راهنمای خرید اره نواری یا اره فلکه و کاربرد آن

راهنمای خرید اره نواری یا اره فلکه و کاربرد آن

راهنمای خرید اره نواری یا اره فلکه به شما کمک می کند تا متناسب با نیاز خود، بهترین اره برقی را انتخاب نمایید. اره نواری یکی از ابزارآلات پرکاربرد است که در کارگاه ها، کارخانه ها و صنایع مختلف، جهت برش چوب و فلز مورد استفاده قرار می گیرد.

خرید انواع اره نواری
خرید انواع اره نواری

به وسیله اره نواری می توان برش چوب های ظریف، برش طولی، قوس بری، برش چوب های ضخیم و بسیاری از فعالیت های دیگر را به راحتی انجام داد. استفاده از اره نواری برقی این قابلیت را به وجود می آورد که برای برش قطعه، دیگر نیازی به جابه جایی دستگاه و قطعه نباشد.

در ادامه این بخش از مقاله راهنمای خرید اره نواری به نکات مهمی که هنگام خرید این محصول باید به آنها توجه داشته باشید، می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

اره نواری چیست؟

اره نواری یکی از مهم ترین و پرکاربردترین انواع ابزار در کارگاه های نجاری به شمار می آید. اره فلکه به صورت افقی و یا عمودی فرآیند برش را انجام می دهد. این اره جهت برش های طولی، قوس بری، برش چوب های ضخیم و … کاربرد دارد. علاوه بر این، برخی از انواع اره نواری جهت برش های زاویه دار نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

برخی از انواع اره فلکه ای قابلیت های فراوانی دارند و جهت برش فلزات نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربرد اره فلکه

همانطور که پیش از این به مبحث کاربرد اره نواری پرداختیم، این ابزار در انواع صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه این بخش از مقاله راهنمای خرید اره نواری به کاربردهای این ابزار می پردازیم:

  • انجام برش های طولی و عرضی در صنایع نجاری
  • جهت انجام برش های مستقیم و منحنی و یا انجام انواع برش زیگزاگ
  • انجام انواع برش الوار و قطعات بزرگ و کوچک
  • ایجاد برش های ریز، درشت و …

انواع اره نواری

در ادامه راهنمای خرید اره نواری به معرفی انواع اره فلکه یا نواری و کاربردهای آن می پردازیم:

اره نواری افقی

اره نواری افقی یا اره رام در کارخانه های چوب بری، جهت برش تخته ها و تنه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. قطر تیغه این محصول به بالای 100 سانتی متر نیز می رسد. نحوه کار این اره به این صورت است که که تنه درخت با استفاده از جک های هیدرولیکی بر روی خط برش اره قرار می گیرد و کاربر تیغه را با استفاده از موتور حرکت می دهد و بدین ترتیب تنه را برش می زند.

اره فلکه ایستاده

اره نواری عمودی یا ایستاده در کارگاه های کوچک تر و جهت مصارف عمومی مورد استفاده قرار می گیرد. این اره برقی در مدل رومیزی تولید و به بازار ارائه می شود. با استفاده از این اره می توان قطعات و تخته چوب های نازک تا قطر 100 سانتی متر را برش داد. از این محصول جهت انجام کارهایی با ظرافت بالاتر و معرق کاری استفاده می شود.

لازم به ذکر است که اره های موجود در کارگاه های نجاری عموماً از نوع 60 یا 80 هستند. علت استفاده زیاد از این دو مدل این است که این اره ها به وسیله منبع برق تک فاز نیز کار می کنند.

انواع اره نواری
انواع اره نواری

اره نواری دو ستونی

اره دو ستونی کارکردی شبیه به اره عمودی دارد. این اره سرعت یکنواختی را در تمام عرض برش ایجاد می کند. کیفیت برش و سرعت کار در این دستگاه نسبت به انواع دیگر اره نواری، مطلوب تر است. همچنین این دستگاه با توجه به کیفیت و عملکرد مطلوبی که دارد، از قیمت بالاتری برخوردار است.

معمولاً در خطوط تولیدی که کارکنان با قطعات قطر زیادی دارند سروکار دارند، انتخاب این نوع اره برقی انتخاب مقرون به صرفه ای خواهد بود.

لازم به ذکر است که اره های نواری براساس نوع کاربرد، به چند دسته تقسیم می شوند:

  • اره نواری چوب
  • اره نواری پروفیل بر (آهن بر)
  • اره فلکه برش مواد غذایی
  • اره فلکه برش الیاف، پارچه و چرم

اره فلکه براساس نوع کارکرد نیز به انواع زیر تقسیم می شود:

  • اره نواری دستی
  • اره نواری نیمه اتوماتیک
  • اره نواری اتوماتیک

بیشتر بخوانید: انواع اره و کاربرد آنها


مزایای استفاده از اره نواری

در ادامه این بخش از مقاله راهنمای خرید اره نواری به مزایای این محصول می پردازیم:

  • صرفه جویی در زمان
  • افزایش دقت در کار
  • افزایش سرعت کاربر
  • کاهش هزینه به دلیل ارزان بودن
  • ایمنی بیشتر و خطرات جانبی کمتر
  • استفاده از یک نوع برش خاص
مزایای استفاده از اره نواری
مزایای استفاده از اره نواری

بیشتر بخوانید: آموزش کار با اره نواری یا اره فلکه ای


اجزای اصلی اره فلکه

در این بخش از مقاله راهنمای خرید اره نواری قصد داریم تا به اجزای تشکیل دهنده این محصول بپردازیم:

الکتروموتور

این قطعه در دو مدل تک فاز و سه فاز ارائه می شود که به بدنه دستگاه پیچ می شود. الکتروموتور به وسیله تسمه و فولی به فلکه پایینی متصل است. الکترو موتور قابلیت حرکت دادن فلکه پایینی را دارد که حرکت آن منجر به حرکت فلکه بالایی نیز می شود. نوع سه فاز این محصول کاربرد صنعتی دارد. از نوع تکفاز برای مصارف عام و کارگاه های کوچک استفاده می شود.

تیغه

نوار دندانه دار یا تیغ اره نواری همانند یک بند فلزی بلند است. این قطعه از جنس فولاد است و به صورت یکپارچه ساخته می شود. مدل نصب این نوار همانند قرار گرفتن تسمه کولر آبی است و بر روی شیار دو فلکه می افتد. به عبارتی، به صورت فیزیکی به دو فلکه متصل نمی شود و تنها بر روی سطح لاستیکی، در شیار آنها قرار می گیرد. همچنین پس از نصب باید آن را براساس نیاز و استانداردهای لازم، تنظیم نمود.

بدنه

این محصول از بدنه یکپارچه چدنی برخوردار است. همچنین از لغزش دستگاه بر اثر گردش مکرر الکتروموتور جلوگیری می نماید. امروزه به دلیل وزن زیاد، از آهن در ساخت بدنه این دستگاه استفاده می شود.

فلکه

اره فلکه از دو فلکه پایینی و بالایی برخوردار است و از جنس چدن تشکیل شده است. فلکه پایینی این محصول ثابت است. اما فلکه بالایی توسط پیچ های تنظیمی که روی آن قرار دارد، از قابلیت حرکت به سمت بالا، پایین، عقب و جلو برخوردار است. حرکت به سمت عقب و جلو به منظور تنظیم با فلکه پایینی است. همچنین حرکت بالا و پایین آن، به منظور محکم کردن و یا شل کردن اره است.

بخش های حفاظتی

به منظور حفاظت از فرد در برابر خارج شدن یا شکستن احتمالی تیغه دستگاه، از حفاظ های چوبی و فلزی استفاده می شود. حفاظ های چوبی به صورت باکس در راستای حرکت تیغه قرار دارند و دارای درپوش هستند. در صورت تعویض تیغه، این درپوش ها باید برداشته شوند.

پیچ تنظیم کشش

قسمت بالا و بر روی قاب فلکه بالایی، یک دستگیره تنظیم قرار دارد و توسط آن می توان میزان کشش تیغه را تنظیم نمود. هرچه این پیچ بیشتر بسته شود، فشار بر روی تیغه نیز بیشتر می شود. در نتیجه نوار این محصول با سرعت کمتری عبور خواهد کرد و در سر جای خود، بر روی لاستیک فلکه ها محکم می شود.

لازم به ذکر است که سفت کردن این دستگیره حین انجام کار، به تیغه آسیب وارد می نماید. شل شدن بیش از حد این پیچ نیز باعث می شود تیغه درجا بزند و نچرخد.

گونیا

گونیا یکی از بخش های صفحه دستگاه محسوب می شود. از گونیا برای تنظیم عرض برش و تنظیم زاویه استفاده می شود. در مدل های جدید اره فلکه ای، از دو گونیا استفاده می شود که از یکی از آن ها به منظور برش های صاف و ثابت و از دیگری برای برش های زاویه دار استفاده می شود.

شیارهای طولی موجود بر روی صفحه، محل قرار گرفتن گونیای متحرک است و شکافی که بر روی صفحه است، محلی برای هدایت تیغه به شمار می آید.

صفحه

صفحه اره نواری از چند بخش تشکیل شده است. صفحه در برخی از انواع اره نواری کوچک از قابلیت چپگرد و راستگرد برخوردار است. با استفاده از این قطعه می توان برش های زاویه دار را نیز ایجاد نمود. بر روی صفحه برش اره نواری، یک شیار به صورت طولی وجود دارد و توسط آن می توان تیغه را به محل مورد نظر هدایت نمود.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید تیغ اره


نکات مهم در خرید اره نواری

در ادامه این بخش از مقاله راهنمای خرید اره نواری به نکات مهمی که حین خرید این محصول باید مورد توجه قرار بگیرد، می پردازیم:

  • از نکات مهم در حین خرید اره نواری، توجه به نوع محصول است. قیمت اره فلکه براساس نوع آن متفاوت است. قیمت اره نواری دستی نسبت به نوع اتوماتیک کمتر است. از اره های افقی فقط در کارخانه های چوب بری استفاده می شود.
  • توان و قدرت الکترو موتور دستگاه از دیگر نکاتی است که باید در هنگام خرید مورد توجه قرار بگیرد.
  • قابلیت های دستگاه از جمله قابلیت کنترل سرعت را مدنظر خود قرار دهید.
  • از سالم بودن و سلامت دستگاه اطمینان حاصل نمایید.
  • اره باید دارای طراحی منحصر به فرد و وزن مناسب باشد.
  • جنس تیغه، سرعت گردش آزاد دستگاه و … از نکات مهم دیگر در خرید این دستگاه به شمار می آیند.
راهنمای خرید اره نواری
راهنمای خرید اره نواری

بیشتر بخوانید: آموزش کار با اره نواری یا اره فلکه ای


بهترین اره نواری

در حال حاضر با توجه به کاربرد زیاد اره فلکه و قیمت مناسب این محصول، شرکت هایی در سراسر جهان به تولید این کالا می پردازند. از مهم ترین بخش های راهنمای خرید اره نواری توجه به برند این دستگاه است. از شرکت های تولیدکننده این دستگاه می توان به اره نواری فمی و کارمتال، اره نواری محک، ماشین سازی تبریز و … اشاره نمود.

امیدواریم که مقاله راهنمای خرید اره نواری برای شما مفید واقع شده باشد. جهت خرید اره نواری و اطلاع از قیمت انواع اره می توانید با مراجعه به سایت راندنو با فروشندگان این محصول ارتباط برقرار نمایید. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت اره نواری و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است.