تفاوت کابل شبکه indoor و outdoor

تفاوت کابل شبکه indoor و outdoor

 تفاوت کابل شبکه indoor و outdoor نکته بسیار مهمی در شبکه است. برای مقایسه کابل شبکه Indoor و Outdoor ابتدا باید با کارایی هر یک از این کابل ها آشنا شویم.

خرید انواع کابل شبکه
خرید انواع کابل شبکه

کابل شبکه ای که در محیط های خارجی مورد استفاده قرار می گیرد، دارای ویژگی های بخصوصی است. امروزه حجم زیادی از کابل های لن، زیر سطح زمین، داخل خاک، داخل اقیانوس و … قرار می گیرند. انتخاب کابل مناسب شبکه نیازمند دقت بالایی است.

در این مقاله به معرفی کابل شبکه indoor (این دور) خواهیم پرداخت و تفاوت آن را با کابل شبکه outdoor  (اوت دور) بررسی خواهیم کرد. با مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل شبکه Outdoor چیست؟

قبل از بررسی تفاوت کابل شبکه indoor و outdoor به توضیح کابل شبکه اوت دور (outdoor) می پردازیم. کابل های شبکه ای که می توانند در شرایط محیطی و فیزیکی مختلف هم چون بارش باران، گرد و خاک و … از خود محافظت کنند، کابل های شبکه Outdoor نامیده می شوند.

کابل شبکه اوتدور در در مقابل بارش برف و باران، گرما و سرما، رطوبت، اشعه یو وی خورشید، حشرات و جانوران و هر عاملی که باعث صدمه دیدن کابل می شود، از خود مقاومت زیادی نشان می دهند. کابل outdoor ظاهر ضخیم تری دارد اما وزن آن کم است.

کابل شبکه Outdoor چیست؟
کابل شبکه Outdoor چیست؟

روکش کابل شبکه outdoor

روکش نهایی این کابل ها بسیار مقاوم است. این روکش می تواند از جنس PVC و یا PE باشد. کابل شبکه PVC قابلیت تحمل دمایی در بازه مثبت 60 تا منفی 10 درجه را دارد. کابل های شبکه PE می تواند دمای مثبت 600 تا منفی 55 را تحمل کنند.

این کابل های شبکه در 2 نوع یک روکش و دو روکش تولید می شوند و رنگ آنها معمولاً مشکی است.

این کابل ها ظاهری شبیه به کابل شبکه داخلی دارند با این تفاوت که ضخامت آن ها بیشتر از سایر کابل ها است. لازم به ذکر است که وزن این محصولات لزوماً بیشتر نیست زیرا برخی از کابل های شبکه خارجی روکش های PE دارند و وزن آن ها از کابل های PVC کمتر است.

به عنوان مثال، برای نصب دوربین مداربسته در خارج از ساختمان، می بایست از کابل شبکه Outdoor جهت اتصال به دستگاه مرکزی استفاده شود.

کابل شبکه لگراند از جمله کابل هایی است که در زمینه کابل outdoor شبکه، کابل هایی باکیفیت و همراه با تست فلوک تولید می کند.


بیشتر بخوانید: انواع کابل شبکه و کاربرد آنها


کابل شبکه Indoor چیست؟

در ادامه مبحث ایندور و اوتدور چیست باید به معرفی کابل شبکه ایندور بپردازیم.

کابل لن Indoor اغلب در محیط های مسقف و در داخل ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. این کابل ها ظاهری شبیه به کابل های شبکه Outdoor دارند، با این تفاوت که مقاومت آن ها از کابل های خارجی کمتر است و در برابر عوامل محیطی از خود محافظت نمی کنند.

به همین دلیل استفاده از آن ها در محیط های خارجی سبب به وجود آمدن ناپایداری در شبکه می شود. روکش این کابل ها اغلب از نوع PVC و یا LSZH (هالوژن فری) است.

کابل شبکه Indoor چیست؟
کابل شبکه Indoor چیست؟

بیشتر بخوانید: انواع روکش کابل شبکه


مقایسه کابل شبکه Indoor و Outdoor

برای این که بتوان کابل شبکه داخلی و خارجی را با هم مقایسه کرد، می بایست تفاوت کابل شبکه indoor و outdoor و شباهت های آن ها را با هم بررسی کرد. در ادامه به بررسی برخی از شباهت ها و تفاوت های این دو نوع کابل لن خواهیم پرداخت:

شباهت کابل شبکه Outdoor و Indoor

قبل از تفاوت کابل شبکه indoor و outdoor به شباهت های آنها می پردازیم:

  1. این دو کابل دارای کاربردهای یکسانی هستند. هر دوی آن ها در شبکه مورد استفاده قرار می گیرند و وظیفه انتقال داده و اتصال دستگاه های مختلف در شبکه را برعهده دارند.
  2. هر دوی این کابل ها از 8 زوج سیم به هم تابیده شده تشکیل شده اند.
  3. این کابل ها می توانند گروه های مختلف داشته باشند. کابل شبکه Cat5 outdoor ،Cat5e و … برای کابل اوت دور موجود است و مدل های مشابه آن نیز برای کابل ایندور وجود دارد.
  4. روکش هر دو نوع این کابل ها می تواند PVC باشد.
  5. نوع شیلد و محافظ این کابل ها در هر دو نوع داخلی و خارجی آنها با هم مشترک است. به عنوان مثال، کابل شبکه Outdoor SFTP یک مدل کابل بسیار پرکاربرد است که مدل Indoor آن نیز وجود دارد.
  6. شکل ظاهری کابل LAN داخلی و خارجی تقریباً با هم شباهت دارد.
شباهت کابل شبکه Indoor و Outdoor
شباهت کابل شبکه Indoor و Outdoor

تفاوت کابل شبکه Indoor با Outdoor

  1. کابل شبکه Outdoor اغلب در خارج از ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد و برای شبکه هایی مناسب است که بخشی از آنها در محیط خارجی قرار می گیرد.
  2. کابل شبکه ایندور مخصوص محیط های داخلی است. بنابراین مقاومت فیزیکی آن کمتر از کابل های لن خارجی است.
  3. ساختار کابل LAN خارجی و داخلی با هم متفاوت است. کابل شبکه اوت دور اغلب از یک روکش PE یا PVC، یک روکش امنیتی Steel Armorded و یک لایه شیلد سیمی تشکیل می شود. این لایه ها وظیفه محافظت از کابل در برابر عوامل زیست محیطی را برعهده دارند.
  4. ضخامت کابل های شبکه خارجی نسبت به کابل های شبکه داخلی بیشتر است زیرا لایه ها و محافظ های بیشتری برای آنها در نظر گرفته شده است.
  5. یکی از مهم ترین تفاوت کابل شبکه indoor و outdoor هزینه و قیمت کابل شبکه است. قیمت کابل شبکه Outdoor نسبت به قیمت کابل شبکه Indoor بیشتر است زیرا این کابل دارای ویژگی های خاص و منحصر به فردی است.
تفاوت کابل شبکه Indoor و Outdoor
تفاوت کابل شبکه Indoor و Outdoor

آیا می توان در محیط های باز از کابل شبکه داخلی یا indoor استفاده کرد؟

همان طور که پیش تر گفته شد، از کابل های شبکه indoor برای محیط های داخلی استفاده می شود. بهتر است این کابل ها در محیط های خارجی نصب نشوند زیرا مقاومت کابل های داخلی بسیار کمتر از کابل های شبکه خارجی است.

اگر از این کابل در محیط های باز استفاده شود، این کابل ها سریعاً آسیب می بینند زیرا عوامل محیطی روی آن ها اثر می گذارند. علاوه‌ بر این، سرعت پوسیده شدن و اکسید شدن این کابل ها از کابل های لن خارجی بسیار سریع تر است.

در ساختار کابل شبکه ‌Outdoor‌ و Indoor از چه چیزهایی استفاده می‌شود؟

ساختار اصلی کابل های شبکه از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

  • پوشش کابل
  • جداکننده 4 زوج سیم مسی بهم تابیده شده
  • 4 زوج سیم مسی بهم تابیده شده

سایر اجزای تشکیل دهنده کابل شبکه عبارتند از:

  1. شیلد و فویل: این قسمت وظیفه دفع نوسانات الکتریکی اضافی را برعهده دارد.
  2. Cross – Web: این تجهیزات نوعی پلاستیک هستند که استفاده از آن ها سبب می شود تمامی زوج ها از یکدیگر جدا شوند. در غیر این صورت زوج ها روی هم اثر می گذارند.
  3. زوج های به هم تابیده شده: این سیم ها 8 رشته هستند و وظیفه ارسال و دریافت داده ها را برعهده دارند.
  4. پوشش بیرونی کابل: خارجی ترین لایه کابل شبکه پوشش بیرونی آن است که از کابل در برابر ضربه، فشار، پوسیدگی و … محافظت می کند.

خرید کابل شبکه Outdoor و Indoor

برای خرید انواع کابل شبکه می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و با نمایندگان و مراکز فروش کابل لن در ارتباط باشید. از بهترین کابل های شبکه Outdoor و Indoor می توان به لگراند، نگزنس، سیمیا، اشنایدر، رفسنجان، شهید قندی و … اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه اصلی و تقلبی