تفاوت پچ پنل و سوئیچ

تفاوت پچ پنل و سوئیچ چیست؟

تفاوت پچ پنل و سوئیچ تنها در ظاهر آن ها نیست. این تجهیزات در کاربرد نیز تفاوت هایی با یکدیگر دارند. هنگامی که دستگاه ها در مرکز داده قرار می گیرند، دو ابزار سوئیچ شبکه و پچ پنل به کار می آیند.

اگر از جلو به دو وسیله پچ پنل و سوئیچ نگاه کنید، پورت هایی را روی آن ها مشاهده می کنید. این پورت ها به صورت منظم کنار هم قرار گرفته اند. شاید به دلیل ساختاری که این دو وسیله دارند، کاربران تصور کنند این دو مؤلفه عملکرد یکسانی دارند در صورتی که در اتاق سرور هرکدام نقش به خصوصی را ایفا می کنند.

خرید انواع پچ پنل شبکه
خرید انواع پچ پنل شبکه

برای دانستن تفاوت پچ پنل و سوئیچ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

پچ پنل شبکه چیست؟

برای درک بهتر تفاوت پچ پنل و سوئیچ لازم است که ابتدا به شناسایی این تجهیزات بپردازیم. پچ پنل یک ظاهر مستطیل شکل دارد که بر روی آن پورت های شبکه نصب شده است. نکته مورد توجه این است که تعداد این پورت ها مشخص است. در برخی موارد 24 عدد و در مواقعی 48 عدد و در برخی دیگر 12 یا 16 پورت هستند. این قطعه ها به صورت معمول در داخل رک قرار می گیرند.

پچ پنل شبکه در محلی بین قسمت های انتهایی کابل شبکه و تجهیزات شبکه قرار می گیرد. در این جا منظور از تجهیزات شبکه، روتر، سوئیچ و هاب است. به واسطه پچ پنل ها کابل های شبکه به تجهیزات متصل می شوند. در حالت کلی استفاده از پچ پنل ها الزامی نیست، اما در شبکه هایی که در حال توسعه هستند، استفاده از Patch Panel باعث راحتی کارشان می شود.

پچ پنل شبکه چیست؟
پچ پنل شبکه چیست؟

بیشتر بخوانید: پچ پنل چیست و چه کاربردی در شبکه دارد؟


کاربرد پچ پنل

در ادامه موضوع تفاوت پچ پنل و سوئیچ به بررسی کاربردهای پچ پنل می پردازیم. یکی از مواردی که باعث نیاز به پچ پنل می شود، هنگامی است که کاربران شبکه افزایش پیدا می کنند و لازم است که سوکت هایی به مدار شبکه وارد شوند.

در این موقعیت است که متخصصان پیشنهاد می کنند از این قطعات استفاده شود. استفاده از پچ پنل سبب می شود که همه کابل ها به سوکت متصل و در مرکز قرارگیری رک جمع شوند. سپس آن ها را به پچ پنل وارد می کنند. پس از آن نوبت به شماره گذاری می رسد.

وظیفه اصلی پچ پنل، سازماندهی کابل ها و مرتب کردن آن ها است و به کمک این وسیله کابل های شبکه یا پچ کوردها به تجهیزات شبکه متصل می شوند.


بیشتر بخوانید: آشنایی با متعلقات رک شبکه و کاربرد آن ها


سوئیچ شبکه چیست؟

برای درک بهتر تفاوت پچ پنل و سوئیچ به بررسی ویژگی های سوئیچ می پردازیم. همانطور که از نام این قطعه مشخص است، سوئیچ شبکه وسیله ای است که در مرکز داده قرار می گیرد و همه ابزارها را به یکدیگر متصل می کند. این فرایند باعث می شود تا یک ارتباط سهمیه بندی شده میان ابزار مختلف در شبکه به وجود بیایید.

عملکرد سوئیچ ها به این شکل است که داده وارد شده از طریق ورودی چندگانه به پورت خروجی مورد نظر فرستاده می شود تا به این ترتیب داده به مقصد اصلی برسد. سوئیچ های شبکه وظیفه تشخیص این را دارند که کدام پورت خروجی باید به وسیله کدام آدرس شبکه پشتیبانی شود. اگر دستگاهی در یک شبکه وجود داشته باشد و بخواهد داده ای را انتقال دهد، سوئیچ این داده را دریافت می کند و به پورت دستگاه گیرنده ارسال می نماید.

سوئیچ شبکه چیست؟
سوئیچ شبکه چیست؟

بیشتر بخوانید: مودم، روتر، اکسس پوینت و سوئیچ چه تفاوتی با هم دارند؟


کاربرد سوئیچ شبکه

برای اینکه بتوانید در مرکز داده همه تجهیزات را به یکدیگر متصل کنید، به صورت معمول باید از سوئیچ شبکه استفاده کنید. سوئیچ ها برای انجام وظایف خود بر روی رک شبکه قرار می گیرند.

سوئیچ داده ها و اطلاعات که به قالب مشخص فریم تبدیل شده اند را با اندازه های مشخصی نگهداری می کند و بین دستگاه های مختلف منتقل می کند. هر فریم یک آدرس مبدأ و مقصد دارد. سوئیچ این آدرس را تشخیص می دهد و داده را به پورت مورد نظر انتقال می دهد. به واسطه سوئیچ امکان اتصال چندین دستگاه فراهم می شود و کنترل و دسترسی قسمت های مختلف ساده تر می شود.


بیشتر بخوانید: تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه چیست


فرق پچ پنل و سوئیچ شبکه

تفاوت پج پنل و سوئیچ شبکه در چند مورد است که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

  • تفاوت پچ پنل و سوئیچ شبکه در این است که پچ پنل ها به عنوان تجهیزات پسیو در شبکه مورد استفاده قرار می گیرند، در صورتی که سوئیچ ها تجهیزات اکتیو شبکه هستند. به این معنا که برای داشتن یک عملکرد مناسب به جریان برق نیاز دارند.
  • کابل ها پیش از آنکه بخواهند به سوئیچ برسند، باید ابتدا از پچ پنل ها عبور کنند.
  • از دیدگاه دیگر، پچ پنل ها به عنوان ترمینال هایی هستند که از پورت های شبکه تشکیل شده اند. این پورت ها به صورت متمرکز در کنار هم قرار می گیرند. پچ پنل ها پورت های چندگانه شبکه را گروه بندی می کنند و شبکه را سازماندهی می دهند.
  • سوئیچ ها دیتا را به تجهیزات مختلف تحت شبکه مانند رایانه ها، سرورها و و دستگاه های دیگری که دارای آی پی هستند، همچون دوربین های امنیتی تحت شبکه ارسال می کنند.
  • نکته دیگر در تفاوت پچ پنل و سوئیچ این است که وجود سوئیچ ها در شبکه الزامی است، این در حالی است که می توانید از وجود پچ پنل ها چشم پوشی کنید.
  • قیمت سوئیچ از قیمت پچ پنل بسیار بالاتر است.
  • مراحل نصب این دو محصول با هم تفاوت دارد.

همان طور که در بالا مطالعه کردید، اصلی ترین تفاوت پچ پنل و سوئیچ در کاربرد آن ها است. سوئیچ ارتباط میان دستگاه ها را برقرار می کند و پیام ها را به شکل دقیق ارسال یا دریافت می کند. در صورتی که پچ پنل مدیریت کابل ها، متمرکز کردن آن ها و ساماندهی را برعهده دارد.

تفاوت پچ پنل و سوئیچ
تفاوت پچ پنل و سوئیچ

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید سوئیچ شبکه


مراحل نصب پچ پنل و سوئیچ شبکه

تفاوت پچ پنل و سوئیچ شامل مراحل نصب این دو مؤلفه نیز می شود. برای نصب سوئیچ باید دقت داشته باشید که این قطعه را در جایی نصب کنید که بتوانید هفته ها و ماه ها به آن دسترسی داشته باشید. مرحله نصب سوئیچ کمی پیچیده است.

در نصب سوئیچ ابتدا باید منبع تغذیه برق AC را فراهم کنید. پس از نصب سوئیچ به برق، چراغ های ال ای دی روی دستگاه چشمک می زنند. حال باید سوئیچ را در جای مناسب قرار دهید و به کمک یک کابل شبکه تست های لازم را انجام دهید تا بتوانید عملکرد سوئیچ را بررسی کنید.

برای اتصال پچ پنل نیز ابتدا آن را در رک یا جای مناسب قرار می دهیم و سپس یک سر تمامی کابل های شبکه و پچ کورد را به آن وارد می کنیم و سپس سر دیگر آن ها را به دیگر تجهیزات شبکه متصل می کنیم.

مراحل نصب پچ پنل و سوئیچ شبکه
مراحل نصب پچ پنل و سوئیچ شبکه

بیشتر بخوانید: آموزش سوکت زدن کابل شبکه


نتیجه گیری

تفاوت پچ پنل و سوئیچ را درک کردیم و متوجه شدیم که نصب این دو وسیله ممکن است پیچیده به نظر برسد. اما برای رسیدن به این خواسته می توانید از یک برنامه ریزی دقیق استفاده کنید. با توجه به گفته های بالا باید بگوییم که پچ پنل ها هیچگونه تأثیری در انتقال داده ها ندارند. این دستگاه ها را معمولاً برای مدیریت کابل ها استفاده می کنند. اما فراموش نکنید که سوئیچ ها جزء دستگاه های کاربردی هستند و جایگزینی ندارند.