بیت کوین چیست و رابطه استخراج آن با مصرف برق چگونه است؟

بیت کوین چیست و رابطه استخراج آن با مصرف برق

بیت کوین چیست و چرا این روزها سروصدای زیادی به پا کرده است؟ حتماً شما هم متوجه سروصدای این روزهای بازار ارزهای دیجیتال یا رمزارزها بخصوص بیت‌کوین شده‌اید. با کمی تحقیق می‌ توان دریافت که دو روش برای به دست آوردن بیت‌کوین وجود دارد. روش اول خرید با ارزهای واقعی از سایت‌های معتبر و روش دوم که بسیار جذاب‌ تر به نظر می‌ رسد، استخراج بیت‌کوین است.

در واقع اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم استخراج بیت‌کوین به‌وسیله حل معادلات بسیار پیچیده و طولانی ریاضی صورت می‌ گیرد. شما این محاسبات را انجام نمی‌ دهید بلکه یک پردازنده گرافیکی این معادلات را برای شما حل می‌ کند.

اگر شما هم به این مبحث علاقه دارید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به سؤال بیت کوین چیست پاسخ می دهیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

مفهوم بیت کوین

بیت کوین یک نوع ارز است که دقیقاً همانند دلار و یورو طراحی شده است و برای پرداخت هزینه های خدماتی و خرید کالا مورد استفاده قرار می گیرد. بیت کوین با پول سنتی تفاوت های زیادی دارد. به عنوان مثال هیچ بانک یا دولتی این پول را در دولت خودش عرضه نمی کند.

بیت کوین در سال 2008 توسط فردی ناشناس با نام مستعار Satoshi Nakamoto معرفی شد. این فرد در مقاله ای به سؤال بیت کوین چیست پاسخ داد و یک سال پس از آن به معامله از طریق بیت کوین پرداخت.

دلیل پرطرفدار بودن بیت کوین این است که برای به دست آوردن آن نیازی به بانک و واسطه نیست. در معاملات به نام و چیز دیگری نیاز نیست و تنها شناسه کیف پول شما در معاملات ذکر می شود. لازم به ذکر است که بیت کوین کاملاً ناشناس نیست و هکرهای حرفه و آژانس های دولتی می توانند به اطلاعات آن دستیابی پیدا کنند.

بیت کوین را می توانید با پول نقد خریداری کنید و یا به کمک کارت های اعتباری نقل و انتقال آن را انجام دهید. باید برای انجام این کار یک حساب کاربری ایجاد کنید. این حساب کاربردی جایی است که بیت کوین در آن ذخیره می شود و همانند یک کیف پول برای شما است.

بیت کوین چیست
بیت کوین چیست

استخراج بیت کوین به چه معنا است؟

استخراج بیت کوین به صورت آنلاین صورت می گیرد. تصور کنید بیت کوین همانند طلا است و باید از معادن مربوطه استخراج شود. به همین دلیل به آن معدن گفته می شود. اسکناس و سکه های مخصوص یک دولت توسط تنظیم کننده مرکزی کنترل می شوند اما بیت کوین تنظیم کننده مرکزی ندارد و هرکسی می تواند استخراج آن را آغاز کند.

به کسانی که به کار استخراج بیت کوین می پردازند، ماینر گفته می شود. ماینرها از دستگاه های خاصی جهت استخراج بیت کوین استفاده می کنند. تنها 21 میلیون بیت کوین در دنیا موجود است.

بسیاری از افراد از ارز دیجیتال برای خرید و فروش اجناس در دارک وب استفاده می کنند. قمار و خرید و فروش مواد مخدر از کاربردهای بیت کوین است. در بسیاری از مکان ها می توان از بیت کوین استفاده های قانونی کرد. به عنوان مثال بسیاری از سایت های هواپیمایی، خرید و فروش جواهرات، مایکروسافت و … از بیت کوین استفاده می کنند.

استخراج بیت کوین به چه معنا است؟
استخراج بیت کوین به چه معنا است؟

سخت‌ افزار مورد نیاز برای استخراج بیت‌ کوین

در بحث بیت کوین چیست باید بدانیم که استخراج بیت کوین به چه چیزهایی نیاز دارد؟ سخت‌ افزار مورد نیاز برای استخراج بیت‌ کوین، پردازنده گرافیک یا کارت گرافیک کامپیوتر است. ولی همان‌ طور که می‌ دانید این سخت‌ افزار به‌ تنهایی قادر به انجام هیچ کاری نیست.

کارت گرافیک برای استخراج به یک برد مادر، رم، پردازنده مرکزی حافظه و همه این‌ ها به یک منبع تغذیه برق احتیاج دارند. بله ما داریم در مورد یک کامپیوتر صحبت می‌ کنیم، کامپیوتری که باید دائما به اینترنت متصل باشد.

نکته کلیدی در همین مسئله است که هر چه پردازنده شما قدرتمندتر باشد، بیت‌ کوین را سریع‌ تر می‌ توانید استخراج کنید ولی قدرت بیشتر یعنی مصرف برق بیشتر. دو نوع کامپیوتر برای استخراج ارزهای دیجیتال وجود دارد، یکی کامپیوترهای عادی روزمره و دیگری دستگاه‌های ماینر که در واقع کامپیوترهای کوچکی هستند که مخصوص همین کار طراحی شده‌ اند.

ولی مسئله قدرت سخت‌ افزار نیست. مسئله هزینه مصرف برق است!! در نظر بگیرید شما با هر دستگاه نمی‌ توانید یک واحد بیت‌ کوین را استخراج کنید بلکه به صدها دستگاه احتیاج دارید و این دستگاه‌های مصرف برق بالایی دارند. در ادامه به جزئیات این موضوع می‌پردازیم.


بیشتر بخوانید: هرآنچه باید درباره ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) بدانید


مصرف برق یک دستگاه ماینر (AISC) چقدر است؟

قبل از اینکه پاسخ پرسش بالا را بدهیم، دو نکته را باید در نظر بگیرید: 1. مصرف برق استخراج هر رمزارز با دیگری متفاوت است. در میان ارزهای دیجیتال بیت‌ کوین محبوب‌ ترین و پرمصرف‌ ترین است. 2. این دستگاه‌ها باید 24 ساعت شبانه‌ روز روشن و به اینترنت متصل باشند.

مصرف برق یک نمونه متداول این دستگاه چیزی حدود 1300 وات است. برای درک بیشتر بهتر است مقایسه‌ ای داشته باشیم. یک یخچال 20 فوتی حدوداً 500 وات مصرف برق دارد. فراموش نکنیم که برای استخراج به ده‌ ها بلکه صدها دستگاه احتیاج داریم.


بیشتر بخوانید: کاهش مصرف برق ماینر


علت مصرف برق زیاد دستگاه‌های ماینر

در ادامه بحث بیت کوین چیست باید گفت ماینرها یا استخراج‌کننده‌ ها دو کار اصلی را به طور هم‌ زمان انجام می‌ دهند. یکی ساخت بیت‌ کوین جدید و دیگری تأیید تراکنش‌های بیت‌کوین. در ضمن ماینرها باید در استخراج بیت‌ کوین با هم رقابت کنند. پس تعداد دستگاه‌ها در شانس یک ماینر برای استخراج زودتر از بقیه، بسیار مؤثر است.

علت مصرف برق زیاد دستگاه‌های ماینر
علت مصرف برق زیاد دستگاه‌های ماینر

مصرف برق بیت کوین چقدر است؟

هر تراکنش بیت‌ کوین برقی معادل مصرف 21 روز یک خانواده غربی را شامل می‌ شود. ولی علت پرمصرف بودن بیت‌کوین چیست؟ جواب این سؤال در الگوریتم بیت‌ کوین است، این الگوریتم بسیار پیشرفته و پیچیده است و هردوی این خصوصیات لازمه ادامه حیات این ارز مجازی هستند.

آنچه که واضح است، این است که استخراج بیت‌ کوین با برق شهری اصلاً ممکن نیست و برای این کار نیاز به برق صنعتی و یا کشاورزی با قیمت مناسب است. علت هم واضح است! درآمد شما باید از هزینه برقتان بیشتر باشد. حال اگر بتوانید برای هزینه برق شهری راه حلی پیدا کنید، استخراج در منزل هم ممکن است.

برای خرید ترانس محافظ برای نوسان گیری همین حالا اقدام نمایید.

مصرف برق استخراج بیت‌ کوین در سطح جهانی

حال که دانستیم بیت کوین چیست باید بدانیم که با توجه به جهانی بودن شبکه بیت‌ کوین و از آن مهم‌ تر، تب استخراج آن، طبیعی است که مصرف برق آن در سطح جهان بسیار بالا باشد.

در زمان نوشتن این مقاله، میزان مصرف برق شبکه بیت‌کوین در جهان معادل مصرف برق کشور اتریش است. همان‌طور که در بالا گفته شد، مصرف برق بقیه رمزارزها کمتر است. مثلاً مصرف برق شبکه اتریوم معادل مصرف کشور لوکزامبورگ است.

بسیاری معتقد هستند که با ایجاد یک ارز دیجیتال جدید که قوانین بهینه شده‌ ای در زمینه استخراج یک بلاک داشته باشد، می‌ توان میزان برق مورد نیاز و در نتیجه هزینه آن را پایین آورد، ولی ایجاد یک رمزارز جایگزین قابل‌ اطمینان و محبوب که بتواند جایگزین ارزهای فعلی شود، کار بسیار پیچیده و تا به امروز غیرممکن بوده است.

بیت کوین از کجا میاد؟

ارز دیجیتال بیت‌کوین مرکزیت ندارد یعنی هیچ نهاد رسمی یا غیررسمی آن را کنترل و مدیریت نمی‌ کند. بر همین اساس، بیت‌کوین یا هر ارز رمز دیگر به یک مکانیزم برای پردازش تراکنش‌ها نیاز دارد. مخترعین بیت‌کوین از همان آغاز، این مکانیزم را در برنامه‌ نویسی بلاک‌ چین آن قرار دادند.

تأیید و پردازش تراکنش بلاک‌ های بلاک‌ چین بیت‌کوین به‌ وسیله تعداد زیادی کامپیوتر و دستگاه ماینر در یک شبکه انجام می‌ شود. مصرف برق این شبکه به علت سطح فوق‌ العاده بالای پردازش مورد نیازش، بسیار زیاد است.

بیت کوین از کجا میاد؟
بیت کوین از کجا میاد؟

هزینه مصرف برق استخراج بیت‌‌کوین در ایران

برق موردنیاز استخراج یک بیت‌کوین 72 هزار کیلو وات‌ساعت است که براساس تعرفه برق در فصول مختلف سال می‌تواند به 200 میلیون تومان نیز برسد. این میزان مصرف یک سال معادل 24 واحد مسکونی است.

البته این ارقام اعلام شده توسط مسئولین است.

نتایج مصرف بالای برق بیت کوین

مصرف زیاد برق برای استخراج بیت‌ کوین فقط هزینه مادی ندارد بلکه تأثیر مستقیم بر طبیعت دارد. مصرف برق بیشتر یعنی فشار به مراکز تولید انرژی برای تولید بیشتر. این مراکز عموماً از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند که خود بر پدیده گلخانه‌ای سیاره زمین اثر مستقیم می‌ گذارد. تولید گازهای گلخانه‌ ای و مصرف بیشتر نفت و گاز، همه باعث افزایش گرمایش زمین می‌ شود.

از این رو انتقادهای زیادی متوجه صنعت استخراج ارزهای دیجیتال مثل بین کوین، اتریوم و … شده است.


بیشتر بخوانید: مصرف برق لوازم خانگی