رک ایستاده چیست؟

رک ایستاده چیست؟ | بررسی انواع رک ایستاده

رک ایستاده چیست سوالی است که امروزه پرسیده می‌شود. رک‌ ایستاده شبکه برای نگهداری تجهیزات شبکه و سرویس‌ دهی‌های مرتبط با آن‌ها طراحی شده است. این نوع رک‌ها معمولاً شامل پنل‌ها، کابل‌های شبکه و دستگاه‌هایی مانند سوییچ‌ها، روتر‌ها، سرور‌ها و تجهیزات مربوط به شبکه می‌شوند.

رک‌‌های‌ ایستاده شبکه معمولاً دارای طراحی مناسب برای مدیریت کابل‌ها هستند همچنین خنک‌کننده‌ها نیز برای حفظ دمای مناسب تجهیزات داخل رک به راحتی نصب می‌شوند. این رک‌ها از اهمیت بالایی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها برخوردارند که به طور مداوم برای حفاظت شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌شوند.

در این مقاله از مجله راندنو به صورت جامع به معرفی رک‌ ایستاده پرداخته‌ایم. برای خرید رک شبکه نیز می‌توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و با فروشندگان به صورت مستقیم در ارتباط باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانیم:

رک‌ ایستاده چیست و چه کاربردی دارد؟

در ابتدای این مقاله به سوال رک ایستاده چیست پاسخ خواهیم داد. رک‌ ایستاده شبکه یک قسمت اساسی در زیر ساخت شبکه است. از رک‌ ایستاده برای نگهداری تجهیزاتی مانند سوییچ‌ها، روتر‌ها، سرور‌ها، پچ پنل‌ها و مودم‌ها استفاده می‌شود. رک‌ها امکان مرتب‌سازی و مدیریت بهتر کابل‌های شبکه را فراهم می‌کنند. رک‌های‌ ایستاده شبکه معمولاً دارای خنک‌کننده‌هایی هستند که برای حفظ دمای مناسب برای تجهیزات الکترونیکی از آن‌ها استفاده می‌شود.

استفاده از رک‌ ایستاده به کاربران کمک می‌کند تا تجهیزات شبکه را به صورت منظم و سازماندهی شده در یک مکان مشخص نگهداری کنند و از اشغال فضا جلوگیری کنند. رک‌ ایستاده شبکه از اهمیت بالایی برای اطمینان از عملکرد بهینه و پایداری شبکه‌های کامپیوتری برخوردار است و به مدیران شبکه کمک می‌کند تا تجهیزات شبکه را به صورت مؤثر و بهینه مدیریت کنند.

انواع رک سرور‌ ایستاده

رک شبکه‌ ایستاده در انواع مختلفی به بازار عرضه می‌شود و انواع مختلفی دارند. رک‌های‌ ایستاده در انواع 12، 18، 22، 27، 32، 37، 40 و 44 یونیت تولید می‌شوند. در بین این سایز‌ها، سایزهای 12، 22 و 44 یونیت کاربرد بیشتری دارند.

رک‌ ایستاده 12 یونیت

این سایز کوچکترین سایز در رک‌های‌ ایستاده است و معمولاٌ در مکان‌هایی که امکان نصب رک دیواری وجود ندارد ولی نیاز به یک رک کوچک است، از این سایز استفاده می‌شود. ارتفاع این رک معمولاً تا 70 سانت و عمق آن از 45 تا 60 سانتی‌متر است. جنس بدنه این رک‌ها اغلب از فلز است و معمولاً قابلیت تحمل وزن آن‌ها تا 25 کیلوگرم است.

رک‌ ایستاده 22 یونیت

این رک سایز متوسطی دارد و در اغلب سیستم‌ها و شبکه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. عمق این رک از 60 تا 100 سانتی‌متر است. این سایز توسط شرکت‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شود.

رک‌ ایستاده 42 یونیت

این رک جزء رک‌های سایز بزرگ محسوب می‌شود. عمق این رک‌ها معمولاً از 60 سانتی‌متر تا 100 سانتی‌متر است. رک‌ ایستاده 42 یونیت در شرکت‌های اچ پی آی، ‌ای پی آسیا و پایا تولید می‌شود.

انواع رک سرور‌ ایستاده
انواع رک سرور‌ ایستاده

بیشتر بخوانید: انواع رک شبکه و کاربرد آنها


 محل نصب رک شبکه‌ ایستاده

رک‌های شبکه از نوع‌ ایستاده براساس محل نصب و کاربردی که دارند به دو دسته Outdoor و Indoor تقسیم‌بندی می‌شوند. رک شبکه اوت دور دارای بدنه‌ای مقاوم‌تر است و حفاطت آن‌ها از تجهیزات شبکه بیشتر است.

به همین دلیل می‌توان در محیط‌های خارجی از آن استفاده کرد. اما رک‌های ایندور رک‌هایی هستند که تنها در محیط‌های داخلی و مسقف مورد استفاده قرار می‌گیرند زیرا این تجهیزات استقامت کمتری دارند.

رک لابراتواری

این رک‌ها نوعی از رک‌های‌ ایستاده هستند که از 2 یا 4 ستون فلزی تشکیل شده‌اند. این رک‌ها اغلب در سیستم‌های مخابراتی و تلویزیونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به این رک‌ها رک آزمایشگاهی نیز گفته می‌شود.

تجهیزات مورد استفاده در داخل رک

  1. سرور
  2. سوئیچ شبکه
  3. روتر شبکه
  4. پچ پنل
  5. مانیتور
  6. فن و تهویه
  7. پچ کورد
  8. تجهیزات امنیتی مانند کنترل دما

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید رک شبکه


 نکات اساسی در هنگام خرید رک شبکه‌ ایستاده

برای خرید رک شبکه‌ ایستاده باید به نکاتی مانند عمق، واحد یونیت، تعداد فن، برند، نوع کارکرد و… توجه کرد. تجهیزاتی که در هنگام خرید رک باید به آن‌ها توجه کنیم عبارتند از:

  • سینی رک: ورق‌هایی از جنس فلز با ضخامت‌های 1، 5.1، 2، 5.2 میلی‌متر و… داخل رک به صورت متحرک و یا ثابت وجود دارند که تجهیزات روی آن قرار می‌گیرد.
  • فن رک: رک‌ها دارای فن هستند که وظیفه خنک کردن تجهیزات را بر عهده دارد. برخی از رک های‌ ایستاده فن ندارند و باید به طور جداگانه برای آن‌ها فن خریداری شود.
  • ترمینال پاور ( پاور ماژور): توزیع برق داخل رک توسط این وسیله انجام می‌شود. بعضی از رک‌ها به ترمینال مجهز هستند و در برخی از رک‌ها باید پاور ماژور را به طور جداگانه تهیه و نصب کرد.
  • پیچ و مهره رک: پیچ و مهره‌هایی از جنس فلز گالوانیزه داخل رک وجود دارد که درون شکاف‌های رک قرار می‌گیرد و آن را ثابت می‌کند.
رک ایستاده چیست
رک ایستاده چیست

بهترین برند‌های رک سرور‌ ایستاده

در حال حاضر شرکت‌های بسیار زیادی به تولید و ساخت تجهیزات شبکه همچون رک سرور‌ ایستاده می‌پردازند. از مشهورترین برند‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. اگر قصد خرید رک دارید، می‌توانید به سایت راندنو مراجعه کنید. در راندنو انواع رک در سایزها و مدل‌های گوناگون وجود دارد.

رک‌ ایستاده الگونت

شرکت الگونت یکی از برترین شرکت‌ها در زمینه تولید انواع رک و متعلقات آن است. این شرکت بیش از 14 سال سابقه در این زمینه دارد و توانسته جایگاه بسیار خوبی در بازار به دست بیاورد. محصولات این شرکت از کیفیت بالایی برخوردار هستند. این رک‌ها در دو دسته اقتصادی و پیشرفته عرضه می‌شوند.

از پر فروش‌ترین این رک‌ها می‌توان به رک 22 یونیت عمق 60، رک 18 یونیت عمق 60 و رک 16 یونیت عمق 60 اشاره کرد. رک‌های‌ ایستاده سری پیشرفته نیز در اندازه‌های 42 یونیت، 40 یونیت، 37 یونیت و… عرضه می‌شوند و عمق آن‌ها می‌تواند 60، 80 یا 100 باشد.

رک‌ ایستاده آماد سیستم

در صنعت فناوری و ارتباطات تجهیزات شبکه جهت افزایش طول عمر و حفط سلامت آن‌ها داخل محفظه‌ای ب نام رک قرار می‌گیرند. شرکت آماد سیستم یکی از برترین شرکت‌ها در زمینه تولید این رک‌ها است. آماد سیستم به تولید رک دیواری، ‌ایستاده، رک DVR، سینی و شلف می‌پردازد.

این محصولات از کیفیت بالایی برخوردار هستند و تنوع آن‌ها نیز زیاد است. اگر به دنبال یک رک اقتصادی و باکیفیت هستید، خرید رک آماد سیستم به شما پیشنهاد می‌شود.

از دیگر برند‌های برتر در این زمینه می‌توان به پایا سیستم، اچ پی آسیا، اچ پی آی و… اشاره کرد.

جمع‌بندی

در این مقاله به صورت کامل رک‌ ایستاده شبکه را به شما معرفی کردیم و در ادامه به بررسی انواع رک‌ ایستاده پرداختیم. ‌امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اگر قصد خرید رک شبکه را دارید می‌توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و با نمایندگی‌ها و فروشگاه‌های معتبر تجهیزات شبکه بدون واسطه ارتباط بر قرار کنید. همچنین در سایت راندنو می‌توانید قیمت تجهیزات شبکه مورد نظر را در فروشگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهید.