راهنمای خرید رک شبکه

راهنمای خرید رک شبکه

راهنمای خرید رک شبکه و سرور به شما کمک می کند بتوانید بهترین رک سرور را برای خود خریداری کنید. رک های شبکه در انواع مختلفی به بازار عرضه شده اند و هریک از آن ها ویژگی های خاصی دارند.

خرید انواع رک شبکه
خرید انواع رک شبکه

عواملی همچون سایز رک، ایستاده یا دیواری بودن رک، ارتفاع و تعداد یونیت، طراحی رک، برند، شرکت سازنده و … عوامل مهمی هستند که پیش از خرید رک باید مورد توجه قرار داد. در این مقاله به بررسی هر یک از این عوامل خواهیم پرداخت.

اگر قصد خرید تجهیزات شبکه همچون رک شبکه را دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به راهنمای خرید رک شبکه خواهیم پرداخت.

آنچه در ادامه مقاله می خوانیم:

رک شبکه چیست

رک شبکه (Rack) یک محفظه دربسته و مکعب شکل است که تجهیزات شبکه همچون روتر، سرور، کابل، سوئیچ، UPS و … را در خود جای می دهد. در واقع می توان هر چیزی را که برای زیرساخت شبکه مورد نیاز است، در رک سرور جای داد. رک ها از اجزای شبکه در برابر صدمات فیزیکی و دسترسی های غیرمجاز محافظت می کنند. این رک ها در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند.

رک شبکه چیست
رک شبکه چیست

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع پچ پنل شبکه و کاربرد آنها


ضرورت استفاده از رک

در ادامه موضوع راهنمای خرید رک شبکه باید به بررسی مزایا و ضرورت استفاده از این تجهیزات بپردازیم. در سازمان های بزرگ و اداره هایی با زیرمجموعه زیاد، شبکه های کامپیوتری مهم ترین نقش را در انتقال اطلاعات ایفا می کنند.

در اغلب مجموعه های بزرگ همچون بانک ها، یک اتاق سرور وجود دارد که تنها افراد متخصص اجازه ورود به این اتاق ها را دارند. یکی از اصلی ترین راهکارهایی که سبب می شود افراد بتوانند از اجزای سرور محافظت کنند، استفاده از رک شبکه است. در این سازمان ها با توجه به شرایط محیطی، تعداد تجهیزات، بودجه در نظر گرفته شده و دیگر عوامل، رک خریداری می شود.

رک سبب افزایش کارایی، افزایش امنیت و جلوگیری از سرقت، نگهداری ساده تر تجهیزات گران قیمت، جلوگیری از دستکاری افراد غیرمتخصص و … می شود.

نکات مهم در خرید رک سرور

با این که رک ها سخت افزارهای ساده ای هستند اما انواع و اقسام مختلفی دارند و ویژگی آن ها با هم تفاوت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل بهتر است پیش از خرید این تجهیزات تمامی جوانب را در نظر بگیرید.

انتخاب بهترین برند رک شبکه اهمیت بسیار زیادی دارد. در ادامه مبحث راهنمای خرید رک شبکه به عوامل مهمی که باید پیش از خرید در نظر بگیرید خواهیم پرداخت.

راهنمای خرید رک شبکه
راهنمای خرید رک شبکه

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کیستون شبکه


ابعاد رک شبکه

قبل از خرید این تجهیزات یکی از مهم ترین نکته هایی که باید به آن توجه کنید، این است که چه تجهیزاتی قرار است در رک قرار بگیرند. این پرسش به شما کمک می کند بتوانید ابعاد رک را درست تر انتخاب کنید. ابعاد رک شامل عمق و ارتفاع آن می شوند.

واحد اندازه ارتفاع در رک یونیت است. هر یونیت معادل 4.445 سانتی متر است. رک ها اغلب در ارتفاع های 4، 5، 6، 7، 9، 12، 16، 21، 22، 27، 28، 36، 42 یونیت و … به بازار عرضه می شوند.

عمق رک ها نیز با هم تفاوت دارد و باید به فضایی که قرار است رک شبکه در آن قرار بگیرد، توجه کنید. عمق رک ها اغلب می تواند 35، 40، 45، 60، 80، 100 سانتی متر و … باشد.

انواع رک سرور

یکی از نکات مهم در راهنمای خرید رک شبکه شناخت انواع رک است. رک ها در دو نوع اصلی ایستاده و دیواری به بازار عرضه می شوند. با توجه به شرایط محیطی باید هریک از این رک ها را انتخاب و خریداری کرد.

رک دیواری

رک دیواری معمولاً در ابعاد 4، 5، 6، 7 و 9 یونیت به بازار عرضه می شود و عمق آن می تواند 35، 45 و 60 سانتی متر باشد. مدل هایی با ابعاد سفارشی نیز به بازار عرضه می شوند.

از انواع رک دیواری می توان در تمامی مجموعه ها استفاده کرد. این رک ها بر روی دیوار نصب می شوند و به چرخ و پایه مجهز نشده اند. برخی از این رک ها دارای درب جلو و برخی دیگر از کنار قابل دسترسی هستند. در این میان، رک شبکه 9 یونیت و رک شبکه 4 یونیت کاربرد بیشتری دارند.

قیمت رک شبکه دیواری اغلب از رک ایستاده کمتر است.

رک دیواری
رک دیواری

رک ایستاده

رک ایستاده ابعاد بزرگ تری دارد و به صورت ایستاده در گوشه اتاق های سرور قرار می گیرد. این رک ها 4 پایه و یا 4 چرخ دارند. این نوع رک در ارتفاع های گوناگون به بازار عرضه می شود و در اعماق 60، 80 و 100 سانتی موجود است. این رک ها بخش بزرگ تری از شبکه را در خود جای می دهند و می توانند وزن زیادتری را تحمل کنند.

رک ایستاده
رک ایستاده

بیشتر بخوانید: انواع رک شبکه و کاربرد آنها


طراحی و ساختار رک شبکه

برخی از رک ها معمولاً توسط پیچ و مهره بسته می شوند و برخی دیگر شاسی آن ها جوش داده می شود و هیچگونه پیچ و مهره ای ندارد. رک هایی که امکان باز کردن آن ها وجود دارد، گزینه های بهتری هستند. زمان جابه جایی نیز به راحتی می توان آن ها را نقل مکان کرد.

اگر از رک های ایستاده استفاده می کنید، بهتر است رک شما به چرخ مجهز شده باشد تا جابه جایی آن ساده تر باشد.

وضعیت قفسه ها، ریل ها، چرخ ها، پایه ها، پنل های پایینی و بالایی، نحوه دفع حشرات و … عواملی هستند که در طراحی این رک ها باید به آنها توجه کنید.

علاوه بر این، نوع درب رک نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. رک هایی که درب توری دارند، به خوبی می توانند جریان هوا را در داخل رک ایجاد کنند. همچنین گرمای اضافی ایجادشده توسط سرورها از طریق درب رک خارج می شود.

نحوه خنک سازی رک

هنگامی که تجهیزات شبکه همچون سرور شروع به فعالیت می کند، از خود گرما تولید می کند. هنگامی که دما افزایش پیدا می کند، رک باید بتواند این گرما را از بین ببرد زیرا رک ها محیط هایی در بسته هستند، گرما داخل آن ها حبس می شود و این گرما به سایر تجهیزات شبکه نیز آسیب وارد می کند.

اگر می خواهید از جریان هوای اتاق جهت خنک کردن تجهیزات داخل رک استفاده کنید، پس حتماً رک هایی خریداری کنید که درب آن ها توری باشد.

اگر می خواهید از رک های کاملاً بسته استفاده کنید، به فکر خنک کننده های مایع و یا فن هایی باشید که بتوان داخل رک ها به کار برد. برخی از رک های شبکه خود به فن هایی مجهز شده اند که در کاهش دما بسیار مؤثر هستند. اما برخی دیگر فن ندارند و می توان روی آن ها نصب کرد.

نحوه خنک سازی رک
نحوه خنک سازی رک

بیشتر بخوانید: آموزش سوکت زدن کابل شبکه


نحوه تأمین انرژی رک

پاور رک به شکل عمودی یا در پشت ستون های رک قرار می گیرد و وظیفه تأمین انرژی تجهیزات شبکه داخل رک را برعهده دارد. انتقال انرژی در این تجهیزات به دو صورت هوشمند و استاندارد صورت می گیرد.

انتقال انرژی استاندارد می تواند اطلاعات را با دیگر شاخص ها همچون فیوز و … جابه جا کند. البته این کار باید به صورت دستی مدیریت و برنامه ریزی شود. اما انتقال انرژی هوشمند را می توان از راه دور نیز کنترل کرد.

ایمنی فیزیکی رک سرور

امنیت رک یک مسئله مهم است که در راهنمای خرید رک شبکه به آن پرداخته ایم. روش های بسیار زیادی وجود دارد که به واسطه آن ها می توان امنیت رک را بیشتر کرد. به عنوان مثال، وضعیت قفل های درب جلویی و عقبی بسیار مهم هستند. از کیفیت این قفل ها حتماً اطمینان حاصل کنید. تجهیزات شبکه اغلب گران قیمت هستند و به سرقت رفتن آن ها می تواند خسارت مالی زیادی را به مجموعه تحمیل کند.

متعلقات رک

رک ها تجهیزات شبکه را در خود جای می دهند اما متعلقاتی نیز می توانند داشته باشند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

  1. کیس رکمونت
  2. پچ پنل
  3. طبقه ثابت و متحرک (سینی رک)
  4. حرارت سنج
  5. مانیتور
  6. فن
  7. لامپ
  8. پاورماژول
  9. قفل
متعلقات رک
متعلقات رک

بیشتر بخوانید: آشنایی با متعلقات رک شبکه و کاربرد آن ها


قیمت رک شبکه

در ادامه موضوع راهنمای خرید رک شبکه باید به شرکت سازنده، برند و در ادامه قیمت رک سرور نیز توجه کنید. عوامل بسیار زیادی بر روی قیمت رک اثرگذار هستند. به عنوان مثال جنس بدنه، متعلقات رک، ابعاد، استانداردهای تولید، برند و … بر روی قیمت رک تأثیر دارند. در ادامه به برخی از برترین برندهای تولیدکننده رک شبکه اشاره خواهیم کرد.

رک شبکه HPI

شرکت HPI یکی از برترین تولیدکننده های رک در جهان است و می تواند هر دو نوع رک دیواری و ایستاده در ابعاد گوناگون را به بازار عرضه کند. محصولات این شرکت بادوام و باکیفیت هستند.

رک شبکه اچ پی آسیا

اچ پی آسیا شرکت آسیایی HPI است که در حوزه تولید رک فعالیت می کند. این شرکت نیز رک هایی با سطح کیفی بالا تولید می کند. همچنین تنوع زیاد محصولات این شرکت تمام نیازهای مشتریان را برطرف می سازد.

رک شبکه الگونت

در ادامه موضوع راهنمای خرید رک شبکه بهتر است با برند مطرح الگونت نیز آشنا شوید. این برند از سال 1394 آغاز به تولید رک کرد و پیش از آن نیز 14 سال در زمینه تولید دیگر تجهیزات شبکه فعالیت می کرد. انواع رک ایستاده و دیواری توسط این شرکت ارائه می شوند که تمامی آن ها باکیفیت هستند.

رک شبکه پایا سیستم

یکی از بهترین رک های ایرانی رک های پایا سیستم هستند. این محصولات به اروپا، آفریقا و دیگر کشورهای خاورمیانه صادر می شوند و بیش از 5 مدال در سطح بین الملل دریافت کرده اند. محصولات این شرکت با نمونه های خارجی برابری می کنند. رک های پایا سیستم بسیار باکیفیت هستند و تنوع بسیار زیادی دارند.

در این مقاله به راهنمای خرید رک شبکه پرداختیم. برای مشاهده قیمت انواع رک شبکه و مشخصات رک شبکه به سایت راندنو مراجعه کنید و به طور مستقیم با فروشندگان آن در ارتباط باشید.