انواع پیچ از نظر شکل و کاربرد

انواع پیچ از نظر شکل و کاربرد

انواع پیچ این امکان را برای شما ایجاد می کنند که دو متریال هم جنس یا متفاوت را به یکدیگر متصل کنید. پیچ به عنوان مهم ترین روش اتصال اجزای مختلف در جهان به شمار می رود که کاربردهای زیادی نیز دارد. در این مقاله سعی داریم تا با انواع پیچ از نظر شکل و کاربرد بیشتر آشنا شویم.

در اصل پیچ ها در شکل ها و ابعاد گوناگون ساخته می شوند اما از نظر طراحی، همه آنها دارای رزوه های مارپیچی هستند که به صورت کامل یا نیمه، سطح پیچ را پوشانده اند. این رزوه ها برای درگیر کردن جسم با پیچ ایجاد شده اند و سبب محکم شدن آن در داخل یک جسم می شوند.

خرید انواع پیچ
خرید انواع پیچ

پیچ ها دارای سرهایی با طراحی های مختلف هستند و برای استفاده از آنها نیاز به پیچ گوشتی و تجهیزات مختلف است. در اصل تنوع این محصول به قدری زیاد است که شما برای اتصال تجهیزات بزرگ یا کوچک، حتماً با انواع آن روبرو شده اید.

آنچه در ادامه خواهیم خواند:

پیچ چیست

پیچ یک قطعه فلزی است که بسته به نوع کاربرد، در ابعاد و اشکال مختلف ساخته شده است. این وسیله به دلیل کاربرد فراوانی که دارد، به شما این امکان را می دهد تا دو جسم مختلف را بهم متصل کنید. به کمک این وسیله، امکان اتصال انواع تجهیزات را به یکدیگر خواهید داشت.

در حالت کلی، تعریف یک پیچ به طور مستقیم بر روی ظاهر و شکل سری آن خلاصه می شود. از پرکاربردترین پیچ های موجود، می توان به پیچ های دو سو و چهارسو اشاره کرد.

پیچ چیست
پیچ چیست

کاربرد پیچ

شرکت های بزرگی که در این زمینه در حال فعالیت هستند، پیچ هایی از جنس های مختلف را برای کار بر روی متریال های خاص طراحی کرده اند. به عنوان مثال، برخی از پیچ ها کاربرد زیادی در صنعت چوب بری دارند و برخی دیگر برای نصب کردن قاب یا تجهیزات دیگر بر روی دیوار مورد استفاده قرار می گیرند. در پروژه های بزرگ و کوچک، پیچ ها اهمیت زیادی دارند و حتی برای نگهداری تجهیزات مختلف نیز استفاده می شوند.


بیشتر بخوانید: ۶ روش برای خارج کردن پیچ شکسته


انواع پیچ

تنوع تولید پیچ ها به قدری زیاد است که هرکدام به شیوه ای می توانند در زندگی شما کاربرد داشته باشند. در ادامه مقاله به بررسی انواع پیچ خواهیم پرداخت.

انواع پیچ
انواع پیچ

پیچ فلزی

پیچ فلزی یکی از پرکاربردترین نوع پیچ ها در جهان به شمار می رود که برای متصل کردن دو وسیله فلزی یا ورقه های فلزی با قطر کم استفاده می شود. این پیچ ها در دو مدل دو سو و چهارسو طراحی شده اند و ابعاد مختلفی را نیز شامل می شوند. پیچ فلزی به صورت تمام رزوه طراحی شده است و هیچ نیازی به مهره ندارد.

پیچ فلزی
پیچ فلزی

پیچ ماشینی

پیچ های Machine Screw در اصل به صورت تمام رزوه ساخته می شوند و برای استفاده بهتر، باید با مهره استفاده شوند. همچنین این تجهیزات از جنس استنلس استیل با روکش گالوانیزه و یا زینک ساخته شده اند. پیچ های نوک بر و پیچ مغزی نوعی پیچ ماشینی به شمار می روند.

پیچ ماشینی
پیچ ماشینی

پیچ چوب

پیچ ام دی اف یا پیچ چوب معمولاً برای نصب و اتصال تجهیزات چوبی به کار می رود. این پیچ ها که از رزوه های بزرگ و با فاصله زیاد تشکیل شده اند، به پیچ های خودکار نیز مشهور هستند. این مدل اغلب دارای روکش زینک یا استیل است و برای ساخت و اتصال قطعات چوبی کاربرد ویژه ای دارد.

پیچ چوب
پیچ چوب

پیچ سرمته

پیچ سرمته نوعی پیچ خودکار است که در زمان سوراخ کاری و اتصالات مورد استفاده قرار می گیرد. این پیچ دارای نوک مته ای است و نیازی به سوراخکاری ندارد. از این پیچ در نصب ورق های گالوانیزه و سقف های شیروانی استفاده می شود. این مدل برای سقف ها کاذب، ساخت پنجره های فولادی، ساخت کانکس، ساخت وسایل چوبی و … نیز کاربرد دارد.

پیچ سرمته
پیچ سرمته

پیچ آلن

پیچ سوکتی یا پیچ آلن (Socket Screw) برای متصل کردن دو وسیله و اتصال دو جسم خارجی مورد ستفاده قرار می گیرد. برای اتصال و بستن این پیچ ها نیاز به آچار آلن مخصوص دارید که در سایزهای مختلف طراحی شده است.

پیچ آلن
پیچ آلن

بیشتر بخوانید: انواع پیچ گوشتی و کاربردی ترین مدل های آن کدام است؟


پیچ شش گوش

این پیچ ها در کارهای صنعتی کاربردی زیادی دارند و به پیچ های Hex Bolt نیز مشهور هستند. به کمک این تجهیزات که به صورت نیم رزوه و تمام رزوه ساخته شده اند، می توانید وسایل مختلف را به هم متصل کنید. همچنین این پیچ ها در دو مدل گل درشت و گل ریز (رزوه های بزرگ یا کوچک) نیز طراحی شده اند.

پیچ شش گوش
پیچ شش گوش

پیچ چشمی

در بین انواع پیچ پیچ های چشمی امروزه کاربرد کمتری دارند. این پیچ ها برای متصل کردن یا نگهداری لوسترها، کابل ها یا انواع زنجیر و نخ مورد استفاده قرار می گیرند و در واقع برای نگهداری ساخته شده اند. یکی دیگر از کاربردهای این کالا در هنگام آویزان کردن گلدان های خانگی است.

پیچ چشمی
پیچ چشمی

پیچ نوک بر

این نوع پیچ ها دارای انتهای نازکی هستند که به شما این امکان را می دهد تا راحت تر بتوانید آنها را باز یا بسته کنید. در اصل، این پیچ به پیچ ماشینی نیز معروف است و کاربردهای زیادی دارد.

پیچ نوک بر
پیچ نوک بر

پیچ مغزی

این نوع پیچ ها بدون سری طراحی شده اند و شما می توانید آنها را کاملاً در جسم قرار دهید. این نوع پیچ به طور کامل در جسم فرو می رود. اگر به دنبال کارهای تمیز و بدون زائده اضافه هستید، این پیچ بسیار کاربردی است. از این نوع پیچ بیشتر در صنعت استفاده می شود.

پیچ مغزی
پیچ مغزی

پیچ بار

این نوع پیچ ها دارای سر نیم هلال هستند و در زیر سری خود یک لایه مربعی شکل دارند که در صورت ارتعاش پیدا کردن پیچ، مانع از شکستن اتصالات می شود. این پیچ ها به Carriage Bolt نیز معروف هستند. در محیط هایی که احتمال حرکت، جابجایی اجزا و بیرون آمدن پیچ وجود دارد، از پیچ بار استفاده می شود.

پیچ بار
پیچ بار

پیچ شانه دار

این مدل پیچ به صورت نیم رزوه ساخته شده و دارای یک لایه استوانه ای محکم است. پچ شانه ای از شکستن پیچ محافظت می کند. این پیچ برای تجهیزات صنعتی بسیار کاربرد دارد و از عمر بسیار بالایی نیز برخوردار است.

پیچ شانه دار
پیچ شانه دار

پیچ لگ

در اصل این پیچ به Lag Bolt نیز معروف است و از انواع پیچ چوب به شمار می آید. به کمک این محصول می توانید انواع چوب را به یکدیگر متصل کنید. سری این پیچ به صورت شش ضلعی است و برای اتصال یا باز کردن آن به آچار مخصوص نیاز خواهید داشت.

پیچ لگ
پیچ لگ

پیچ متری

این پیچ ها که به صورت متری عرضه می شوند، در صنعت کاربرد ویژه ای دارند. به کمک این پیچ ها که به صورت رزوه درشت و رزوه ریز ساخته شده اند، می توانید اجزای مختلف را بهم متصل کنید.

پیچ متری
پیچ متری

پیچ آسانسوری

پیچ هایی که دارای سری بسیار پهن هستند، به پیچ Elevator Bolt معروف اند. این پیچ ها به دلیل سری پهن، به راحتی در تسمه فرو نمی روند و برای نگهداری آسانسورها استفاده می شوند.

پیچ آسانسوری
پیچ آسانسوری

استاد بولت و انواع آن

این پیچ ها دارای یک مهره اختصاصی هستند و در صنعت کاربرد زیادی دارند. در اصل این پیچ ها در شکل ها و طرح های مختلفی ساخته شده اند که از جمله مهم ترین آنها می توان به یو بولت، جی بولت، هنگر بولت، انکر بولت و تی بولت اشاره کرد که هرکدام کاربردهای مخصوص به خود را دارند.

استاد بولت و انواع آن
استاد بولت و انواع آن

نکات مهم در هنگام خرید پیچ

  • در بین انواع پیچ، شما باید براساس نیاز خود یک محصول مناسب را خریداری کنید. پیچ ها از نظر طراحی، در شکل ها و ابعاد مختلف ساخته شده اند.
  • براساس پروژه و کاری که می خواهید انجام دهید، می توانید از پیچ هایی از جنس فلز یا پیچ هایی از جنس استنلس استیل، فولادی یا سایر موارد استفاده کنید.
  • یکی دیگر از نکات مهم در هنگام خرید پیچ، سایز آن است و باید متناسب با کار خود آن را انتخاب کرد. در حالت کلی، پیچ هایی که با رزوه ریز عرضه می شوند، برای کارهای کوچک ساخته شده اند، اما پیچ هایی که دارای رزوه های بزرگ تری هستند، به دلیل سطح مقطع بیشتر، می توانند در پروژه های بزرگ تر استفاده شوند.
  • برخی از تجهیزات و ورقه های فلزی یا چوبی با یک نوع پیچ خاص به هم متصل می شوند و در هنگام خرید باید به جنس محصول و پیچ خود نیز توجه داشته باشید.
نکات مهم در هنگام خرید پیچ
نکات مهم در هنگام خرید پیچ

قیمت پیچ

برای خرید انواع پیچ باید به فاکتورهایی همچون نوع، اندازه و قطر آن توجه کنید. تنوع پیچ ها بسیار زیاد است. بعضی از شرکت ها برای رفع نیازهای خود، از پیچ های اختصاصی با شکل و ظاهر اختصاصی استفاده می کنند. این محصولات بسته به نوع کاربرد و همچنین شکلی که دارند، در پروژه های مختلف قابل استفاده هستند. شما براساس نوع کاربرد مورد نظر خود می توانید قیمت متفاوتی را برای پیچ ها پرداخت کنید.

کاربران می توانند سؤالات و نظرات خود را در خصوص انواع پیچ جهت آگاهی خود و کاربران دیگر در زیر این مقاله درج نمایند.