آموزش کار با اره میزی و نحوه تمیز کردن تیغه اره میزی

آموزش کار با اره میزی و نحوه تمیز کردن تیغه آن

آموزش کار با اره میزی و نحوه تمیز کردن تیغه اره میزی به شما کمک می کند قطعات چوب را به راحتی کوچک کنید و به ابعاد مورد نظر خود تبدیل نمایید.

کار با اره میزی یا میز برش یکی از رایج ترین کارها در حوزه نجاری و برش چوب است. از دیرباز، اره میزی برای برش انواع چوب قابل استفاده بوده است و بر روی انواع دستگاه های دو کاره، سه کاره، پنج کاره و هفت کاره نصب می شده است. در  این مقاله می توانید نحوه استفاده از اره میزی را آموزش ببینید و با مراجعه به سایت اصلی، خرید اره میزی را از نماینده اصلی انجام دهید.

خرید انواع اره میزی
خرید انواع اره میزی

اره میزی در شکل های گوناگونی تولید می شود و می توان با توجه به نوع کار، اره مناسب را انتخاب کرد. با بیشتر شدن نیاز به این نوع ابزار، تولیدکنندگان مدل های گوناگونی را با تنوع بیشتر نسبت به مدل های پیشین، روانه بازار کرده اند. امروزه اغلب مصنوعات چوبی از صفحات MDF و پلای وود ساخته و پرداخته می شوند که برای برش این صفحات، اره میزی بسیار مناسب و پرکاربرد است.

نام دیگر اره میزی، اره دورکن است. مهم ترین مزیت این ابزار، برش بسیار تمیز و ده ها برابر دقیق تر نسبت به انواع اره های دستی و اره برقی است.

آنچه در ادامه می خوانیم:

آموزش استفاده از اره میزی

برای استفاده و کار با اره میزی ابتدا باید دفترچه راهنمای محصول را مطالعه کنید و با اطلاعات کلی دستگاه آشنا شوید. استفاده از این اره بسیار خطرناک است و نسبت به اره های دیگر، خطرات بیشتری را برای افراد به دنبال دارد. به همین علت در حین استفاده از این وسیله باید از دستکش ایمنی و لباس کار و عینک ایمنی استفاده کرد.

کار با اره میزی
کار با اره میزی

در ادامه باید تیغه اره میزی را تنظیم کنید. این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که در صورت عدم تنظیم درست تیغه، برش به صورت دقیق انجام نمی شود. سپس باید میز و تیغه را از وجود گرد و غبار و پلیسه های ناشی از برش های قبلی پاک نمایید. برای خرید تیغ اره مناسب همین حالا اقدام نمایید.

تنظیم تیغه اره میزی
تنظیم تیغه اره میزی

در مرحله بعد به هنگام کار با اره میزی تیغه را از حالت قفل خارج کنید و عملیات برش را آغاز نمایید. مناسب ترین حالت برای انجام یک برش دقیق به صورت زیر است:

بهتر است به سمت چپ تیغه برش بایستید. در این حالت اهرم فشار در کنار دست راست قرار می گیرد و به راحتی می توانید قطعه را به سمت تیغه در جهت برش حرکت دهید.

کار با اره میزی
کار با اره میزی

بیشتر بخوانید: آموزش کار با اره مویی برقی


نکات مهم در استفاده از اره میزی

در هنگام کار با اره میزی می بایست نکات زیر را رعایت کنید:

  1. به هنگام برش قطعات چوبی بزرگ، بهتر است جهت نگه داشتن تخته چوب از پایه کمکی یا Outfeed استفاده کنید.
  2. قبل از انجام برش کمی صبر کنید تا تیغه به سرعت ایده آل برسد و سپس برش را آغاز کنید.
  3. برای کار با اره میزی و برش های باریک و کوتاه باید از یک قطعه دستگیره مانند برای فشار دادن و هل دادن قطعه به سمت تیغه استفاده کرد.
  4. بهتر است قبل از انجام عملیات برش، سطح چوب را چک کنید تا خالی از هر گونه میخ، پیچ و یا قلاب باشد.
  5. اره میزی باید کاملاً به صورت مسطح قرار بگیرد و میزان انحراف آن نباید از 0.01 اینچ بیش تر شود.
  6. کار با اره میزی و عملیات برش با دست، خطرات زیادی را به دنبال دارد. به همین دلیل توصیه می شود عملیات برش را با استفاده از گیج فارسی بر یا گونیا انجام دهید.
  7. تا حد امکان در حین کار با این دستگاه، از پوشیدن لباس های گشاد و هم چنین استفاده از زیورآلات و جواهرات خودداری کنید.
  8. بعد از انجام عملیات برش، ابتدا دستگاه را از برق بکشید و سپس تیغه آن را تمیز کنید.

بیشتر بخوانید: اره برقی و انواع آن، معرفی کامل اره الکتریکی و روش کار با آن


نحوه تعویض تیغه اره میزی

گام به گام با آموزش تعویض تیغه اره میزی:

مرحله اول

به منظور باز کردن تیغه اره برقی ابتدا لازم است جهت جلوگیری از حرکت تیغه، یک قطعه چوب بر روی میز و زیر دندانه های تیغه قرار دهید.

مرحله دوم

سپس به کمک آچار، مهره به کار رفته بر روی تیغه را به آرامی و به گونه ای که داخل اره نیفتد، باز کنید و تیغه را خارج نمایید.

مرحله سوم

تیغه اره میزی را از وسط حفره به کار رفته در آن، وارد میله گرداننده تیغه کنید. جهت تیغه نیز باید به گونه ای باشد که دندانه های آن به سمت جلوی میز باشند. در انتها تیغه را سفت و در جای خود محکم کنید. توصیه می شود که برای اطمینان از محکم بودن تیغه، هنگام کار با اره میزی آن را به وسیله دستمال بگیرید و سپس با آچار سفت نمایید.

مرحله چهارم

برای تنظیم زاویه تیغه اره میزی، باید تیغه به حداکثر ارتفاع خود نسبت به سطح کارگیر برسد. در ادامه گونیای تاشو را روی زاویه مدنظر تنظیم کنید و یک سر آن را در حالتی که گونیا بین دو دندانه تیغه قرار بگیرد، به تیغه مماس کنید.

در این حالت باید فلکه تنظیم کننده تیغه را تا جایی بچرخانید که سر دیگر گونیا به طور کامل بر روی میز بنشیند و با زاویه مد نظر برابر شود.

همان طور که گفته شد، تنظیم تیغه یک امر بسیار مهم و حیاتی است و در صورت تنظیم اشتباه، برشی بسیار نامنظم خواهید داشت. هم چنین ارتفاع بیش از حد، باعث افزایش خطر برای کاربر می شود.

نکات مهم در استفاده از تیغه اره میزی

  • به منظور هدایت و فشار تیغه به هیچ عنوان از دست استفاده نکنید و این کار را به کمک قطعات خاص و یا یک تکه چوب انجام دهید.
  • برای استفاده از فنس برای برش های عریض، همیشه باید قطعه کار بین فنس و تیغه قرار بگیرد.
  • در انجام برش های ظریف باید از قسمت اضافی فشار را وارد کنید. چرا که در غیر این صورت، بجای فشار به فنس، به تیغه فشار وارد می شود و بجای ایجاد برش 90 درجه، شاهد برش اریب خواهیم بود.
  • مهره تیغه را تا جایی که امکان بسته شدن دارد ببندید و از سفت کردن بیش از حد آن خودداری کنید.

نحوه تمیز کردن تیغه اره میزی

با آلوده شدن تیغه اره، ممکن است عملکرد اره میزی شما دچار افت شود و برش، کیفیت مطلوبی نداشته باشد. برای تمیز کردن تیغه اره میزی، کافیست تیغه را با احتیاط از دستگاه جدا کنید و داخل ظرف آلومینیومی حاوی مواد شوینده قرار دهید. سپس با استفاده از یک برس پلاستیکی و دستکش نسبت به تمیز کردن تیغه و پاک کردن مواد چسبیده شده بر روی آن اقدام کنید.

پس از تمیز شدن تیغه اره، حتماً نسبت به خشک کردن آن با استفاده از سشوار و … اقدام کنید. در صورت وجود رطوبت، تیغه دچار زنگ زدگی خواهد شد. استفاده از دستکش ایمنی به هنگام تمیز کردن تیغه اره فراموش نشود.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید تیغ اره


برش عرضی اره میزی

برش هایی که در جهت عمود بر تخته چوب انجام می گیرند، برش های عرضی نام دارند. در این برش می توان با تنظیم زاویه سنج، برش های مختلف از جمله برش 90 درجه یا برش های مربعی شکل ایجاد کرد. در هنگام کار با اره میزی می توان برش های عرضی ایجاد کرد.

نکات مهم در برش عرضی

  • از محفظه های برش عرضی برای انجام این برش استفاده کنید. این محفظه ها از دستان کاربر در برابر تیغه مراقبت می کنند.
  • اگر قصد دارید چند قطعه چوب بلند را به صورت یک اندازه برش بزنید، می بایست اهرم متوقف کننده را به حصارهای اندازه گیر متصل کنید. در صورتی که قصد دارید چند قطعه کوچک را به اندازه های کوچک برش بزنید، باید اهرم متوقف کننده را به حصارهای برش متصل نمایید.
  • در هنگام ایجاد برش عرضی برای چوب های بلند، بهتر است آن ها را به کمک پیچ به حصارهای اندازه گیر متصل کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش کار با اره نواری یا اره فلکه ای


دلایل پس زدن چوب در اره میزی

یکی از خطراتی که در حین کار با اره میزی وجود دارد، ضربات رو به عقبی است که توسط دستگاه در حین کار اتفاق می افتد.

از جمله دلایلی که باعث پس زدن چوب توسط این دستگاه می شود، کنده های کج و ناهموار است. هرگز نباید کنده چوبی که بسیار خمیده یا کج است را روی صفحه میز قرار دهید و چوب را برش بزنید. با انجام این کار، دستگاه ممکن است چوب را پس بزند و می‌تواند باعث ایجاد ضربه به دستگاه و خرابی آن شود. علاوه بر این، امنیت شما نیز به خطر می افتد.

در هنگام کار با اره میزی شما باید یک تخته صاف زیر کنده خمیده و ناصاف قرار دهید تا از امکان لیز خوردن چوب و حرکت آن جلوگیری شود. همچنین تراز کردن اره میزی نکته مهمی در درست انجام شدن کارها و ایمنی دستگاه است. تراز نبودن باعث ناهموار بریدن چوب و پس زدن چوب می شود.

همچنین گاهی اوقات وقتی چوب را داخل حصار قرار داده و آن را به سمت تیغه هل می دهید، ممکن است فشار ناشی از حصارها از بین برود. در این حالت امکان دارد قطعه کار در قسمت عقب گیر کند و بر روی تیغه ها حرکت کند. به این معنا که حرکت قطعه به سمت کاربر باشد. در اصطلاح به این وضعیت لگد زدن چوب می گویند.


بیشتر بخوانید: آموزش کار با اره گردبر یا اره دیسکی


بهترین اره میزی

با توجه به کاربر زیاد این اره در صنعت نجاری و برش چوب، شرکت های زیادی به تولید این محصول در سراسر جهان می پردازند که از مهم ترین آن ها می توان به اره میزی محک، دیوالت، ماکیتا، فکس، مجیک و … اشاره کرد.

کاربران می توانند سؤالات و تجربیات خود را در رابطه با کار با اره میزی یا میز برش جهت آگاهی کاربران دیگر در زیر این مقاله درج نمایند.