بهترین برند کابل برق

بهترین برند کابل برق | معرفی انواع کابل برق

کابل برق یکی از مهمترین تجهیزات الکتریکی است که امروزه در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از بهترین برند کابل برق عملکرد و کارایی صنایع مختلف را بالا می برد. بدون کابل برق برقراری جریان الکتریکی و انتقال آن امکان پذیر نیست. از این کابل ها در صنایع کوچک و بزرگ همچون ساختمان سازی، کارخانه ها، تولیدی ها، صنایع پتروشیمی و … استفاده می شود.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

به همین دلیل برای انتخاب درست سیم و کابل برق باید معیارهای خوب و بد بودن آن را بشناسیم و برندهای برتر سیم و کابل را بررسی کنیم. اگر قصد دارید برای مجموعه خود سیم و کابل خریداری کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی بهترین برند کابل برق خواهیم پرداخت.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل برق چیست؟

پیش از این که به موضوع بهترین برند کابل برق بپردازیم، باید بدانیم کابل برق چیست و چه کاربردی دارد؟ کابل برق یکی از مهمترین تجهیزات الکتریکی است که از سه بخش اصلی هادی، عایق و روکش ساخته شده است. این وسیله وظیفه برقراری ارتباط و انتقال جریان الکتریکی از یک نقطه به نقطه دیگر را برعهده دارد. می توان گفت بدون وجود سیم و کابل برق، جریان الکتریکی نیز برقرار نمی شود. به همین دلیل وجود این تجهیزات در تمامی مجموعه ها ضروری است.

وظیفه اصلی هدایت جریان الکتریکی را هادی کابل برعهده دارد. هادی کابل از یک یا چند رشته فلز رسانا همچون مس و آلومینیوم ساخته شده است که به صورت مفتول، افشان یا نیمه افشان کنار هم و در مرکز کابل قرار گرفته اند.

به کابل های انعطاف پذیر کابل افشان و به کابل های خشک و غیرانعطاف پذیر کابل مفتول گفته می شود. این کابل ها به یک لایه عایق مجهز شده اند تا جریان الکتریکی از آن ها نشت نکند و ایمنی کابل بالا برود. تمامی این بخش ها داخل یک روکش پی وی سی قرار گرفته اند. این روکش از کابل در برابر صدمه های فیزیکی همچون فشار، ضربه، کشیدگی و … محافظت می کند.

کابل برق چیست؟
کابل برق چیست؟

بیشتر بخوانید: کابل برق چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع کابل برق

در ادامه موضوع بهترین برند کابل برق به معرفی انواع کابل برق موجود در بازار می پردازیم تا بتوانیم کابل های برق برندهای مختلف را بهتر شناخته و انتخاب کنیم.

کابل های برق از لحاظ سطح ولتاژ قابل تحمل به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

  • کابل برق فشار ضعیف – LV (کابل سبک)
  • کابل برق فشار متوسط – MV
  • کابل برق فشار قوی – HV (کابل قدرت)
انواع کابل برق
انواع کابل برق

با پیشرفت تکنولوژی و رشد روزافزون صنایع، کابل های برق نیز تحول پیدا کرده و در انواع مختلفی براساس کاربرد به بازار عرضه شدند. از پرکاربردترین کابل های برق موجود در بازار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کابل کنترل (کابل فرمان)
  • کابل شبکه
  • کابل تلفن (کابل مخابرات)
  • کابل خودنگهدار
  • کابل اعلام حریق
  • کابل ابزار دقیق
  • کابل جوش
  • کابل کواکسیال
  • کابل کولر

این کابل ها براساس نصب و محل استفاده نیز به دو دسته زیر تقسیم می شوند.

  • کابل برق هوایی (نصب روی تیر برق و به سورت آویزان و هوایی)
  • کابل برق زمینی (نصب داخل لوله ها به صورت دفنی و نصب داخل خاک)

بیشتر بخوانید: کابل مفتولی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟


بهترین برند سیم و کابل برق

در حال حاضر سیم و کابل یکی از مهمترین تجهیزات الکتریکی است و در تمامی مجموعه ها مورد استفاده قرار می گیرد به همین دلیل شرکت های بسیار زیادی به ساخت و تولید این محصولات پرداخته اند. اگر قرار است برای مجموعه خود کابل برق خریداری کنید، مهم است که این کابل از بهترین برند کابل برق موجود در بازار باشد. برندهای زیر جز بهترین برندهایی هستند که به تولید انواع سیم و کابل می پردازند.

بهترین برند سیم و کابل برق
بهترین برند سیم و کابل برق

بیشتر بخوانید: معرفی کارخانه های تولیدکننده و نمایندگی کابل برق ایران


کابل برق کابل البرز الکتریک نور

در موضوع بهترین برند کابل برق می توان به معرفی شرکت البرز الکتریک نور پرداخت. این شرکت در سال 1383 و با نام تجاری لینکو فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت ابتدا به تولید و ساخت یک نوع کابل پرداخت. اما پس از مدتی شرکت البرز الکتریک خطوط خود را توسعه داد و به تولید انواع سیم و کابل همچون کابل افشان، مفتول، فشار قوی، فشار صعیف، مخابرات، کنترل و … پرداخت. این شرکت هم اکنون بیش از 150 نوع سیم و کابل عرضه می کند.

در سال 1397 شرکت البرز الکتریک نوع موفق به دریافت استاندارد ایزو 9001 شد. در این کارخانه ار مواد اولیه مرغوب، تجهیزات باکیفیت و نیروی کار متخصص استفاده می شود. به همین دلیل محصولات آن از کیفیت و طول عمر بالایی برخوردار است.

کابل برق خراسان افشارنژاد

این شرکت یکی از برترین و اولین تولیدکننده های انواع کابل برق در ایران است که در سال 1345 تاسیس شده است. مقر این کارخانه در شهر مقدس مشهد واقع شده است. خراسان افشارنژاد در ابتدا یک فروشگاه برقی در خراسان بوده است و بعد از چند سال به یک تولیدی بزرگ تبدیل شد. سیم های به هم تابیده جز اولین تولیدات این شرکت بود. در حال اضر خطوط تولید شرکت خراسان افشارنژاد توسعه یافته اند. این شرکت به تولید کابل های ساختمانی، مخابراتی، مفتول و افشان و … می پردازد.

سیم و کابل خراسان افشارنژاد موفق به دریافت نشان استاندارد ایران ISIRI شده است. همچنین در سال 2000 میلادی این شرکت توانست استاندارد ایزو 9002 را دریافت کند. به همین دلیل خراسان افشارنژاد در لیست بهترین برند کابل برق قرار گرفته است.


بیشتر بخوانید: آشنایی با سیم و کابل خراسان افشارنژاد


کابل برق سیمند

از دیگر شرکت های تولیدکننده کابل برق باکیفیت در ایران می توان به سمند کابل اشاره کرد. این شرکت از به روزترین و مجهزترین ماشین آلات در ساخت و تولید سیم و کابل استفاده می کند. سیمند کابل از معدود شرکت هایی است که قابلیت تولید کابل با سطح مقطع 1000 میلی متر مربع دارد. محصولات این شرکت باکیفیت و بادوام هستند به همین دلیل می توان از آن به عنوان یکی از شرکت هایی که نام آن در لیست بهترین برند کابل برق جای گرفته است، یاد کرد.

کابل های ساده ساختمانی، آرموردار، شیلددار، مخابراتی، کنترل و … توسط این شرکت ساخته می شود. کلیه محصولات این شرکت براساس استانداردهای بین المللی به بازار عرضه شده اند و تمامی آن ها مورد تایید وزارت نیرو و نفت نیز قرار گرفته است. این شرکت دارای آزمایشگاه مجهزی است که سیم و کابل تولیدشده پیش از ورود به بازار در آن تست و ارزیابی می شود.

کابل برق سیمیا

شرکت سیمیا یکی دیگر از شرکت هایی است که نام آن در لیست بهترین برند کابل برق جای می گیرد. این شرکت در سال 1360 تاسیس شده است. سیمیا از محصولات باکیفیت و متنوعی به بازار عرضه می کند. این شرکت در ابتدا فعالیت خود را با نام الکتریکال وایرز آغاز کرد و بعدها نام خود را به سیمیا تغییر داد.

از اولین تولیدات این شرکت می توان به سیم و کابل های مفتولی اشاره کرد. در حال حاضر این شرکت ده ها مدل مختلف سیم و کابل به بازار عرضه می کند. سیم و کابل مفتولی و افشان، انواع کابل شبکه، کابل فشار ضعیف، فشار قوی و فشار متوسط، کابل ابزار دقیق، کابل اعلام حریق و … از تولیدات این شرکت هستند.

شرکت سیم و کابل سیمیا موفق به دریافت گواهینامه های استاندارد و بین المللی و هم چنین موفق به دریافت تأییدیه اتحادیه اروپا (CE) شده است.

بهترین برند کابل برق
بهترین برند کابل برق

بیشتر بخوانید: آشنایی با سیم و کابل سیمیا


کابل برق کمان

در ادامه موضوع معرفی بهترین برند کابل برق به معرفی برند کمان می پردازیم.کمان یک شرکت تولیدکننده انواع سیم و کابل است که در سال 1370 تاسیس شده است. این شرکت فعالیت خود را از شهر زنجان آغاز کرده است و اکنون در بسیاری از نقاط ایران نمایندگی های فروش دارد. تجهیزات این شرکت مطابق با استانداردهای روز دنیا هستند. به همین دلیل شرکت سیم و کابل کمان در همان سال های ابتدایی موفق به دریافت نشان استاندارد ملی و ISIRI شده است. این شرکت هم چنین گواهینامه های CE و ISO ۹۰۰۱ را نیز دریافت کرده است.

آزمایشگاه کارخانه کابل کمان هم در سال 1391 موفق به دریافت استانداردهای آزمایشگاهی شده است. محصولات این شرکت پیش از ورود به بازار در آزمایشگاه مورد تست و ارزیابی قرار می گیرند. در حال حاضر این شرکت به تولید کابل های مفتول، افشان، کابل جوش، انواع سیم، کابل های فشار ضعیف و فشار قوی و … می پردازد.


بیشتر بخوانید: آشنایی با سیم و کابل کمان


تشخیص سیم و کابل مرغوب

حال که با بهترین برند کابل برق آشنا شدیم، به بررسی راه هایی جهت تشخیص سیم و کابل تقلبی و اصلی می پردازیم:

  1. سطح خارجی کابل برق باید صاف و بدون هیچگونه فرورفتگی یا برآمدگی باشد.
  2. هادی کابل باید درست در مرکز کابل برق قرار گرفته باشد و در اصطلاح سنتر شده باشد. کابل برق استاندارد هنگامی که برش می خورد متقارن است.
  3. قطر زیاد کابل و وزن بالای آن نشان دهنده اصلی بودن کابل برق نیست. متاسفانه برخی از شرکت ها قطر روکش و عایق را افزایش می دهند تا مصف کنندگان تصور کنند مس خالص تری در کابل به کار رفته است. به همین دلیل پیش از خرید انواع کابل به مشخصات فنی کابل برق توجه کنید.
  4. ضخامت کابل باید در تمامی قسمت های آن یکسان باشد. اگر بخشی از کابل قطر بیشتر و بخش دیگر قطر کمتری داشته باشد، انتقال جریان الکتریکی به درستی صورت نمی گیرد.
  5. عایق کابل باید مرغوب باشد و خاصیت کشسانی داشته باشد. عایق باید روی هادی چسبیده باشد و در صورت نیاز به راحتی نیز جدا شود.
  6. هادی کابل باید استاندارد باشد. این هادی نباید اکسید شود و تغییر رنگ دهد. بهترین برند کابل برق در ساخت کابل های خود از هادی های خالص آلومینیومی و مسی استفاده می کند.
تشخیص سیم و کابل مرغوب
تشخیص سیم و کابل مرغوب