کاهش مصرف برق ماینر

کاهش مصرف برق ماینر

کاهش مصرف برق ماینر موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود. استفاده از ماینر، برق بسیار زیادی نیاز دارد. به همین دلیل به کمک ترفندهایی که سبب کاهش مصرف برق می شود، می توان تا حد زیادی در هزینه های استخراج ارزهای دیجیتال صرفه جویی کرد. با کاهش مصرف برق در این عملیات، سود شما از فرایند استخراج رمز ارز نیز بیشتر خواهد شد.

راه های بسیار زیادی وجود دارد که به کمک آن ها می توانید به کاهش مصرف برق کمک کنید. از مهم ترین روش هایی که استفاده از آن ها مصرف برق ناشی از استخراج رمز دیجیتال را کم می کند، می توان به خازن گذاری، کابل کشی صحیح، استفاده از کولینگ و سرمایش مناسب، استفاده از کابل پاور و … اشاره کرد. اگر می خواهید ترفندهای کاهش مصرف برق ماینر را بدانید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

علت مصرف برق بالای ماینر

در واقع ماینر دستگاهی است که از آن برای استخراج ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین استفاده می شود. این دستگاه در مدل ها و انواع مختلفی موجود است. ماینرها معمولاً مصرف برق بسیار بالایی دارند و بالا بودن مصرف انرژی آن ها دلایل متعددی می تواند داشته باشد که در ادامه به بررسی دلایل مصرف برق بالای آن ها می پردازیم. همچنین به چگونگی نحوه کاهش مصرف برق ماینر نیز خواهیم پرداخت.

به دلیل افزایش امنیت دستگاه، فناوری های موجود در ارزهای دیجیتال و بیت کوین بسیار پیچیده و دشوار طراحی شده اند. دستگاه های ماینر برای پیدا کردن الگوریتم های مربوط به این ارزها مجبور به حل مسائل ریاضی بسیار دشوار و پیچیده هستند و حل کردن آن ها به حدی دشوار است که جواب آن ها تنها با تکنیک های پیشرفته و به وسیله کامپیوترهای مجهز امکان پذیر است. پس طبیعی است که حل چنین مسائل مشکلی، برق زیادی مصرف کند. یکی از دلایل مهم در مصرف برق بالای ماینر، همین موضوع است.

میزان مصرف برق برای هر واحد بیت کوین در ایران معادل برق مصرفی 24 خانواده در طی یک سال است. به عبارتی دیگر، تولید هر واحد بیت کوین به میزان برق مصرفی یک خانواده در مدت 24 سال، برق نیاز دارد که در واقع هر واحد آن هزینه ای برابر با 38 میلیون تومان خواهد داشت.

علت مصرف برق بالای ماینر
علت مصرف برق بالای ماینر

بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست و رابطه استخراج آن با مصرف برق چگونه است؟


نحوه کاهش مصرف برق ماینرهای بیت کوین

همان طور که گفته شد، دستگاه ماینر برای استخراج بیت کوین برق زیادی را مصرف می کند، اما در مقابل راه ها و روش هایی برای کاهش مصرف برق ماینر وجود دارد که با استفاده از این روش ها تا حدودی می توان میزان مصرف انرژی را کاهش داد.

بنابراین با کاهش میزان مصرف برق می توان تا حد زیادی از هدر رفتن انرژی جلوگیری کرد و همچنین انجام این کار سبب افزایش سود از فرآیند استخراج رمز ارزها و بیت کوین خواهد شد. در ادامه به بررسی روش هایی جهت کاهش مصرف برق ماینر می پردازیم.

کاهش مصرف برق ماینر
کاهش مصرف برق ماینر

بیشتر بخوانید: هرآنچه باید درباره ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) بدانید


استفاده از برق پراکنده

استفاده از برق پراکنده یکی از روش های مهم برای کاهش مصرف برق ماینر و کاهش دادن هزینه های مربوط به دستگاه های ماینر است. با استفاده از این روش می توان هزینه برق را با قیمت مناسب تری پرداخت کرد. استفاده از برق پراکنده به این معنا است که منابع برقی تولید به چند بخش تقسیم شوند و تمام برق از یک منبع کشیده نشود.

استفاده متعادل از برق سه فاز

برق دستگاه های ماینر معمولاً به صورت سه فاز تأمین می شود. در صورتی که بارگذاری بر روی سه فاز به صورت مساوی و در حد استاندارد قرار بگیرد، دیگر نیازی به پرداخت جریمه های مربوط به بارگذاری غیر استاندارد و نامتعادل نخواهید داشت. خود این موضوع می تواند در کاهش هزینه ها مؤثر باشد.

استفاده متعادل از برق سه فاز
استفاده متعادل از برق سه فاز

خازن گذاری

خازن گذاری یکی دیگر از روش ها برای کاهش مصرف برق ماینر است که این روش بیشتر برای کنترل سطح ولتاژ دستگاه ماینر و همچنین برای جلوگیری از خسارت های احتمالی کاربرد دارد و در کاهش هزینه ها نیز تأثیرگذار است. به طور کلی در صورت طولانی بودن کابل تأمین برق برای آزاد کردن ظرفیت خط در خطوط فشار ضعیف و پست‌ های ۲۰ کیلو ولت و همچنین جبران سازی توان راکتیو، باید از روش خازن گذاری استفاده کرد.

بازرسی دستگاه ها و تعمیر دوره ای

سیستم ها و دستگاه های مربوط به استخراج ارز باید هر چند وقت یکبار و به صورت دوره ای مورد بررسی قرار بگیرند و گرد و خاک های آن ها تمیز شود. این کار باعث خنک شدن دستگاه می شود و دیگر نیازی به مصرف برق برای خنک کاری نیست. در واقع یکی از مهم ترین راه ها در کاهش مصرف برق ماینر بازرسی دستگاه ها و تعمیر دوره ای آن ها است.

بازرسی دستگاه ها و تعمیر دوره ای
بازرسی دستگاه ها و تعمیر دوره ای

کابل کشی مناسب

کابل های مورد نیاز برای دستگاه های ماینر با از جنس و کیفیت مناسبی برخوردار باشند و متناسب با دستگاه انتخاب شوند. زیرا کابل های بی کیفیت سبب داغ شدن و در نهایت آتش سوزی می شوند. بنابراین با کابل کشی مناسب، از به وجود آمدن خطرات احتمالی جلوگیری می شود و این موضوع برای اجتناب از خسارت های حرارتی نیز مفید خواهد بود. کابل پاور یکی از کابل های مناسب برای ماینر است.


بیشتر بخوانید: کاربرد کابل برق


تأثیر کابل پاور در کاهش مصرف برق

کابل پاور در دستگاه ماینر یکی از روش ها برای کاهش مصرف برق ماینر محسوب می شود که باید در زمان خرید به کیفیت و برند آن توجه شود زیرا کابل های بی کیفیت و ارزان قیمت خیلی زود دچار آسیب و یا آتش سوزی می شوند که در نتیجه باعث وارد شدن خسارت های جبران ناپذیر به دستگاه می شود.

استفاده از دستگاه کاهش مصرف برق ماینر

استفاده از دستگاه های مخصوص برای کاهش مصرف برق وجود دارد که تا حدودی می تواند در کاهش مصرف برق تأثیرگذار باشد. این دستگاه با وجود این که خود به برق متصل می شود اما تا حد زیادی در کاهش مصرف برق مؤثر است و عملکرد آن به این صورت است که از تولید و ایجاد بارهای الکتریکی مزاحم جلوگیری می کند.

استفاده از دستگاه کاهش مصرف برق ماینر
استفاده از دستگاه کاهش مصرف برق ماینر

پیشگیری از اورکلاک

اورکلاک در واقع به معنای افزایش سرعت کلاک است و کلاک نیز یکی از اجزای مهم در سخت افزارها به حساب می آید اما این اصطلاح در دستگاه های ماینر به معنی افزایش قدرت خارج از راندمان قطعات الکترونیکی است. پس به طور کلی اورکلاک کردن دستگاه های ماینر به منظور افزایش قدرت قطعات الکترونیکی انجام می شود و برخی از ماینرها برای افزایش استخراج ارزهای دیجیتال دست به اورکلاک کردن می زنند.

اما در کنار تمام مزایایی که اورکلاک کردن دارد و می توان به وسیله آن درآمد دستگاه ماینر را بالاتر برد، این امر معایبی نیز دارد و افزایش دمای دستگاه، استهلاک بیشتر دستگاه ماینر و بالا رفت مصرف انرژی و برق را به دنبال دارد. بنابراین برای کاهش مصرف برق مربوط به دستگاه های ماینر بهتر است از اورکلاک کردن جلوگیری شود و این کار تا حد زیادی در کاهش مصرف برق مؤثر خواهد بود.

استفاده از تهویه

معمولاً تمامی دستگاه های مربوط به استخراج ارزهای دیجیتال و ماینرها خود دارای تهویه های مرتبط با دستگاه هستند تا به وسیله آن بتوانند دمای قطعات الکترونیکی حساس را کاهش دهند که این کار از طریق خارج کردن هوای داخل دستگاه انجام می شود. اما علاوه بر تهویه خود دستگاه، بهتر است برای عملکرد بهتر از دستگاه های مربوط به تهویه استفاده شود که هم هوای محیطی که این دستگاه ها درون آن قرار دارند تغییر کند و هم به کاهش دمای دستگاه نیز کمک نماید.

در واقع گرمای محیط و افزایش دمای دستگاه می تواند عملکرد دستگاه را با اختلال مواجه کند که در نهایت سبب آسیب رسیدن به دستگاه می شود. بنابراین با استفاده از تهویه هوای مناسب می توان از آسیب های احتمالی جلوگیری کرد که این امر در کاهش هزینه ها و کاهش مصرف برق ماینر نیز تأثیرگذار است.

استفاده از تهویه
استفاده از تهویه

بیشتر بخوانید: مصرف برق لوازم خانگی