انواع کابل مسی و مشخصات و کاربردهای آن در صنعت

انواع کابل مسی و مشخصات و کاربردهای آن در صنعت

انواع کابل مسی و مشخصات فنی آن همواره یکی از دغدغه های اصلی تکنسین های برق است. در این مقاله قصد داریم به معرفی یکی از پرکاربردترین انواع کابل یعنی کابل مسی بپردازیم.

سیم و کابل یکی از اساسی ترین تجهیزات برقی در جهان است و بدون وجود سیم و کابل، انتقال برق نیز صورت نمی گیرد. از کابل برق مسی جهت انتقال جریان الکتریکی و برقراری اتصال میان تجهیزات الکتریکی استفاده می شود.

خرید انواع کابل مسی
خرید انواع کابل مسی

این تجهیزات در سایر مکان ها همچون کارخانه ها، مراکز تولیدی و … مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله به معرفی انواع کابل مسی و مشخصات و کاربردهای آن در صنعت خواهیم پرداخت. با مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل مسی چیست

از به هم تابیده شده چند سیم مسی که هادی جریان الکتریکی هستند، کابل مسی بافته شده ایجاد می شود. این هادی ها درون روکش عایقی قرار می گیرند که این روکش می تواند جنس های گوناگونی داشته باشد. مس بیشترین رسانایی و هدایت الکتریکی را در میان سایر فلزات دارد.

غلطک پذیری این فلز نسبت به دیگر فلزهای موجود در طبیعت بیشتر است، به همین دلیل این فلز در زمینه تولید کابل و محصولات متنوع کاربرد زیادی دارد. همچنین فلز مس بهتر شکل می پذیرد. به همین دلیل کابل مسی دارای ساختار متنوعی است. کابل مسی کاربردهای گسترده ای دارد و دلیل آن نیز ظرفیت گرمایی بالا و هدایت الکتریکی خوب این فلز است.

می توان گفت اجزای اصلی یک کابل مسی، هادی، عایق و روکش کابل است. کابل مسی بدون روکش نیز به بازار عرضه می شود که در واقع هادی های مفتولی هستند و اغلب در سیستم های ارتینگ مورد استفاده قرار می گیرند.

برخی از کابل های مسی ساده و برخی دیگر با آرمور یا زره به بازار عرضه می شوند. کابل های مسی در سطوح مقطع و تعداد رشته های متنوع به بازار عرضه می شوند.

کابل مسی چیست
کابل مسی چیست

بیشتر بخوانید: کابل مسی چیست و چه کاربردی در صنعت دارد؟


انواع کابل برق مسی براساس شکل هادی

کابل های مسی براساس نوع هادی و شکل ظاهری به چند دسته مختلف تقسیم بندی می شوند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • کابل مسی افشان: این کابل ها دارای هادی هایی نرم، نازک و انعطاف پذیر هستند. از این محصولات اغلب در سیم کشی ساختمان استفاده می شود. به دلیل این که سطح مقطع این کابل ها منعطف است، جای کمتری اشغال می کنند و به راحتی خم می شوند. به این محصولات کابل های کلاس پنج یا شش نیز گفته می شود.
  • کابل مسی نیمه افشان: این کابل ها دارای ویژگی هایی مابین کابل افشان و مفتول هستند. انعطاف پذیری آن ها معمولی است. به این کابل ها، کابل با هادی کلاس دو نیز گفته می شود. این کابل ها از تعدادی مفتول نازک ساخته شده است که به صورت منظم به هم تابیده شده اند. این هادی ها می توانند متراکم و غیرمتراکم باشند.
  • کابل مسی مفتول: نام دیگر این کابل ها، کابل های هادی کلاس یک است زیرا از یک هادی مفتولی تشکیل شده اند و قابلیت هدایت حریان برق آن بیشتر از کابل های دیگر است.

هادی این کابل ها دارای خاصیت خشک است. انعطاف پذیری کابل مسی مفتولی پایین است و در صورت خم شدن ممکن است دچار شکستگی شود. از این کابل ها اغلب در تابلو برق صنعتی استفاده می شود.

انواع کابل برق مسی براساس شکل هادی
انواع کابل برق مسی براساس شکل هادی

بیشتر بخوانید: کابل افشان چیست و چه تفاوتی با کابل مفتول دارد؟


انواع کابل برق مسی براساس نوع عایق

کابل ها دارای هادی و یک لایه عایق هستند که جنس آن بستگی به نوع کابل دارد. برخی از کابل ها دارای عایقی از جنس PVC هستند و برخی از کابل ها عایق هایی از نوع XLPE دارند.

  • از انواع کابل مسی با عایق PVC در فضاهای باز، زیر زمین، داخل خاک، داخل لوله ساختمانی، کانال های کابل کشی، نیزوگاه ها و … استفاده می شود. روکش این کابل ها از جنس پی وی سی است.
  • کابل هایی که عایق XLPE دارند، معمولاً کابل هایی هستند که در برق بیست کیلو ولت به بالا مورد استفاده قرار می گیرند. به این کابل ها، کابل کراسلینک نیز گفته می شود. عایق این محصولات از جنس پلی اتیلن است.
انواع کابل برق مسی براساس نوع عایق
انواع کابل برق مسی براساس نوع عایق

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع کابل فشار قوی ، کابل آلومینیومی بخریم یا کابل مسی؟


تفاوت کابل مسی PVC و XLPE

  1. بیشینه دمای کاری این دو محصول با هم تفاوت دارد. کابل های XLPE مقاومت دمایی بیشتری دارند.
  2. کابل های PVC در برابر رطوبت مقاوم تر هستند.
  3. در ساختار کابل مسی PVC از هالوژن استفاده شده است اما کابل های XLPE هیچ گونه هالوژنی در ساختار خود ندارند.
  4. کابل های پی وی سی معمولاً ارزان تر از کابل های XLPE هستند.

این تفاوت ها سبب شده است تا از کابل های XLPE بیشتر در صنایعی استفاده شود که برق فشار قوی متنقل می شود.

کابل مسی یا آلومینیومی

در ادامه مبحث انواع کابل مسی باید به این نکته بپردازیم که در یک مجموعه از کابل مسی استفاده کنیم یا کابل آلومینیوم؟ چندین مورد وجود دارد که در هنگام خرید کابل برق برای یک پروژه باید مورد توجه قرار داد. در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

  1. عمدتاً از انواع کابل مسی در سیم کشی ساختمان استفاده می شود. در استاندارد ملی ایران به شماره 3084 ذکر شده است که جنس رسانایی که در سیم کشی و کابل کشی ساختمان استفاده می شود، باید مس و از گروه 5 باشد. تنها در مکان هایی که باید از کابل هایی با هادی مفتولی استفاده شود و یا سطح مقطع کابل باید از ده میلی متر مربع به بالا باشد، می توان از کابل آلومینیوم استفاده کرد.
  2. کابل آلومینیومی مقاومت الکتریکی بالایی دارد، به همین دلیل ممکن است در سیاری از مواقع مناسب نباشد. این کابل در مقابل خوردگی و اکسایش نیز مقاومت کمتری از خود نشان می دهد.
  3. کابل های آلومینیومی ممکن است به دلیل آسیب پذیری بیشتری که دارند، در محیط های خارجی و در اثر تغییرات دما از خود عملکرد اشتباهی نشان دهند و یا از محل نصب خارج شوند.
  4. با این حال کابل های آلومینیومی قیمت مقرون به صرفه تری نسبت به کابل های مسی دارند و خطر به سرقت رفتن آن ها نیز کمتر است.

بیشتر بخوانید: مقایسه کابل مسی و آلومینیومی


کاربرد کابل برق مسی

اصلی ترین وظیفه انواع کابل مسی انتقال جریان الکتریکی است. از این محصولات هم در شبکه های توزیع و هم در شبکه های انتقال برق استفاده می شود. با این حال این محصولات کاربردهای دیگری نیز دارند. از این کابل ها در موارد زیر نیز استفاده می شود:

  1. مخابرات
  2. کارخانه ها
  3. خطوط تولید
  4. خطوط حمل و نقل
  5. مدارهای الکتریکی
  6. صنعت ساخت و ساز
  7. صنعت ماشین سازی
  8. موتورهای الکتریکی
  9. قطعات صنعتی الکتریکی
انواع کابل مسی
انواع کابل مسی

بیشتر بخوانید: کابل آلومینیوم و کاربرد انواع آن ، هر آنچه باید درباره کابل آلومینیوم بدانیم


کابل های مسی موجود در بازار

کابل های مسی از لحاظ کاربرد به دو دسته کابل های سبک و کابل فشار قوی تقسیم بندی می شوند. کابل مسی سبک غالباً مصاف غیر صنعتی دارد و ولتاژ نامی آن 300 تا 500 ولت است. کابل فشارقوی نیز بیشتر در صنعت و سیستم های توزیع و انتقال برق مورد استفاده قرار می گیرد و ولتاژ اسمی آن 0.6 تا 1 کیلوولت است.

این کابل ها براساس نوع کابل در صنعت نیز تقسیم بندی می شوند:

  1. کابل قدرت
  2. کابل کنترل
  3. کابل مخابرات
  4. کابل فشارضعیف
  5. کابل کولر
  6. کابل آنتن
  7. کابل کواکسیال
  8. کابل ابزار دقیق
  9. کابل اعلام حریق
  10. کابل جوش

مزایای استفاده از کابل مسی

  1. ایمنی بالا
  2. بازدهی و عملکرد خوب
  3. رسانایی بالای الکتریکی
  4. هدایت حرارتی مطلوب
  5. مقاوم در برابر خوردگی
  6. آلیاژی نرم و منعطف
  7. قابل بازیافت و در دسترس

نکات مهم در خرید کابل برق مسی

برای خرید کابل مسی باید نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

  • استانداردهای تولید و طراحی
  • جنس هادی و نوع آن
  • جنس روکش
  • سطح مقطع
  • تعداد رشته

بیشتر بخوانید: معرفی کامل انواع مشخصه کابل ها و کدگذاری سیم و کابل برق


قیمت کابل برق مسی

برای مشاهده قیمت کابل مسی می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و با نمایندگان و فروشنگان انواع کابل مسی در ارتباط باشید. از برترین شرکت های تولیدکننده کابل مسی می توان به کابل برق خراسان افشارنژاد، سیمیا، کمان، دامغان، البرز الکتریک نور و … اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: معرفی کارخانه های تولیدکننده و نمایندگی کابل برق ایران