تفاوت کابل XLPE و PVC چیست؟

تفاوت کابل XLPE و PVC تنها در جنس نیست بلکه این دو کابل از نظر ویژگی های فیزیکی و مکانیکی نیز باهم تفاوت دارند. کابل برق یکی از مهم ترین تجهیزات در صنعت برق است و بدون وجود آن نمی توان جریان الکتریکی را برقرار کرد. کابل ها از اجزای مختلفی تشکیل شده اند. بخش اصلی کابل ها شامل هادی کابل، عایق و روکش می شود.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

هادی کابل ها اغلب از جنس فلزاتی رسانا همچون مس و آلومینیوم است. عایق کابل نیز وظیفه جلوگیری از نشت برق را برعهده دارد و می تواند از جنس پی وی سی باشد. روکش کابل از کابل در برابر صدمات فیزیکی و عوامل محیطی محافظت می کند.

روکش و عایق کابل می تواند جنس های مختلفی داشته باشد. دو جنس PVC و XLPE در میان دیگر جنس ها فراوانی بیشتری دارد. در ادامه این مقاله به بررسی تفاوت کابل XLPE و PVC می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

PVC چیست؟

برای درک بهتر تفاوت کابل XLPE و PVC لازم است که با ماده PVC آشنا شویم. کابل با روکش پی وی سی در حقیقت طیف گسترده ای از کابل ها را شامل می شود که امروزه در بازار آنها را مشاهده می کنید. PVC (پلی وینیل کلرید) نوعی پلاستیک است که به وسیله پلیمریزاسیون تک پار وینیل تولید می شود.پ

پی وی سی در کل به عنوان یک عایق مطلوب در برابر جریان الکتریسیته است. به همین علت است که برای تولید روکش و عایق کردن بیشتر کابل ها از این ماده استفاده می شود.

PVC از لحاظ شیمیایی پایدار است و در برابر مواد قلیایی، اسیدی و شیمیایی از خود مقاومت نشان می دهد. همچنین محصولاتی که به پی وی سی مجهز شده اند، در برابر رطوبت، اشعه و شعله نیز تا حدودی مقاوم هستند.

درجه حرارت برای محصولاتی که از جنس پی وی سی هستند، نمی تواند بیشتر 60 درجه باشد. از پی وی سی اغلب در ساخت سیم و کابل با دامنه ولتاژ پایین استفاده می شود.

PVC چیست؟
PVC چیست؟

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع کابل برق و کاربرد آن ها


خواص کابل PVC

دلیل تفاوت کابل XLPE و PVC این است که هرکدام از این کابل ها خواص مخصوص به خود را دارند. همانطور که می دانید، کابل PVC یکی از پرمصرف ترین انواع کابل به شمار می رود.

انعطاف پذیری بالا در خواص پلیمری پی وی سی باعث شده است که امکان پذیرش انواع افزودنی ها و نرم کننده ها به این ماده وجود داشته باشد. این موضوع موجب افزایش مصرف چشمگیر این نوع کابل در صنایع مختلف شده است. زیرا با جنس های دیگر که به عنوان آمور، زره و … در کابل به کار می رود، سازگاری دارد.

دامنه حرارتی این نوع کابل بین 42- و 70 درجه سانتی گراد قرار دارد. در حالت معمولی گرانول مصرف شده در عایق این کابل مناسب دمای 70 درجه سانتی گراد طراحی شده است. اما با استفاده از سایر افزودنی های مناسب و نرم کننده ها می توان تحمل حرارتی این ماده را افزایش داد.

با توجه به اینکه خواص الکتریکی پی وی سی به خوبی پلی اتیلن نیست، اما با این حال این کابل از ویژگی های الکتریکی خوبی برخوردار است. به همین دلیل از آن در خطوط شبکه های انتقال و توزیع برق استفاده می شود.

کابل PVC از قابلیت شکل پذیری بسیار خوبی برخوردار است و به وسیله ی اکسترودر به شکل های مختلفی در می آید. نکته دیگری که وجود دارد این است با تغییرات دمایی، بعضی از خواص کابل های PVC مانند شفافیت و … دستخوش تغییر می شوند.

خواص کابل PVC
خواص کابل PVC

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل برق


مزایای کابل PVC

تفاوت کابل XLPE و PVC را با بررسی مزایا و معایب کابل های پی وی سی دنبال می کنیم. این مدل از کابل ها مزیت های زیادی دارند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

  • کابل برق با روکش پی وی سی در انواع مختلفی تولید می شود و تنوع زیادی دارد، به همین دلیل کاربرد این کابل بسیار گسترده است.
  • دوام بالا و ساختار محکم این کابل سبب شده است تا بتوان از آن در صنایع مختلف استفاده کرد.
  • مقاومت بالا در برابر سایش، خوردگی، مواد شیمیایی و آب از دیگر مزیت های این کابل است.
  • روش ساخت و تولید این کابل ها بسیار ساده است و مهم ترین ویژگی آن ها قابل بازیافت بودن کابل های پی و سی است.

XLPE چیست؟

کابل XLPE از روکشی با همین نام ساخته شده است که به دلیل خواص شیمیایی و فیزیکی بسیار خوبی که دارد، مصرف آن در سال های اخیر افزایش یافته است. ساختار این نوع کابل ها به شکل ضربدری است و همین موضوع باعث می شود که برای هر نوع کاربردی در محیط های مختلف مناسب باشد زیرا مقاومت آن افزایش یافته است.

در عایق های XLPE یا Cross-linked Polyethylene ساختار مولکولی دی الکتریک آن به جای این که به صورت خطی قطبیده شود، به صورت ضربدری قطبیده شده است. دو حرف اول این کلمه نیز به همین موضوع اشاره می کند و PE نشان دهنده پلی اتیلن است. خاصیت ضربدری قطبیده شدن این کابل ها سبب می شود تا کابل در برابر عواملی همچون فشار مکانیکی، خوردگی، رطوبت و … از خود مقاومت نشان دهد.


بیشتر بخوانید: بهترین برند کابل برق


خواص کابل XLPE

تفاوت کابل XLPE و PVC را با بررسی خواص کابل XLPE دنبال می کنیم. عایق به کار رفته در این نوع کابل از پلی اتیلن کراس لینک ساخته شده است. این نوع کابل را معمولاً برای کاربردهای الکتریکی با ولتاژ بالا، مکان های مرطوب و زیر آب و همچنین مکان هایی که در معرض مواد شیمیایی هستند مورد استفاده قرار می دهند.

این کابل ها به گونه ای ساخته می شوند که مقاومت حرارتی بالایی داشته باشند. در محیط هایی با دمای بالای 90 درجه سانتی گراد نیز می توان از این کابل ها استفاده کرد. کابل های پی وی سی اغلب روکش های سیاه رنگ دارند، در صورتی که XLPE می تواند خاکستری، سفید یا مشکی باشد.

خواص کابل XLPE
خواص کابل XLPE

مزایای کابل XLPE

در ادامه موضوع تفاوت کابل XLPE و PVC به بررسی مزایای کابل های XLPE می پردازیم:

  • این نوع کابل از مقاومت بالایی در برابر حرارت (تا 90 درجه ی سانتی گراد) برخوردار است.
  • قابلیت تغییر فرم و انعطاف پذیری کابل از دیگر مزیت های این محصول به شمار می آید.
  •  کابل XLPE از مقاومت زیادی در برابر مواد شیمیایی و حلال ها برخوردار است و تحت شرایط مختلف خواص الکتریکی اولیه خود را حفظ می کند.
  • این نوع کابل را می توانید در یک بازه زمانی کوتاه در برابر حرارت تا 250 درجه سانتی گراد نگه دارید زیرا تحمل دمایی بالایی دارد.
  • مقاومت بسیار زیاد در برابر تابش آفتاب، فشارهای مکانیکی، رطوبت و سرما از دیگر مزیت های کابل های XLPE به شمار می آیند.

بیشتر بخوانید: معرفی کامل انواع مشخصه کابل ها و کدگذاری سیم و کابل برق


فرق کابل XLPE و PVC در چیست؟

  1. کابل های پی وی سی از ترموپلاستیک ها ساخته می شوند. به همین دلیل می توانند در برابر حرارت تا 70 درجه سانتی گراد مقاومت کنند. در حالی که مقاومت کابل های XLPE در برابر حرارت تا 90 درجه ی سانتی گراد گزارش شده است.
  2. تفاوت دیگر این دو نوع کابل در این است کابل XLPE قادر است تا یک ثانیه دمای اتصال تا 250 درجه سانتی گراد را تحمل کند اما کابل پی وی سی فقط یک ثانیه تحمل در برابر دمای اتصال 160 درجه سانتی گراد را دارد.
  3. کابل های XLPE نسبت به پی وی سی در برابر حلال ها مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند. همچنین این XLPE ها می توانند در مقابل فشار مکانیکی، کشش و فشار نیز دوام بیشتری داشته باشند.
  4. از مهم ترین تفاوت کابل XLPE و PVC این است که کابل های پی وی سی مقاومت کمتری در برابر رطوبت دارند.
  5. کابل های XLPE از طول عمر بیشتری برخوردار هستند.
  6. یکی دیگر از تفاوت هایی که می توانیم برای این دو مدل کابل بیان کنیم تفاوت قیمت آن ها است. کابل های پی وی سی از قیمت پایین تر و مناسب تری نسبت به کابل های XLPE برخوردار هستند.
  7. عایق های XLPE امکان ارائه عملکرد عالی در دمای پایین و بالا را دارند که این موضوع موجب بالا رفتن قیمت آن ها می شود.
  8. کابل XLPE را در محیط های دشوار می توانید استفاده کنید، بدون اینکه نگرانی بابت خرابی کابل ها داشته باشید. کابل XLPE به عنوان یک گزینه ی عالی برای تجهیزات برقی به شمار می رود.
  9. کابل های XLPE در ساختار خود از هالوژن استفاده نکرده اند. به همین دلیل در زمان سوختن از خود دود سمی تولید نمی کنند.
  10. رنگ روکش کابل های PVC با XLPE متفاوت است.
تفاوت کابل XLPE و PVC
تفاوت کابل XLPE و PVC