تفاوت پچ کورد و کابل شبکه چیست؟

تفاوت پچ کورد و کابل شبکه چیست؟

تفاوت پچ کورد و کابل شبکه چیست؟ این سؤال در بسیاری از مواقع برای کاربران حوزه شبکه پیش می آید. اصولاً پچ کورد همان کابل شبکه با متراژهای کوچک تر است که دو سوکت شبکه در دو سرد خود دارد. برای بررسی دقیق تر تفاوت های این دو محصول، به معرفی انواع پچ کورد شبکه می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع پچ کورد شبکه

برای بررسی تفاوت پچ کورد و کابل شبکه بهتر است با انواع پچ کورد بیشتر آشنا شویم. پچ کوردهای شبکه دارای انواع مختلفی هستند که مشابه دسته بندی کابل لن تقسیم بندی می شوند. تفاوت پچ کوردها علاوه بر متراژ، می تواند به نوع دسته بندی و روکش آن ها نیز باشد.

انواع پچ کورد شبکه
انواع پچ کورد شبکه

پچ کورد cat5

پچ کوردهای CAT5 دارای سرعت انتقال 100 مگابیت بر ثانیه هستند. پهنای باند این پچ کورد 100 مگاهرتز است و تنها در نوع پچ کورد CAT5 UTP و در متراژهای گوناگون تولید می شود.

پچ کورد cat5 utp لگراند بهترین پچ کوردهای cat5 موجود در بازار هستند. البته نوع cat5e نیز با همان فرمت وجود دارد که دارای سرعت انتقال 10 برابر بیشتر از نوع ساده است و در شبکه اترنت گیگابیتی به کار می رود.

پچ کورد cat6

پچ کوردهای cat6 دارای سرعت انتقال 10000 مگابیت بر ثانیه هستند. پهنای باند این پچ کورد 250 مگاهرتز است و در دو نوع پچ کورد cat6 utp و پچ کورد cat6 sftp تولید می شود. پچ کورد cat6 لگراند و پچ کورد cat6 نگزنس از محبوب ترین این پچ کوردها در بازار ایران به شمار می آیند.

پچ کورد cat6a

پچ کورد cat6a دارای سرعت انتقال 10000 مگابیت بر ثانیه است و پهنای باندی در حدود 500 مگاهرتز دارد. این پچ کوردها در انواع پچ کورد cat6a stp، پچ کورد cat6a sftp و پچ کورد cat6a futp یا همان دبل فویل تولید می شوند.

پچ کورد cat7

پچ کوردهای cat7 دارای سرعت انتقال 10000 مگابیت و پهنای باند 600 مگاهرتز هستند. این پچ کوردها در انواع cat7 sftp و cat7 fftp در ایران موجود هستند.


بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع پچ کورد شبکه


تفاوت کابل شبکه و پچ کورد چیست؟

در این قسمت به تفاوت پچ کورد و کابل شبکه به صورت کامل می پردازیم:

  • پچ کوردها در اندازه های کوچک تر تولید می شوند و برای انتقال راحت تر به انواع سوئیچ و پچ پنل متصل می شوند.
  • پچ کوردها دارای 2 سوکت هستند تا در زمان بندی اجرای پروژه ها صرفه جویی شود. برش و سوکت زدن کابل لن در پروژه ها زمان بر است. از این رو از پچ کورد شبکه آماده استفاده می شود.
  • پچ کوردها در رنگ بندی های مختلف تولید می شوند.
  • اغلب کابل های شبکه در بازار به صورت مفتولی هستند اما پچ کوردهای آماده دارای کابل شبکه افشان هستند و قابلیت انعطاف پذیری بیشتری دارند.
  • معمولاً در دو سر پچ کوردها سوکت rj45 قرار گرفته است.
  • کارکردن با پچ کوردها بسیار راحت تر از کارکردن با کابل های شبکه است.
  • در پچ کوردها افت سیگنال یا میرایی بیشتر از کابل شبکه رخ می دهد. به همین دلیل در متراژهای کوچک بیشتر از آن استفاده می شود.
تفاوت پچ کورد و کابل شبکه
تفاوت پچ کورد و کابل شبکه

بیشتر بخوانید: تفاوت پچ پنل و سوئیچ چیست؟


انواع پچ کورد شیلددار و بدون شیلد

برای برسی بیشتر تفاوت پچ کورد و کابل شبکه در این قسمت انواع پچ کورد را براساس نوع روکش و شیلد مورد بررسی قرار می دهیم:

پچ کورد UTP

این نوع پچ کورد مانند کابل لن همین مدل، بدون شیلد و بدون فویل عرضه می شود. سوکت هر دو سر این پچ کورد از نوع پلاستیکی و غیرفلزی است. این نوع پچ کورد قابلیت های کمتری نسبت به نفوذ فرکانس و نویز بر روی شبکه دارد.

پچ کورد FTP/FUTP

این نوع پچ کورد فاقد شیلد است. یک لایه فویل کلی روی 4 زوج تابیده شده به هم قرار دارد و سوکت این پچ کورد از نوع فلزی است.

پچ کورد STP/SUTP

این نوع پچ کورد بدون فویل است. دور تک تک زوج ها شیلدی قرار نگرفته است اما یک لایه شیلد کلی بر روی تمامی زوج ها قرار دارد. سوکت این پچ کورد فلزی است و نویز و فرکانس را بهتر از دو مدل قبل دفع می کند.

پچ کورد SFTP

این پچ کورد دارای یک لایه فویل کلی و شیلد کلی بر روی خود است. سوکت این پچ کورد فلزی است. این نوع پچ کورد بهترین نوع برای گرفتن نویز و نوسان بر روی شبکه است. معمولاً قیمت پچ کورد SFTP از انواع دیگر پچ کوردها گران تر است.

کاربرد پچ کورد patch cord

پچ کورد همان کابل شبکه با طول کوتاه تر و دو سر سوکت است. از پچ کوردها جهت ارتباط دستگاه ها با مودم و  انواع سوئیچ استفاده می شود. پچ کورد همان کابل اترنت است که جهت انتقال دیتا مورد استفاده قرار می گیرد.

کابل اترنت چیست؟

در حقیقت اترنت همان شیوه انتقال اطلاعات به سیستم است. این کار توسط کابل های اترنت صورت می گیرد. کابل های اترنت دارای 2 نوع عمده هستند:

کابل فیبر نوری

کابل اترنت فیبر نوری برای انتقال دیتا بین فواصل طولانی که نیاز به ایزولتسین بالا است، بکار گرفته می شود. از این رو پچ کورد فیبر نوری نیز از جمله کابل های اترنت پرکاربرد در بازار ایران به شمار می آید.

کابل اترنت مسی و زوج به هم تابیده

این پچ کوردها که در قسمت بالا توضیح داده شد، بیشتر به کابل اترنت مشهور هستند. البته از کابل های کواکسیال نیز برای انتقال استفاده می شود.

انواع پچ کورد فیبر نوری

پس از بررسی تفاوت کابل شبکه و پچ کورد در این بخش به معرفی مختصر انواع پچ کورد فیبر نوری می پردازیم. پچ کابل فیبر نوری دارای 2 نوع عمده است:

پچ کورد تک حالته فیبر نوری

پچ کورد فیبر تک حالته می تواند یک مد نوری را در یک حالت و در یک زمان پخش کند. پچ کورد OS1 و پچ کورد فیبر OS2 از انواع این پچ کورد هستند. تفاوت این دو کابل فیبر نوری در انتقال اطلاعات در مسافت های بالا است. کابل OS2 نسبت به OS1، قابلیت انتقال در مسافت های بالاتری را دارد.

پچ کورد چند حالته فیبر

این نوع پچ کورد دارای هسته بزرگ تری است. قطر این هسته حدود 50 میکرومتر است. این نوع کابل دارای محدودیت پهنای باند است و در مسافت های کوتاه قابلیت انتقال بیشتری دارد.


بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع کابل شبکه و کاربرد کابل شبکه


قیمت پچ کورد و کابل شبکه

معمولاً قیمت پچ کوردها نسبت به کابل های لن با همان متراژ بالاتر است. البته نوع پچ کورد و تست دار بودن کابل شبکه نیز در قیمت گذاری این محصولات تأثیرگذار است.

دلیل بالاتر بودن قیمت پچ کورد نسبت به کابل شبکه با متراژ یکسان این است که در دو سر پچ کورد 2 سوکت وجود دارد. همچنین هزینه ساخت پچ کورد و پک کردن آن نیز موجب گران تر شدن پچ کورد می شود. پچ کورد لگراند، پچ کورد نگزنس، پچ کورد اشنایدر، پچ کورد یونیکام، پچ کورد بلدن و … از محبوب ترین پچ کوردهای بازار ایران به شمار می آیند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل شبکه