آموزش سوکت زدن کابل شبکه

آموزش سوکت زدن کابل شبکه | آموزش گام به گام

سوکت شبکه و یا کانکتور شبکه وسیله ای است که به ابتدا و انتهای کابل های شبکه وصل می شود. در آموزش سوکت زدن کابل شبکه می توانید به راحتی نسبت به سوکت زدن کابل مورد نظر خود اقدام نمایید.

جهت اتصال چندین دستگاه مانند کامپیوتر به یکدیگر، از کابل شبکه سوکت دار استفاده می شود. کابل های شبکه به تنهایی قادر به برقراری اتصال نیستند و می بایست به سوکت یا کانکتور مجهز شوند تا عمل اتصال به درستی صورت بگیرد.

خرید انواع سوکت شبکه
خرید انواع سوکت شبکه

در اصل واژه کانکتور به معنی اتصال دهنده است. سوکت ها در واقع در نقطه پایانی از یک ارتباط بینابین قرار گرفته اند. سوکت شبکه در انواع و اشکال مختلفی به بازار عرضه می شود و می تواند از جنس تمام پلاستیکی و یا پلاستیکی با روکش فلزی باشد.

در این مقاله به آموزش سوکت زدن کابل شبکه می پردازیم. با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع سوکت شبکه

در نصب و راه اندازی شبکه های کامپیوتری و سیستم های اینترنتی، استفاده از سوکت شبکه ضرورت دارد. سوکت شبکه دارای استانداردهای متنوعی است که در این میان، استاندارد RJ که مخفف عبارت Registered Jack است، از شهرت بیشتری برخوردار است.

پیش از آموزش سوکت زدن کابل شبکه به برخی از پرکاربردترین انواع کانکتور شبکه اشاره خواهیم کرد.

  1. کانکتور RJ11: از این سوکت در شبکه های تلفن استفاده می شود. ترتیب رنگ رشته سیم هایی که باید به این کانکتور وارد شوند، اهمیت ندارد و تنها باید به این نکته اشاره کرد که ترتیب ورود رشته سیم ها براساس رنگ، در دو سر کابل یکسان باشد. سوکت تلفن RJ-11 می تواند 2 پین، 4 پین و یا 6 پین باشد.
  2. کانکتور شبکه RJ45: یکی از پرکاربردترین سوکت های شبکه، سوکت شبکه RJ45 است که در مدل 8 پین (تیغه) ساخته شده است و با تمامی کابل های شبکه 4 زوج سازگاری دارد. در واقع پس از پانچ کابل شبکه این تیغه ها درون سیم وارد می شوند و اتصال برقرار می شود. در این نوع از سوکت ها، ترکیب و ترتیب رنگ رشته سیم های داخل سوکت اهمیت دارد.
انواع سوکت شبکه
انواع سوکت شبکه

بیشتر بخوانید: معرفی انواع سوکت شبکه و کیستون شبکه


انواع سوکت RJ45

  • سوکت شبکه Cat5
  • سوکت شبکه Cat6
  • سوکت شبکه Cat6 SFTP
  • سوکت شبکه Cat7
  • سوکت شبکه Cat7 SFTP

این نوع از سوکت های شبکه می توانند در دو نوع شیلد دار و بدون شیلد به بازار عرضه شوند. نوع شیلددار سوکت شبکه به یک روکش فلزی نیز مجهز شده است. در مکان هایی که نویز و اختلالات الکترومغناطیسی زیادی وجود دارد، این نوع سوکت شبکه پیشنهاد می شود زیرا سوکت شبکه شیلد دار به راحتی قابلیت حذف نویز دارد.

انواع سوکت RJ45
انواع سوکت RJ45

بیشتر بخوانید: تاثیر نویز روی کابل شبکه


نحوه سوکت شبکه زدن

سوکت زدن کابل های شبکه یکی از مهم ترین عملیات در شبکه است. اهمیت آموزش سوکت زدن کابل شبکه به قدری است که در صورت جابه جایی یک سیم داخل سوکت، عملکرد کلی شبکه نیز تحت تأثیر قرار می گیرد و امکان دارد با مشکل مواجه شود.

ترتیب رنگ های به کار رفته در سوکت و همخوانی آن با کابل شبکه، امر بسیار مهمی است. دو استاندارد رنگ برای پرس کابل در سوکت ها مورد استفاده قرار می گیرد.

  • سوکت شبکه کلاس A (استاندارد T-568A): این نوع سوکت شبکه دارای استاندارد رنگ به ترتیب از چپ به راست به شکل زیر است:

1. سفید سبز  2. سبز  3. سفید نارنجی 4. آبی، 5. سفید آبی 6. نارنجی 7. سفید قهوه ای 8. قهوه ای

از سال 2002 به بعد، استفاده از کابل های شبکه Cat6 و چند سال بعد استفاده از کابل شبکه Cat7 رواج یافت. به همین دلیل سوکت شبکه با استاندارد T-568B جایگزین سوکت شبکه کلاس A شد. از این رو آموختن سوکت زدن کابل شبکه Cat7 و سوکت زدن کابل شبکه Cat6 برای متخصصان به یک چالش تبدیل شد.

  • سوکت شبکه کلاس A
    سوکت شبکه کلاس A

    سوکت شبکه کلاس B (استاندارد T-568B): این نوع سوکت شبکه دارای استاندارد رنگ به ترتیب از چپ به راست به شکل زیر است:

1. سفید نارنجی 2. نارنجی 3. سفید سبز 4. آبی، 5. سفید آبی 6. سبز، 7. سفید قهوه ای 8. قهوه ای

تمامی پچ کوردها و کابل های شبکه که به سوکت مجهز هستند، از یکی از دو استاندارد A و B تبعیت می کنند. البته لازم به ذکر است که امروزه استاندارد قالب در بازار ایران، استاندارد T-568B است.

سوکت شبکه کلاس B
سوکت شبکه کلاس B

انواع سوکت زنی کابل شبکه

کابل های شبکه براساس نوع کاربردشان به دو صورت Crossover و Straight در بازار موجود هستند:

کابل شبکه مستقیم (Straight)

در این نوع کابل های شبکه، ابتدا و انتهای کابل به گونه ای سوکت زده می شود که ترتیب رنگ ها یکسان باشد. به عبارت دیگر، هر دو طرف کابل شبکه باید دارای یک نوع استاندارد در سوکت زنی باشند. هنگامی که بخواهیم یکی از تجهیزات شبکه را به یک کامپیوتر متصل کنیم، از این نوع کابل شبکه و سوکت استفاده می کنیم.

کابل شبکه مستقیم (Straight)

    کابل شبکه مستقیم (Straight)

کابل شبکه ضربدری (Crossover)

در این نوع کابل ها، نوع استاندارد سوکت زنی در ابتدا و انتهای کابل با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال، در بخش ابتدایی از استاندارد A و در بخش انتهایی از استاندارد B در سوکت کابل شبکه استفاده می شود. از این نوع کابل ها در مواقعی استفاده می شود که بخواهیم دو وسیله هم نوع را به هم متصل کنیم. به عنوان مثال دو کامپیوتر و یا دو سوئیچ.

کابل شبکه ضربدری (Crossover)
کابل شبکه ضربدری (Crossover)

بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه Crossover و Straight


وسایل مورد نیاز برای سوکت زدن کابل شبکه

کابل شبکه

ابتدا باید با توجه به سیستم و نوع شبکه، کابل شبکه مورد نظر خود را انتخاب کنید. این کابل ها می توانند سرعت و پهنای باند مختلفی داشته باشند.

آموزش سوکت زدن کابل شبکه
آموزش سوکت زدن کابل شبکه

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع کابل شبکه و کاربرد کابل شبکه


سوکت شبکه و یا کانکتور RJ-45

همان طور که پیش تر گفته شد، برای برقراری اتصال در شبکه، از کانکتور شبکه RJ45 استفاده می شود.

سوکت شبکه و یا کانکتور RJ-45
سوکت شبکه و یا کانکتور RJ-45

آچار شبکه

به کمک آچار شبکه می توان کابل شبکه را به کانکتور پانچ کرد.

آچار شبکه
آچار شبکه

روکش یا کاور سوکت شبکه

جهت افزایش دوام سوکت و کابل شبکه و زیبایی آنها می توان از روکش سوکت شبکه استفاده کرد که این روکش رنگ بندی های مختلفی دارد. این رنگ ها به کاربران و متخصصان شبکه در تشخیص این تجهیزات کمک می کند.

روکش یا کاور سوکت شبکه
روکش یا کاور سوکت شبکه

استریپر (Stripper)

استریپر یک وسیله کوچک است که یک تیغه دارد. به کمک یک دستگاه استریپر می توان کابل شبکه را برید تا روکش کابل از آن جدا شده و سیم های آن نمایان شود. برخی از متخصصان شبکه از سیم چین و یا کاتر به جای استریپر استفاده می کنند که این امر امکان به وجود آمدن پارگی در کابل را افزایش می دهد.

استریپر (Stripper)
استریپر (Stripper)

تستر کابل شبکه

به کمک یک تستر کابل شبکه می توانید از صحت عملکرد آن اطمینان پیدا کنید.

تستر کابل شبکه
تستر کابل شبکه

بیشتر بخوانید: کابل کشی شبکه


مراحل سوکت زنی کابل شبکه

در آموزش سوکت زدن کابل شبکه فراموش نکنید که پیش از شروع کار، باید کاور و روکش سوکت از کابل شبکه عبور کند زیرا پس از سوکت زنی این کار امکان پذیر نخواهد بود.

پس از این که کاور وارد کابل شبکه شد، باید سیم های داخل کابل را نمایان کنید. به کمک یک استریپر یا کابل لخت کن می توانید این کار را به راحتی انجام دهید.

برای استفاده از این محصول باید کابل را بین تیغه های های استریپر قرار دهید. سپس استریپر باید چرخانده شود. دقت کنید که استریپر را بیش از حد نچرخانید زیرا ممکن است به سیم های کابل آسیب بزنید. مورد مهم دیگر این است که به مقداری که سیم وارد سوکت می شود، روکش را ببرید. بریدن بیش از حد روکش سبب می شود تا کابل شما به مرور زمان دچار آسیب شود.

پس از این که روکش کابل شبکه را جدا کردید، سیم ها دو به دو به هم تابیده شده اند. دلیل تابیده شدن سیم های موجود در کابل شبکه این است که اثرات نویز را کاهش دهند. سیم ها را از یکدیگر جدا کرده و صاف کنید.

اگر سیم هایی که از یکدیگر جدا کردید یک اندازه نیستند، به کمک آچار شبکه آن ها را یک اندازه و هم قد کنید.

پس از این که سیم ها از یکدیگر جدا و هم اندازه شدند، با ترتیب رنگ باید وارد سوکت RJ-45 شوند.

پس از این که سیم ها وارد سوکت شدند، به کمک یک آچار شبکه باید سوکت و سیم را پرس کرد. برای اطمینان از این که سیم ها داخل سوکت پرس شده اند، آن ها را مقداری بکشید.

کابل شبکه آماده شده است اما جهت اطمینان از صحت سوکت زنی الزامی است که کابل را در شبکه تست کنید.

آموزش سوکت زدن کابل شبکه
آموزش سوکت زدن کابل شبکه

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کیستون شبکه | نکات مهم برای خرید کیستون


تستر کابل شبکه

پس از آموزش سوکت زدن کابل شبکه لازم است به کمک یک تستر کابل شبکه از سالم بودن و صحیح بودن عملکرد کابل در شبکه اطمینان پیدا کرد. این دستگاه دارای دو ورودی است که دو سر کابل به آن وارد می شود. 18 ال ای دی کوچک بر روی این دستگاه قرار گرفته است که هرکدام نشان دهنده وضعیت کابل است.

اگر کابل شبکه سالم باشد و به درستی سوکت زده شده باشد، 8 چراغ مربوط به یک سر کابل و 8 چراغ مربوط به سر دیگر چراغ روشن می شود. لازم به ذکر است که نوع دیگری از تسترها هستند که سرعت و پهنای باند شبکه را آنالیز می کنند.


بیشتر بخوانید: تست فلوک چیست و چه کاربردی دارد؟