کابل سه فاز چیست

کابل برق سه فاز چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل برق سه فاز چیست و در کجا کاربرد دارد؟ کابل برق سه فاز برای انتقال جریان الکتریکی برق در سیستم های سه فازکاربرد دارد. کابل برق به صورت سه فاز و تکفاز تولید می شود. برای آشنایی بیشتر با کابل برق سه فاز و موارد استفاده از آن ادامه این مقاله را از دست ندهید.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

بررسی تخصصی کابل برق سه فاز

عموماً کابل هایی که بتوانند ولتاژ برق 380 ولت به بالا را انتقال دهند، می بایست به صورت سه فاز ارائه شوند. در شبکه های انتقال اگر کابل های برق سه فاز مورد استفاده قرار بگیرند، دارای دو نوع است:

  • کابل برق سه فاز سه رشته
  • کابل برق سه فاز چهار رشته

برای پاسخ به سؤال کابل برق سه فاز چیست لازم است ابتدا به ساختار کابل برق سه فاز پی ببریم و به صورت کامل آن را مورد بررسی قرار دهیم. در این مقاله ما سعی داریم تا به معرفی انواع کابل سه فاز بپردازیم.

کابل برق سه فاز چیست
کابل برق سه فاز چیست

ساختار کابل برق سه فاز

کابل های سه فاز مانند کابل های دیگر دارای یک لایه هادی و یک یا دو لایه عایق از جنس های مختلف هستند. البته برخی از کابل های سه فاز دارای یک آرمور یا غلاف فلزی به عنوان محافظ بر روی خود نیز می باشند.

هادی کابل برق سه فاز

انواع هادی های کابل برق سه فاز عبارتند از:

کابل برق سه فاز مسی

کابل برق سه فاز مسی دارای هادی از جنس مس است. نوع هادی این کابل مسی می تواند مفتول یا خشک، افشان نرم و یا نیمه افشان باشد. کابل های افشان دارای هادی مسی نرم و قابل انعطاف هستند. کابل مسی خشک سه فاز دارای رشته های مفتولی خشک است. کابل مسی نیمه افشان سه فاز دارای چند رشته مفتول کنار هم پیچیده شده است.

کابل برق سه فاز آلومینیومی

هادی آلومینیوم فقط به صورت نیمه افشان تولید می شود. کابل های سه فاز زمینی و هوایی آلومینیومی دارای هادی نیمه افشان هستند. هادی آلومینیومی به صورت افشان تولید نمی شود.

روکش یا عایق کابل سه فاز

عایق کابل های سه فاز به صورت روکش از جنس PVC و روکش از جنس XLPE موجود است. کابل های سه فاز با روکش پی وی سی به صورت افشان و نیمه افشان تولید می شوند. کابل های سه فاز با روکش XLPE به صورت نیمه افشان تولید می شوند. روکش کابل های سه فاز می تواند دارای آرمور و شیلد باشد.

انواع کابل سه فاز

برای پاسخ به سؤال کابل سه فاز چیست بهتر است انواع کابل سه فاز را بررسی کنیم:

کابل برق مسی سه فاز هوایی

کابل های برق سه فازی که به صورت هوایی کشیده می شوند، انواع خاصی دارند. برخی از کابل های سه فاز هوایی دارای هادی مسی هستند که معمولاً به صورت افشان تولید می شود. کابل مسی سه فاز هوایی افشان در سطح مقطع های پایین کشیده می شود.

کابل خودنگهدار

امروزه کابل های خودنگهدار در شبکه های توزیع کاربرد زیادی دارند. جنس کابل برق سه فاز خودنگهدار آلومینیومی است و می تواند به صورت 4 تا 6 رشته کابل تابیده شده به هم باشد.

کابل برق سه فاز فشار قوی

کابل های برق سه فاز فشار قوی می توانند از جنس مس یا آلومینیوم باشند. معمولاً کابل برق های سه فاز تا 20 کیلو ولت یا بعضاً تا 36 کیلوولت تولید می شوند. کابل های برق سه فاز فشار قوی معمولاً به صورت نیمه افشان مسی و آلومینیومی تولید می شوند.

کابل برق سه فاز فشار ضعیف

کابل های برق فشارضعیف سه فاز معمولاً از ولتاژهای 300 ولت تا 1 کیلوولت تولید می شوند. این کابل ها در ساختمان سازی، صنعت و … کاربرد زیادی دارند. این کابل ها به صورت زمینی مس و آلومینیوم نیمه افشان تولید می شوند. کابل برق سه فاز افشان فقط به صورت مسی در بازار موجود است.

انواع کابل برق سه فاز
انواع کابل برق سه فاز

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع کابل برق و کاربرد آن ها


انواع کابل برق سه فاز براساس تعداد رشته

برای پاسخ هرچه بهتر به سؤال کابل برق سه فاز چیست انواع این کابل را بر اساس تعداد رشته بررسی خواهیم کرد. در واقع کابل برق سه فاز چند رشته دارد یکی از پرتکرارترین سوال ها در صنعت برق است. کابل های برق سه فاز براساس تعداد رشته به انواع زیر تقسیم می شوند:

کابل برق سه فاز 3 رشته

این کابل ها سیم نول و ارت را درون خود ندارند. عموماً برای دستگاه ها و پروژه هایی استفاده می شوند که نیازی به نول وجود ندارد.

کابل برق سه فاز 4 رشته

این کابل ها دارای یک سیم نول به همراه سه سیم فاز هستند. معمولاً کابل های تا مقطع 35 میلی متر مربع به صورت 4 رشته تولید می شوند، برای مثال: کابل 25*4 افشان. کابل های بیشتر از سطح مقطع 25 میلی متر مربع معمولاً به صورت 3 رشته فاز و 1 رشته نول ضعیف تر نیز ساخته می شوند، به عنوان مثال: کابل 95+185*3 زمینی مسی.

کابل برق 3 فاز 5 رشته

این کابل ها معمولاً به صورت 5 رشته ارائه می شوند. یک رشته از این کابل ها را می توان به عنوان ارت یا روشنایی در نظر گرفت. کابل های 5 رشته معمولاً تا سطح مقطع 35 میلی متر مربع تولید می شوند.


بیشتر بخوانید: انواع سایز کابل برق و کاربرد آنها


مزایای کابل برق سه فاز

برای بررسی سؤال کابل برق سه فاز چیست به مزایای این کابل نسبت به کابل های تک رشته و تکفاز اشاره خواهیم کرد:

  • استفاده از کابل برق سه فاز، هزینه کمتری نسبت به سه رشته کابل برق تکفاز دارد.
  • کابل برق 3 فاز دارای سه رشته سیم با جریان متناوب متفاوت است.
  • در برخی از تجهیزات همچون هواکش های صنعتی، کابل های سه فاز دارای نویز و لرزش کمتری نسبت به نوع تکفاز هستند.
  • کابل های برق سه فاز دارای سطح مقطع کمتر و حمل راحت تر نسبت به 3 رشته تکفاز از همان کابل هستند.

بهترین برندهای کابل برق سه فاز

کابل برق سه فاز در برندهای مختلفی تولید می شود. از بهترین برندهای کابل برق 3 فاز مسی می توان به شرکت های زیر اشاره کرد:

  • کابل برق خراسان افشارنژاد
  • کابل برق همدان
  • کابل برق کمان
  • کابل برق یزد
  • کابل برق افق البرز
  • کابل برق مغان
  • مابل برق البرز
  • کابل برق مسین
  • کابل برق متال
  • کابل برق یزد

بهترین کابل برق های آلومینیومی سه فاز نیز عبارتند از:

  • کابل آلومینیومی یزد
  • کابل آلومینیومی متال
  • کابل آلومینیومی مسین
  • کابل آلومینیومی آلوم کابل
  • کابل آلومینیومی همدان

بیشتر بخوانید: بهترین برند کابل برق


خرید و قیمت کابل برق سه فاز

برای خرید کابل برق 3 فاز باید توجه داشته باشید که کابل از استاندارد برخوردار باشد. قیمت کابل های سه فاز مسی بالاتر از کابل 3 فاز آلومینیومی است. کابل برق 3 فاز مسی به صورت افشان و نیمه افشان ارائه می شود. قیمت کابل های 3 فاز از قیمت کابل تکفاز همان سایز به مراتب کمتر خواهد بود. کاربران می توانند با مراجعه به سایت راندنو قیمت انواع کابل های سه فاز را مشاهده و برای خرید اقدام نمایند.