انواع اره و کاربرد آنها

انواع اره و کاربرد آنها

انواع اره از کاربردهای زیادی برخوردار هستند. همانطور که می دانید، ابتدایی ترین و مهم ترین کار برای آغاز هر فعالیت، انتخاب ابزار متناسب است. یکی از ابزارآلات پرکاربرد در صنایع گوناگون، انواع مختلف اره است. استفاده از اره با توجه به کاربردهای گوناگونی که دارد، در موقعیت های مختلف بازدهی مطلوبی به دنبال دارد.

به طور کلی، اره ها در دو دسته کلی اره برقی و دستی تولید و به بازار ارائه می شوند. همچنین برخی دیگر از انواع این محصول باتوجه به کاربردهای عمومی و تخصصی مورد استفاده قرار می گیرند. اره ها از زمان های گذشته، جهت برش چوب، آهن و … مورد استفاده قرار گرفته اند.

خرید انواع اره برقی
خرید انواع اره برقی

در این مقاله قصد داریم تا توضیح مختصری درباره انواع اره و کاربرد آنها داشته باشیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

اره چیست؟

اره به محصول تیزی گفته می شود که جهت برش لوازم مختلفی همچون چوب کاربرد دارد. اره از یک تیغه، سیم یا زنجیرهای بسیار مقاوم در برابر آسیب ساخته شده است. برخی از آنها به صورت دستی عمل می کنند و برخی هم به صورت اتوماتیک و برقی عملیات برش را انجام می دهند.

همانطور که در ابتدا گفته شد، برخی از اره ها جهت انجام فعالیت های عمومی مناسب هستند و برخی نیز جهت انجام فعالیت های تخصصی طراحی می شوند. در هنگام خرید اره باید با توجه به نیاز خود، نوع مناسب را انتخاب کنید و سپس نسبت به خرید اره اقدام نمایید.

اره ها از یک قسمت تیز به نام تیغ اره برخوردار هستند. این قسمت تیز بر روی سطح کار مورد نظر شما قرار می گیرد و موجب برش آن می شود. لازم به ذکر است که اره های برقی معمولاً قیمت بالاتری دارند. در نتیجه شما باید محصولی را انتخاب کنید که در بودجه مالی شما قرار دارد.

اره ها معمولاً هر چند وقت یک بار به تیز شدن نیاز دارند چراکه با کار بیشتر با اره مورد نظر، دندانه های آن از بین می روند و شما باید دوباره آن را تیز کنید تا به راحتی بتوانید از آن استفاده نمایید.

انواع اره
انواع اره

تیغ اره و ساختار اره

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، این محصول در انواع دستی و برقی به فروش می رسد. اره های دستی همانطور که از نامشان مشخص است، توسط نیروی دست فرد عملیات برش را انجام می دهند.

این ابزار از دو قسمت دسته و تیغ اره ساخته شده است. جنس دسته های اره دستی و همچنین تیغه های آن در انواع گوناگونی تولید و به بازار عرضه می شود.

اره برقی توسط انرژی الکتریکی فرآیند برش را انجام می دهد. انواع اره برقی نجاری از تنوع بالایی برخوردار هستند و ساختار پیچیده ای دارند. همچنین در ساختار آنها از انواع تیغ اره استفاده می شود.

تیغ اره و ساختار اره
تیغ اره و ساختار اره

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید تیغ اره


انواع اره دستی

همانطور که پیش از این به این موضوع اشاره نمودیم، اره ها باتوجه به کاربردهایی که دارند، در انواع گوناگونی تولید می شوند. انواع اره نجاری دستی در اندازه و شکل های گوناگونی تولید می شوند. از این اره ها جهت انجام برش های معمولی استفاده می شود. در ادامه این بخش از مقاله به معرفی انواع اره دستی چوب بری خواهیم پرداخت.

اره سنتی نجاری

این دسته از اره ها که با نام اره دستی سنتی شناخته می شوند، جزو قدیمی ترین اره ها به شمار می آیند. این ابزار از کاربردهای زیادی برخوردار است و دسته آن به شکل D است. طول تیغه و اندازه دندانه ها، انواع این محصول را از یکدیگر متمایز می کند.

اره مویی

این مدل اره با نام اره کمانی نیز شناخته شده است. اره مویی جهت انجام برش های دقیق و ظریف مورد استفاده قرار می گیرد. اگر شما قصد برش لوازم چوبی را دارید، استفاده از این محصول، گزینه مناسبی است. همچنین از کاربردهای رایج این محصول می توان به معرق کاری اشاره کرد.

شکل ظاهری و دسته این ابزار به شکل U  است. لازم به ذکر است که این محصول علاوه بر نوع دستی، در انواع برقی نیز تولید و به بازار عرضه می شود. در ادامه مقاله به توضیح مختصری از اره مویی برقی خواهیم پرداخت.


بیشتر بخوانید: آموزش کار با اره مویی برقی


اره منبت کاری

اره منبت کاری شباهت زیادی به اره مویی دارد و شکل ظاهری آن به صورت U است. تنها تفاوت این دو محصول در میزان عمق برش آنها است. به طوری که اره منبت کاری عمق بیشتری را برش می دهد و تیغه آن نسبت به اره مویی ضخیم تر است.

اره دستی دوطرفه

این اره همانطور که از نامش مشخص است، از دو دسته کاربردی برخوردار است. کارکرد این اره به گونه ای است که دو فرد به طور همزمان و با همکاری یکدیگر، عملیات برش را انجام دهند. از کاربردهای این اره می توان به برش الوارهای بزرگ و تنه درختان اشاره کرد.

اره سرشاخه زن

این نوع اره دستی معمولاً جهت هرس کردن درختان مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارتی این محصول از انواع اره باغبانی و ابزار باغبانی به شمار می آید. سر تیغ این اره قوس دار است و همچنین از دسته بلندی برخوردار است.

از رایج ترین کاربردهای این ابزار می توان به شاخه هایی که امکان دسترسی به آنها سخت است، اشاره نمود. لازم به ذکر است که این اره از قدرت بالایی برخوردار است.

اره برش سطح

این نوع اره ها به منظور حذف قسمت هایی از سطوح چوب مورد استفاده قرار می گیرند. دندانه های استفاده شده بر روی این ابزار به صورت موازی است و باعث بوجود آمدن هیچگونه آسیبی بر روی سطح چوب نمی شود.

اره ژاپنی

اره ژاپنی از تیغه بسیار نازکی برخوردار است. این اره جهت انجام ظریف کاری های گوناگون بر روی انواع چوب مورد استفاده قرار می گیرد. اره ژاپنی از قابلیت برش انواع چوب برخودار است و در اندازه ها و اشکال گوناگونی تولید می شود.

اره آهن بر

اره دستی آهن بر همانطور که مشخص است، جهت برش انواع آهن یا فلز مورد استفاده قرار می گیرد. از این ابزار جهت برش لوله های پولیکا یا پی وی سی نیز می توان استفاده نمود. دسته این ابزار به شکل C است و بر روی دو سر آن تیغه قرار گرفته است. این محصول از انواع گوناگونی برخوردار است و با توجه به میزان سختی قطعه کار، باید نوع مناسب آن انتخاب شود.

اره آهن بر
اره آهن بر

انواع اره برقی

پس از پرداختن به توضیح اره های دستی و کاربرد آنها، لازم است که به رایج ترین و کاربردی ترین اره های برقی بپردازیم. امروزه کاربرد اره برقی در صنایع چوب و ساخت و ساز بسیار افزایش داشته است. انواع این ابزار از توان بالایی برخوردار هستند.

این اره همانند اره دستی نیازی ندارد که با نیروی دست فرد عملیات برش را انجام دهد. همانطور که می دانید، استفاده از اره برقی و محصولات برقی موجب صرفه جویی در زمان می شود. این دسته از ابزارآلات برقی از انواع گوناگون و اندازه های مختلفی برخوردار هستند که در ادامه این بخش از مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد:

اره عمودبر

از پرکاربردترین اره ها می توان به اره های عمودبر اشاره کرد. این اره ها از قابلیت انجام برش های مستقیم و منحنی برخوردار هستند. از اصلی ترین کاربرد اره عمودبر می توان به ایجاد برش های زاویه دار اشاره کرد.

لازم به ذکر است که اره عمودبر جهت ایجاد برش چوب هایی با ضخامت کم مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع اره ها از انواع گوناگونی برخوردار هستند و با توجه به نیاز کاربران در دو نوع صنعتی و غیر صنعتی تولید می شوند.

اره عمودبر
اره عمودبر

اره فارسی بر

اره فارسی بر از دیگر انواع اره های برقی پرکاربرد به شمار می آید. مهم ترین کاربرد اره فارسی بر، ایجاد برش 45 درجه بر روی انواع چوب است. این ابزار برقی در صنعت چوب بری و دکوراسیون مورد استفاده قرار می گیرد.

اره مویی برقی

پیش از این به کاربرد اره مویی دستی پرداختیم. اره مویی برقی نیز مانند نوع دستی آن جهت انجام کارهای ظریف کاربرد دارد. نوع برقی این محصول از سرعت بالایی برخوردار است.

از رایج ترین کاربرد اره مویی برقی می توان به برش تخته چند لایه و ایجاد منحنی های نازک اشاره کرد.

اره نواری

از دیگر انواع اره برقی می توان به اره نواری یا اره فلکه اشاره کرد. این اره در صنایع مبلمان سازی از کاربردهای زیادی برخوردار است. این محصول در دو نوع عمودی و افقی تولید و به بازار عرضه می شود. اره فلکه در زمینه برش چوب های ضخیم و نازک، ایجاد انواع قوس بر روی چوب، برش اتصال فاق و زبانه و … کاربرد دارد.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید اره نواری یا اره فلکه و کاربرد آن


اره میزی

اره میزی از کاربردی ترین انواع اره برقی به شمار می آید. از اره میزی جهت برش الوار با ضخامت های گوناگون استفاده می شود. هرچه قدرت موتور این اره بالاتر باشد و تیغه استفاده شده در آن تیزتر باشد، اره توان برش قطعات بزرگ تر و ضخیم تری را دارد.

اره افقی بر

کار با اره افقی همانطور که از نامش مشخص است، به صورت افقی انجام می گیرد. این اره جهت برش چوب های سخت مورد استفاده قرار می گیرد. اره افقی بر جهت برش انواع فلز، لوله، سیمان و گچ و … کاربرد دارد. این ابزار برقی با توجه به نیاز کاربر در انواع گوناگون تولید و عرضه می شود.

اره زنجیری

اره زنجیری یا اره موتوری از زنجیرهای ریز و دندانه داری برخوردار است. این اره مانند ساطور از سرعت بالایی برخوردار است. این ابزار به دلیل عدم وجود محافظ در ساختار خود، ابزار بسیار خطرناکی به شمار می آید. این اره در دو نوع برقی و بنزینی در بازار موجود است.

از کاربردهای اره زنجیری می توان به برش انواع چوب، برش تنه درختان، هرس کردن، بکارگیری در برخی از عملیات آتش نشانی و … اشاره کرد.

اره زنجیری
اره زنجیری

بیشتر بخوانید: انواع اره موتوری یا اره زنجیری و کاربرد آنها


اره بازویی

اره بازویی یا اره رادیال از دیگر انواع کاربردی اره های برقی محسوب می شود. تیغه این اره به میز و یک بازوی متحرک متصل است و هنگامی که قطعه کار ثابت باشد، با به حرکت درآوردن تیغه می توان انواع برش های طولی، عرضی و … را ایجاد کرد.

اره گرد بر

اره گردبر یا اره دیسکی جهت ایجاد برش بر روی فایبرگلاس و فلزات مورد استفاده قرار می گیرد. برش انواع تخته سه لایی از کاربرد اره گرد بر به شمار می آید. این محصول با توجه به نیاز کاربران نیز در انواع گوناگونی تولید و  ارائه می شود.

اره پروفیل بر

اره پروفیل بر یا اره آتشی در اغلب موارد جهت ساخت درب و پنجره مورد استفاده قرار می گیرد. ایجاد برش های دقیق و متقاطع بر روی پروفیل های گوناگون، از مزایای استفاده از این ابزار به شمار می آید. با قرار دادن یک پایه سنگین فولادی زیر دستگاه می توان این اره را بر روی میز کار نصب نمود.

لازم به ذکر است که این ابزار در سه نوع تک فاز، سه فاز و آهنگری تولید و به بازار ارائه می شود.

اره پروفیل بر
اره پروفیل بر

بیشتر بخوانید: آموزش کار با اره پروفیل بر و نکات کاربردی استفاده از آن


نکات ایمنی کار با اره

در ادامه به نکات مهمی که هنگام کار با انواع این ابزار باید مورد توجه قرار بگیرد، اشاره خواهیم کرد:

  • اره را دور از دسترس کودکان و اطفال نگهداری کنید.
  • از لمس تیغه اره خودداری کنید.
  • هنگام استفاده از اره از دستکش ایمنی استفاده نمایید. در صورت لزوم، جهت جلوگیری از برخورد براده های چوب با چشم، از عینک ایمنی استفاده نمایید.
  • پیشنهاد می شود که ابتدا نحوه کار با اره را آموزش ببینید و سپس اقدام به کارکردن با آن نمایید.
نکات ایمنی کار با اره
نکات ایمنی کار با اره

امیدواریم که مقاله انواع اره برای شما مفید واقع شده باشد. جهت خرید اره و اطلاع از قیمت انواع اره می توانید با مراجعه به سایت راندنو با فروشندگان این محصول ارتباط برقرار نمایید. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت انواع اره و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است.