راهنمای خرید کابل برق

راهنمای خرید کابل برق

راهنمای خرید کابل برق به شما کمک می کند بتوانید بهترین کابل برق موجود در بازار که با شبکه شما سازگاری دارد را خریداری کنید.

کابل برق یکی از اصلی ترین تجهیزات برقی است. بدون وجود سیم و کابل، انتقال جریان الکتریکی و اتصال میان دستگاه های مختلف برقرار نمی شود. کابل برق از سه بخش اصلی هادی، عایق و روکش تشکیل شده است.

با پیشرفت و توسعه صنایع مختلف، استفاده از سیم و کابل نیز رواج پیدا کرده است. به همین دلیل انواع مختلفی از این تجهیزات به بازار عرضه می شود.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

تنوع موجود در سیم و کابل های برق، موجب سردرگمی افراد در هنگام خرید این تجهیزات می شود. به همین دلیل بهتر است پیش از اقدام به خرید کابل برق، مواردی همچون جنس هادی، شکل ظاهری هادی، سطح مقطع، تعداد رشته های کابل، کاربرد و کارایی، برند و شرکت سازنده را در نظر بگیرید.

اگر قصد خرید کابل برق دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی راهنمای خرید کابل برق می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

تاریخچه کابل برق

اولین کابل برق در جهان با روکش های لاستیکی و در سال 1876 تولید شد. در ابتدا چند رشته سیم مسی به هم تابیده شدند که از نوعی کائوچو طبیعی به نام گاتاپرچا به عنوان عایق استفاده می کردند. از این کابل ها برای انتقال جریان الکتریکی از نقطه ای به نقطه دیگر استفاده می شد.

در سال 1880، این کابل ها از نوعی روکش نفوذناپذیر در برابر آب استفاده کردند. از این رو کیفیت آن ها بهبود پیدا کرد. در حال حاضر تولید کابل پیشرفت بسیار زیادی داشته است و از مواد بهتری در ساخت آن ها استفاده می شود. می توان گفت صنعت کابل سازی تقریباً 130 سال در جهان قدمت دارد.

حال که می خواهیم به بررسی راهنمای خرید کابل برق بپردازیم، بهتر است بدانیم طبق مستندات موجود، اولین کارخانه های برق و تولید کابل ایران در سال 1280 افتتاح شدند. یکی از اولین کارخانه ها، برق امین الضرب نام داشت. این کارخانه ابتدا به تولید سیم های روکش دار پرداخت و پس از آن کابل هایی نیز به بازار عرضه کرد.

تاریخچه کابل برق
تاریخچه کابل برق

بیشتر بخوانید: کابل برق چیست و چه کاربردی دارد؟


ساختمان کابل

در ادامه موضوع راهنمای خرید کابل برق به بررسی ساختار آن می پردازیم. کابل برق از سه بخش اصلی هادی، عایق و روکش کابل تشکیل شده است که در ادامه به بررسی اجزای سازنده کابل برق خواهیم پرداخت.

هادی کابل

این بخش از کابل، مهم ترین قسمت آن است که می تواند دو جنس مسی و آلومینیومی داشته باشد. هادی وظیفه انتقال جریان برق را برعهده دارد، به همین دلیل از فلزاتی با رسانایی بالا در ساخت هادی استفاده می شود. کابل مسی از کابل آلومینیوم قیمت بالاتری دارد زیرا فلز مس، فلزی گرانبهاتر از آلومینیوم است.

هادی کابل برق می تواند حالت های مختلفی داشته باشد.

  • کابل افشان: این کابل ها هادی هایی نرم و انعطاف پذیر دارند. از مس برای ساخت کابل برق افشان استفاده می شود.
  • کابل مفتول: این کابل ها که اصطلاحاً کابل خشک نیز نامیده می شوند، انعطاف پذیری کمی دارند. کابل مفتولی می تواند هادی آلومینیومی و مسی داشته باشد.
  • کابل نیمه افشان: این کابل ها خواصی مابین کابل افشان و مفتول دارند و در دو نوع مسی و آلومینیومی ساخته می شوند.
هادی کابل
هادی کابل

بیشتر بخوانید: کابل مفتولی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟


عایق کابل

در مقاله راهنمای خرید کابل برق به معرفی انواع عایق کابل می پردازیم. عایق کابل وظیفه جلوگیری از نشت جریان الکتریکی را برعهده دارد. در ساخت این قسمت از مواد لاستیکی همچون PVC، پی وی سی PET و … استفاده شده است. این عایق ها به دور رشته های هادی پیچیده شده اند.

روکش کابل

خارجی ترین بخش هر کابلی، روکش آن است که می تواند از جنس پی وی سی و دیگر مواد عایق باشد. این قسمت از کابل در برابر صدمات فیزیکی محافظت می کند. روکش کابل اغلب از دو جنس زیر ساخته می شود:

  • PVC: در ساخت اغلب کابل ها از روکش PVC که نوعی پلیمر است، استفاده می شود. این ماده دوام و استحکام بسیار زیادی را برای کابل فراهم می کند.
  • XLPE: این نوع روکش کابل بیشتر در ساخت کابل های فشار متوسط و فشار قوی کاربرد دارد. این ماده استحکام بیشتری را نسبت به پی وی سی برای کابل فراهم می کند. همچنین در برابر سوختگی نیز مقاوم تر است. کابل هایی که به روکش XLPE مجهز شده اند، در برابر مواد شیمیایی، اشعه خورشید، حشرات، مواد اسیدی و … نیز از خود مقاومت نشان می دهند.
روکش کابل
روکش کابل

بیشتر بخوانید: معرفی کامل انواع مشخصه کابل ها و کدگذاری سیم و کابل برق


نکات مهم در خرید کابل برق

در حال حاضر از کابل برق در تمامی صنایع استفاده می شود. به همین دلیل انواع مختلف آن به بازار عرضه می شود. پیش از خرید کابل باید مواردی را در نظر بگیرید. در ادامه راهنمای خرید کابل برق به بررسی این نکات مهم می پردازیم.

راهنمای خرید کابل برق
راهنمای خرید کابل برق

جنس و شکل ظاهری هادی

از مهم ترین نکاتی که پیش از خرید کابل برق باید در نظر بگیرید، جنس و شکل ظاهری هادی است.

همان طور که پیش تر گفته شد، کابل برق در دو نوع زیر به بازار عرضه می شود:

  • کابل برق مسی
  • کابل برق آلومینیومی

کابل های مسی کیفیت بهتری نسبت به کابل آلومینیومی دارند. اما قیمت آن ها نیز بالاتر است. در مقابل احتمال به سرقت رفتن کابل های آلومینیومی کمتر است.

همچنین این کابل ها می توانند هادی هایی از نوع افشان، نیمه افشان و مفتول داشته باشند. کابل برق افشان انعطاف پذیری بیشتری دارد  و درصد شکنندگی آن کمتر است. در مقابل، کابل برق مفتولی مقاومت فیزیکی بیشتری دارد و از لحاظ قیمتی مناسب تر است.

جنس و شکل ظاهری هادی
جنس و شکل ظاهری هادی

بیشتر بخوانید: انواع کابل مسی و مشخصات و کاربردهای آن در صنعت


سطح مقطع کابل

در ادامه مبحث راهنمای خرید کابل برق باید گفت، کابل ها دارای دو نوع سطح مقطع هستند که از لحاظ شکل ظاهری با هم تفاوت دارند. این کابل ها عبارتند از:

  • کابل برق تخت: این کابل ها دارای هادی هایی هستند که به صورت موازی در کنار هم قرار گرفته اند. از این کابل ها در آسانسور، جرثقیل سقفی و دیگر مکان ها استفاده می شود. سطح مقطع این کابل ها مستطیلی شکل است.
  • کابل برق گرد: این کابل ها، همان کابل های عادی هستند که در صنعت ساختمان سازی، انتقال و توزیع برق از آن ها استفاده می شود.

همچنین کابل های برق دارای سطح مقطع های متفاوتی از لحاظ قطر هادی هستند. کابل هایی با سطح مقطع کمتر، قطر کمتری نیز دارند و در مقابل کابل هایی با سطح مقطع بزرگ تر، قطورتر هستند. کابل هایی با ضخامت بیشتر قدرت انتقال بیشتری دارند. اندازه سطح مقطع کابل، به سیستم شما و کارایی که از کابل انتظار دارید، بستگی دارد.


بیشتر بخوانید: انواع سایز کابل برق و کاربرد آنها


سطح ولتاژی کابل

در مبحث راهنمای خرید کابل برق به این موضوع می پردازیم که کابل های برق براساس میزان ولتاژ قابل تحمل به سه دسته تقسیم می شوند:

  • کابل برق فشار ضعیف(LV): این کابل ها که با کابل سبک نیز شناخته می شوند، کابل هایی هستند که می توانند ولتاژهایی در بازه پایین تر از 6 کیلو ولت را تحمل کنند.
  • کابل برق فشار متوسط (MV): این کابل ها در سطوح ولتاژی 6 الی 30 کیلوولت مورد استفاده قرار می گیرند.
  • کابل برق فشارقوی (LV): کابل های فشار قوی که به آن ها کابل قدرت نیز گفته می شود، در ولتاژهای بیشتر از 20 کیلوولت مورد استفاده قرار می گیرند.

تعداد رشته کابل

کابل های برق براساس کاربرد و نوع عملکردی که دارند، به تعداد رشته های مختلفی تقسیم می شوند. کابل های مفتولی و افشان تک رشته در بازار موجود است که کاربردهای خاصی دارد. کابل های مخابراتی نیز در انواع 100 زوج و بیشتر تولید می شوند. در راهنمای خرید کابل برق باید این نکته را مورد توجه قرار دهید که کابل برق چند رشته برای شما مناسب است؟

تعداد رشته کابل
تعداد رشته کابل

نوع عایق و روکش

همان طور که در ابتدای مقاله راهنمای خرید کابل برق به آن اشاره کردیم، کابل های برق با عایق و روکش های مختلفی به بازار عرضه می شوند. پیش از خرید کابل به نوع عایق و روکش آن توجه کنید. برخی از روکش ها مقاوم تر و برخی دیگر حفاظت کمتری دارند. برخی از این روکش ها انعطاف پذیری کمتر و سختی بیشتری دارند که باید به آن توجه کرد.

کابل برق نسوز نیز به بازار عرضه می شود که در برابر آتش سوزی از خود مقاومت زیادی نشان می دهد. این کابل ها در محیط های پرخطر مورد استفاده قرار می گیرند.


بیشتر بخوانید: تفاوت کابل XLPE و PVC چیست؟


مقاومت فیزیکی و الکتریکی کابل

برخی از کابل ها داری آرمور و زره ای از جنس فولاد و … هستند که از کابل در برابر صدمات فیزیکی حفاظت می کنند. اگر به کابل هایی با مقاومت فیزیکی بالایی نیاز دارید، کابل زره دار گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

کابل هایی نیز وجود دارند که به شیلد مجهز شده اند. این کابل ها در برابر دریافت نویز و امواج الکترومغناطیسی از خود مقاومت نشان می دهند. شیلد کابل برق اغلب از جنس نوار مسی یا آلومینیومی است.


بیشتر بخوانید: کابل آرموردار چیست | مشخصات و کاربرد کابل زره دار


کاربرد کابل برق

کابل های برق عمدتاً وظیفه انتقال جریان الکتریسیته را برعهده دارند. برخی از این کابل ها کاربردهای ویژه تری دارند و با توجه به ساختار آن ها، در مکان هایی خاص مورد استفاده قرار می گیرند. این کابل ها عبارتند از:

  • کابل شبکه
  • کابل مخابرات (تلفن)
  • کابل خودنگهدار
  • کابل کنترل یا فرمان
  • کابل اعلام حریق
  • کابل کواکسیال
  • کابل جوش
  • کابل ابزار دقیق
  • کابل کولر

بیشتر بخوانید: کاربرد کابل برق


برند و شرکت سازنده کابل

آخرین نکته در راهنمای خرید کابل برق توجه به برند و اصلی بودن کابل برق است. در حال حاضر شرکت های بسیار زیادی به تولید کابل برق می پردازند. از بهترین برندهای تولید کننده این محصولات می توان به سیمیا، خراسان افشارنژاد، کمان، کابل کرمان، دامغان، البرز الکتریک نور، رفسنجان، رسانا، مسین، همدان، افق البرز، تک سیم البرز، سهند، سیمند کابل، سیمپود، پاسارگاد و … اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: بهترین برند کابل برق