انواع رک شبکه و کاربرد آنها

انواع رک شبکه و کاربرد آنها

انواع رک شبکه در تمامی شبکه های کوچک و بزرگ استفاده می شود. رک شبکه یا رک سرور محفظه ای است که وظیفه نگهداری و محافظت از دیگر تجهیزات شبکه را برعهده دارد. این محصول تجهیزاتی همچون پچ پنل، مودم، سوئیچ، روتر و … را در خود جای می دهد.

رک سرور از لحاظ ابعاد، شکل ظاهری، طریقه نصب و … به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود و در مجموعه های بزرگ و کوچک مورد استفاده می گیرند. در حال حاضر رک دیواری و رک ایستاده از مهم ترین انواع رک سرور هستند.

خرید انواع رک شبکه
خرید انواع رک شبکه

اگر قصد خرید رک شبکه و سرور دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. انواع رک شبکه شامل رک شبکه ایستاده و دیواری را در این مقاله معرفی می کنیم.

آنچه در ادامه خواهیم خواند:

رک شبکه چیست

شبکه در واقع از قطعات و تجهیزات زیادی تشکیل شده است و یکی از مهم ترین این قطعات رک شبکه است که وسیله ای مهم و ضروری برای نگهداری بخشی از تجهیزات شبکه محسوب می شود.

این قطعه محفظه ای است که جنس آن از فلز است، باعث نظم دهی به تجهیزات شبکه می شود و از تمامی قطعات مربوط به شبکه محافظت می کند. رک ها در انواع و مدل های مختلف در بازار موجود هستند که در ادامه به بررسی انواع رک شبکه خواهیم پرداخت.

معمولاً رک باعث ایجاد نظم در شبکه می شود زیرا بسیاری از قطعات مربوط به شبکه را می توان درون آن جای داد و از این نظر فضای کمتری را اشغال می کند و باعث می شود که شبکه بسیار منظم به نظر برسد. بنابراین می توان گفت که این قطعه علاوه بر محافظت از قطعات شبکه و نظم دهی به قطعات، از مزایای دیگری نیز برخوردار است و سبب دسترسی راحت افراد به قطعات مختلف شبکه می شود. یعنی به آسانی می توان قطعات را مورد بررسی قرار داد.

بنابراین در صورت به وجود آمدن هرگونه مشکل و خرابی برای هر یک از قطعات شبکه، به راحتی می توان به آن ها دسترسی داشت و آنها را مورد تست و بررسی قرار داد و در صورت نیاز این قطعات را تعمیر و یا تعویض کرد. نکات مهم در استفاده از رک ها این است که دیوار یا زمینی که رک روی آن قرار می‌گیرد، باید تحمل وزن رک و تجهیزات داخل آن را داشته باشد.

رک شبکه چیست
رک شبکه چیست

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید رک شبکه


انواع رک سرور از لحاظ ساختار

رک شبکه معمولاً در انواع و مدل های مختلف تولید و به بازار عرضه می شود اما از لحاظ ساختار به دو دسته رک شبکه ایستاده و رک شبکه دیواری تقسیم بندی می شود. در ادامه به معرفی بیشتر این محصولات خواهیم پرداخت.

رک شبکه ایستاده

رک ایستاده یکی از انواع رک شبکه است و در اکثر اوقات برای شبکه هایی مورد استفاده قرار می گیرد که تعداد قطعات و تجهیزات مربوط به آنها زیاد است. این نوع رک ها در سایزها و اندازه های مختلف تولید و ساخته می شوند و در اندازه های 12 یونیت تا 47 یونیت به بازار عرضه می شوند.

این تجهیزات معمولاً قابلیت تولید در عمق های 60، 80، 100 و … را دارند. در این رک ها می توان تعداد 1 تا 4 فن برای خنک سازی قطعات نصب کرد. همچنین امکان نصب و قرار دادن پاور ماژول با تعداد پورت زیاد نیز برای آن ها وجود دارد. اغلب رک های دیواری از چهار جهت باز می شوند و به راحتی می توان از تمامی جهات به داخل آنها دسترسی داشت.

رک های شبکه ایستاده اغلب دارای درب هایی هستند که از جنس شیشه های نشکن یا شیشه سکوریت ساخته شده اند. برخی از آن ها نیز از نوعی درب های طلقی و یا فلزی استفاده کرده اند.

اغلب رک های ایستاده به چرخ هایی مجهز شده اند که جهت جابه جایی آسان تر در زیر رک ها نصب شده است. وزن این رک ها نسبت به دیگر انواع رک شبکه بیشتر است زیرا ابعاد و اندازه آن ها نیز بیشتر است و تجهیزات بیشتری را در خود جای داده است.

رک شبکه ایستاده
رک شبکه ایستاده

بیشتر بخوانید:رک ایستاده چیست؟


رک شبکه دیواری

نوع دیگری از رک های شبکه به بازار عرضه می شوند که اغلب در شبکه های کوچک و خانگی مورد استفاده قرار می گیرند. این رک ها، رک دیواری هستند. البته امکان استفاده از این رک ها در شبکه های بزرگ تر نیز وجود دارد. این نوع رک ها در اندازه های مختلف 4 تا 12 یونیت تولید می شوند و در عمق های مختلف 35، 45 و 60 سانتی متری در بازار موجود هستند.

این رک شبکه می تواند متعلقات دوربین مدار بسته و مودم و دیگر تجهیزات را در خود جای دهد. امکان نصب فن برای خنک سازی تجهیزات بر روی این رک وجود دارد و برخی از مدل های این رک ها دارای درب های کناری هستند تا استفاده از آنها راحت تر باشد. باید توجه کنید که رک دیواری در فاصله مناسب از زمین و بر روی دیوار نصب می شود. بدنه این رک ها می تواند از جنس آلومینیوم یا فلز استیل باشد.

همانند رک ایستاده، از درب های شیشه ای، طلقی یا فلزی در ساختار رک دیواری استفاده شده است. رک شبکه 4 یونیت، رک شبکه 7 یونیت و رک شبکه 9 یونیت از پرکاربردترین رک های دیواری موجود در بازار هستند.

رک شبکه دیواری
رک شبکه دیواری

بنابراین می توان گفت انواع رک شبکه اعم از ایستاده و دیواری معمولاً از نظر کارایی بسیار شبیه به هم هستند. با این تفاوت که رک های دیواری به دیوار نصب و برای شبکه های کوچک تر استفاده می شوند ولی رک های ایستاده برای شبکه های بزرگ تر بکار می روند و باید مکانی را برای قرار دادن آنها در نظر گرفت.


بیشتر بخوانید: رک دیواری چیست و چه کاربردی دارد؟


 لزوم استفاده از رک سرور و شبکه

  1. معمولاً از رک های شبکه در بسیاری از مؤسسات و ادارات و حتی منازل مسکونی استفاده می شود. این وسیله از نظر حفاظت تجهیزات و قطعات شبکه بسیار اهمیت دارد زیرا قطعات مختلف شبکه را در برابر حرارت، ضربه و آسیب های جدی محافظت می کند. از این رو استفاده از این رک ها در بسیاری از شبکه ها ضروری است.
  2. یکی دیگر از مواردی که استفاده از این محصول را ضروری ساخته است، نظم دهی و استفاده آسان از تجهیزات است. به کمک رک ها می توانید به راحتی به تمامی اجزای شبکه دسترسی داشته باشید.
  3.  در صورت خرابی و به وجود آمدن مشکل برای قطعات شبکه، با وجود رک دسترسی به قطعات آسان می شود و می توان به راحتی تجهیزات را مورد بررسی و تعمیر قرار داد.
  4. اگر قصد توسعه شبکه و اضافه کردن تأسیسات را دارید، استفاده از رک به شما کمک می کند که این کار راحت تر صورت بگیرد.
  5. می توانید قفل هایی برای درب رک در نظر بگیرید تا از به سرقت رفتن تجهیزات پسیو یا تجهیزات اکتیو شبکه و دستکاری افراد غیرمتخصص جلوگیری کنید.
لزوم استفاده از رک سرور و شبکه
لزوم استفاده از رک سرور و شبکه

بیشتر بخوانید: هرآنچه لازم است درباره کابل شبکه و پچ کورد بدانید


قطعات رک شبکه

در ادامه موضوع انواع رک شبکه باید به بررسی متعلقات آن بپردازیم. رک شبکه معمولاً از قطعات مختلفی تشکیل شده است که برخی از مهم ترین قطعات مربوط به انواع رک شبکه عبارتند از:

فن

فن یکی از مهم ترین قطعات درون رک است که از آن برای خنک کردن فضای درونی رک استفاده می شود. معمولاً این قطعه یا در سقف رک و یا در کف رک قرار می گیرد و بسته به اندازه رک تعداد و سایز آن مشخص می شود که خود این فن ها به دو دسته بوشی و بلبرینگی تقسیم بندی می شوند. هر یونیت می تواند دارای 2، 4 و یا 6 فن باشد.

سینی رک

از دیگر قطعاتی که در رک مهم شمار می آید، سینی رک است. این وسیله در دو نوع ثابت و متحرک موجود است. از سینی های متحرک و ثابت برای قرار دادن تجهیزات مختلف استفاده می شود.

پنل LCD

مانیتورهایی وجود دارند که می توانید آن ها را روی بدنه یا درب رک نصب کنید تا از طریق اتصال به سرور بتوانید اطلاعاتی از شبکه را روی آنها مشاهده کنید. برخی از این نمایشگرها به کیبورد و ماوس نیز مجهز شده اند که از آن طریق می توانید اطلاعات سرور را کنترل کنید.

پاور ماژول

یکی دیگر از قطعات مهم در رک سرور، پاور ماژول است. پاور ماژول از تعدادی پریز برق تشکیل شده و از آن برای تغذیه قطعات مختلف موجود در رک استفاده می شود. پاور ماژول در انواع رک شبکه موجود است.

بلانک پنل

از این وسیله جهت افزایش ایمنی رک و پرکردن پوشش فضای خالی داخل آن استفاده می شود.

لایت پنل

از دیگر قطعاتی که در رک وجود دارد، لایت پنل است. این تجهیزات در فضاهای کم نور استفاده می‌ شوند و وظیفه روشن کردن محیط را برعهده دارند. این محصول از تعداد زیادی ال ای دی یا یک لامپ فلورسنت تشکیل شده است.

حرارت سنج

یکی از ابزارهای ضروری در رک ها دماسنج یا حرارت سنج است. از این وسیله جهت تشخیص دقیق دما استفاده می شود. عملکرد بسیاری از تجهیزات شبکه به گونه ای است که سبب تولید گرما می شود.

قفل رک

جهت افزایش ایمنی از قفل برای این تجهیزات استفاده می شود. این تجهیزات می توانند از نوع سه نوع قفل اثرانگشتی، قفل ریتالی و سوييچی باشند.


بیشتر بخوانید: آشنایی با متعلقات رک شبکه و کاربرد آن ها


بهترین برند های رک شبکه

رک های شبکه در برندهای مختلف در بازار موجود هستند که هرکدام ویژگی های خاص خود را دارند:

  1.  پایا سیستم یکی از بهترین برندها در زمینه تولید رک شبکه است. این شرکت فعالیت خود را در سال 1370 آغاز کرده است و سابقه طولانی در این زمینه دارد. این برند انواع رک شبکه را در کیفیت های بالا و با قیمت مناسب در اختیار مشتریان قرار می دهد.
  2. برند اچ پی آی و اچ پی آسیا از دیگر برندهای مهم در زمینه ساخت رک شبکه هستند که انواع رک شبکه را در سایزهای مختلف تولید و به بازار عرضه می کنند. رک شبکه اچ پی آسیا از کیفیت بالایی برخوردار است.
  3. الگونت یکی از شرکت هایی است که می تواند رک های متنوعی اعم از ایستاده و دیواری عرضه کند. این شرکت در سال 1394 تأسیس شده است و محصولات آن کیفیت بالایی دارد. رک شبکه الگونت موفق به دریافت استانداردهای ملی شده است.
انواع رک شبکه
انواع رک شبکه

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین برند کابل شبکه در ایران


عوامل مهم در خرید رک شبکه

در این مقاله به بررسی انواع رک شبکه پرداختیم. یکی از نکات مهم در خرید رک شبکه توجه به امنیت آن است زیرا تمامی قطعات و تجهیزات مهم شبکه در درون رک قرار گرفته است و باید به این نکته توجه داشت که تمامی درب ها و پنل های رک دارای قفل باشد.

استحکام و کیفیت رک از دیگر موارد مهم در خرید است. باید به این نکته توجه داشت که رک ها قابلیت تحمل وزن های مورد نظر را داشته باشند. عمق و سایز رک ها از دیگر موارد مهم در هنگام خرید رک است که باید متناسب با تجهیزات و قطعاتی که قرار است درون رک قرار بگیرد، انتخاب شود.