انواع اره موتوری یا اره زنجیری و کاربردهای آنها

انواع اره موتوری یا اره زنجیری و کاربرد آنها

یکی از ابزارهایی که امروزه در صنعت چوب بری کاربرد فراوانی دارد، اره موتوری یا اره زنجیری است. این محصول اکنون تنوع بسیاری زیادی دارد. انواع اره موتوری که تحت عنوان اره زنجیری نیز شناخته می شوند، می توانید در بازار مشاهده کنید. در این مقاله قصد داریم با انواع اره موتوری یا اره زنجیری و کاربرد آنها آشنا شویم.

خرید انواع اره موتوری یا اره زنجیری
خرید انواع اره موتوری یا اره زنجیری

از این ابزار برای برش انواع درخت یا هرس کردن بوته های بزرگ استفاده می شود. این اره از یک تیغه فلزی بزرگ که به شکل ساطور است و یک زنجیر که شباهت زیادی به زنجیر دوچرخه دارد، تشکیل شده است. اره برقی به کمک نیروی برق یا هیدرولیک کار می کند.

انواع اره موتوری یا اره زنجیری برقی، شارژی، بنزینی، اره سرشاخه زن و اره زنجیری دستی در این مقاله معرفی شده است.

آنچه در ادامه خواهیم خواند:

انواع اره زنجیری

با گسترش فناوری، انواع اره موتوری در ابعاد و اشکال مختلف طراحی شده است. این محصولات اکنون شکل تازه ای به خود گرفته اند. اره های امروزی می توانند به صورت بی سیم و به کمک باتری نیز در محیط هایی که امکان استفاده از برق مستقیم وجود ندارد، کار کنند. در ادامه این مقاله انواع مختلف اره برقی را مورد بررسی قرار می دهیم.


بیشتر بخوانید: آموزش کار با اره موتوری یا اره زنجیری


اره موتوری برقی

این اره ها به دلیل استفاده از نیروی برق و حذف شدن باک بنزین، بسیار سبک هستند و می توان از آنها در هر محیطی استفاده کرد. موتور این محصولات بسیار کوچک تر و ارزان تر طراحی شده است و برای کارهای کوچک مانند هرس کردن درختان بسیار کاربردی است.

تنها عیب مهم این نوع اره ها، دست و پاگیر بودن سیم آنها است که امکان جابه جایی این دستگاه ها را سخت می کند، اما از طرفی این اره زنجیری دود نمی کند و سروصدای کمتری نیز دارد. به همین دلیل برای استفاده طولانی مدت بسیار مناسب است.

اره موتوری برقی
اره موتوری برقی

اره موتوری شارژی

این اره ها مانند اره برقی هستند، اما برای تأمین برق خود از باتری های قابل شارژ استفاده می کنند. در بین انواع اره موتوری این محصول، وزن بیشتر و قیمت بالاتری دارد.

مزیت اصلی این نوع اره در قابلیت جابه جایی و استفاده از آن در محیط های مختلف است. اما این اره محدودیت هایی نیز دارد و به دلیل ضعیف بودن موتور، برای کارهایی همچون هرس کردن درختان یا برش درخت های کوچک می تواند بسیار مناسب باشد. این دستگاه به علت وجود باتری، نمی تواند مدت زمان زیادی کار کند و باید به شارژر متصل شود.

اره موتوری شارژی
اره موتوری شارژی

اره موتوری بنزینی

این محصول که به اره احتراقی نیز معروف است، برای کار نیازمند بنزین است. یک محفظه جدا به عنوان باک بر روی این اره در نظر گرفته شده است و با وجود یک موتور تک یا دو زمانه، امکان استفاده از آن در حالت های مختلف وجود دارد. برای استفاده بهتر از این دستگاه، باید همیشه بنزین و روغن آن را چک کنید زیرا این دو از عوامل تعیین کننده نیروی حرکتی اره موتوری بنزینی هستند.

این اره ها قدرت زیادی دارند و با وجود لرزش و صدای بیشتری که تولید می کنند، برای کارهای بزرگ و حرفه ای استفاده می شوند. این نوع اره به گونه ای طراحی شده است که علاوه بر افراد حرفه ای، افراد مبتدی نیز می توانند از آن استفاده کنند. تنها عیب این محصول وزن سنگین آن است. این مدل اره می تواند با هندل و یا استارت روشن شود.

اره موتوری بنزینی
اره موتوری بنزینی

اره سرشاخه زن

اگر به دنبال برش شاخه های بلند هستید، باید از اره سرشاخه زن یا اره هرس کننده استفاده کنید. این اره ها موتور ضعیفی دارند، اما برای کارهای کوچک مناسب هستند. همچنین این اره از تنوع زیادی برخوردار است و در انواع بنزینی، برقی و شارژی در بازار وجود دارد. این اره ها معمولاً دارای میله های بلندی هستند و در دو حالت ثابت یا تلسکوپی به فروش می رسند.

اره سرشاخه زن
اره سرشاخه زن

اره زنجیری دستی

اگر نیاز به یک اره قابل حمل دارید، می توانید از قدرت و انرژی خود به کمک یک اره دستی برای برش درختان استفاده کنید. کارکرد این اره، مانند اره های زنجیری است و تنها تفاوت آن، نیاز به نیروی انسانی است. این اره امروزه کاربرد زیادی ندارد و برای مسافرت و برش چوب های کوچک استفاده می شود.

اره زنجیری دستی
اره زنجیری دستی

بیشتر بخوانید: اره برقی و انواع آن، معرفی کامل اره الکتریکی و روش کار با آن


کاربرد اره زنجیری

اره زنجیری به دلیل داشتن تنوع بسیار زیاد، توانسته است حوزه چوب بری را متحول کند. از این ابزار برای برش دادن تنه های درخت و همچنین ایجاد شکل استاندارد در بوته ها و درختان استفاده می شود. براساس نوع طراحی اره، کاربرد آن نیز می تواند متفاوت باشد، اما تمام اره های زنجیری در حوزه چوب کاربرد دارند.

اره ها به دلیل داشتن موتور بسیار قوی، بهترین ابزار برای برش چوب به شمار می روند و می توانند با انرژی کمتر، برش های دقیق و سریعی را بر روی چوب ایجاد کنند.

می توان از این کالا برای کارهایی نظیر برش چوب در کارگاه های نجاری، برش سیمان و گچ، در آتش نشانی برای برش مواد و سطوح مختلف و … استفاده کرد.

کاربرد اره زنجیری
کاربرد اره زنجیری

مزایا و معایب اره زنجیری چیست؟

در اصل اره زنجیری به دلیل قدرت بسیار بالایی که دارد، به شما این امکان را می دهد که در کمترین زمان و با صرف انرژی بسیار کم بتوانید کارهای مختلفی را با آن انجام دهید.

تنها موردی که در اره های زنجیری به عنوان یک عیب دیده می شود، بروز مشکلات و حوادث مختلف است. این اره به دلیل سرعت و قدرت بالایی که دارد، بسیار خطرناک است و در هنگام استفاده از آن، باید موارد ایمنی را حتماً در نظر گرفت. استفاده از دستکش ایمنی و لباس مناسب، مهم ترین نکات ایمنی در هنگام استفاده از اره زنجیری به شمار می آیند.

راهنمای خرید اره موتوری

بعضی از نکات در خرید اره زنجیری وجود دارد که در قسمت زیر به برخی از آن ها می پردازیم:

نوع و قدرت موتور

همان طور که گفته شد، اره های موتوری در انواع مختلف تولید شده اند که علاوه بر قدرت منبع تغذیه، نوع کار و قدرت آن ها نیز با هم مختلف است. نوع برقی و بنزینی از قدرت بالاتری برخوردار هستند. اگر به دنبال وسیله ای هستید که از آن در اماکن ساکت و بدون سروصدا استفاده کنید، اره برقی بهترین گزینه است.

قدرت موتور بر حسب وات سنجیده می شود و هرچه بالاتر باشد، دستگاه از قدرت بالاتری برخوردار است. قدرت موتور با قیمت و وزن دستگاه رابطه مستقیم دارد. یعنی هرچقدر قدرت بالاتر باشد، وزن و قیمت آن نیز بیش تر است.

در بین اره های زنجیری، نوع بنزینی بیشترین قدرت را دارد. قدرت این نوع اره موتوری با حجم موتور و سی سی نشان داده می شود. هرچه این عدد بیشتر باشد، قدرت موتور نیز بیشتر و در نتیجه وزن آن نیز بیشتر می شود.

بهترین حجم اره بنزینی از 24 سی سی تا 46 سی سی است. اگر قصد دارید از این اره برای کارهای خود استفاده کنید، برای درخت های کوچک، به اره بنزینی با حجم 30 تا 40 سی سی، برای چوب های نیمه قطور و متوسط، به 40 تا 50 سی سی و برای چوب های خیلی قطور به حجم موتوری به بیش از 50 سی سی نیاز دارید.

توان و قدرت بدنی

همان طور که گفته شد، این دستگاه از خطر زیادی برخوردار است و می توانند به مصرف کنندگان این ابزار آسیب های جدی وارد کند. در هنگام خرید اره زنجیری باید با دقت آن را متناسب با وزن انتخاب کرد. چرا که نحوه استفاده از این اره به گونه ای است که باید آن را بلند کرد. پس بهتر است دستگاهی را انتخاب کنید که متناسب با وزن و قدرت بدنی شما باشد تا بتوانید تسلط کافی بر روی آن داشته باشید.

طول تیغه یا ساطور

طول تیغه یا ساطور اره زنجیری ارتباط مستقیم با قطر چوبی دارد که می خواهید آن را برش دهید. یعنی اگر قطر درخت زیاد باشد، به این معناست که باید از تیغه ای بزرگ تر استفاده کنید. معمولاً تیغه ها می توانند درختانی را که قطر آن ها حداکثر تا دو برابر طول خودشان است، برش دهند.

راهنمای خرید اره موتوری
راهنمای خرید اره موتوری

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید اره موتوری یا اره زنجیری


بهترین مارک اره زنجیری

شرکت های بزرگی در حوزه تولید انواع اره موتوری فعالیت می کنند که هرکدام توانسته اند محصولات فوق العاده ای را به بازار معرفی کنند. به عنوان مثال، برندهایی چون گاردن، توسن، ماکیتا، اشتیل، رونیکس، یاماها، زوماکس، ادون، هیوندای و … از محبوب ترین محصولاتی هستند که در ایران به فروش می رسند و به دلیل قیمت مناسب و کاربردی بودن آنها، محبوبیت ویژه ای در بازار دارند.

اره زنجیری هیوندای

هیوندا یکی از شرکت های کره ای تولیدکننده ابزار است. این شرکت در سال 1947 تأسیس شد. این شرکت از مجموعه ای از شرکت های تولیدی و شرکت های وابسته به آن ها تشکیل شده است. شرکت هیوندای موتورز از شناخته شده ترین شرکت ها در بین شرکت های وابسته و همچنین چهارمین تولیدکننده بزرگ اتومبیل در جهان است.

از محبوب ترین اره های تولیدشده توسط این شرکت می توان به اره زنجیری هیوندای مدل techno700 و turbo850 و turbo650 و turbo720 و … اشاره کرد.

اره زنجیری ماکیتا

ماکیتا از 5 برند برتر تولیدکننده ابزار است. این شرکت از سال 1915 فعالیت خود را آغاز کرده است. ابزارآلات این برند اغلب دارای موتور براشلس هستند و از قدرت و کیفیت بسیاری بالایی برخوردارند. از محبوب ترین اره های تولیدشده توسط این شرکت می توان به اره زنجیری ماکیتا مدل uc4020a و uc4530a و uc4551a و uc4040a و … اشاره کرد.

اره موتوری اشتیل

این شرکت یک برند آلمانی است که از سال 1927 فعالیت خود را آغاز کرده است. این شرکت در بیش از 160 کشور، 35000 فروشنده فعال دارد. یکی ابزارآلات تولیدی باکیفیت این شرکت اره زنجیری است. از محبوب ترین و بهترین نوع این ابزار می توان به اره زنجیری اشتیل مدل ms170 و ms230 و  ms180 و … اشاره کرد.

انواع اره موتوری
انواع اره موتوری

قیمت اره زنجیری

براساس نوع کاربرد و روش تأمین انرژی، قیمت اره زنجیری متفاوت است. به عنوان مثال، اره های شارژی به دلیل وجود یک باتری سنگین بسیار پرهزینه هستند. برای خرید یک اره، ظرفیت، نوع تیغه و نوع سیستم تأمین انرژی می توانند بر روی قیمت آن تأثیرگذار باشند. شما باید یک محصول براساس نیازها کاری خودتان تهیه کنید.

کاربران می توانند سؤالات خود را در خصوص انواع اره موتوری و کاربرد آنها، جهت آگاهی خود و کاربران دیگر در زیر این مقاله درج نمایند.