6 روش برای خارج کردن پیچ شکسته

6 روش برای خارج کردن پیچ شکسته با ابزار مختلف

خارج کردن پیچ شکسته را چگونه انجام دهیم؟ همه ما بعضی اوقات برای درآوردن پیچ شکسته که به نظر می رسد خارج کردن آن غیرممکن است، با مشکلاتی رو به رو شده ایم. اما بهترین راه برای حل این مشکل چیست؟

راه حل های زیادی برای این مشکل وجود دارد ولی هیچ روشی وجود ندارد که برای همه پیچ ها مشترک باشد. در ادامه 6 تکنیک مفید و کارساز را برای در آوردن پیچ شکسته انتخاب کرده ایم و با شما به اشتراک گذاشته ایم. برای خرید پیچ  همین حالا اقدام نمایید.

آنچه در ادامه می‌خوانیم:

ابزار در آوردن پیچ شکسته

  • پیچ گوشتی
  • انبردست یا گاز انبر
  • دریل پیچ گوشتی
  • چکش
  • فرز
  • مته

خارج کردن پیچ با استفاده از پیچ گوشتی دستی

برای خارج کردن پیچ شکسته به این روش، لازم است یک پیچ گوشتی و یک چکش داشته باشید. پیچ گوشتی را در یک طرف پیچ قرار دهید و با چکش بر روی پیچ گوشتی ضربه بزنید. برای خرید پیچ گوشتی همین حالا اقدام نمایید.

دقت کنید که در حین ضربه زدن، پیچ باید شروع به چرخش کند و جهت چرخش آن خلاف جهت عقربه های ساعت باشد. آنقدر باید ضربه زدن با چکش را ادامه دهید تا پیچ به صورت کامل از سطح مورد نظر خارج شود.


بیشتر بخوانید: انواع پیچ گوشتی و کاربردی ترین مدل های آن کدام است؟


چگونه پیچ شکسته را در بیاوریم
چگونه پیچ شکسته را در بیاوریم

خارج کردن پیچ با استفاده از پیچ گوشتی ضربه ای یا ضربه خور

از این ابزار دستی برای خارج کردن پیچ شکسته بسیار سخت استفاده می شود. در هنگام خرید به کیفیت پیچ گوشتی توجه کنید. پیچ گوشتی سر تخت را انتخاب کنید، آن را وارد پیچ کنید و محکم نمایید. در مرحله بعد اطمینان حاصل کنید که پیچ گوشتی را در جهت صحیح می چرخانید زیرا در غیر اینصورت، باعث سفت شدن بیشتر پیچ می شود.

بهتر است برای انجام این کار از عینک ایمنی استفاده کنید. سپس با چکش چند ضربه به انتهای پیچ گوشتی وارد کنید. برای مشاهده قیمت پیچ گوشتی ضربه خور و خرید از نماینده اصلی به سایت راندنو مراجعه کنید.

بدین ترتیب سر پیچ گوشتی می چرخد و باعث شل شدن پیچ می شود. اکنون می توانید با استفاده از مته یا پیچ گوشتی، پیچ را به صورت کامل از سطح مورد نظر خارج کنید.

خارج کردن پیچ شکسته
خارج کردن پیچ شکسته

خارج کردن پیچ شکسته با استفاده از دریل و مته پیچ گوشتی

برای پیچ هایی که به طور کامل در سطح مورد نظر فرو نرفته اند، استفاده از دریل همراه با مته یا سری پیچ گوشتی انتخاب خوبی خواهد بود. این مته ها در اندازه های مختلفی تولید می شوند و شما می توانید با توجه به اندازه پیچ مورد نظر، مته را خریداری کنید.

نحوه خارج کردن پیچ شکسته در این روش به این صورت است که مته را داخل دریل خود قرار دهید و فیکس کنید. مطمئن شوید که دریل را به صورت معکوس تنظیم کرده اید. این کار را تا جایی ادامه دهید که دریل شروع به چرخاندن پیچ کند و پیچ از سطح مورد نظر خارج شود.

بهتر است قبل از انجام عملیات دریل کاری برای بیرون آوردن پیچ، ابتدا مرکز صقل پیچ را پیدا کتید و به کمک پیچ گوشتی و چکش چندین بار در آن نقطه بکوبید تا مته به راحتی داخل آن جا بگیرد و با چرخش پیچ را بیرون آورد.


بیشتر بخوانید: آموزش نحوه استفاده از پیچ گوشتی شارژی


خارج کردن پیچ شکسته
خارج کردن پیچ شکسته

خارج کردن پیچ با استفاده از انبردست

این یک روش بسیار خوب برای خارج کردن پیچ شکسته است. البته تا زمانی که مقدار زیادی از پیچ داخل قطعه فرو نرفته باشد. برای انجام این روش، فقط کافیست دور پیچ را با انبردست بگیرید و بچرخانید.

لازم به ذکر است که در هنگام کار باید احتیاط کنید زیرا انبردست ممکن است به سطح اطراف پیچ آسیب برساند.

ابزار درآوردن پیچ شکسته
ابزار درآوردن پیچ شکسته

خارج کردن پیچ با استفاده از دریل

برای خارج کردن پیچ شکسته می توانید یک مته که سایز آن کمی کوچک تر از سر پیچ است انتخاب کنید و آن را در داخل دریل قرار دهید و محکم کنید. دریل را روشن کنید و در مرکز پیچ سوراخی ایجاد کنید. اگر سوراخ ایجاد نشد، مته سایز کوچک تری را انتخاب کنید. به صورت جداگانه به آموزش تعویض مته دریل پرداخته ایم.

توجه کنید که دریل در هنگام روشن شدن ممکن است باعث از بین رفتن پیچ شود. باقی مانده های پیچ را با استفاده از پیچ گوشتی و چکش از سطح خارج کنید. این روش یکی از بهترین روش ها برای خارج کردن پیچ شکسته است.

چگونه پیچ شکسته را در بیاوریم
چگونه پیچ شکسته را در بیاوریم

خارج کردن پیچ با استفاده از ابزار چرخشی

اگر با استفاده از هیچ کدام از 5 تکنیک بالا موفق به خارج کردن پیچ نشدید، استفاده از ابزار چرخشی یکی دیگر از گزینه هایی است که ما به شما پیشنهاد می کنیم.

یک دیسک برش باریک را به ابزار چرخان خود متصل کنید و یک شکاف نازک در پیچ ایجاد نمایید. توجه کنید که برش به اندازه ای باشد که در برش ایجاد شده یک پیچ گوشتی تخت قرار بگیرد و در عین حال به قدری نازک باشد که پیچ گوشتی در آن فیکس شود.

خارج کردن پیچ شکسته با ابزار چرخشی یکی از راهکارهای مناسب است.

توصیه می شود که تا حد امکان، برش نازک بر روی پیچ ایجاد کنید زیرا اگر پیچ بیش از حد شکاف داشته باشد، پیچ گوشتی در آن گیر نمی کند و بدین ترتیب نمی توانید پیچ را خارج کنید. در هنگام استفاده از این دستگاه حتماً از عینک ایمنی کمک بگیرید زیرا ممکن است تراشه های فلزی به اطراف پخش شوند.

خارج کردن پیچ با استفاده از ابزار چرخشی
خارج کردن پیچ با استفاده از ابزار چرخشی

بیشتر بخوانید: صفحه برش چیست و چه کاربردی دارد؟


البته از راهکارهای دیگری نیز می توان استفاده کرد. یکی از این راهکارها استفاده از اسپری ضد زنگ است. البته کاربرد این اسپری بیش تر برای مواقعی است که پیچ در جای خود زگ زده باشد. اسپری ضد زنگ باعث ایجاد روان کاری می شود.

امیدوارم از خواندن مقاله خارج کردن پیچ شکسته لذت برده باشید و ترفند درآوردن پیچ شکسته برای شما مفید واقع شده باشد. با این حال، باز هم متذکر می شویم که قبل از انجام هرکدام از تکنیک ها، برای ایمنی بیشتر از عینک ایمنی استفاده کنید. کاربران می توانند سؤالات، تجربیات و نظرات خود را برای آگاهی کاربران دیگر در زیر این مقاله با ما به اشتراک بگذارند.