اره برقی و انواع آن، معرفی کامل اره الکتریکی و روش کار با آن

اره برقی و انواع آن، معرفی کامل اره الکتریکی و روش کار با آن

 انواع اره برقی معمولاً جهت انجام برش کاری های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. اره های برقی نسبت به اره های دستی از سرعت، قدرت و دقت بالاتری برخوردار هستند. اره برقی جهت برش چوب هایی با ضخامت بالا مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از اره های برقی موجب کاهش خستگی و افزایش راندمان در کار می شود.

خرید انواع اره برقی
خرید انواع اره برقی

در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع اره برقی آشنا نماییم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

اره برقی چیست؟

در ابتدا لازم است که تعریف مختصری از اره برقی داشته باشیم. اره برقی یکی از ابزارآلات کاربردی است که جهت برش چوب مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این اره، نوعی اره قابل حمل مکانیکی است و به آسانی می توان از انواع آن استفاده نمود. انواع اره برقی نسبت به انواع اره دستی از دقت، سرعت و قدرت بالاتری برخوردار هستند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا به معرفی انواع این محصول پرکاربرد بپردازیم.

انواع اره برقی
انواع اره برقی

آشنایی با انواع اره برقی

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، اره های برقی با توجه به کاربردی که دارند، در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند. در ادامه این بخش از مقاله انواع اره برقی به معرفی رایج ترین و کاربردی ترین انواع این محصول خواهیم پرداخت:

اره پروفیل بر

با استفاده از این اره می توان انواع فلزات، پروفیل و تیرآهن را برش داد. به عبارتی این اره جهت برش مواد سخت مورد استفاده قرار می گیرد. اره پروفیل بر از یک گیره نگهدارنده و بازوی متحرک تشکیل شده است. همچنین موتور و دیسک برش آن بر روی بازوی متحرک قرار گرفته است. از دیگر ویژگی های اره پروفیل بر، می توان به قدرت بالا، دقت بالا و وزن کم اشاره نمود.

این اره اغلب در صنایع خودروسازی، کشتیرانی، ساختمان سازی، کارگاه های آهنگری و بسیاری از صنایع دیگر کاربرد دارد.

اره پروفیل بر
اره پروفیل بر

بیشتر بخوانید: آموزش کار با اره پروفیل بر و نکات کاربردی استفاده از آن


شیارزن

این دستگاه قدرت برش و ایجاد شیار بر روی دیوار را دارد. از شیار زن می توان برای کندن جای لوله ها و قوطی های برق با ظرافت و سرعت بالا استفاده کرد. شیارزن دیوار اغلب در صنایع ساختمانی و تأسیسات کاربرد دارد. از بهترین شیارزن ها می توان به شیارزن رونیکس و شیارزن توسن اشاره کرد.

شیار زن
شیار زن

بیشتر بخوانید: شیارزن چیست و نحوه کار با آن چگونه است؟


اره نواری

از اره نواری یا اره فلکه می توان برای انجام کارهایی از قبیل برش چوب های ظریف، قوس بری، برش چوب های ضخیم و برش طولی استفاده کرد. این نوع اره اغلب در کارگاه ها و کارخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از اره نواری دیگر برای برش کاری، لازم به جا به جایی دستگاه و قطعه نخواهد بود.

اره نواری
اره نواری

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید اره نواری یا اره فلکه و کاربرد آن


اره مویی برقی

از انواع اره مویی برقی اغلب برای کارهای چوبی و هنری همچون معرق کاری استفاده می شود. اره مویی برقی بسیار شبیه به اره فلکه ای و کمان اره است که جایگزین اره مویی های U شکل شده است. کاربرد این اره بیشتر برای برش قوس، فیبر و شابلون قطعات چوبی و تخته های چندلایی است.

اره مویی برقی در دو نوع تولید می شود. در نوع اول، حرکت رفت توسط میل لنگ متصل به الکترو موتور و حرکت برگشت توسط فنر آن تأمین می شود. در نوع دوم نیز حرکت رفت و برگشت توسط موتور و میل لنگ متصل به محور انجام می شود. اجزای تشکیل دهنده این اره عبارتند از پیچ تنظیم زاویه صفحه کار، کلید تنظیم سرعت، تیغه، پیچ سفت کن تیغه و صفحه کار.

اره مویی برقی
اره مویی برقی

بیشتر بخوانید: آموزش کار با اره مویی برقی


اره افقی بر

اره افقی بر نوع دیگری از اره ها به شمار می آید. تیغه اره افقی بر با سرعت بسیار بالا و به صورت مداوم، به سمت عقب و جلو حرکت می کند. از کاربردهای اصلی این اره می توان به قطعه قطعه کردن چوب اشاره کرد. اره های افقی نیز در دو نوع برقی و شارژی تولید و ارائه می شوند. همچنین این اره جهت هرس کردن درختان، قطعه کردن چوب، آجر و … نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

اره افقی بر
اره افقی بر

اره عمود بر

از اره عمود بر برای برای مصارفی همچون ایجاد برش یا شیار بر روی سطوح مختلفی همچون تخته سه لایه، چوب، فیبر، پلاستیک، آلومینیوم و آهن با ضخامت کم استفاده می شود. این نوع اره ها در صنایع مربوط به فلز و چوب کاربرد بیشتری دارند. اره های عمودبر تیغه بسیار ظریف و شکننده ای دارند و در هنگام کار با آن ها باید توجه شود که هیچ گونه فشار مازادی بر آن ها وارد نشود زیرا فشار سبب شکستگی تیغه می شود.

اره های عمود بر دارای حالت پاندولی هستند. به این معنا که حالت پاندولی برای برش عمق های زیاد قطعات مختلف به کار می رود. اکثر اره های عمودبر سه حالت پاندول دارند. اره عمود بر در دو نوع صنعتی و نیمه صنعتی تولید و به بازار عرضه می شود. از بهترین اره های عمود بر می توان به اره عمود بر بوش، اره عمود بر ماکیتا، اره عمود بر رونیکس، اره عمود بر توسن و اره عمود بر ادون اشاره کرد.

اره عمود بر
اره عمود بر

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید و معرفی بهترین مارک اره عمود بر


اره زنجیری

اره برقی زنجیری از دو قسمت اره و زنجیر تشکیل شده است. این زنجیر بر روی ساطور سوار شده است و بسیار ضخیم و برنده است. روی این زنجیر حداقل 30 دندانه تیز وجود دارد که با فاصله های منظم نسبت به یکدیگر قرار گرفته اند. این نوع اره برقی یک موتور متحرک دارد که نیروی گشتاوری را به بدنه منتقل می کند و سبب گردش زنجیر دور آن می شود.

اره زنجیری اغلب در نجاری، آتش نشانی، باغبانی، برش سیمان، گچ و مجسمه سازی کاربرد دارد.

اره زنجیری
اره زنجیری

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید اره موتوری یا اره زنجیری


اره ریلی

اره ریلی عملکردی شبیه به اره گردبر دارد. این اره به همراه یک ریل فلزی که جهت بالا بردن دقت در کار تعبیه شده است، تولید می شود. لازم به ذکر است که این اره با نام اره نفوذی نیز شناخته شده است. تیغه این نوع اره تمام پس زنی ها را از بین می برد و برشی صاف و یکدست تحویل می دهد.

اره ریلی
اره ریلی

کف رنده

اره های کف رنده بسیار کارآمد و همچنین کمیاب هستند. استفاده از این ابزار بسیار راحت است و می توان در فضاهای کوچک از آن استفاده کرد. این اره از دو میز تشکیل شده است که میان آنها کاتر هد و تیغه قرار گرفته است. همچنین از این ابزار برقی می توان جهت یک دست نمودن سطوح چوب هایی که گود هستند نیز استفاده کرد.

کف رنده
کف رنده

اره فارسی بر

اره برقی فارسی بر در کارگاه های چوبی، کابینت سازی و نجاری کاربرد ویژه ای دارد. با استفاده از این اره، کاربر می تواند برش را از 90 درجه کامل به هر زاویه دلخواه دیگر تغییر دهد. همچنین این نوع اره برقی برای حکاکی نیز کاربرد دارد.

این اره از یک تیغه تشکیل شده است که روی بازوهای این تیغه میله های متحرکی قرار گرفته اند. بازوها و میله های اره فارسی بر به وسیله اهرم نصب شده در زیر دستگاه، نسبت به صفحه به صورت افقی تغییر می کنند. اره فارسی بر در سه نوع ثابت، کشویی و دو طرف کشویی تولید و به بازار عرضه می شود.

اره فارسی بر
اره فارسی بر

بیشتر بخوانید: اره فارسی بر چیست؟ راهنمای خرید بهترین اره فارسی بر


اره میزی

از پرکاربردترین انواع اره برقی می توان به اره میزی اشاره کرد. اره برقی میزی جهت برش انواع چوب استفاده می شود. این نوع اره بر روی دستگاه های دو کاره، سه کاره، پنج کاره و هفت کاره قابل نصب است. این نوع اره در شکل های گوناگونی تولید می شود و به فروش می رسد.

همچنین شما با توجه به نوع کارایی مورد نیاز خود، می توانید اره متناسب را خریداری نمایید. یکی از ویژگی های این ابزار، برش بسیار تمیز و بسیار دقیق، نسبت به اره های دستی و برقی دیگر است.

اره میزی
اره میزی

بیشتر بخوانید: آموزش کار با اره میزی و نحوه تمیز کردن تیغه اره میزی


اره گرد بر

به اره برقی گرد بر، اره دیسکی نیز گفته می شود. این اره برقی به وسیله یک موتور الکتریکی، نیروی تولیدشده را توسط یک محور به تیغه منتقل می کند و آن را در خلاف جهت عقربه های ساعت به حرکت در می آورد. تیغه این اره می تواند انواع چوب با ضخامت های مختلف را با زوایای 45 تا 90 درجه برش بزند.

این اره در دو نوع تولید می شود. نوع اول محور ثابتی دارد و کاربر می تواند با تعویض تیغه و بالا و پایین بردن آن، از این اره استفاده کند.

اره گرد بر
اره گرد بر

بیشتر بخوانید: آموزش کار با اره گرد بر یا اره دیسکی


اره رادیال (بازویی)

نوع دیگری از اره های برقی به نام اره رادیال وجود دارند که کار اصلی آنها، ایجاد انواع برش بر روی قطعه کار است. با استفاده از این اره می توان انواع برش های عرضی، فارسی، ترکیبی و … را بر روی قطعه کار اجرا نمود. ساختار این اره به گونه ای است که علاوه بر اتصال تیغه به میز، به یک بازوی همراه نیز متصل شده است.

اره رادیال (بازویی)
اره رادیال (بازویی)

قیمت اره برقی نجاری

قیمت انواع اره برقی با توجه به انواع متنوعی که ذکر شد، متفاوت است. برند اره برقی نیز در قیمت این محصول مؤثر خواهد بود. از برترین برندهای تولیدکننده اره برقی می توان به رونیکس، ماکیتا، دیوالت، بوش، هیوندای، توسن و … اشاره نمود. همچنین عوامل دیگری مانند منبع تغذیه، تیغه، توان و سرعت گردش نیز بر روی قیمت انواع اره برقی تأثیرگذار هستند.

امیدواریم که مقاله انواع اره برقی برای شما مفید واقع شده باشد و با بهره گیری از اطلاعات ذکرشده، بهترین خرید را داشته باشید. جهت اطلاع از قیمت اره برقی و یا آشنایی با نحوه خرید اره برقی با مراجعه به سایت راندنو می توانید کالای مورد نظر خود را به صورت مستقیم از فروشندگان خریداری نمایید.