راهنمای خرید تیغ اره

راهنمای خرید تیغ اره | انواع و ویژگی های تیغ اره

راهنمای خرید تیغ اره به شما کمک می کند، قبل از اینکه اقدام به خرید کنید، با انواع تیغ اره و کاربردهای آنها آشنا شوید.

تیغ اره ابزاریست که در قالب اره هایی با شکل دندانه های مختلف، جهت کاربردهای متنوع تولید و به بازار عرضه می شود.

دقت کنید که هر تیغه جهت استفاده در دستگاهی خاص و برش جنسی خاص طراحی شده است. پس لازم است قبل از استفاده از آن، اطمینان حاصل کنید که تیغه با جنسی که قصد دارید آن را برش دهید و همچنین با نوع دستگاه شما سازگاری داشته باشد.

خرید انواع تیغ اره
خرید انواع تیغ اره

ما در این مقاله قصد داریم شما را با نکات دیگر در هنگام خرید این محصول آشنا کنیم و راهنمای خرید تیغ اره را به شما ارائه دهیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

آنچه در ادامه مطلب راهنمای خرید تیغ اره می خوانیم:

انواع تیغ اره از نظر جنس

در راهنمای خرید تیغ اره لازم است با انواع تیغه های اره برقی آشنا شویم.

تیغه الماسه

این تیغه دارای الماس های واقعی است و از آن برای برش بتن، سرامیک و شیشه استفاده می شود.

تیغه الماسه
تیغه الماسه

تیغه استیل

این نوع تیغه برای بریدن چوب های نرم مناسب است و با بریدن چوب های درختان جنگلی، به سرعت کند می شود.

تیغه استیل
تیغه استیل

تیغه استیل سرعت بالا (HSS)

این نوع تیغه ها از تیغه استیل معمولی بسیار محکم تر هستند و به مدت بیشتری تیز باقی می مانند. قیمت آنها نیز کمی بالاتر از نوع معمولی است.

تیغه کاربیدی

این نوع تیغه از تیغه استیل معمولی و تیغه استیل سرعت بالا، بسیار گران تر است و تا مدت زیادی برای شما تیز باقی می ماند. از این تیغه اغلب برای بریدن چوب های سخت استفاده می شود.

تیغه کاربیدی
تیغه کاربیدی

تیغه ساییدنی

این نوع تیغه همانطور که از نامش پیداست، از مواد ساییدنی ساخته شده است و از آن برای بریدن فلزات و مصالح ساختمانی استفاده می شود.

تیغه ساییدنی
تیغه ساییدنی

بیشتر بخوانید: روش های نگهداری و تمیز کردن تیغ اره


انواع تیغ اره از نظر برش

در ادامه مطلب راهنمای خرید تیغ اره به انواع تیغ اره از نظر نوع برش اشاره شده است:

تیغ اره تخته چند لا

این تیغه بیش از 100 دندانه دارد و از آن جهت برش تخته های چند لا و همچنین برش های بسیار صاف با کمترین میزان تولید خرده چوب، استفاده می شود.

تیغ اره لبه یک دست

این تیغه ها با لبه های الماسه هستند و برای بریدن کاشی و آردواز مورد استفاده قرار می گیرند. برش حاصل از این تیغه ها به دلیل وجود الماسه روی لبه تیغه، بسیار صاف و تمیز است.

این تیغه ها 3 نوع دارند. نوع اول فقط برای برش های خشک مورد استفاده قرار می گیرد. نوع دوم فقط برای برش های مرطوب و خیس کاربرد دارد و نوع سوم آن ها دوکاره است.

تیغه اره ترکیبی

از اره های ترکیبی برای هر دو نوع برش می توان استفاده کرد. اره های ترکیبی چندین گروه دندانه با فاصله های عمیق دارند که هر کدام از گروه ها یک دندانه برای برش طولی و چهار دندانه برای برش عرضی دارد. از این تیغه اغلب برای شکل دادن چوب استفاده می شود.

تیغ اره ترکیبی
تیغ اره ترکیبی

تیغ اره Stacked Dado

از این تیغه ها بیشتر برای برش چوب، شیشه، کاشی، مواد سرامیکی و بتن استفاده می شود. این محصول از دو تیغه گرد به همراه چندین تیغه خردکن و سایشی تشکیل شده است.

با روی هم قرار دادن تیغه ها می توانید شیارهایی با عرض های مختلف ایجاد کنید. این تیغه ها فقط جهت استفاده برای اره های رومیزی طراحی شده اند.

تیغ اره Stacked Dado
تیغ اره Stacked Dado

بیشتر بخوانید: آموزش کار با اره میزی و نحوه تمیز کردن تیغه اره میزی


تیغ اره مناسب برش های طولی

از این نوع تیغه ها برای برش در راستای رگه و بافت چوب استفاده می شود. این تیغه ها همچنین نسبت به انواع دیگر، دندانه های کمتری دارند. این محصول برای برش های قوی طراحی شده است و فضای بین دندانه های آن، به زدودن خرده چوب ها کمک می کند.

تیغ اره مناسب برش های عرضی

از این نوع تیغه ها برای برش عمود بر بافت چوب استفاده می شود. این محصول حدود 40 تا 80 دندانه دارد. فضای بین دندانه های آن ها کوچک تر از تیغه های برش طولی است و در هنگام انجام کار، برش های صاف و تمیزی از خود به جای می گذارد.

تیغ اره مناسب برش های عرضی
تیغ اره مناسب برش های عرضی

تیغ اره فرمینگ

این تیغه ها 24 دندانه دارند و برای کارهایی مناسب هستند که در آن ها سرعت اهمیت بیشتری نسبت به برش تمیز و صاف دارد.

تیغ اره فرمینگ
تیغ اره فرمینگ

تیغ اره نازک بر

همانطور که از اسم این تیغه ها پیداست، این تیغه ها دارای ضخامت اندکی هستند که همین ویژگی برش را برای کاربر سریع تر و آسان تر می کند. این نوع تیغه مواد زیادی مصرف نمی کند و معمولاً برای بریدن الوار مورد استفاده قرار می گیرد.

تیغ اره تو خالی

این تیغه بدنه باریک تری نسبت به دندانه های خود دارد و برش های صافی را در سراسر چوب برای کاربر به ارمغان می آورد. بیشترین هدف برای تولید این محصول، جلوگیری از گیر کردن تیغه در چوب است.

تیغ اره لبه توربو

این تیغه ها الماس هستند و شباهت زیادی به تیغه های لبه یکدست دارند. این تیغه ها لبه های اره ای دارند و برای برش آجر و بتن مورد استفاده قرار می گیرند.

تیغه لبه توربو برش قوی تری نسبت به تیغه لبه یکدست دارد اما برش تمیز و صافی به کاربر تحویل نمی دهد. این محصول در دو نوع خشک و دو حالته (هم خشک هم مرطوب) به بازار عرضه می شود.

تیغ اره لبه توربو
تیغ اره لبه توربو

تیغ اره سایشی

از این نوع تیغه ها برای برش موادی مانند آجر و بتن استفاده می شود. البته برخی از آن ها برای برش فلزات نیز مناسب هستند. این تیغه مانند تیغه الماسه دندانه ندارد و برای برش از مواد سایشی مانند کارباید سیلیکون و یا اکسید آلومینیوم استفاده می کند.

تیغ سایشی
تیغ سایشی

تیغ اره تکه ای

این نوع تیغه ها نیز دارای لبه الماسه هستند اما بدنه آن ها استاندارد است و حفره دارد. این تیغه قوی ترین و پرسرعت ترین برش را در میان دیگر تیغه های الماسه دارد و از آن می توان برای برش مواد سخت مانند بتن و آجر استفاده کرد.

این محصول برش صاف و تمیزی به شما تحویل نمی دهد. این تیغه نیز مانند تیغه های یکدست و توربو، در مدل های خشک و دوکاره تولید و به بازار عرضه می شود.


بیشتر بخوانید: آموزش کار با اره نواری یا اره فلکه ای


انواع تیغ اره از نظر کاربرد

تیغ اره استاندارد

این نوع تیغه ها معمولاً برای برش چوب یا ترکیبات چوبی مورد استفاده قرار می گیرند. شما می توانید از روی دندانه های تیغه، نوع، مدل و سرعت آن را حدس بزنید.

تیغه هایی که تعداد دندانه های کمی دارند، سریع تر هستند و تیغه هایی که دندانه های بیشتری دارند، برش صاف تر و تمیزتری را برای شما فراهم می کنند.

فواصلی که بین دندانه های تیغه وجود دارد، باعث می شود تکه های چوب در حین کار بیرون بیایند. ایجاد شدن شیارهای انبساط در بدنه تیغه توسط لیزر نیز، از تغییر شکل پیدا کردن و دفرمه شدن آن در برابر حرارت جلوگیری می کند. علاوه بر این، با کاهش لرزش نیز برش صاف تر و تمیزتری از خود به جای می گذارد.

تیغ اره آتشی گرم بر

این نوع تیغه برای برش انواع تیر آهن، نبشی و ناودانی در ابتدای خط تولید مورد استفاده قرار می گیرد. این تیغه ابعاد استانداردی ندارد و معمولاً به صورت سفارشی ساخته می شود.

تیغ اره آتشی سرد بر

این نوع تیغه در کارخانه های پروفیل، آهنگری و لوله مورد استفاده قرار می گیرد و به راحتی می تواند انواع لوله و پروفیل را ببرد. قطر استاندارد تیغ اره آتشی سرد بر بین 52 تا 80 سانتی متر است. اما انواع سفارشی آن تا قطر 220 سانتی متر نیز موجود است.


بیشتر بخوانید: آموزش کار با اره پروفیل بر و نکات کاربردی استفاده از آن


راهنمای خرید تیغ اره
راهنمای خرید تیغ اره

قطر تیغ اره

قبل از خرید تیغ اره به قطر کار، نوع اره و نوع کار خود توجه کنید. تمام اره ها در مدل تیغه با یکدیگر متفاوت هستند اما مواردی که ما برای شما ذکر می کنیم، در بیشتر تیغه اره ها صدق می کند:

  1. در اره فارسی بر و اره رومیزی از تیغ اره هایی با قطر 25 یا 30 سانتی متری استفاده می شود. این تیغه ها مانند تیغه های رومیزی دارای دندانه های کاربیدی هستند.
  2. در اره گردبر دستی از تیغه هایی کوچک تر با قطر 11 تا 18 سانتی متر استفاده می شود. دندانه این تیغه ها از جنس تنگستن کاربیدی است.
  3. اره هایی که از تیغ اره های دیسکی یا صفحه در آن ها استفاده می شود، باید قطر 35 سانتی متری را برای تیغه انتخاب کرد. جنس این تیغه ها از سیلیکون کاربیدی یا اکسید آلومینیوم است.
  4. تیغه هایی که در اره های کاشی بر قرار می گیرند، از جنس الماسه هستند و قطری برابر با 18 یا 25 سانتی متر دارند.
  5. اندازه سوراخ وسط تیغ اره را بررسی کنید تا هم اندازه سوراخ وسط اره باشد.
  6. عدد RPM که نشان دهنده دور بر دقیقه در تیغ اره ها است را با دستگاه خود مطابقت دهید.
  7. بیشتر تیغ اره ها قطعه ای دارند که آن را می توانید جدا کنید تا از تیغه در اره هایی با محور لوزی نیز استفاده نمایید.
  8. سایز سوراخ وسط تیغه، لیست ابزارهای مناسب، ضخامت برش اره، حداکثر نرخ گردش در دقیقه، قطر تیغه، مشخصات استفاده و تعداد دندانه ها معمولاً روی تیغ اره درج می شود.

بیشتر بخوانید: آموزش کار با اره مویی برقی


راهنمای خرید تیغ اره

پس از آشنایی با انواع تیغ اره، لازم است برای خرید تیغه متناسب با دستگاه خود، با ویژگی های تیغ اره باکیفیت بیشتر آشنا شوید. در ادمه راهنمای خرید تیغ اره ویژگی های یک تیغ اره مناسب را مورد بررسی قرار خواهیم داد.


بیشتر بخوانید: آموزش کار با اره گردبر یا اره دیسکی


ویژگی های تیغ اره باکیفیت

بدنه تیغ اره

یکی از مهم ترین فاکتورها برای انتخاب تیغه مناسب، بدنه تیغه است که باید حتماً در هنگام خرید خود به آن توجه کنید.

تعداد دندانه

تعداد دندانه نشان دهنده نوع و نحوه برش تیغه است. هرچه تعداد دندانه های تیغه شما بیشتر باشد، نتیجه کار بهتر است و برش نرم و صافی نیز برای شما ایجاد می شود، ضمن این که باربرداری آن نیز کمتر می شود. در صورت کمتر شدن میزان باربرداری، دفعات باربرداری بیشتر شود.

تیغ اره هایی که دندانه های زیادی دارند، برای برش صفحات ام دی اف و ملامینی بسیار مناسب هستند. تیغ اره هایی که دندانه های ریزی دارند، برای کارهای سنگین مناسب نیستند اما در صورت تمایل به استفاده از آن ها، باید باربرداری خود را آرام و آهسته انجام دهید.

هرچه تعداد دندانه تیغه شما کمتر باشد، دفعات بابرداری نیز کمتر می شود اما در هربار برخورد، مقدار زیادی از متریال شما را می برد. این نوع تیغه بیشتر برای چوب های خام استفاده می شود. اگر تعداد دندانه های تیغه شما زیاد باشد، کار با سرعت کمتر اما با دقت بالاتری انجام می شود.

تیغه های ایزوپروفیل با قابلیت تیز شدن مجدد (High Speed ISOprofil)

از این سیستم در تیغه های فرود استفاده شده است که برای ساخت پنجره کاربرد دارد. این سیستم با افزایش راندمان کار و سرعت و کاهش هزینه ها، باعث انقلابی شکوهمند در صنعت در و پنجره سازی شده است.

قابلیت نویزگیری

نویزگیرها برای تیغه در دو نوع رزین دار و بدون رزین وجود دارند. نویزگیر رزین دار در تیغ اره به این صورت عمل می کند که ابتدا خاصیت کشسانی شیارهای نویزگیر را کم می کند و سپس، از حرکت بیش از اندازه آن در حین کار جلوگیری می کند.

فضای بین دندانه ها

فضای بین دندانه ها در هر تیغه روی میزان باربرداری تأثیرگذار است. یعنی هرچه فضای بین دندانه ها بیشتر باشد، باربرداری نیز راحت تر انجام می شود.

سگمنت ها

امروزه سگمنت و جنس تیغه یکی از فاکتورهای مهم در خرید تیغه به شمار می آیند. برای ساخت تیغ اره MDF از سگمنت کاربید تنگستن با روکش های مختلف استفاده می شود. سگمنت ها انواع زیادی دارند و باعث بالا رفتن کیفیت تیغه می شوند. همچنین تأثیر چشم گیری در برش و نتیجه کار می گذارند.

سیستم آنتی کیک بک (Anti-kickback)

بعضی از تیغه ها به سیستمی به نام آنتی کیک بک مجهز هستند که سلامتی و امنیت کاربر را تضمین می کنند. استفاده از این سیستم هیچ خللی در کارایی و سرعت تیغه ایجاد نمی کند. تیغ اره هایی که این سیستم را ندارند، ممکن است به شخص و یا خود دستگاه اره آسیب وارد کنند.

زاویه و نوع دندانه ها

این مورد در نحوه برش و همچنین کیفیت کار اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل لازم است در خرید تیغ اره این موضوع را نیز مد نظر داشته باشید.

شکل دندانه ها و زاویه قرارگیری الماسه ها

این مورد در کارایی تیغ اره بسیار تأثیرگذار است. شکل دندانه هر تیغه تعیین می کند که محصول شما برای انجام کدام یک از برش هایی که در بالا گفته شد، مناسب است.

کاربران می توانند پس از مطالعه راهنمای خرید تیغه اره جهت اطلاع از قیمت تیغ اره آهن بر و یا آشنایی با نحوه خرید تیغ اره مویی به سایت راندنو مراجعه کنند و کالای خود را به صورت مستقیم از فروشندگان خریداری نمایند. فروشندگان نیز می توانند با ثبت نام رایگان در سایت راندنو و قیمت گذاری کالاهای خود روزانه با هزاران خریدار به صورت مستقیم در ارتباط باشند.


بیشتر بخوانید: اره برقی و انواع آن، معرفی کامل اره الکتریکی و روش کار با آن