آموزش کار با اره نواری یا اره فلکه ای

آموزش کار با اره نواری یا اره فلکه ای

کار با اره نواری یا اره فلکه ای یکی از چالش های پیش روی کاربران ابزار برقی است. اره نواری یک ابزار پرکاربرد در کارگاه ها، کارخانه ها و صنایع مختلف جهت برش اجسام، سطوح چوبی و فلزی به شمار می آید. در ادامه می خواهیم آموزش کار با اره نواری یا اره فلکه ای و برش هایی که می توان به کمک این اره انجام داد را به طور کامل توضیح دهیم.

خرید انواع اره نواری
خرید انواع اره نواری

به وسیله کار با اره نواری می توان برش چوب های ظریف، برش طولی، قوس بری، برش چوب های ضخیم و بسیاری از کارهای دیگر را انجام داد. از این دستگاه می توان در صنعت نجاری، مبل سازی، کابینت سازی و کارهای نظیر آن استفاده کرد.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع اره نواری

قبل از کار با اره نواری ابتدا به معرفی انواع اره فلکه ای می پردازیم. اره فلکه ای براساس نوع دستگاه به انواع زیر تقسیم می شود:

اره نواری افقی

از این اره برای برش های سنگین و بزرگ در کارخانه های چوب بری استفاده می شود.

اره نواری عمودی یا ایستاده

کار با اره نواری عمودی در مصارف عمومی بیشتر است. این اره از کاربرد بیشتری نسبت به نوع افقی برخوردار است. این مدل در نوع رومیزی نیز موجود است که به آن اره نواری رومیزی می گویند.

اره نواری دو ستونی

این نوع اره نواری از لحاظ کارکرد، به اره عمودی شباهت بیشتری دارد و امکان استفاده از آن در کارهای کوچک امکان پذیر است.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید اره نواری یا اره فلکه و کاربرد آن


انواع اره نواری براساس کاربرد

  • اره نواری چوب
  • اره نواری برش مواد غذایی
  • اره نواری برش پارچه و الیاف
  • اره نواری آهن بر

بیشتر بخوانید: آموزش کار با اره میزی و نحوه تمیز کردن تیغه اره میزی


انواع اره نواری براساس نحوه کارکرد

  • اره نواری دستی
  • اره فلکه نیمه اتوماتیک
  • اره فلکه اتوماتیک

آموزش کار با اره فلکه ای

نحوه انجام کار با اره نواری یا فلکه افقی به این صورت است که تنه درخت با استفاده از جک های هیدرولیکی بر روی خط برش اره قرار می گیرد و کاربر تیغه را با استفاده از موتور حرکت می دهد و تنه را برش می زند.

استفاده از اره فلکه عمودی و دو ستونی کمی متفاوت تر است و نقش کاربر در استفاده از آن بیشتر است.

مرحله اول

اولین گام برای کار با اره نواری یا هر ابزار برقی دیگر، رعایت استانداردها و اصول ایمنی است. کاربر می بایست از عینک ایمنی، دستکش ایمنی و لباس کار استفاده کند.

مرحله دوم

دومین مرحله برای استفاده از این دستگاه یا هر نوع اره برقی دیگر، انتخاب تیغ اره مناسب جهت برش است. تیغه اره از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که در صورت نازک بودن و کم بودن ضخامت، به راحتی دچار شکستگی می شود و در صورتی که ضخامت آن زیاد باشد، انعطاف پذیری آن کم می شود و کاربر با مشکل مواجه می شود.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید تیغ اره


مرحله سوم

باید توجه داشته باشید که تیغه عمود بر میز اره باشد. راهنمای تیغه نیز باید مقداری قبل از دندانه های تیغه متصل شود و زمانی با تیغه برخورد داشته باشد که قطعه در حال بریده شدن است.

مرحله برش

در گام بعد، برشی که می خواهید انجام دهید را به کمک مداد یا ماژیک، بر روی قطعه و سطح مشخص نمایید تا مطابق با آن، عملیات برش را انجام دهید.

به کمک اره نواری می توان برش های مختلفی را بر روی قطعات مختلف ایجاد کرد که در ادامه به آن ها می پردازیم:

کار با اره نواری
کار با اره نواری

برش مستقیم با اره فلکه ای

به کمک کار با اره نواری می توان برش های مستقیم بر روی قطعه های نازک و ضخیم حتی الوار ایجاد کرد. برای ایجاد این برش نیاز به فنس است.

در این برش باید قطعه را به صورت صاف و با سرعت یکنواخت حرکت دهید. اگر بخواهید این برش را برای مقاطع گرد انجام دهید، باید به کمک تسمه یا بلوک های چوبی آن را ثابت نگه دارید تا از تکان خوردن آن ها جلوگیری شود.

برش مستقیم با اره فلکه ای
برش مستقیم با اره فلکه ای

انواع برش مورب با اره نواری

در ادامه به انواع برش های مورب با اره نواری اشاره شده است:

برش گرد

برای انجام این برش، باید شعاع برش را مشخص کنید و بدون هیچ مکثی، بر روی خط برش حرکت کنید تا برش انجام شود. در صورتی که این برش را به صورت مقطعی انجام دهید، از حالت گرد خارج می شود.

برش گوه ای

برای انجام این برش، به تکیه گاه و یک نگه دارنده نیاز دارید. برای انجام این برش، قطعه را موازی با تیغه حرکت دهید.

برش دایره

برای این برش نیاز به یک تکیه گاه با نقطه مرکزی دقیق است. باید قطعه کار را حول محور تکیه گاه حرکت دهید. در این برش نیز باید همانند برش گرد، قطعه را بدون مکث و به صورت یکنواخت حرکت دهید.

انواع برش مورب با اره نواری
انواع برش مورب با اره نواری

بیشتر بخوانید: آموزش کار با اره گردبر یا اره دیسکی


برش الوار با اره نواری

برای انجام این برش به تسمه نیاز دارید. ابتدا به کمک تسمه الوار را روی میز اره نواری ثابت می کنید تا از چرخش و جابجایی آن جلوگیری شود. سپس به کمک اره، الوار را به قطعات کوچک برش دهید. در صورتی که قصد دارید مجدداً چوب را به قطعات کوچک تر تقسیم کنید، باید قعات چوب را بیرون بیاورید و پس از تنظیم مجدد، این کار را انجام دهید.

برش لایه ای نازک

بسیار پیش آمده که می خواهید لایه ای نازک از سطح رویه چوب را به صورت منظم برش دهید. این کار با اره های دستی و بسیاری از اره های دیگر بسیار دشوار است اما به کمک اره فلکه می توان این کار را به راحتی انجام داد.

برای انجام برش لایه ای ابتدا می بایست کوچک ترین و نازک ترین تیغه که عموماً پهنای آن 12.7 میلی متر است را بر روی دستگاه نصب کنید. در ادامه باید قطعه چوب را روی دستگاه قرار دهید و آن را تنظیم نمایید. با قرار دادن محافظ تیغه، برش را آغاز کنید.

لازم به ذکر است که قطعه چوب را می بایست محکم در مقابل فنس قرار دهید تا موازی تیغه باشد. فنس را نیز باید به میزان ضخامت لایه ای که می خواهید بردارید، تنظیم نمایید.


بیشتر بخوانید: آموزش کار با اره موتوری یا اره زنجیری


تعویض یا نصب تیغه اره فلکه

در حین کار با اره نواری گاهی تیغه دچار خرابی یا شکستگی می شود و یا کاربر برای انجام برش های سنگین تر، نیاز به تیغه ضخیم تر دارد و باید آن را تعویض کند. برای این کار ابتدا بادی حفاظ های روی تیغه اره را باز کنید. در ادامه، فرمان به کار رفته زیر فلکه فوقانی را به طور کامل بپیچانید و آن را پایین آورید.

راه شیار خروج تیغ اره که بر روی صفحه قرار دارد را باز کنید. در بعضی اره ها، اهرم هدایت گونیا جلوی این شیار قرار دارد و باید با باز کردن پیچ های آن، آن را جدا نمایید. سپس به آرامی به کمک دو دست، از وسط تیغه اره گرفته و با عبور از روی فلکه فوقانی آن را خارج کنید و سپس تیغه جدید را به همین شکل جایگذاری نمایید.


بیشتر بخوانید: آموزش کار با اره پروفیل بر و نکات کاربردی استفاده از آن


نکات مهم در هنگام کار با اره نواری

  • فاصله بین تیغه و دستان خود را رعایت کنید و در صورت نزدیک شدن دست به تیغه (به خصوص در انتهای برش) باید به کمک یک قطعه آن را حرکت دهید.
  • بسیاری از دستگاه ها نیازی به گریس کاری ندارند و به صورت مادام العمر روغن کاری شده اند و نباید به آن ها گریس زد. ولی در صورتی که این موضوع دائمی نباشد، باید بلبرینگ ها در فواصل زمانی معین گریس کاری شوند.
  • برای برش های منحنی بهتر است از تیغه های نازک تر استفاده کنید، چرا که انعطاف پذیری بالایی دارند.
  • فاصله محافظ تیغه اره با قطعه کار باید کمتر از یک سانتی متر باشد.
  • فلکه های به کار رفته در این اره ها دارای لاستیک هایی هستند که باید مداوم چک شوند تا از هرگونه ساییدگی یا پارگی محفوظ باشند.
  • به منظور انجام برش های بزرگ، می بایست گونیای اره فلکه را به قطعه کار بچسبانید.
  • اره نواری دارای ترمز است. این ترمز مجهز به لنتی است که در صورت تمام شدن باید تعویض گردد. (عموماً ماهی یکبار)
  • بهتر است نحوه ایستادن به گونه ای باشد که پای چپ کمی جلوتر از پای راست باشد.
  • بهتر است بعد از انجام عملیات، تیغه اره را جهت افزایش طول عمر، گریس کاری نمایید.

بیشتر بخوانید: آموزش کار با اره مویی برقی


بهترین اره نواری

در حال حاضر با توجه به کاربرد وسیع این اره، شرکت های داخلی و خارجی زیادی به تولید این وسیله می پردازند. از مهم ترین شرکت های تولیدکننده این محصول می توان به اره نواری فمی، محک، خیری، اره فلکه ای تبریز، ماکیتا، شپخ و … اشاره کرد.

کاربران می توانند در صورت استفاده از اره نواری شرکت های مختلف، سؤالات، تجربیات و نظرات خود در رابطه با دستگاه اره نواری و انواع برش هایی که می توان به کمک اره نواری ایجاد کرد را جهت آگاهی کاربران دیگر در زیر این مقاله درج نمایند.