کمربند ایمنی کار در ارتفاع چیست و چه کاربردی دارد؟

کمربند ایمنی کار در ارتفاع چیست و چه کاربردی دارد؟

کمربند ایمنی کار در ارتفاع چیست و در چه شرایطی استفاده می‌شود؟ کمربند کار در ارتفاع یک ابزار حیاتی برای افرادی است که در ارتفاعات کار می‌کنند. استفاده از این محصول حفاظتی، مانع سقوط افراد در ارتفاعات و محیط‌های ساختمانی می‌شود. همچنین استفاده صحیح از این ابزار ایمنی، موجب حفظ سلامتی کارکنان می‌شود.

کمربندهای ایمنی کار در ارتفاع از لحاظ سطح ایمنی و کیفیت، باید تأیید شده باشند. همچنین باید به درستی استفاده شوند تا عملکرد مطلوبی داشته باشند. این تجهیزات براساس نوع کاربری و شغل افراد در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند.

در این مقاله از مجله راندنو به بررسی کمربند کار در ارتفاع و انواع آن پرداخته شده است. پس تا انتهای مطلب کمربند ایمنی کار در ارتفاع چیست با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانیم:

کمربند ایمنی کار در ارتفاع چیست؟

در پاسخ به سؤال کمربند ایمنی کار در ارتفاع چیست باید گفت این محصول یک ابزار ایمنی مهارکننده است. همان‌طور که می‌دانید، افرادی که در ارتفاعات مشغول به کار هستند، هیچ تکیه‌گاهی ندارد. به همین دلیل، افراد مستلزم استفاده از تجهیزات ایمنی هستند تا دچار آسیب نشوند. این تجهیز ایمنی با کنترل افراد در ارتفاع بسیار زیاد، افراد را از خطر مرگ نجات می‌دهد.

استفاده از این تجهیزات ایمنی برای افرادی که در مشاغل خود در شرایط مرتفع قرار دارند، مناسب است. این کمربند‌ها به صورت استاندارد طراحی می‌شوند و از سقوط افراد در ارتفاعات جلوگیری می‌کنند. برخی از ویژگی‌ها و اهداف کمربند ایمنی کار در ارتفاع عبارتند از جلوگیری از سقوط، استفاده آسان، قابلیت تنظیم ارتفاع، مقاومت در برابر فشار و استفاده در شرایط مختلف.

به طور کلی کمربند ایمنی کار در ارتفاع یک ابزار حیاتی برای افراد و باید به درستی استفاده شود تا از ایمنی و سلامتی آن‌ها محافظت کند.

کاربرد کمربند ایمنی در ارتفاع چیست؟‌‌

کمربند کار در ارتفاع با اتصال به سیستم‌های حفاظتی مرتبط، افراد را از خطر سقوط در ارتفاع محافظت می‌کند. همان‌طور که پیش از این گفته شد کاربرد اصلی این محصول، جلوگیری از سقوط افراد در صورت اتصال به سیستم حفاظتی است. استفاده از این کمربند موجب کاهش خطرات و همچنین افزایش ایمنی افراد می‌شود. این کمربند‌ها به طور گسترده در صنایع ساختمانی، نفت و گاز، پتروشیمی و سایر صنایع مرتفع قابل استفاده هستند.

کارکنانی که برای تعمیرات، نگهداری تجهیزات و سازه‌ها به ارتفاعات ‌می‌روند، از کمربند ایمنی استفاده می‌کنند. همچنین در زمینه نصب تجهیزات، ساخت و تأسیسات در ارتفاع استفاده از کمربند ایمنی ضروری است تا افراد در‌ امان باشند. همچنین استفاده از این تجهیزات ایمنی در برخی ورزش‌های مرتبط با ارتفاع مانند صعود کوه، به منظور حفاظت از ورزشکاران کاربرد دارد.

کمربند ایمنی کار در ارتفاع چیست
کمربند ایمنی کار در ارتفاع چیست

ویژگی انواع کمربند ایمنی کار در ارتفاع

انواع کمربند ایمنی کار شامل کمربند ایمنی شوک دار، کمربند ایمنی پاراشوت، کمربند قلاب بزرگ و کمربند دو قلاب است. این کمربند‌ها دارای ویژگی‌ها و امکانات خاصی هستند که برای حفظ ایمنی و راحتی کاربران طراحی شده‌اند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید ابزار ایمنی


برخی از ویژگی‌های مهم کمربند‌های کار در ارتفاع عبارتند از:

  • نوع مواد ساخت: کمربند‌های ایمنی معمولاً از موادی مانند نایلون، پلی‌استر و چرم ساخته می‌شوند. به همین دلیل مقاومت بالا و قابلیت کششی مناسبی دارند.
  • سیستم قفل‌ها و قطعه‌های اتصال: کمربند‌های ایمنی خاصیت قفل شوندگی دارند و از قطعات اتصال قوی برخوردار هستند. این قطعات از سقوط فرد در ارتفاعات جلوگیری می‌کنند.
  • قابلیت تنظیم ارتفاع: کمربند‌های ایمنی از قابلیت تنظیم ارتفاع برخوردار هستند. همچنین در اندازه‌های مختلف تنظیم می‌شوند و برای تمامی کارکنان سازگار است.
  • راحتی استفاده: وجود پد‌ها و پشتی‌های نرم و راحت بر روی کمربند‌های کار در ارتفاع، باعث افزایش راحتی در استفاده و کاهش خستگی در طول زمان می‌شود.
  • وزن کم: کمربند‌های ایمنی با وزن سبکی طراحی می‌شوند تا در مدت زمان طولانی، قابل استفاده باشند.
  • مقاومت در برابر شرایط محیطی: برخی از کمربند‌های ایمنی برای استفاده در شرایط مختلف مانند آب و هوای خشن یا دمای بالا طراحی می‌شوند.
  • قابلیت اتصال به سیستم‌های حفاظتی: کمربند‌های ایمنی از اتصالات مطابق با استاندارد‌های ایمنی تشکیل می‌شوند. همچنین قابلیت دارند به سیستم‌های حفاظتی مرتبط نیز متصل شوند.

دسته‌بندی کمربند‌های ایمنی

کمربند‌های ایمنی معمولاً براساس نوع استفاده، طراحی و قابلیت‌های ایمنی دسته‌بندی می‌شوند. هر یک از این دسته‌بندی‌ها به منظور ارائه کمربند‌های ایمنی مناسب برای نیاز‌های خاص و ایمنی کاربران طراحی شده‌اند. انتخاب کمربند ایمنی مناسب براساس نوع کاربری و شرایط محیطی، از اهمیت بالایی برخوردار است تا شرایط امن کاربران نیز تضمین شود.

کمربند سیمبانی

کمربند سیمبانی نوعی کمربند ایمنی کار است که تکنسین‌های برق برای کار در ارتفاع و ایمنی استفاده می‌کنند. این کمربند‌ها معمولاً از جنس نایلون یا پلی استر ساخته شده‌اند و دارای قطعات فلزی قوی برای اتصال به نقطه‌های ایمنی هستند. این کمربند دور کمر کاربر قرار گرفته و حائل می‌شود.

ویژگی‌هایی که کمربند سیمبانی معمولاً دارد عبارتند از حلقه حبابی برای اتصال به سیمبان یا دیگر تجهیزات ایمنی، قفل خودکار برای جلوگیری از اتصال غیرصحیح و ازبین‌بردن احتمال خطای انسانی، سیستم تنظیم سریع برای تنظیم طول کمربند به طور سریع و آسان، قابلیت جذب انرژی به منظور کاهش نیروی اعمال شده به بدن در صورت سقوط، قابلیت تنظیم ارتفاع برای تنظیم ارتفاع کاربر در محیط‌های مختلف.

کمربند سیمبانی یکی از ابزار‌های اصلی برای ایمنی کار در ارتفاع است و باید بر اساس استاندارد‌ها و دستورالعمل‌های مربوط انتخاب و استفاده شود تا ایمنی کاربران تضمین شود.


بیشتر بخوانید: بهترین برند ابزار ایمنی در ایران


کمربند هارنس

هارنس کار در ارتفاع یکی دیگر از ابزار‌های ایمنی کار در ارتفاع است که برای جلوگیری از سقوط و ایمنی کاربران در محیط‌های صنعتی استفاده می‌شود. این کمربند‌ها به صورت یک سیستم کامل شامل کمربند، حلقه‌های حبابی، قفل‌ها و سیمبان‌ها طراحی می‌شوند. به طور معمول انواع هارنس ایمنی از ترکیبات پلیمری و الیاف تهیه می‌شوند.

کمربند هارنس به طور کامل بدن کاربر را در بر می‌گیرد. همچنین می‌تواند وزن کاربر را به طور متوزان پشتیبانی کند. این کمربند در صورت سقوط، از قابلیت جذب انرژی به منظور کاهش نیروی اعمال شده به بدن افراد نیز برخوردار است. حلقه‌های حبابی این محصول برای اتصال به سیمبان یا دیگر تجهیزات ایمنی استفاده می‌شوند. قفل‌ها و کلیپ‌های به کار رفته در ساختار این محصول، جهت چفت شدن کمربند به محل مورد نظر و جلوگیری از سقوط به کار می‌روند. سیستم قابلیت تنظیم می‌تواند تنظیم طول و ارتفاع کمربند را به طور دقیق و مناسب انجام دهد.

کمربند هارنس باید به درستی انتخاب شود تا کاربران در ارتفاعات از خطرات جدی مصون بمانند. این ابزار ایمنی باید مطابق با استاندارد‌ها و دستورالعمل‌های ایمنی مربوطه تولید شود. توجه نمایید به طور دوره‌ای نیز مورد بررسی و بازبینی قرار می‌گیرند تا از کارایی و ایمنی آن اطمینان حاصل شود.

استاندارد کمربند ایمنی کار در ارتفاع

در ساخت این تجهیزات از استاندارد‌های روز جهان استفاده می‌شود. این استاندارد مواردی از قبیل نحوه طراحی و ساخت کمربند‌های ایمنی، الزامات مربوط به قطعات و تجهیزات ایمنی، راهنمایی‌های مربوط به استفاده، نگهداری و بازرسی کمربند‌های ایمنی را دربر می‌گیرد.

از استاندارد‌های معتبر در ساخت کمربند‌های ایمنی کار در ارتفاع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استاندارد EN361

این استاندارد، مشخصه وجود دو درینگ یا قلاب در جلوی سینه و پشت سینه کمربند است. درینگ این کمربند‌ها از فولاد یا آلومینیوم ساخته می‌شود. همچنین با وجود این استاندارد، از جوش دادن قطعات فلزی در کمربند نیز جلوگیری می‌شود.

استاندارد EN358

این استاندارد برای استفاده آسان‌تر افراد در نظر گرفته شده است. وجود این استاندارد موجب استفاده از دو درینگ در بخش‌های چپ و راست کمربند می‌شود. همچنین موقعیت ایستایی افراد را به صحیح‌ترین شکل ممکن کنترل می‌کند.

استاندارد EN813

این استاندارد اروپایی است و به کمربند‌ها و دستگاه‌های جلوگیری از سقوط مرتبط با کار در ارتفاع اختصاص دارد. این استاندارد به عنوان یک استاندارد ایمنی مشترک برای تجهیزات ایمنی شناخته می‌شود و مشخصات و الزاماتی را برای کمربند‌ها، دستگاه‌ها و تجهیزات مرتبط تعیین می‌کند.

این استاندارد شامل الزامات طراحی و ساخت، الزامات برای قفل‌ها، حلقه‌های حبابی و دستگاه‌های جلوگیری از سقوط، روش‌های آزمون و ارزیابی کمربند‌ها و دستگاه‌های مرتبط و الزامات برای برچسب‌گذاری و دستورالعمل‌های استفاده است. در کار‌های امدادی، نماشویی، شرکت گاز، اداره برق و دکل‌ها استفاده می‌شود.

استاندارد کمربند ایمنی کار در ارتفاع
استاندارد کمربند ایمنی کار در ارتفاع

اصول ایمنی در استفاده از کمربند ایمنی

در این بخش شما را با نکات مهم استفاده از این تجهیزات آشنا می‌نماییم:

  • پیش از استفاده، کمربند خود را مورد بررسی قرار دهید و از سالم بودن آن اطمینان حاصل نمایید.
  • هارنس‌ها و کمربند‌های کار از وسایل حفاظت فردی به شمار می‌آیند. به همین دلیل از کمربند‌های افراد دیگر استفاده نکنید و یا کمربند خود را برای استفاده در اختیار کسی قرار ندهید.
  • در صورت شست و شوی این تجهیزات، به دستور کار شرکت تولیدکننده محصول توجه نمایید. بهترین روش تمیز کردن و شستن این تجهیزات، استفاده از آب و صابون است. لازم به ذکر است پس از شست و شوی برای خشک شدن آن‌ها از گرما و حرارت استفاده نکنید.
  • نحوه بستن کمربند ایمنی کار در ارتفاع از دیگر مواردی حائز اهمیت است. پس از پوشیدن هارنس‌ها، بند‌های آن را با توجه به تناسب بدن خود تنظیم نمایید تا بند‌های آویزان آن مهار شوند.
  • به تاریخ انقضاء کمربند‌های ایمنی کار توجه داشته باشید.
  • همان‌طور که می‌دانید کار در ارتفاعات ریسک بالایی دارد. به همین دلیل بهتر است تجهیزاتی تهیه کنید که شناسنامه داشته باشند.
  • بر روی این تجهیزات برچسب دوخته شده‌ای وجود دارد و بر روی آن‌ها اطلاعاتی مانند شماره سریال، نام کشور و برند تولیدکننده، تاریخ تولید و استاندارد‌های آن درج شده است.
  • توجه داشته باشید حداکثر وزن کاربر برای استفاده از این تجهیزات، 140 کیلوگرم است.

برترین برند‌های کمربند ایمنی کار

شرکت‌های مختلفی در زمینه تولید انواع کمربند‌های ایمنی فعالیت می‌کنند که در ادامه به معرفی برترین آن‌ها پرداخته شده است.


بیشتر بخوانید: ابزار ایمنی چیست؟ کاربرد و انواع تجهیزات ایمنی


کمربند ایمنی کار در ارتفاع پرومکس

یکی از برترین برند‌های کمربند کار در ارتفاع، برند پرومکس است. کمربند ایمنی کار در ارتفاع پرومکس مدل Luxury از پارچه پلی‌آمید و اتصالات آلومینیومی تولید می‌شود. این محصول از قابلیت باز شدن سریع قلاب‌ها برخوردار است. استفاده از تجهیزات این برند برای کار در زمینه چراغ برق، دکل‌های مخابراتی، صنایع نفت و گاز کاربرد دارد. همچنین قلاب‌های این محصول مطابق با استاندرد EN358 ساخته می‌شوند.

کمربند ایمنی البرز

البرز پوشش تولیدکننده دیگری است که انواع تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع را به بازار ارائه می‌کند. این شرکت به تولید انواع هارنس ایمنی با کیفیت‌های گوناگون می‌پردازد. محصولات البرز نیز از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند و تجهیزاتی متناسب با نیاز کاربران ارائه می‌کنند.

کمربند ایمنی آدلا

آدلا تولیدکننده دیگری است که در زمینه ساخت انواع کمربند‌های کار فعالیت می‌کند. این شرکت در سال 1993 تأسیس شد و فعالیت خود را با ارائه کمربند‌های ایمنی خودرو آغاز کرد. امروزه این برند به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انواع لنیارد و تجهیزات حفاظت فردی تبدیل شده است.

از دیگر برند‌های معروف این محصول می‌توان از کمربند ایمنی کار در ارتفاع هارو، پتزل، کمربند ایمنی کار در ارتفاع workman، پیتکس و شرکت‌های دیگر نام برد.

نکات مهم در خرید کمربند ایمنی کار در ارتفاع‌‌

هنگام خرید این تجهیزات ایمنی باید به نکات مهمی توجه داشته باشید. در ادامه به آشنایی با راهنمای خرید کمربند کار می‌پردازیم:

  • بررسی تمامی قسمت‌های کمربند ایمنی
  • نوع کاربری
  • توجه به تناسب محصول با سایز اندام شما
  • وزن
  • جنس قلاب
  • نوع اتصال
  • قابلیت تنظیم سایز
  • حداکثر وزن قابل تحمل
  • برند و شرکت تولیدکننده
  • توجه به قیمت محصول

جمع‌‌بندی

امیدواریم که این مقاله برای شما کاربران مفید بوده باشد. در این مقاله به طور جامع به بررسی کمربند ایمنی کار در ارتفاع پرداخته شد. همچنین شما را با دسته‌بندی‌های این محصول و ویژگی‌هایی که دارد، آشنا کردیم. استانداردهای ساخت محصول و برندهای تولیدکننده محصول از اساسی‌ترین نکاتی هستند که پیش از خرید باید به آن‌ها توجه شود.

شما کاربران گرامی با مراجعه به سایت راندنو می‌توانید لیست قیمت کمربند ایمنی کار در ارتفاع را مشاهده نمایید. سپس می‌توانید به صورت مستقیم با فروشندگان این تجهیزات ایمنی در ارتباط باشید و کالای مورد نظر را خریداری کنید. در راندنو امکان خرید انواع کمربند ایمنی کار در ارتفاع از نمایندگی‌های فروش نیز وجود دارد.

لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. اگر صد خرید کمربند ایمنی کار را دارید به سایت راندنو مراجعه کرده و با نمایندگی های این محصول بدون واسطه ارتباط برقرار کنید.