آموزش کار با اره موتوری یا اره زنجیری

آموزش کار با اره موتوری یا اره زنجیری

آموزش کار با اره موتوری یا اره زنجیری همواره یکی از سؤالات کاربران است. اره موتوری یا اره زنجیری نوعی اره است که از دو قسمت اره و زنجیر تشکیل شده است. زنجیر این اره بر روی ساطور سوار شده و بسیار ضخیم و برنده است. بر روی زنجیر حداقل ۳۰ دندانه تیز وجود دارد که با فواصل منظم نسبت به هم قرار گرفته اند. در این مقاله به آموزش کار با اره موتوری یا اره زنجیری می پردازیم.

اره زنجیری دارای یک موتور متحرک است که نیروی گشتاوری را به بدنه اره منتقل می کند و باعث گردش زنجیره دور آن می شود. این نوع اره ها از لحاظ منبع انرژی به چند دسته تقسیم می شوند. اره زنجیری در بسیاری از بازارها با نام اره برقی نیز شناخته می شود. از این اره می توان در نجاری (برش چوب)، باغبانی (هرس کردن درختان)، آتش نشانی، مجسمه سازی و بسیاری از کارهای دیگر استفاده کرد.

خرید انواع اره موتوری یا اره زنجیری
خرید انواع اره موتوری یا اره زنجیری

اره های موتوری با توجه به منبع تغذیه خود به سه نوع زیر تقسیم می شوند:

  • اره زنجیری برقی
  • اره زنجیری شارژی
  • اره زنجیری بنزینی

آنچه در ادامه می خوانیم:

اصول کار با اره

قبل از آشنایی با نحوه کار با اره موتوری یا اره زنجیری باید به این نکته توجه داشته باشیم که از اره موتوری برای انجام چه نوع کاری می خواهیم استفاده کنیم؟! استفاده نادرست از اره زنجیری باعث آسیب رسیدن به آن می شود.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید اره موتوری یا اره زنجیری


به طور کلی این اره می تواند سه نوع عملیات زیر را انجام دهد:

  • Felling: این برش به منظور قطع تنه درخت یا پایه بلند است.
  • Limbing: این مدل برش برای قطع کردن شاخه های درخت به صورت ایستاده یا بعد از برش بکار می رود.
  • Bucking: این روش برای برش و قطع کردن چوب با اندازه و سایز دلخواه بکار می رود. این روش برای مصارف خانگی کاربرد زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: اره برقی و انواع آن، معرفی کامل اره الکتریکی و روش کار با آن


نحوه کار با اره زنجیری

در ادامه به آموزش کار با اره موتوری یا اره زنجیری می پردازیم:

  1. قبل از انجام کار حتماً دفترچه راهنمای دستگاه را مطالعه کنید و طرز استفاده از آن را یاد بگیرید.
  2. حتماً نکات ایمنی را رعایت کنید و از دستکش و عینک ایمنی یا شیلد محافظ صورت در حین انجام کار استفاده نمایید.
  3. قطر ساطور یا تیغه و قدرت موتور نیز از دیگر مواردی است که باید به آن دقت داشته باشید و آن را متناسب با نوع کار و چیزی که می خواهید برش بزنید، انتخاب کنید. قطر ساطور اره موتوری باید متناسب با قطر تنه باشد. طول ساطور باید یک سوم بلندتر از قطر تنه یا چوب باشد.
  4. بعد از رعایت نکات بالا می بایست مخزن سوخت و روغن دستگاه را چک کرده و در صورت لزوم آن ها را پر کنید. نکته دیگر در این رابطه توان موتور است که باید آن هم متناسب با قطر تنه و میزان کار انتخاب شود.

بعضی از اره ها دارای موتور دو زمانه هستند. به این معنا که مخزن سوخت و روغن جداگانه ندارند. برای این اره ها می بایست میزان روغن و سوخت به صورت متناسب ریخته شود که این مقدار برای اره های مختلف متفاوت است. اگر این نسبت رعایت نشود، می تواند آسیب بسیار جدی به سیلندر و پیستون دستگاه وارد کند.

آموزش کار با اره موتوری یا اره زنجیری
آموزش کار با اره موتوری یا اره زنجیری
  1. حتماً مراقبت ناحیه لگدزننده دستگاه باشید. در این ناحیه، اره به سمت کاربر برگشت می خورد. اگر قسمت نوک اره برقی را به صورت یک نیم دایره در نظر بگیرید و آن را به دو قسمت تقسیم کنید، نیم دایره بالایی تیغه یا ساطور را قسمت برگشت پذیر با کیک بک دستگاه می گویند. نحوه نگه داشتن دستگاه و هم چنین استفاده از کفش ایمنی در کنترل این امر به کاربران کمک می کند.
  2. قبل از روشن کردن دستگاه، زنجیر دستگاه را چک کنید.

بیشتر بخوانید: روش های نگهداری و تمیز کردن تیغ اره


تنظیم اره موتوری

دقت کنید که زنجیر اره موتوری بیش از حد شل یا سفت نباشد. جهت سفت کردن این قسمت می بایست از پیچ های قابل تنظیم تیغه استفاده کنید. اگر به وسیله دستکش توانستید زنجیر را بر روی ساطور حرکت دهید، لازم است پیج های آن را مجدداً سفت نمایید. (لازم است که در حین کار هر 20 دقیقه زنجیر دستگاه چک شود.)

در صورتی که زنجیر  اره شل و گشاد باشد، باعث در رفتن تیغه از جای خود می شود، که این امر موجب بروز صدمات و خسارت های زیاد می شود.

به منظور تنظیم زنجیر، ابتدا باید مهره تیغه که وظیفه نگه داری زنجیر را دارد، شل کنید. سپس همزمان با سفت و محکم کردن پیچ تنظیم، تیغه را بلند کنید تا زنجیر به طور دقیق در مقابل تیغه قرار بگیرد.

برای اطمینان از این کار، نباید بتوانید چرخ دنده های زنجیر را از تیغه جدا کنید اما همچنان بتوانید به کمک دستکش، روی تیغه را حرکت دهید. در این حالت پیچ های تیغه را سفت کنید.

در این مرحله باید علاوه بر زنجیر، ترمز دستگاه را نیز چک کنید و از سالم بودن آن اطمینان حاصل نمایید.


بیشتر بخوانید: انواع اره موتوری یا اره زنجیری و کاربرد آنها


روشن کردن اره موتوری

نحوه روشن شدن اره ها مختلف است. در ابتدا می بایست کلید پاور دستگاه را روشن کنید. سپس در صورتی که دستگاه دارای ساسات باشد، آن را روشن کرده و هندل یا استارت دستگاه را تا جایی که امکان دارد بکشید. (به طور معمول ۴ یا ۵ کشش برای روشن شدن کافی است.)

برای زدن هندل یا استارت دستگاه باید یک پای خود را روی حلقه دستگیره پشتی تعبیه شده بر روی دستگاه قرار دهید و با یک دست، دستگیره جلویی دستگاه را بگیرید و سپس هندل بزنید.

بعد از روشن شدن دستگاه می بایست ساسات را خاموش کرده و ترمز دستگاه را آزاد کنید. برای انجام عملیات برش، ابتدا پاهای خود را به اندازه عرض شانه باز کنید. سپس با یک دست دستگیره جلویی دستگاه را گرفته و با دست دیگر دستگیره پشتی را بگیرید. باید توجه داشته باشید که در این حالت، پشت دستگاه نباشید و همواره در یک طرف آن قرار بگیرید.

بعد از قرارگیری و گرفتن مناسب اره، می بایست ترمز دستگاه را آزاد کرده و دریچه گاز را به طور کامل باز کنید. سپس تیغه یا ساطور را بر روی محلی که می خواهید برش بزنید قرار داده و بدون هیچ فشاری به اره اجازه دهید تا با وزن خود، عملیات برش را انجام دهد.


بیشتر بخوانید: آموزش کار با اره نواری یا اره فلکه ای


روش صحیح بریدن درخت با اره موتوری

در صورتی که از این وسیله برای برش درختان استفاده می شود، بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

  • ابتدا از شاخه های درختان برش را انجام دهید تا برش کنده راحت تر شود.
  • برای برش کنده می بایست ابتدا از قسمت بالای آن شروع کنید و یک سوم قطر آن را برش بزنید. سپس این کار را از زیر قطر کنده انجام داده و تا زمانی که کنده کاملاً قطع شود، این عملیات را انجام می دهید.
  • حتماً باید محل سقوط درخت را از زوایای مختلف بررسی کنید تا در بهترین، خلوت ترین و کم شیب ترین مکان بیفتد.
  • در صورت گیر کردن تیغه، دستگاه را خاموش کرده و از فشار دادن آن خودداری کنید. سپس یک تکه چوب در زیر آن قرار دهید و با کشیدن کنده و باز شدن محل شکاف، تیغه را خارج کنید.
برش کنده چوب با اره زنجیری
برش کنده چوب با اره زنجیری

تبدیل مینی فرز به اره زنجیری

تبدیل یک مینی فرز به اره زنجیری برقی یک راه کم هزینه و کاربردی برای استفاده چند منظوره از اره زنجیری است. برای این کار، نیاز به یک گجت مخصوص که دارای یک نگهدارنده است، وجود دارد. بر روی براکت فوق زنجیر، چرخ دنده و ساطور قرار می گیرد که در حقیقت به وسیله این مینی فرز فعال می شود.


بیشتر بخوانید: آموزش کار با اره پروفیل بر و نکات کاربردی استفاده از آن


علت روشن نشدن اره بنزینی

یکی از سؤالات متداول و مشکلات کاربران، روشن نشدن اره بنزینی است. این مسئله علل مختلفی دارد:

  1. از سالم بودن شمع اره اطمینان حاصل نمایید.
  2. ممکن است ایراد از کوئل دستگاه باشد.
  3. امکان دارد ایراد از هندل اره زنجیری باشد و توان تکان دادن میل لنگ را نداشته باشد.
  4. یکی دیگر از احتمالات، فیلتر هوای دستگاه است.
  5. هوای سرد نیز از علت های دیگر روشن نشدن این دستگاه است.

بیشتر بخوانید: آموزش کار با اره میزی و نحوه تمیز کردن تیغه اره میزی


نکات ایمنی و مهم در هنگام کار با اره موتوری

  • همان طور که گفته شد، لازم است همواره نکات ایمنی را رعایت کنید و از لباس، عینک، کفش ایمنی و شیلد محافظ صورت استفاده کنید.
  • از برش قطعات یا موادی که بالاتر از قسمت بازو هستند، خودداری کنید.
  • زنجیر دستگاه را قبل از انجام برش چک کنید. لازم است هر ۲۰ دقیقه یکبار در حین انجام برش، زنجیر دستگاه چک شود.
  • یک تکه چوب کوچک همراه خود داشته باشید تا قبل از برش اصلی، دستگاه را بر روی آن تست کنید.
  • در حین عملیات برش ممکن است اتفاقات مختلفی مثل گیر کردن اره رخ دهد. به همین دلیل توصیه می شود تا همواره موادی مثل چکش و پتک همراه خود داشته باشید.
  • در هنگامی که از دستگاه استفاده نمی کنید، حتماً‌ و حتماً ترمز دستگاه را فعال کنید.
  • بعد از انجام عملیات برش، بهتر است جهت افزایش کاربری و طول عمر دستگاه، مخزن روغن و بنزین را خالی کنید و حتی یکبار هم بعد از خالی کردن مخازن آن را روشن کنید تا سوخت موجود در دستگاه به طور کامل تخلیه شود.
  • روغن و بنزین را 10 تا 20 متر دورتر از محل بریزید و دور از مواد اشتعال زا قرار دهید.
  • از تیز بودن زنجیر مطمئن شوید و تا جای ممکن آن را با سوهان تیز کنید.
  • بعد از استفاده از دستگاه، تیغه را به وسیله محافظ آن پوشش دهید.
  • از برش در مناطقی که شیب دارد خودداری کنید چرا که یا تنه درخت بر روی شما می افتد و یا از شما دور می شود.
نکات ایمنی در هنگام کار با اره موتوری
نکات ایمنی در هنگام کار با اره موتوری

بیشتر بخوانید: آموزش کار با اره مویی برقی


بهترین اره زنجیری

در حال حاضر شرکت های زیادی به طراحی و تولید اره زنجیری با برندهای مختلف می پردازند. از محبوب ترین و برترین تولیدکنندگان این محصول می توان به اره موتوری اشتیل، رونیکس، ایتال، ماکیتا، هیوندای، ادون، یاماها، زوماکس و … اشاره کرد.

کاربران می توانند در صورت استفاده از اره موتوری برقی، سؤالات، نظرات و تجربیات خود را جهت آگاهی کاربران دیگر در زیر این مقاله درج نمایند.