تست فلوک چیست و چه کاربردی دارد؟

تست فلوک چیست و چه کاربردی دارد؟

تست فلوک چیست و چه کاربردی دارد؟ اگر می خواهید با خیالی آسوده و مطمئن، از سالم بودن و استاندارد بودن کابل شبکه خود مطمئن شوید و یا گزارشی کامل و بدون خطا به کارفرمای خود ارائه دهید، ما تست فلوک را به شما پیشنهاد می کنیم.

خرید انواع کابل شبکه

تست فلوک یک تست سالم بودن کابل شبکه است. در این مقاله انواع روش های این نوع تست را مورد بررسی قرار داده ایم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

تست فلوک چیست؟

پس از کابل کشی شبکه، تسترهای متفاوتی جهت ارزیابی عملکرد، سرعت و اطمینان از قطع نبودن کابل شبکه وجود دارد که هر کدام از این تسترها، اطلاعات مختلفی را در اختیار ما قرار می دهند.

تست فلوک یکی از بهترین و مشهورترین روش های تست است که از آن جهت عیب یابی و اندازه گیری کیفیت کابل کشی استفاده می شود. البته بهتر است که قبل از خرید کابل شبکه، تست را بر روی کابل انجام داد.

شرکت فلوک، زیرمجموعه کمپانی عظیم Danaher است که به تولید انواع تجهیزات اندازه گیری می پردازد. این شرکت امروزه برای تست کابل های شبکه از دو دستگاه تست کابل Fluke cable analyzer استفاده می کند. دستگاه DTX-1800 و DSX-8000 از پرکاربردترین این دستگاه ها به شمار می آیند.

لازم به ذکر است که این تست به دلیل در اختیار گذاشتن اطلاعات و خروجی های زیاد نسبت به سایر تسترها، از برتری ویژه ای برخوردار است. به عنوان مثال، این تست علاوه بر ارزیابی و تجزیه و تحلیل کابل شبکه، می تواند اطلاعات مفیدی در خصوص ارزیابی تجهیزات و اتصالات در طول مسیر کابل کشی و پیوستگی های مسیر را نیز تهیه و در دستگاه ذخیره کند.

برای خرید انواع کابل شبکه تست دار می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید. برترین ویژگی این تست افزایش 33 درصدی بهره وری شبکه است که با صرف هزینه کمی صورت می گیرد.

این دستگاه بسته به نوع عملکرد و کاربرد قیمت های متفاوتی دارد.

تست فلوک چیست و چه کاربردی دارد؟
تست فلوک چیست و چه کاربردی دارد؟

بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه اصلی و تقلبی


شرکت فلوک نتورکز

شرکت فلوک یکی از زیر مجموعه های کمپانی بزرگ Danaher است که در زمینه تولید تجهیزات آنالیز، اندازه گیری و تست لوازم الکترونیکی فعالیت می کند. فلوک در سال 1948 توسط جان فلوک تأسیس شد. در حال حاضر شرکت فلوک یکی از بزرگ ترین شرکت های جهانی است که محصولات خود را به بیش از 120 کشور دنیا صادر می کند.

علاوه بر تست و آنالیز تجهیزات الکترونیکی به خصوص شبکه، این شرکت در زمینه های ساخت، فروش و طراحی تجهیزات نیز فعالیت می کند. امروزه دو شرکت فلوک نتورکز و فلوک بیومدیکال سازمان های به هم وابسته ای هستند که مشغول به کار هستند.

تستر شبکه فلوک

ابزارهای بسیار زیادی جهت انجام این نوع تست وجود دارد. تست آماری پریزهای شبکه اغلب توسط تسترهای مشهور DSX-8000 ،DSX-5000 و DTX-1800 انجام می شود.

نتیجه ای که از این تست ها حاصل می شود، در قالب یک گزارش به کارفرما ارائه می شود. این گزارش ها در دستگاه ذخیره می شود و پس از آن در یک نرم افزار مخصوص مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد. پس از تحلیل، فایل نهایی در قالب PDF و XML در اختیار تکنسین های شبکه و کارفرما قرار می گیرد.

تسترهای شبکه فلوک سرعت تست بالایی دارند و به امکان خطایابی پیشرفته مجهز شده اند. این تجهیزات گراف رنگی ارائه می کنند و پارامترهای مختلف فیزیکی و مفهومی شبکه را اندازه گیری می کنند.


بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه indoor و outdoor


چه کابل هایی تست فلوک را پاس می کنند؟

کابل هایی که توسط شرکت های معتبر به بازار عرضه شده اند، اغلب تست را پاس می کنند. نوع هادی، روکش کابل، شیلد به کار رفته و گروه کابل موارد بسیار مهمی هستند که می توانند بر روی تست اثرگذار باشند.


بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه CCA و CCC


پس از انجام تست فلوک چه اطلاعاتی بدست می آید؟

از این تست می توان در ارزیابی عملکرد پچ کورد شبکه، پچ پنل شبکه و کابل شبکه و پریز شبکه استفاده کرد. در این تست می توان عوامل زیر را مورد بررسی قرار داد:

  • میزان کشش و خمش کابل
  • متراژ کابل به کار رفته
  • کیفیت اتصالات در کابل و گزارش وجود یا عدم وجود قطعی در کابل
  • میزان نویز به همراه نشان دادن محل دقیق وقوع آن
  • میزان مقاومت و رسانایی کابل
  • میزان خلوص مس به کار رفته در کابل
  • تأییدیه اصلی و غیر اصل بودن تجهیزات شبکه
  • گزارش دقیق از لایه فیزیکی شبکه و اتصالات
  • گزارش نحوه اتصال رشته های کابل به تجهیزات شبکه
  • تعیین محل دقیق کابل کشی شبکه

این تست در انواع دسته کابل های Cat7 ،Cat6a ،Cat6 ،Cat5e و Cat8 قابل استفاده است.


بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP و FTP چیست؟


انواع تست فلوک

به طور کلی این تست به دو روش تست چنل (Channel) و تست پرمننت (Permanent) انجام می گیرد. تحلیل گزارش تست می بایست توسط کارشناس شبکه صورت بگیرد.

  • تست چنل: این تست به این صورت انجام می شود که دو سر کابل شبکه را به کیستون متصل می کنیم و سپس کابل را به کمک پچ کورد به دستگاه تست فلوک متصل می نماییم. تست چنل به اصطلاح تست آزمایشگاهی است.
  • تست پرمننت: یکی از مهم ترین پرسش مصرف کنندگان تجهیزات شبکه این است که پرمننت چیست؟ تست فلوک پرمننت که تستی کامل تر از تست چنل است، بدین صورت انجام می شود که پس از آن که کابل را به کیستون متصل کردیم، کابل را به کمک ماژول های پرمننت و دستگاه تست فلوک به دستگاه وصل کرده و تست را انجام می دهیم.

لازم به ذکر است که اگر کابلی تست پرمننت را پاس کند، حتماً تست چنل را نیز پاس خواهد کرد، اما برعکس آن صادق نیست. مهم ترین دلیل تفاوت تست پرمننت و چنل در این مورد است.

در زمان سوکت زدن یا کیستون زدن برای تست پرمننت، می بایست به سالم و اصلی بودن آن ها اطمینان داشته باشیم. در مواردی ممکن است کابل شبکه دارای استاندارد بالا باشد اما در هنگام تست، کیستون شبکه یا پچ کورد استاندارد نبوده و جواب تست، گمراه کننده باشد.

تست چنل (Channel) و تست پرمننت (Permanent)
تست چنل (Channel) و تست پرمننت (Permanent)

بیشتر بخوانید: معرفی انواع سوکت شبکه و کیستون شبکه


Headroom چیست؟ هدروم کابل شبکه چیست؟

در تست Fluke با دو واژه NEXT و Headroom آشنا می شویم:

  • Next: نکست (Next) بزرگ ترین عامل نویز در ساختمان کابل های شبکه است که براساس واحد دسیبل (dB) مشخص می شود. در نمودارهای تست فلوک، هرچه مقدار Next بیشتر باشد، کابل از کیفیت بالاتری برخوردار است.
  • Headroom (هدروم): فرمول محاسبه Next در این تست (vi*vn)log20 است. vi و vn در تست مشخص هستند و مقدار next را تعیین می کنند. کمترین مقدار این محاسبه را هدروم می نامند. معمولاً کابل هایی که تست پرمننت را با هدروم بالای 6 پاس می کنند، استاندارد به حساب می آیند.

بیشتر بخوانید: تاثیر نویز روی کابل شبکه


نکات مهم در انجام تست فلوک

  1. نحوه تست فلوک به این صورت است که ابتدا باید مشخص کنیم، آیا کابل مورد نظر شیلد دار است یا بدون شیلد و این کابل در چه دسته ای قرار دارد؟ (CAT۶a ،CAT۶ یا CAT۷).
  2. بعد از انجام یک سری تنظیمات بر روی دستگاه، نوع استاندارد تعیین می شود و گزارشات ذخیره شده را پس از تجزیه و تحلیل در نرم افزار، در قالب پی دی اف و یا XML ارائه می دهد.
  3. اگر قصد دارید کابل شبکه را در محلی بکار ببرید که میزان حجم، سرعت و دقت انتقال اطلاعات برایتان حائز اهمیت است، باید از کابل شبکه ای استفاده کنید که تست پرمننت را پاس می کند.
  4. معیار تست فلوک در دو نوع تست فوق، باید برای پاس کردن تست کابل بالای ۹۰ متر در نظر گرفته شود. همچنین این تست قابلیت آزمایش در متراژهای مختلف را نیز دارد.
  5. کابلی که تست فلوک پرمنت را پاس می کند، قطعاً می تواند تست فلوک چنل را نیز پشت سر بگذارد.
  6. طریقه نصب سوکت در کابل های شبکه شیلد دار و فویل دار موضوع بسیار مهمی است. اگر کابل مورد نظر به درستی سوکت زده نشود، کابل تست را پاس نمی کند.
  7. بهتر است در شبکه های بزرگ هم چون سازمان ها، هلدینگ ها، بانک ها، دانشگاه ها و … از کابل شبکه و تجهیزاتی استفاده شود که تست پرمننت را پاس می کنند.

بیشتر بخوانید: آموزش سوکت زدن کابل شبکه | آموزش تصویری و گام به گام


انواع پارامترهای تست فلوک

این تست دارای پارامترهای فیزیکی است که در ادامه به انواع پارامترهای تست fluke و کاربرد آن ها می پردازیم:

  • Wiremap: این پارامتر جهت شناسایی اشکالات فیزیکی استفاده می شود.
  • Propagation delay: این پارامتر نشان دهنده مدت زمانی است که یک سیگنال به کابل فرستاده می شود.
  • Delay skew: این پارامتر نشان دهنده سریع ترین و کندترین زمانی است که یک سیگنال فرستاده می شود و معمولاً بین 30-25 ثانیه قرار دارد.
  • Cable length: به کمک این پارامتر این اطمینان حاصل می شود که طول کابل از حالت استاندارد (100 متر) تجاوز نکند.

قیمت تست فلوک

قیمت انجام تست فلوک برای کابل و دیگر تجهیزات شبکه به صورت جداگانه در نظر گرفته می شود. هزینه انجام آزمایش فلوک به عواملی همچون محل تست، پراکندگی تجهیزات، تعداد تست، پرمننت یا چنل بودن، نوع کابل و … بستگی داد. قیمت دستگاه تست فلوک نیز به برند و کیفیت آن بستگی دارد.


بیشتر بخوانید: هرآنچه لازم است درباره کابل شبکه و پچ کورد بدانید


بهترین کابل شبکه که تست فلوک داشته باشد را از کجا بخریم؟

بهتر است تجهیزات شبکه و کابل های مورد نظر خود را از مراکز معتبر و شناخته شده خریداری کنید. از مطرح ترین کابل های شبکه خارجی می توان به نگزنس، لگراند و بلدن اشاره کرد.

در ایران نیز برندهای سیمیا، رفسنجان و شهید قندی مطرح هستند. یکی از بهترین مکان ها جهت خرید کابل های شبکه سایت راندنو است که با مراجعه به آن می توانید با فروشندگان و نمایندگان تجهیزات شبکه به طور مستقیم و بدون واسطه در ارتباط باشید.


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین برند کابل شبکه در ایران