استاندارد کلاه ایمنی

استاندارد کلاه ایمنی

آشنایی با استاندارد کلاه ایمنی به شما کمک می کند متناسب ترین نوع این محصول را خریداری نمایید. کلاه ایمنی از تجهیزات حفاظت فردی است که در مشاغل مختلف برای حفاظت از  سر و گردن افراد مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که می دانید عوامل زیان آور محیط کار بسیار متعدد هستند. این محصول باتوجه به نوع فعالیت افراد از استانداردهای خاصی برخوردار است.

خرید انواع کلاه ایمنی
خرید انواع کلاه ایمنی

جهت اطلاع از قیمت کلاه ایمنی استاندارد با مراجعه به سایت راندنو می توانید لیست فروشندگان این ابزار ایمنی را مشاهده نمایید. در این مقاله قصد داریم به بررسی ویژگی های یک کلاه ایمنی استاندارد بپردازیم. پس تا انتهای مطلب استاندارد کلاه ایمنی با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

استاندارد ایالات متحده یا OSHA

اداره ایمنی و بهداشت آمریکا برای حفاظت از سر افراد در محیط های شغلی، استانداردهای خاصی را تعیین نموده است. این اداره کارفرما را مسئول نظارت کارکنان کرده است. به عبارتی کارفرما مستلزم استفاده از کلاه کار توسط نیروی خود است. osha نیز برای کمک به کارفرما در این زمینه، اسانداردهای ANSI را در پروتکل های خود افزوده است. در لیست زیر به آشنایی با دو مورد از استاندارد کلاه ایمنی ANSI که رعایت آنها ضروری است، می پردازیم:

  • CFR 1910.135 29: این مشخصه در کلاه هایی استفاده می شود که مورد نیاز کارگران صنایع است.
  • CFR 1926. 100 29: این مشخصه نیز در کلاه های کارگران ساخت و ساز به کار می رود.

لازم به ذکر است هر دو استاندارد کارگران را مستلزم استفاده از کلاه ایمنی در محیط هایی که احتمال تماس با الکتریسیته وجود دارد، می کند.

استاندارد ایالات متحده یا OSHA
استاندارد ایالات متحده یا OSHA

بیشتر بخوانید: کلاه ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟


استاندارد EN اروپا

استاندارد کلاه ایمنی در اروپا نیز از مشخصه های خاصی برخوردار است. در ادامه به بررسی اصلی ترین استانداردهای این تجهیزات ایمنی که تحت کنترل اروپا هستند، می پردازیم.

استاندارد EN397

این مشخصه، آیین نامه ای را برای سازندگان کلاه ایمنی تدارک دیده است. با رعایت این آیین نامه، تولیدکنندگان تمامی موارد ایمنی را به بهترین شکل ممکن رعایت می کنند. طبق این استاندارد یک سری آزمایشات خاص برای کلاه های کار در نظر گرفته می شود. این آزمایشات نشان دهنده توانایی بالای کلاه است. به طور مثال می توانند از مقاومت بالایی در برابر ضربه و سقوط اجسام برخوردار باشند.

کلاه هایی که از این استاندارد برخوردار هستند، ویژگی های خاصی دارند. بند چانه کلاه هایی با این استاندارد، در حداقل 150 نیوتن و حداکثر 250 نیوتن آزاد می شود. همچنین قدرت جذب شوک بالایی دارند و در برابر برخورد اجسام سنگین و تیز مقاومت دارند.

استاندارد EN 14052

EN 14052 از دیگر مشخصه هایی است که نام آن در لیست استاندارد کلاه ایمنی قرار می گیرد. این استاندارد به طور کلی در ساختار کلاه ایمنی صنعتی به کار می رود. با استفاده از کلاه هایی با این استاندارد، از سر افراد در برابر سقوط اجسام و آسیب آن به جمجمه جلوگیری می شود. لازم به ذکر است کلاه هایی که از این استاندارد برخوردار هستند، در برابر حرارت نیز مقاوم هستند.

با استفاده از این کلاه، ضربه وارد شده به نواحی جانبی کلاه کاهش می یابد. بند چانه این محصول نیز باید تحت عواملی با حداقل 150 نیوتن و 250 نیوتن باز شود.

استاندارد EN 50365

این استاندارد کارخانه سازنده را ملزم به تولید کالایی کرده است که هیچ بخش رسانایی در آن وجود نداشته باشد. کلاه هایی که از این استاندارد برخوردار هستند، در برابر شوک الکتریکی و جریان برق مقاومت دارند. از این رو کارکنان در تأسیسات ولتاژ پایین می توانند از این ابزار استفاده نمایند.

استاندارد EN 12492

EN 12492 از دیگر استاندارد کلاه ایمنی است و از سر افراد در برابر خطرات احتمالی مراقبت می کند. این نمونه از کلاه ها مناسب افرادی است که به فعالیت های کوهنوردی مشغول هستند. ساختار این کلاه ها به گونه ای است که ضربه های جانبی، پشتی، عمودی و موراد مشابه را جذب می کنند. بند چانه این تجهیزات اینمنی باید تحت فشار حداقل 500 نیوتن باز شود.

لازم به ذکر است ساختار این نوع از کلاه های ایمنی به گونه ای است که حین کار، از سر افراد سر نخورد.


بیشتر بخوانید: چرا باید از کلاه ایمنی استفاده کنیم؟ | دلایل استفاده از کلاه ایمنی در محیط کار


استاندارد CSA Z94.1 کانادا

قوانین موجود در انجمن استانداردهای کانادا، دربرگیرنده استفاده و نگهداری از کلاه ایمنی است. همچنین این  استاندارد معیارهای عملکرد برای محافظت از سر افراد توسط کلاه های ایمنی صنعتی را ارائه داده است. کلاه هایی که شامل این استاندارد هستند، جهت انجام فعالیت های ساخت و ساز، خدمات عمومی، جنگلداری و مواردی از این قبیل مورد استفاده قرار می گیرند.

در ادامه به بررسی ویژگی های این استاندارد در ساخت کلاه های کار می پردازیم:

  • مقاوم در برابر اشتعال
  • برخورداری از قدرت دی الکتریک
  • مقاوم در برابر نفوذ
  • به حداقل رساندن میزان وارد شدن ضربه
  • اشتعال پذیری پوسته
  • برخورداری از پایداری
استاندارد کلاه ایمنی
استاندارد کلاه ایمنی

بیشتر بخوانید: بهترین مارک کلاه ایمنی مهندسی


استاندارد MSHA PPE

اداره ایمنی و سلامت MSHA زیر نظر وزارت کار قرار دارد. این آژانس در خصوص جلوگیری از بیماری، جراحت، ترویج شیوه های کار ایمن برای کارکنان ایالات متحده فعالیت می کند. این استاندارد مانند OSHA است و اختیارات نظارتی آن تحت قوانین خاصی ارائه می شود. این استاندارد مختص کلاه ایمنی معدن است و تحت عنوان 7701710 نامگذاری شده است.

در کلاس بندی D این کلاه ها قید شده است که از سقوط اجسام به سر کارکنان معدن جلوگیری می شود.

رنگ کلاه ایمنی

کلاه های ایمنی باتوجه به نوع کاربری که دارند، در رنگ های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند. از این رو استاندارد رنگ کلاه ایمنی از دیگر مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید. در این بخش از مطلب استاندارد کلاه ایمنی شما را با رنگ بندی کلاه کار و موارد استفاده از آنها آشنا می نماییم.

  • کلاه ایمنی زرد رنگ: این نوع کلاه مورد استفاده اصلی ترین افراد پروژه قرار می گیرد. به طور معمول در کارگاه های ساختمانی از این کلاه استفاده می شود.
  • کلاه ایمنی قرمز رنگ: این کلاه مورد استفاده آتش نشان ها و نیروی اطفاء حریق قرار می گیرد.
  • کلاه ایمنی آبی: نماینده کارکنان بخش تعمیرات، گروه نجاری، تکنسین های برق و دیگر اپراتورها از این رنگ کلاه استفاده می کنند.
  • کلاه ایمنی خاکستری: این نمونه برای افرادی مناسب است که به عنوان نظاره گر به کارگاه های صنعتی مراجعه می کنند.
  • کلاه سفید مهندسی: مدیران و مهندسان کارگاه ها از این کلاه مهندسی استفاده می کنند.
  • کلاه ایمنی قهوه ای: این رنگ معمولاٌ مورد استفاده کارگران و جوشکاران ساختمانی قرار می گیرد.
  • کلاه ایمنی سبز: مسئولین ایمنی و خدمات فنی، می توانند از کلاه هایی به رنگ سبز استفاده نمایند.
رنگ کلاه ایمنی
رنگ کلاه ایمنی

بیشتر بخوانید: رنگ کلاه ایمنی و استانداردهای آن


کلاس بندی کلاه ایمنی

کلاه های ایمنی باتوجه به نوع مقاومت به چند دسته تقسیم می شوند. کلاس برق کلاه ایمنی نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است و در یکی از این دسته ها قرار می گیرد. در این بخش از مطلب استاندارد کلاه ایمنی به آشنایی با کلاس بندی های کلاه کار می پردازیم.

  • کلاس A: کلاه هایی که در این کلاس قرار می گیرند، در برابر ضربه و سوراخ شدن مقاومت بالایی دارند.
  • کلاس B: کلاس کلاه ایمنی برقکاران در دسته B قرار می گیرد. این نمونه بیشترین محافظت را در برابر شوک الکتریکی دارند.
  • کلاس C: این نوع از کلاه های ایمنی در ضربات مکانیکی مقاوم هستند.

لازم به ذکر است علاوه بر موارد ذکرشده، کلاه ایمنی کلاس e نیز از انواع این محصول ایمنی است. این کلاه قابلیت رسانایی ندارد و تست مقاومت دی الکتریک 20000 ولت را باید به مدت 3 دقیقه انجام دهد.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کلاه ایمنی


امیدواریم که مقاله استاندارد کلاه ایمنی برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به طور مفصل به آشنایی با استاندارد رنگ کلاه های ایمنی پرداخته شده است. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت کلاه ایمنی و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است. در راندنو می توانید به خرید کلاه ایمنی استاندارد اقدام نمایید.

همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.


بیشتر بخوانید: جنس کلاه ایمنی از چیست | کلاه ایمنی از چه چیزی ساخته شده است؟