آموزش کار با اره مویی برقی

آموزش کار با اره مویی برقی

کار با اره مویی برقی یکی از چالش های کاربران به هنگام کار با ابزارآلات است. اره مویی برقی از پرکاربردترین انواع اره ها به شمار می آید. اره مویی برقی اغلب برای کارهای هنری و صنایع چوبی مانند معرق کاری و … مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به توضیح آموزش کار با اره مویی برقی می پردازیم.

خرید انواع اره مویی برقی
خرید انواع اره مویی برقی

این دستگاه با استفاده از برق، عملیات برش را انجام می دهد. این اره برقی به اره فلکه ای و کمان اره شباهت زیادی دارد و جایگزین اره مویی های u شکل قدیمی شده است. اره مویی برای برش قوس و فیبر، شابلون تخته لایی و قطعات نازک چوب کاربرد دارد.

آنچه در ادامه می خوانیم:

اجزای تشکیل دهنده اره مویی برقی

  • تیغه
  • پیچ سفت کننده تیغه (جهت تعویض تیغه)
  • دسته اره مویی
  • پیچ پایه نگه دارنده
  • ولوم یا دیمر تغییر سرعت برش
  • صفحه یا میز کار
  • گیره یا نگهدارنده قطعه
  • پیچ تنظیم یا قفل کن زاویه
کار با اره مویی برقی
کار با اره مویی برقی

بیشتر بخوانید: آموزش کار با اره نواری یا اره فلکه ای


انواع اره مویی برقی

قبل از آموزش کار با اره مویی برقی می بایست انواع آن را بشناسیم.

اره مویی برقی خود در دو نوع دسته بندی می شود. در نوع اول، حرکت رفت توسط میل لنگ متصل به الکتروموتور و حرکت برگشت توسط فنر تأمین می‌شود.

در نوع دوم، حرکت رفت و برگشتی توسط موتور و میل لنگ متصل به محور آن انجام می شود. اره مویی برقی از کلید تنظیم سرعت، پيچ سفت کن تيغه، پيچ تنظيم زاويه صفحه کار، تیغه و صفحه کار تشکیل شده است.

به طور کلی این وسیله مانند اره مویی ساده عمل می کند. تنها تفاوت در ضخامت برش ها، سرعت عمل و دقت کار است. اره مویی برقی از دقت، سرعت و قدرت بالایی برخوردار است و نیاز به صرف انرژی فیزیکی زیادی از سمت کاربر ندارد.

انواع اره مویی برقی
انواع اره مویی برقی

بیشتر بخوانید: انواع اره و کاربرد آنها


نحوه استفاده از اره مویی برقی

مرحله اول

رعایت نکات و اصول ایمنی، اصل اولیه در استفاده از هر وسیله ای به شمار می رود. اولین مرحله در استفاده از این دستگاه، رعایت نکات ایمنی و پوشیدن لباس کار، دستکش ایمنی، ماسک و عینک ایمنی به منظور حفاظت از بدن است.

مرحله دوم

مرحله دوم کار با اره مویی برقی انتخاب تیغه مناسب برای دستگاه است. تیغه های موجود به دو نوع تیغه های فلزی و تیغه های کمیاب پارچه سنباده باریک تقسیم می شوند.

تیغه های فلزی خود به دو نوع پین دار و بدون پین تقسیم می شوند. مدل بدون پین یا ساده نمونه های ساده رایج در بازار است. مدل های پین دار همانطور که از نامشان مشخص است، دارای دو پین در دو طرف بالا و پایین تیغه هستند.

عموماً قطر تیغه با توجه به جنس و قطر قطعه کار مشخص می شود. برای کارهای ظریف تر و نازک تر از تیغه های کوچک تر و برای کارهای سنگین تر و اجسام سفت تر، از تیغه های بزرگ تر استفاده می شود.

مرحله سوم

در مرحله سوم نحوه استفاده از اره مویی برقی لازم است قطعه چوب مورد نظر را بعد از انجام عملیات برش و کارهای دیگر همچون سنباده زدن آماده کنید و طرح مورد نظر را به وسیله مداد یا ماژیک بر روی قطعه مشخص نمایید.

مرحله چهارم

در صورتی که دستگاه مجهز به لامپ و مکش گرد و غبار جهت مکش ضایعات است، آن را روشن کرده و بر روی یک قطعه چوب اضافی، دستگاه را تست کنید تا از سلامت دستگاه و تنظیم بودن تیغه مطمئن شوید.

مرحله پنجم

در مرحله پنجم کار با اره مویی برقی دستگاه را روشن کنید و در صورت وجود قابلیت تنظیم سرعت، با در نظر گرفتن نوع قطعه، سرعت را تنظیم کنید. قطعات با قطر بیشتر، نیاز به سرعت بالاتر و قطعات با قطر کمتر، نیاز به سرعت پایین تری دارند.

سپس سطح برش را تمیز کنید و با توجه به الگویی که رسم کرده اید، عملیات برش را انجام دهید. باید توجه داشته باشید که از دو دست خود برای کنترل دستگاه استفاده کنید و دستان خود را بیش از حد به تیغه دستگاه نزدیک نکنید.

مرحله ششم

برای انجام برش های 90 درجه، می بایست در حین رسیدن به رأس زاویه یا شکستگی، تیغه اره را به سمت عقب ببرید و اره را از داخل چوب بیرون بکشید. سپس اره را در ضلع دیگر و قسمت دیگر زاویه قرار داده و عملیات برش را انجام دهید. برای این کار نیازی به خاموش کرده دستگاه نیست.

مرحله هفتم

در پایان کار، تیغه اره را از آن جدا کرده و طرح مورد نظر را تمیز کنید. توجه داشته باشید که لازم است قسمت های تیز طرح سنباده زده شوند.

نحوه استفاده از اره مویی برقی
نحوه استفاده از اره مویی برقی

نحوه بستن تیغه اره مویی برقی

آموزش کار با اره مویی برقی با بستن تیغه بر روی اره به اتمام می رسد. برای انجام این کار، باید پیچ انتهای بازوی اره را شل کنید، سپس با پایین آمدن دهانه اره مویی، تیغه را نصب کنید. سپس پیچ پشت بازوی دستگاه را سفت نمایید.

باید توجه داشته باشید که عاج تیغه به سمت پایین باشد و تا حد امکان تیغه را سفت کنید.


بیشتر بخوانید: آموزش کار با اره گردبر یا اره دیسکی


بهترین اره مویی برقی

همان طور که گفته شد، اره مویی برقی از پرکاربردترین اره های موجود در بازار است. امروزه شرکت های داخلی و خارجی زیادی به تولید این محصول می پردازند که از مهم ترین آن ها می توان به اره مویی برقی محک، ماکیتا، آینهل، رونیکس، فمی، درمل و پروکسون اشاره کرد.

کاربران می توانند در صورت داشتن سؤال در نحوه استفاده و آموزش کار با اره مویی برقی سؤالات، نظرات و پیشنهادات خود را جهت آگاهی کاربران دیگر در زیر این مقاله درج نمایند.