آشنایی با متعلقات رک شبکه و کاربرد آن ها

آشنایی با متعلقات رک شبکه به شما کمک می کند بتوانید شبکه را بهتر راه اندازی کنید. متعلقات رک شبکه شامل مواردی از جمله پیچ و مهره، فن، پاور ماژول، سینی رک، نگهدارنده کابل، پایه و چرخ رک می شود.

رک یکی از مهم ترین بخش های شبکه است که سایر تجهیزات از جمله روتر، سوئیچ، سرور، پچ پنل، کابل های شبکه و … را در خود جای می دهد. رک تجهیزات شبکه را نگه می دارد و از آن ها در برابر عوامل مختلف محیطی محافظت می کند. به همین دلیل باید متعلقات آن کامل باشد تا اشکالی در چیدمان تجهیزات پیش نیاید. در ادامه این مقاله به معرفی رک و آشنایی با متعلقات رک شبکه می پردازیم.

خرید انواع رک شبکه
خرید انواع رک شبکه

آنچه در ادامه می خوانیم:

رک شبکه چیست؟

در ابتدای موضوع آشنایی با متعلقات رک شبکه و کاربرد آن ها به معرفی رک می پردازیم. رک شبکه به عنوان یک محفظه دربسته شناخته می شود که از تجهیزات شبکه نگهداری می کند. این محفظه تجهیزاتی نظیر مودم، سوئیچ، روتر و … را در خود جای می دهد. رک شبکه را با عنوان رک سرور نیز می شناسند. جنس رک ها بیشتر از آلومینیوم یا استیل ضد زنگ انتخاب می شود. رک ها در انواع مختلفی از جمله ایستاده و دیواری عرضه می شوند که باید مطابق با اندازه شبکه آن ها را انتخاب کنید.

رک شبکه چیست؟
رک شبکه چیست؟

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید رک شبکه


اهمیت رک شبکه

آشنایی با متعلقات رک شبکه باعث می شود که با اهمیت این تجهیزات و نقش آن ها در شبکه آشنا شویم. در ارتباط با اهمیت استفاده از رک در شبکه باید بگوییم که رک ها وظیفه دارند از تجهیزات شبکه در مقابل فشار، افزایش و کاهش دما، رطوبت، ضربه و دیگر عوامل محیطی محافظت کنند. این موضوع باعث افزایش طول عمر تجهیزات می شود.

اهمیت رک شبکه به دلیل وجود فن هایی است که هوای اطراف تجهیزات را تهویه کرده و به خنک کردن آن ها کمک زیادی می کند. استفاده از رک ها باعث می شود که تجهیزاتی که برای نصب و راه اندازی شبکه به آن ها نیاز است، جای کمتری اشغال کنند. مهم ترین مزیت استفاده از رک این است که این وسیله باعث می شود امنیت تجهیزات شبکه به میزان زیادی افزایش پیدا کند.

اهمیت رک شبکه
اهمیت رک شبکه

انواع رک شبکه

پیش از آشنایی با متعلقات رک شبکه لازم است انواع مختلف رک ها را بشناسیم. رک های شبکه به دو صورت رک ایستاده و رک دیواری هستند. رک های ایستاده باید براساس استانداردهای خاصی ساخته شوند. این نوع رک ها را معمولاً برای قرار گرفتن در مرکز شبکه انتخاب می کنند. این نوع رک ها اغلب از چهار طرف باز می شوند.

رک های دیواری نوعی دیگر از این تجهیزات هستند که بر روی سقف یا دیوار نصب می شوند. این نوع رک ها معمولاً برای قرار دادن تجهیزات کم به کار می روند.

انواع رک شبکه
انواع رک شبکه

در ادامه این بحث به آشنایی با متعلقات رک شبکه می پردازیم.


بیشتر بخوانید: انواع رک شبکه و کاربرد آنها


کیس رکمونت

آشنایی با متعلقات رک شبکه را با کیس رکمونت آغاز می کنیم. کیس رکمونت به نوعی از کیس های کامپیوتری اطلاق می شود که به جای اینکه در حالت ایستاده قرار بگیرد، به صورت افقی در داخل رک ها قرار می گیرد.

کیس رکمونت از لحاظ عملکرد همان کار کیس های معمولی را انجام می دهد اما از نظر ظاهر با دیگر کیس ها متفاوت است.

کیس رکمونت
کیس رکمونت

پاور ماژول

پاور ماژول به عنوان یک منبع تغذیه است که وظیفه برق رسانی به تجهیزات شبکه را برعهده دارد. پاور ماژول ها در حالت عادی به برق اصلی اتصال پیدا می کنند و با توجه به تعداد پورت و قدرت انتخاب می شوند. معمولاً پاورها را با عنوان چند راهی برق نیز می شناسند. پاور ماژول به تعدادی پریز برق مجهز شده است و در دو نوع عمودی و افقی ارائه می شود.

فن رک

آشنایی با متعلقات رک شبکه را با معرفی فن رک ادامه می دهیم. سیستم فن رک به گونه ای طراحی شده است که وظیفه ی خنک سازی طیف گسترده ای از سرورها، تجهیزات آی تی و … را برعهده دارد. سیستم های فن از موتورهای خاصی استفاده می کنند و طراحی این موتورها به صورت سفارشی انجام گرفته است که باعث می شود در هنگام ایجاد جریان هوای زیاد، صدای موتور به حداقل کاهش پیدا کند.

عملکرد فن ها در رک به این شکل است که گرمای درون محفظه را کنترل می کنند و میزان آن را به کمترین حالت ممکن کاهش می دهند. فن در مکان هایی مانند سقف و دیواره رک نصب می شود و می توان از 1 تا 4 فن روی آن نصب کرد.

فن رک
فن رک

بلانک پنل

در مقاله آشنایی با متعلقات رک شبکه به بررسی یلانک پنل می پردازیم. بلانک پنل ها یکی دیگر از تجهیزات درون رک ها هستند که فضای خالی بین تجهیزات را پوشش می دهند. مهم ترین وظیفه ی بلانک پنل ها محافظت از تجهیزات داخلی رک ها است. با استفاده از این پنل ها می شود رک ها را مرتب کرد. این ویژگی باعث می شود تا سرور و متعلقات رک عملکرد بهتری داشته باشند. بلانک پنل از دسترسی به تجهیزات حساس شبکه جلوگیری می کند.

سینی رک

آشنایی با متعلقات رک شبکه را با معرفی سینی رک ادامه می دهیم. این سینی ها استفاده های زیادی در رک شبکه دارند و معمولاً برای طبقه بندی و قرار دادن متعلقات رک از آن ها استفاده می شود. رک ها می توانند از سینی رک ثابت و متحرک استفاده کنند که هرکدام ویژگی های خاص خود را دارد.

چرخ رک

چرخ رک به عنوان یکی از ضروری ترین متعلقات رک شبکه شناخته می شود. این چرخ ها را جهت تسهیل حمل و نقل و چرخش در رک های ایستاده به کار می برند. استفاده از این چرخ ها باعث می شود که افراد بتوانند رک ها را به سادگی در فضای محدود دیتاسنترها بچرخانند. این چرخ ها در دو نوع ساده و قفل دار تولید می شوند.

نگهدارنده کابل

در ادامه موضوع آشنایی با متعلقات رک شبکه به معرفی نگهدارنده کابل می پردازیم. نگهدارنده کابل با عنوان کابل منجمنت نیز شناخته می شود. این تجهیزات به عنوان بخش ضروری در رک ها شناخته می شوند. این نگهدارنده ها وظیفه دارند که از به هم ریختگی کابل ها در درون رک جلوگیری کنند. استفاده از این نگهدارنده ها علاوه بر ایجاد نظم، ترتیب و زیبایی در رک ها باعث افزایش ایمنی آنها نیز می شود.

درب رک

آشنایی با متعلقات رک شبکه باعث می شود که افراد بتوانند شبکه ایمن تری ایجاد کنند. درب رک به عنوان یکی از وسایلی شناخته می شود که امنیت رک ها را تأمین می کند. لازم است که این درب ها در بخش جلویی رک ها نصب شوند. این درب ها به صورت شیشه ای هستند و می توانید درون رک ها را از طریق آنها مشاهده کنید.

پیچ و مهره

پیچ و مهره رک یکی دیگر از اجزا و متعلقات رک است که از آن برای نصب سوئیچ، کیس رکمونت، پچ پنل و سایر تجهیزات استفاده می شود. این پیچ مهره ها در دو نوع چهارسو و آچارخور تولید می شوند. این پیچ و مهره ها را معمولاً آبکاری می کنند تا در گذر زمان دچار پوسیدگی نشوند.

لایت پنل

در انتهای مقاله آشنایی با متعلقات رک شبکه به معرفی لایت پنل می پردازیم. لایت پنل یکی از لوازم جانبی رک شبکه به شمار می رود. این قطعه را معمولاً برای روشن کردن داخل محفظه رک استفاده می کنند. استفاده از لایت پنل ها برای انجام دادن بعضی از سرویس ها یا نمایش دادن قطعات مورد نیاز داخل رک ها ضروری است.

آشنایی با متعلقات رک شبکه
آشنایی با متعلقات رک شبکه