هرآنچه باید درباره ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) بدانید

همه چیز درباره ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC)

ارز دیجیتال بانک مرکزی چیست؟ بازار رمز ارزها یا ارزهای دیجیتالی این روزها بسیار گرم شده است و همه جا صحبت از خرید، فروش و استخراج این پول های دیجیتالی است. بیش از یک دهه از عمر رمز ارزها یا کریپتوکارنسی ها می گذرد اما اخیراً تحول جدیدی در این صنعت شکل گرفته و آن هم ارز دیجیتال بانک مرکزی است.

می توانید برای اطلاعات از مقالات تکنولوژی با ما همراه باشید.

در این مقاله هر آنچه که لازم است شما درمورد این ارز بدانید، به شما آموزش داده می شود.

آنچه در ادامه می خوانیم:

ارز دیجیتال ملی چیست؟

ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) یا ارز دیجیتال ملی، ارزهای مجازی‌ هستند که از سوی یک سازمان ناظر دولتی منتشر و مدیریت می‌ شوند. این ارزها کاملاً تحت نظارت دولت هستند. ارزهای دیجیتال بانک مرکزی، همچون بیشتر ارزهای دیجیتال، غیرمتمرکز نیستند، بلکه نماینده پول جاری آن کشور خواهند بود، اما به شکل دیجیتال.

درنتیجه، بانک مرکزی‌ که یک ارز دیجیتال منتشر می‌ کند، هم سازمان ناظر و هم دارنده حساب مشتریان آنها خواهد بود. هر واحد ارز دیجیتال ملی، فرم دیجیتالی امنی از یک اسکناس است.

این ارز بانک مرکزی پاسخ دولت ها به محبوبیت روزافزون رمزارزها در جهان است که در دایره اختیارات قانونی نظارت سازمان های ناظر قرار نمی‌ گیرد. در نتیجه ارزهای دیجیتال بانک های مرکزی سعی می کنند در راحتی و امنیت از ارزهای دیجیتال جلو بیفتند و خصوصیت های گفته شده را با ویژگی‌ های قدیمی و کارآمد سیستم بانکی ترکیب کنند.

در سیستم بانکی گردش پول کنترل شده و دارای پشتوانه است.

ارز دیجیتال بانک مرکزی
ارز دیجیتال بانک مرکزی

بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست و رابطه استخراج آن با مصرف برق چگونه است؟


فواید استفاده از رمز ارز دیجیتال بانک مرکزی

  1. کاهش هزینه: هزینه چاپ پول برای کشورها بسیار زیاد است و ارزهای دیجیتال بانک های مرکزی این مشکل را حل می کنند.
  2. حذف واسطه: سیستم‌های مالی سنتی اغلب متأثر از واسطه‌ ها هستند که همین موضوع سبب افزایش هزینه‌ ها می‌ شود.
  3. مناسب برای منطقه های بدون بانک: این ارز می‌ تواند روش های بسیاری کارآمد را برای بانکداری در مناطق بدون بانک ارائه دهد. مطابق با گزارش بانک جهانی، حدود 80 درصد مردم اندونزی، فیلیپین، ویتنام و 30 درصد مردم مالزی و تایلند به بانک دسترسی ندارند. ارز دیجیتال بانک مرکزی می‌ تواند به ایجاد یک سیستم مالی عالی برای حل این مشکلات منجر شود.
  4. سیستم امن: ارز دیجیتال ملی می‌ تواند یک سیستم پرداخت جهانی امن ایجاد کند. اکنون سیستم‌ های پرداخت جهانی تنها در اختیار چند شرکت محدود هستند.
  5. حفاظ حریم خصوصی: مشکل حریم خصوصی در ارزهای دیجیتالی مسئله بسیار مهمی برای قانونگذاران است. یک واحد از این ارز داخلی با حساب‌ های محلی می‌ تواند این مشکل را حل کند.
  6. مدیریت نوسان: یکی از حساس ترین موضوعات در زمینه ارزهای دیجیتال، نوسان قیمت است. با این ارز، دولت‌ ها می‌ توانند از بلاک چین خصوصی برای مدیریت نوسانات استفاده کنند.
  7. کنترل تغییرات نرخ بهره: این نوع ارز می‌ تواند به کنترل تغییرات در نرخ بهره کمک کند. برای مثال، در یک بحران مالی طولانی مدت، ارز دیجیتال بانک ملی کشور می‌ تواند روی کاغذ از وام‌ هایی با نرخ بهره منفی استفاده کند تا رونق به بازار بازگردد.
  8. پیشرفت بانک: رمز ارز ملی می تواند به رشد و موفقیت بانک های کوچک تر کمک کند. این نوع ارزها به هر چه دیجیتالی تر شدن بانکداری و خدمات بانکی کمک می کنند.
فواید استفاده از ارز دیجیتال بانک مرکزی
فواید استفاده از ارز دیجیتال بانک مرکزی

مشکلات استفاده از ارز دیجیتال بانک مرکزی

فلسفه پیدایش رمز ارزها، ایجاد یک پول مستقل از دولت ها و بانک است. به همین دلیل این ارزها غیر متمرکز هستند و هیچ دولت و نهادی نمی تواند آنها را کنترل و مدیریت کند. CBDC دقیقاً معکوس این فلسفه است و تحت کنترل دولت است. در نتیجه دولت ها می توانند ارزش آن را کنترل کنند.

سیاست های کشورهای مختلف در مورد ارز دیجیتال بانک ملی

سوئیس

این ارزها در این کشور بیشتر از بقیه کشورهای اروپایی محبوبیت دارند. چندی پیش دولت سوئیس خواهان تحقیقی در مورد ریسک های ایجاد ارز دیجیتال بانک مرکزی بود اما فعلاً رئیس هیئت مدیره بانک مرکزی سوئیس در ماه ژوئن اعلام کرد که برای چنین کاری هنوز تشویق نشده است.

چین

بانک خلق چین مدت‌ ها است که روی طرح این نوع ارز تحقیق می‌ کند. سال گذشته یک سازمان پژوهشی به نام آزمایشگاه تحقیقاتی ارز دیجیتال برای این طرح خاص تأسیس شد.

پیش از این، رئیس این بانک گفته بود فناوری بلاک چین می تواند در آینده تأثیر منفی روی مصرف کننده و ثبات مالی داشته باشد و در نهایت ممکن است باعث کاهش نقدینگی شود. در نتیجه بانک خلق چین باید از این خسارات جلوگیری کند. او همچنین اضافه کرد ایجاد ارز دیجیتال ملی غیر قابل اجتناب است.

هنگ کنگ

هنگ کنگ در مقایسه با چین، موضع‌ گیری روشن تری در رابطه با ارزهای دیجیتال بانک مرکزی دارد. دولت هنگ کنگ در ماه می اعلام کرد که در آینده‌ ای نزدیک، ارز دیجیتال بانک مرکزی منتشر نخواهد کرد زیرا زیرساخت پرداخت موجود را کارآمد دانست. این بیانیه به امضای دبیر موقت خدمات مالی و خزانه‌ داری در شورای قانون‌ گذاری نیز رسید.

ژاپن

ژاپن، کشوری که در آن بیت کوین بسیار رایج است، تاکنون دو بار ارز دیجیتال بانک مرکزی را به طور رسمی رد کرده است. در ماه اکتبر، قائم‌ مقام بانک ژاپن تردید خود را نسبت به کارآمد بودن ارز دیجیتال بانک مرکزی اعلام و اضافه کرد که در آینده‌ ای نزدیک در سازمان وی، انتشار ارز دیجیتال صورت نخواهد گرفت.

اتحادیه اروپا

اتحادیه‌ اروپا در مورد ارزهای دیجیتال بانک مرکزی روش صبر و مشاهده را انتخاب کرده است. در ماه سپتامبر، رئیس بانک مرکزی اروپا (ECB) اعلام کرد هیچ برنامه‌ ای برای انتشار ارز دیجیتال ندارد.

وی همچنین اضافه کرد که تکنولوژی‌ هایی که می توانند در انتشار ارزهای دیجیتال بانک مرکزی به ‌کار روند، هنوز به طور کامل آزموده نشده‌ اند و قبل از اینکه بانک مرکزی بخواهد به انتشار آنها فکر کند، لازم است پیشرفت و توسعه بیشتری داشته باشند.

کانادا

در سال ۲۰۱۷، بانک کانادا گزارشی با عنوان ارز دیجیتال بانک مرکزی پیامدها و انگیزه ها منتشر کرد. اگرچه این گزارش ضرورتاً سیاست بانک کانادا در قبال ارز دیجیتال بانک ملی را مشخص نمی‌ کند، اما مشخصاً علاقمندی بانک کانادا به این موضوع را نشان می‌ دهد.

به طور خلاصه، در این گزارش بیان شده است همان‌طور که جامعه به سمت حذف پول نقد پیش می‌ رود، منبع اصلی درآمد بانک مرکزی، یعنی سودی که از چاپ پول بیشتر به دست می‌ آید، کمتر می‌ شود. ولی در عوض، ارز دیجیتال بانک مرکزی به وسیله ایجاد پول دیجیتال، این سود را حفظ می‌ کند.

به‌ علاوه، در این گزارش از عدم وجود کارمزد تراکنش و شمول مالی به‌ عنوان سایر مزایای این ارز بانک مرکزی ذکر شده است اما ناشناس بودن را یک فاکتور مشکل ساز این ارز نامیده است. در انتهای این گزارش گفته شده است برای اینکه بتوان درباره اجرای ارز دیجیتال بانک مرکزی تصمیم‌ گیری کرد، به تحقیقات بسیار بیشتری نیاز است.

ایران

در فروردین ماه سال جاری، بعد از اینکه بانک های داخلی از همه معاملات ارز دیجیتال منع شدند، یکی از وزرای دولت ایران تأیید کرد که یک ارز دیجیتال داخلی به‌ صورت آزمایشی منتشر شده است. وزیر ارتباطات همچنین اضافه کرد:

منع بانک های داخلی از انجام معاملات رمز ارزها به معنای ممنوعیت یا محدودیت استفاده از ارز دیجیتالی که در داخل کشور منتشر می‌شود، نیست.
اما، آذری جهرمی مشخص نکرد که آیا این ارز داخلی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت یا نه؟ و اینکه چه بانکی دقیقاً قرار است آن را منتشر کند.
ریشه خبر این نوع ارز آزمایشی ایران از گزارشی است که در آن گفته شده است ایران و روسیه می‌ توانند برای دور زدن تحریم‌ های غرب، استفاده از یک ارز دیجیتال را آغاز کنند.

در اردیبهشت ماه، رئیس کمیسیون پارلمانی امور اقتصادی، از ارزهای دیجیتال به‌عنوان گزینه ای امیدوارکننده برای هر دو کشور برای دوری از تحریم دلار و همچنین یک جایگزین امکان‌ پذیر برای سیستم پرداخت بین‌ بانکی سوئیفت نام برد.

سیاست های کشورهای مختلف در مورد ارز دیجیتال بانک ملی
سیاست های کشورهای مختلف در مورد ارز دیجیتال بانک ملی

بیشتر بخوانید: کاهش مصرف برق ماینر