاً در رنج 0.25، 0.5، 0.75، 1، 1.5، 2.5، 4، 6، 10 قرار می گیرد. این سیم ها هم به صورت مفتول یک رشته و هم افشان چند رشته تولید می شوند.

سیم برق 16تا 70 میلی متر مربع

این رنج سیم ها معمولاً دارای سایزهای 16، 25، 35، 50 و 70 میلیمتر مربع هستند. این کابل ها می توانند به صورت مس و یا آلومینیوم استفاده شوند.

سیم برق 95 تا 400 میلی متر مربع

این رنج سیم ها دارای سایزهای 95، 120، 150، 185، 240، 300، 400 میلی متر مربع هستند بر اساس ولتاژهای مختلف می توانند دارای هادی از جنس مس یا آلومینیوم باشند.

سایز انواع کابل برق

همانطور که در قسمت بالا اشاره شد، کابل ها دارای انواع مختلفی هستند و می توانند کابل خشک یا کابل افشان باشند. همچنین می توانند از نوع کابل مسی یا کابل آلومینیومی باشند. علاوه بر این، این کابل ها می توانند دارای روکش PVC یا روکش XLPE باشند و به صورت زره دار، شیلددار یا غیر مسلح عرضه شوند. در هر صورت کابل ها از سیم هایی تشکیل می شوند که دارای سایزهای بالا هستند.


بیشتر بخوانید: تفاوت کابل XLPE و PVC چیست؟


سایز کابل برق تکفاز

کابل های برق تکفاز اگر به همراه نول کشیده شوند، می توانند نهایتاً تا سایز 35*2 افشان یا نیمه افشان باشند. اگر کارفرما و یا کابر احتیاج به 2 رشته کابل با سطح مقطع بالاتر داشته باشد، می بایست دو رشته کابل تک رشته را درکنار یکدیگر قرار دهد. کابل تک رشته تا مقطع 400 میلی متر مربع تولید می شود.

سایز کابل برق سه فاز

برای بررسی انواع سایز کابل برق اینبار سایز کابل سه فاز را بررسی می کنیم. وقتی صحبت از کابل برق سه فاز است، این کابل می تواند دارای یک رشته نول نیز باشد.

اگر کابل های برق یدون نول باشند، تا سطح مقطع 70*3 به صورت افشان یا نیمه افشان تولید می شوند. باید در نظر داشت از سایز 16 میلی متر مربع، کابل مفتول تبدیل به کابل نیمه افشان می شود.

اگر کابل سه فاز دارای نول باشد، تا سطح مقطع 240 مس و 300 آلومینیوم تولید می شود. بطور مثال: کابل 120+240*3 نیمه افشان مس. نول این کابل با سطح مقطع 120 و فازهای آن با سطح مقطع 240 عرضه می شوند.


بیشتر بخوانید: کابل برق سه فاز چیست و چه کاربردی دارد؟


سایز کابل برق مدار روشنایی

در بیشتر موارد، در سیم و کابل مدار روشنایی منازل از سیم 1.5 و 2.5 استفاده می شود. در برخی از موارد از سیم 4 نیز استفاده می شود. از کابل های 2.5*3 و 6*4 افشان در برخی از بخش های ساختمان استفاده می شود. البته امروزه در روشنایی معابر از کابل خودنگهدار استفاده می شود.

سایز کابل برق برای پریز برق

معمولاً در پشت پریزهای برق از سیم برق سایز 2.5 استفاده می شود. البته سیم هایی با سطح مقطع بالاتر نیز می توان برای آنها بکار برد.

سایز کابل جوشکاری

کابل جوشکاری معمولاً دارای روکشی از جنس لاستیک است. سیاز کابل های جوشکاری معمولاً 25*1 (سایز 12)، 35*1 (سایز 14)، 50*1 (سایز 16)، 70*1 (سایز 18) و کابل جوش 95*1 (سایز 20) است. سفارش کابل جوشکاری معمولاً براساس این سایزها است.

سایز کابل اعلام حریق

سایز کابل های اعلام حریق معمولاً می تواند معادل سایز سیم و کابل های دیگر باشد. اما پرکاربردترین کابل های اعلام حریق 1*2 ،کابل اعلام حریق 1.5*2، کابل اعلام حریق 1*3 و کابل اعلام حریق 1.5*3 است. کابل های اعلام حریق در دو نوع شیلددار و بدون شیلد موجود هستند.

سایز کابل فرمان

کابل های فرمان معمولاً دارای تعداد رشته های زیادی هستند. کابل فرمان می تواند از 5 رشته الی 48 رشته باشد. سطح مقطع رشته های کابل فرمان معمولاً از 0.25 تا 2.5 میلی متر مربع متغیر است.

سایز کابل خودنگهدار

کابل های خودنگهدار امروزه جایگزین کابل های مسی شده است. این کابل ها معمولاً بر روی تیرها نصب می شوند و دارای سایز های متعددی هستند.

کابل های خودنگهدار تکفاز از سایز 16 الی 35 تولید می شوند. به عنوان مثال، کابل خودنگهدار 16+25*2 دارای یک فاز و یک نول است. کابل های خودنگهدار سه فاز می توانند از سایز 16 الی 120 متغیر باشند. کابل 25+25+70+120*3 دارای 3 فاز، یک فاز روشنایی و یک نول و یک مسنجر است.


بیشتر بخوانید: کابل شیلد دار چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع سطح مقطع کابل برق موجود در بازار

در ادامه توضیحات انواع سایز کابل برق همانطور که در بخش بالا توضیح دادیم، سطح مقطع سیم ها و کابل ها از سایز 0.25 تا 500 میلی متر مربع متغیر است.

محاسبه سطح مقطع کابل

برای محاسبه سطح مقطع کابل می بایست اطلاعات زیر را در اختیار داشته باشیم:

  1. شدت جریان مجاز سیم و کابل برق
  2. افت ولتاژ مجاز
  3. شرایط محیطی سیم و کابل
  4. طول کابل برق

جدول محاسبه سیم و کابل برق را براساس متراژهای مختلف کابل آلومینیوم و مس مشاهده می نمایید:

جدول محاسبه سطح مقطع سیم و کابل
جدول محاسبه سطح مقطع سیم و کابل

بیشتر بخوانید: محاسبه سطح مقطع کابل براساس مسافت و جریان به همراه جدول