دستگاه تزریق پلاستیک چیست

دستگاه تزریق پلاستیک چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه تزریق پلاستیک چیست و چه کاربردی دارد؟ این محصول یک دستگاه مهم به شمار می آید که کاربردهای بسیار زیادی دارد. این دستگاه یکی از پرکاربردترین دستگاه ها در حوزه تولید است. دستگاه تزریق پلاستیک به کمک یک فرآیند تزریقی، محصولات پلاستیکی را تولید می کند.

آنچه در ادامه می خوانیم:

تزریق پلاستیک چیست؟

اولین پاسخی که می توان به سؤال دستگاه تزریق پلاستیک چیست داد، تعریف اولیه این دستگاه است. با استفاده از این دستگاه شما می توانید کسب درآمد نیز داشته باشید.

تزریق پلاستیک یکی از آسان ترین و پرمصرف ترین روش های موجود برای تغییر دادن شکل پلیمرها است. در این روش شما پلاستیک یا پلیمر خام را در اختیار سیستم های اصلی این دستگاه قرار می دهید. سپس شکل نهایی را با استفاده از تنظیمات ویژه آن اعمال می کنید. در نهایت، این مواد وارد قسمت داغ دستگاه می شوند و با خروج از آن ناحیه، نتیجه نهایی تحویل داده می شود.

مسلماً این دستگاه پرکاربرد است و شما می توانید از آن در پروژه های متنوعی استفاده کنید.

تزریق پلاستیک چیست؟
تزریق پلاستیک چیست؟

بیشتر بخوانید: معرفی کارخانه های تولیدکننده و نمایندگی کابل برق ایران


انواع دستگاه تزریق پلاستیک

حال که دانستیم دستگاه تزریق پلاستیک چیست باید بگوییم انواع دستگاه تزریق پلاستیک را می توان از روش های مختلف بررسی کرد. لیست کامل و جامع این دستگاه ها در ادامه معرفی شده اند:

دستگاه تزریق پلاستیک هیدرولیکی

این مدل دستگاه تزریق پلاستیک به عنوان قدیمی ترین مدل شناخته شده است که امروزه کاربردهای زیادی ندارد. این مدل از قیمت پایینی برخودار است. قطعات این مدل در برابر سایش مقاومت بالایی دارند.

دستگاه تزریق پلاستیک برقی

این مدل دستگاه پرکاربردتر است. امروزه اکثر افراد از این مدل استفاده می کنند. این مدل همان طور که از نامش مشخص است، به کمک منبع برق کار می کند و به صورت دیجیتالی کنترل می شود. در این مدل به هیچ وجه نشست روغن رخ نمی دهد. این مدل ها مجهز به فیلتر روغن هستند و این فیلتر باید در فواصل زمانی معین تعویض شود.

دستگاه تزریق پلاستیک هیبریدی

این مدل به دستگاه تزریق ترکیبی نیز شهرت دارد. این مدل به گونه ای طراحی شده است که شما با خیال راحت می توانید از آن در موقعیت های مختلف استفاده کنید. جالب است بدانید که این محصول به شدت مورد استقبال قرار گرفته است. این دستگاه ها کمتر دچار خرابی می شوند. استفاده از نوع هیبریدی باعث صرفه جویی در زمان، افزایش دقت و در نتیجه افزایش کیفیت محصول می شود.

در دستگاه های هیبریدی، سرعت ثابت موتورهای پمپ DC همراه با درایوهای AC که سرعت متغیری دارند، جابجا می‌ شود در نتیجه پمپ فقط در صورت لزوم کار می‌ کند و از روغن لازم برای بهره وری بهتر فرآیند استفاده می‌ شود.

انواع دستگاه تزریق پلاستیک
انواع دستگاه تزریق پلاستیک

کاربرد دستگاه تزریق پلاستیک

شاید شما هم از خود بپرسید که کاربرد دستگاه تزریق پلاستیک چیست؟ همانطور که در قسمت های قبل نیز به این مسئله مهم اشاره کردیم، انواع دستگاه تزریق پلاستیک برای تغییر شکل پلیمرها مورد استفاده قرار می گیرند. یعنی شما با خیال راحت می توانید از این محصولات برای تغییر شکل یا تولید پلاستیک های متنوع استفاده کنید.

بسته به نوع ساخت و فرمول عملکرد، این محصولات می توانند نتایج مختلف را برای شما داشته باشند. ولی در کل تمام مدل های این محصول به شدت پربازده هستند.

کاربرد دستگاه تزریق پلاستیک
کاربرد دستگاه تزریق پلاستیک

مواد اولیه تزریق پلاستیک

مسلماً انواع دستگاه تزریق پلاستیک همچون هر دستگاه دیگری می توانند قدرت بالایی داشته باشند. اما این محصولات به یک سری مواد اولیه خاص نیاز دارند. این مواد اولیه باعث می شوند تا فعالیت های دستگاه به خوبی انجام شود.

ABS

این مدل از انواع مواد تزریق پلاستیک، به عنوان رایج ترین مواد شناخته می شود. این مواد از مقاومت بالایی برخوردار هستند و قیمت پایینی دارند. اگر قرار است قطعه تولیدشده در معرض انواع حلال‌ ها قرار بگیرد، بهتر است از این مواد استفاده کنید.

Nylon

Nylonها برای ساخت چرخ‌ دنده‌ ها و وسایل مربوط به اتومبیل‌ ها مورد استفاده قرار می گیرند. این مواد از مزیت‌ های بسیار زیادی از جمله استحکام و مقاومت شیمیایی بالا برخوردار هستند. همچنین در برابر رطوبت قدرت جذب بسیار خوبی دارند.

HDPE

این ماده می تواند برای ساخت قطعات ویژه و ظریف، به شدت مناسب باشد. این مواد استحکام نسبتاً پایین تری دارند.

Derlin

این مدل از مواد تزریق پلاستیک شاید قوی ترین باشد، اما کار با آن کمی دشوار است.

POLYCARBONATE

معمولاً چراغ خودروها و بسیاری از محصولات مصرفی با استفاده از POLYCARBONATEها تولید می‌شوند. عیب این مواد در ترک برداشتن آن‌ ها در اثر فشار یا ضربه است. اما مزیت‌ هایی مثل مقاومت در برابر ضربه و گرما، آن‌ ها را محبوب کرده است.

مواد اولیه تزریق پلاستیک
مواد اولیه تزریق پلاستیک

اجزای تزریق پلاستیک

این دستگاه نیز همچون دیگر دستگاه های موجود در دنیا از یک سری قطعات و اجزای خاص تشکیل شده است. قالب اصلی از جنس فولاد است و به عنوان اولین قسمت شناخته می شود.

قالب دارای دو بخش است. بخش ثابت و بخش متحرک. این دو قسمت با هر شات باز و بسته می شوند. مرز قطعه گیری، یکی دیگر از اجزای این محصول به حساب می آید. کویتی قالب و هسته قالب دو قسمت دیگر این دستگاه هستند که می توانند اهمیت زیادی داشته باشند. در کل این محصولات به شدت پرکاربرد هستند.

اجزای تزریق پلاستیک
اجزای تزریق پلاستیک

واحد تزریق

این واحد که اهمیت بالایی دارد، از چهار قسمت اصلی ساخته شده است:

  • موتور اسکرو یا موتور با پیچ بیرونی
  • پیچ و بشکه رفت و برگشتی
  • بخاری، ترموکوپل و پیستون حلقه ای
  • ورق صفحه ای

هر کدام از این قسمت ها وظایف خاصی دارند و شما می توانید از آنها در موقعیت های مختلف استفاده کنید. البته، برخی از افراد این قطعات را با دیگر نام هایی نیز صدا می زنند اما اسم های موجود در لیست، رایج ترین اسامی در ایران به شمار می آیند.

واحد قالب گیری

قالب گیری برای دستگاه تزریق پلاستیک شاید کاربردی ترین واحد یا فرآیند موجود برای ساخت و طراحی انواع قطعات پلاستیکی به حساب بیاید. این روش می تواند در ساخت ابزار و محصولات مختلف کاربرد داشته باشد.

جالب است بدانید که این ترکیبات می توانند قدرت بالایی داشته باشند. شما می توانید از پلاستیک های خاصی همچون پلی کربنات، پلی استایرن و پلی اتیلن برای این روش استفاده کنید. البته، شما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که قالب گیری کمی دشوار است و به تخصص بالایی نیاز دارد.

دستگاه تزریق پلاستیک چیست
دستگاه تزریق پلاستیک چیست

طرز کار تزریق پلاستیک

حال که دانستیم دستگاه تزریق پلاستیک چیست باید بگوییم کار با دستگاه تزریق پلاستیک، نیازمند 6 مرحله نسبتاً دشوار است. پس با ما برای بررسی این مراحل همراه باشید:

  • اولین مرحله Clamping است. در این قسمت شما دستگاه را باز و بسته می کنید. یعنی با این روش دستگاه باز می شود و دانه ها درون آن قرار می گیرند.
  • دومین مرحله Injection است. در این مرحله شما دانه های پلاستیک مورد نظر را در دستگاه قرار می دهید.
  • سومین مرحله Dwelling است. در این مرحله شما باید یک مکث در پروژه تزریق داشته باشید تا مواد و پلاستیک ها ذوب شوند.
  • چهارمین مرحله Cooling است. در این مرحله مواد مذاب ایجاد شده خنک می شوند. آنها قابلیت خروج از قالب را نیز پیدا خواهند کرد.
  • پنجمین مرحله Mold Opening است. شما باید در این مرحله قالب را باز کنید. شما می توانید قسمت کلمپینگ را از هم باز کنید تا دو لبه قالب هم از هم باز شوند.
  • ششمین و آخرین مرحله Ejection است. شما باید با استفاده از میله ها و ابزار مخصوص، قطعه تولیدشده را از دستگاه خارج کنید و از آن در موقعیت های مختلف استفاده نمایید.

در سایت راندنو می توانید قیمت انواع ابزار را در فروشگاه های مختلف مشاهده کنید و با فروشندگان به صورت مستقیم ارتباط برقرار نمایید.