چرا باید از کلاه ایمنی استفاده کنیم؟ | دلایل استفاده از کلاه ایمنی در محیط کار

اهمیت استفاده از کلاه ایمنی در محیط کار

چرا باید از کلاه ایمنی استفاده کنیم و استفاده از این ابزار ایمنی چه اهمیتی دارد؟ کلاه ایمنی از تجهیزات فردی است که جهت محافظت از سر افراد در برابر خطرات ناشی در محیط کار، مورد استفاده قرار می گیرد. رعایت مسائل ایمنی در محیط های کاری یکی از اولویت های هر کارفرما است. صنایع ساخت و ساز از مشاغلی هستند که خطرات زیادی می تواند سلامتی افراد را تهدید کند.

خرید انواع کلاه ایمنی
خرید انواع کلاه ایمنی

درنتیجه آمادگی افراد در برابر هر یک از عوامل خطرساز، از اقدامات مهم در مشاغل گوناگون به شمار می آید. سر یکی از عضوهای حیاتی و حساس بدن افراد است که در صورت آسیب های جدی، خطرات جبران ناپذیری را برای افراد به وجود می آورد. از این رو کارفرمایان با مدیریت صحیح و فراهم نمودن تجهیزات حفاظت فردی، می توانند از بروز حوادث وارده جلوگیری کنند.

لازم به ذکر است که در صورت عدم استفاده کارکنان از این وسیله ایمنی، کارفرما برای آنها جریمه عدم استفاده از کلاه ایمنی را در نظر می گیرد. در مطلب چرا باید از کلاه ایمنی استفاده کنیم به دلایل استفاده از این ابزار پرداخته شده است. اگر شما هم قصد اطلاع از الزام استفاده از کلاه ایمنی را دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

تاریخچه کلاه های ایمنی

در این بخش از مطلب چرا باید از کلاه ایمنی استفاده کنیم به تاریخچه حفاظت از سر و کلاه های کار می پردازیم. ابتدایی ترین کلاه ها حدود 900 سال قبل از میلاد مورد استفاده سربازان عاشوری قرار می گرفته است. می توان گفت که کشتی سازی نیز جزو اولین صنایعی است که افراد از کلاه های ایمنی در آن استفاده می کردند.

در این محیط کاری، کارگران اسکله در معرض خطراتی مانند اصابت برخورد اجسام سنگین با سر قرار داشتند. پس از آن، استفاده از کلاه هایی که مقاومت بالاتری داشتند، به صنایع ساخت و ساز راه پیدا کردند. امروزه استفاده از این تجهیزات فردی، یکی از مهم ترین الزامات مشاغل سخت به شمار می آید.

تاریخچه کلاه های ایمنی
تاریخچه کلاه های ایمنی

بیشتر بخوانید: کلاه ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟


اهمیت استفاده از کلاه ایمنی

پس از پاسخ به سؤال کلاه ایمنی چیست و چه کاربردی دارد، به ضرورت استفاده از کلاه های ایمنی می پردازیم. در این بخش از مطلب چرا باید از کلاه ایمنی استفاده کنیم به اهمیت های استفاد ه از این ابزار می یردازیم. استفاده از این ابزار ایمنی در شرایطی که افراد در معرض خطر برخورد اجسام و ماشین آلات سنگین قرار دارند، کاربرد دارد.

در مجموعه ها و صنایع بسیاری استفاده از این تجهیزات ایمنی از مزایای قابل توجهی برخوردار است. برخی از افراد استفاده از کلاه های کار را جدی نمی گیرند و به میزان امنیتی که برای آنها ایجاد می کند، اهمیتی نمی دهند. با به کارگیری از این تجهیزات ایمنی دید کارمندان وسیع تر می شود و در برابر آفتاب حفاظت می شوند. در ادامه به مزایای استفاده از کلاه ایمنی می پردازیم.

حفاظت در برابر آسیب های وارده به سر

در این بخش از مطلب چرا باید از کلاه ایمنی استفاده کنیم به بررسی اولین مزایای مهم استفاده از این ابزار می پردازیم. همانطور که می دانید این ابزار ایمنی جهت حفاظت از سر و گردن افراد مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول مقاومت بالایی در برابر ضربه و شوک الکتریکی دارد. از این رو تمامی کارفرمایان باید این تجهیزات ایمنی را برای کارگران خود تأمین نمایند.

حفاظت صنعتی

در مشاغل صنعتی بسیاری خطرات ناشی از صدمه های وارده به سر در آنها وجود دارد. از این رو با به کارگیری از کلاه کار می توان خطرات تهدیدکننده را به حداقل رساند. توجه نمایید که آیین نامه استفاده از کلاه ایمنی براساس اصول و استانداردهای مشخصی ارائه شده است. به طور مثال در اینآیین نامه به وزن کلاه ایمنی اشاره شده است که نباید بیشتر از 400 گرم باشد.

رنگ و برچسب برای شناسایی

رنگ کلاه ایمنی باتوجه به کاربردهای افراد، از تنوع زیادی در بازار برخوردار است. هر یک از رنگ های این محصول، نشان دهنده کاربری خاصی از آن را نمایان می کند. به عنوان مثال کلاه های مهندسی معمولاً با رنگ سبز به بازار ارائه می شوند. از این کارکنان یک پروژه ساختمان سازی براساس رنگ کلاه کار می توانند افراد مسئول را از دیگر کارکنان تشخیص دهند.

چرا باید از کلاه ایمنی استفاده کنیم
چرا باید از کلاه ایمنی استفاده کنیم

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کلاه ایمنی


اجزای به کار رفته در کلاه ایمنی

برای بسیاری از افراد این سؤال پیش آمده است که برای ساخت کلاه ایمنی از چه موادی استفاده شده است؟ در ابتدا لازم است بدانید که این کلاه ها مطابق با استانداردهای EN 397: 1995 و EN 14052: 2005 ساخته می شوند. در لیست زیر به قسمت های تشکیل دهنده کلاه های کار پرداخته شده است:

  • لبه های کلاه
  • قسمت خارجی کلاه
  • بند چانه
  • نوار پشت گردن
  • بندها و تسمه های داخلی
اجزای به کار رفته در کلاه ایمنی
اجزای به کار رفته در کلاه ایمنی

بیشتر بخوانید: معرفی انواع کلاه ایمنی


چگونه از کلاه ایمنی مراقبت کنیم؟

مدت زمان استفاده از کلاه ایمنی و نگهداری از آن، از قواعد خاصی پیروی می کند. در این بخش از مطلب چرا باید از کلاه ایمنی استفاده کنیم به نکات نگهداری از این ابزار می پردازیم.

  • کلاه ایمنی خود را به طور مداوم تمیز نمایید. توجه نمایید که نباید از شوینده های سخت برای تمیز کردن این ابزار استفاده نمایید. برای تمیز کردن آن از مواد شوینده و آب گرم (تا 45 درجه سانتی گراد) استفاده نمایید.
  • از حلال و مواد شوینده حاوی هدروکربن برای تمیز کردن این ابزار استفاده نکنید.
  • اعداد روی کلاه ایمنی نشان دهنده تاریخ تولید این ابزار است. لازم به ذکر است که حداکثر زمان استفاده از کلاه ایمنی به طور معمول 5 سال است.
  • از کلاه های سختی که درجه ایمنی دارند، نباید به عنوان کلاه کاسکت یا برای وسایل نقلیه استفاده کنید.
  • قطعات تشکیل دهنده کلاه های ایمنی توسط سازنده مورد نیاز، هر چند وقت یکبار باید جایگزین شود.
  • در صورت عدم نیاز به کلاه ها، آنها را در محیطی تمیز و خشک نگهداری نمایید.
چگونه از کلاه ایمنی مراقبت کنیم؟
چگونه از کلاه ایمنی مراقبت کنیم؟

بیشتر بخوانید: رنگ کلاه ایمنی و استانداردهای آن


خرید کلاه ایمنی مناسب

امیدواریم که مقاله چرا باید از کلاه ایمنی استفاده کنیم برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله به دلایل استفاده از کلاه ایمنی کار پرداخته شده است. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت کلاه ایمنی و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است. در سایت راندنو می توانید با انواع کلاه ایمنی آشنا شوید و محصول مورد نظر خود را خریداری نمایید.

همچنین خوشحال می شویم نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار دستی است.