تفاوت کابل شبکه CCA و CCC

تفاوت کابل شبکه CCA و CCC

تفاوت کابل شبکه CCA و CCC یکی از موارد مهمی است که پیش از خرید کابل شبکه می بایست مورد توجه قرار بگیرد. کابل شبکه وظیفه ایجاد ارتباط میان تجهیزات داخلی شبکه را برعهده دارد و داده های شبکه را منتقل می کند.

برخی شرکت های تولیدکننده کابل شبکه، این محصولات را در دو نوع مختلف کابل شبکه CCA و CCC به بازار عرضه می کنند. این کار سبب کنترل هزینه های تولید می شود. فرق کابل شبکه تمام مس با کابل شبکه آلومینیومی روکش مس، به جنس مغزی آن ها مربوط می شود.

خرید انواع کابل شبکه
خرید انواع کابل شبکه

در این مقاله به بررسی تفاوت کابل شبکه CCA و CCC یا کابل شبکه مسی و کابل شبکه آلومینیومی خواهیم پرداخت. البته لازم است یادآور شویم که معمولاً کابل های شبکه اصلی به صورت مغز مس ارائه می شوند.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل شبکه CCA چیست؟

برای بررسی تفاوت کابل شبکه cca و ccc ابتدا هردوی این تجهیزات شبکه را مورد بررسی قرار دهیم.

مغزی کابل بیشترین اهمیت را در ساختار یک کابل شبکه دارد. یکی از مغزی هایی که در ساختار کابل LAN از آن استفاده می شود، مغزی CCA است.

CCA مخفف عبارت Copper Clad Aluminum است. این عبارت آلومینیوم با روکش مس معنا می شود. در کابل هایی که با مغزی CCA به بازار عرضه شده اند، یک هسته آلومینیومی در مرکز کابل به عنوان رسانا قرار گرفته است.

به دور این هسته آلومینیومی یک روکش از جنس مس کشیده شده است. وجود این روکش سبب می شود تا خاصیت این کابل به کابل های تمام مسی نزدیک تر باشد. اغلب در شبکه هایی با ابعاد کوچک تر از این کابل ها استفاده می شود.

ضخامت روکش مس متغیر است. گاهی این مقدار 10 درصد و گاهی هم 27 درصد وزن است. کل میله و هادی به کمک غلطک به قطر 0.1 میلی متر می رسد، دقیقاً کمی بیشتر از صخامت یک تا از موی انسان!


بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه اصلی و تقلبی


کابل شبکه CCA چیست؟
کابل شبکه CCA چیست؟

کابل شبکه CCC چیست؟

کابل های CCC دارای مغزی تماماً مسی هستند. CCC مخفف عبارت Copper Clad Copper به معنای مس با روکش مس است.

کابل های لن CCC همان کابل های استاندارد شبکه هستند که سرعت و کیفیت بسیار خوبی را برای شبکه فراهم می کنند. عملکرد کلی کابل های CCC نسبت به CCA بهتر است اما این کابل ها قیمت نهایی بالاتری دارند.

این کابل ها منعطف هستند و از قابلیت PoE پشتیبانی می کنند. در شبکه های بزرگ تر و در مسافت های طولانی تر، از کابل های شبکه CCC استفاده می شود.

کابل های CCC در فواصل طولانی، قدرت سیگنال را بهتر حفظ می کنند. به این کابل ها Cu و یا BC نیز گفته می شود. BC مخفف عبارت Bare Copper به معنای مس بدون پوشش است. یکی از بهترین کابل های شبکه CCC، کابل شبکه لگراند است که کیفیت بسیار بالایی دارد.

کابل شبکه CCC چیست؟
کابل شبکه CCC چیست؟

مزایای کابل CCA نسبت به CCC

  • هزینه تولید کابل CCA نسبت به CCC کمتر است. دلیل این مسئله، کمتر بودن قیمت آلومینیوم نسبت به مس است.
  • کابل هایی با مغزی آلومینیومی نسبت به مسی وزن کمتری دارند. در نتیجه نصب و جابه جایی کابل های آلومینیومی ساده تر است.

معایب کابل CCA نسبت به CCC

  • کابل CCC نسبت به CCA دارای کیفیت بهتری است و انتقال داده در آن بهتر صورت می گیرد. این کابل ها دچار پوسیدگی و خوردگی نمی شوند.
  • کابل های CCC دریافت نویز کمتری دارند.
  • از آنجاییکه از آلومینیوم در ساختار کابل شبکه CCA استفاده شده است، این کابل دارای مقاومت الکتریکی بیشتری است. در نتیجه حرارت آن افزایش و رسانایی آن کاهش پیدا می کند.
  • ایمنی کابل های CCC از CCA بیشتر است زیرا این کابل ها گرم نمی شوند و ایجاد آتش سوزی نمی کنند.
  • کابل لن CCC نسبت به کابل لن CCA دارای انعطاف پذیری بیشتری است.
  • کابل LAN از نوع CCA از قابلیت PoE پشتیبانی نمی کند.
تفاوت کابل شبکه CCA و CCC
تفاوت کابل شبکه CCA و CCC

بیشتر بخوانید: تاثیر نویز روی کابل شبکه


کابل شبکه CCS چیست؟

یک نوع دیگر از کابل شبکه به بازار عرضه می شود. این کابل ها از مغزی فولادی با روکش مسی تشکیل شده اند. CCS مخفف عبارت Copper Covered Steel و یا Copper Clad Steel است.

کابل شبکه CCS یک نوع کابل با 2 نوع فلز است که سبب می شود مقاومت مکانیکی آن بالا برود. در این کابل LAN، مقاومت بالای فولاد با رسانایی مس ترکیب می شود.

کاربرد این کابل ها اغلب در شبکه های زمینی و ردیابی خطوط است. در انتقال برق و نیرو در تأسیسات مختلف همچون برق گیرها، از این کابل های لن می توان استفاده کرد.

مزایا و معایب کابل لن CCS نسبت به CCA

برای بررسی تفاوت کابل شبکه cca و ccc می بایست تفاوت آنها با کابل های ccs نیز بررسی شود:

  • مزایا: فولادی که به عنوان مغزی در این کابل استفاده شده است، از آلومینیوم مقاومت مکانیکی بیشتری دارد، در نتیجه دوام کلی این کابل از کابل های CCA بیشتر است.
  • معایب: این کابل نسبت به کابل CCA انعطاف پذیری بسیار کمتری دارد و وزن آن بیشتر است. به همین دلیل خم کردن و نصب آن دشوارتر است.

تفاوت کابل CCC ،CCA و CCS

ظاهر همه این کابل ها به یکدیگر شباهت دارد اما خواص آن ها با هم متفاوت است. برای این که بتوانید بهترین کابل شبکه را برای مجموعه خود خریداری کنید، می بایست با تفاوت های کابل های شبکه با یکدیگر آشنایی داشته باشید. در ادامه به بررسی برخی از تفاوت های کابل های CCA ،CCC و CCS خواهیم پرداخت.

تفاوت کابل CCC ،CCA و CCS
تفاوت کابل CCC ،CCA و CCS

دوام کابل شبکه

یکی از دلایلی که سبب تمایز میان کابل های شبکه می شود، دوام و مقاومت فیزیکی آن ها است. فولاد در کابل های CCS دارای دوام بیشتری نسبت به دو نوع CCC و CCA است.

قیمت کابل لن

تفاوت اصلی کابل شبکه cca و ccc در قیمت آنها است. مس فلزی است که از هر دو جنس آلومینیوم و فولاد قیمت بیشتری دارد. به همین دلیل کابل های CCC گران قیمت تر از سایر کابل ها هستند. اگر به دنبال یک کابل شبکه ارزان قیمت هستید، کابل CCA گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهد بود.

وزن کابل های لن

کابل های آلومینیومی که به روکش مسی مجهز شده اند، از هر دو نوع کابل CCC و CCS سبک تر هستند. دلیل آن وجود مغزی آلومینیوم است که نسبت به فولاد و مس چگالی کمتری دارد.

مقاومت الکتریکی کابل

مقاومت الکتریکی فلز آلومینیوم نسبت به مس 55 درصد بیشتر است. همین موضوع سبب کم شدن رسانایی و افزایش دما در کابل می شود. مقاومت الکتریکی مس از دو نوع کابل دیگر کمتر است. به همین دلیل رسانایی آن نیز افزایش پیدا می کند.

در مدت زمان های کم می توان از کابل های CCA و CCS استفاده کرد اما در مدت زمان طولانی ممکن است افزایش دمای بیش از حد، سبب آتش سوزی شود.

انعطاف پذیری

انعطاف پذیری کابل های لن به جنس مغزی و نوع روکش آن ها بستگی دارد. کابل با مغزی مسی و روکش مس نسبت به دو نوع دیگر کابل یعنی مغزی آلومینیومی و فولادی دارای انعطاف پذیری بیشتری است. میزان شعاع خمش در کابل های CCA و CCS کمتر از کابل تمام مسی است. به همین دلیل احتمال شکنندگی آن ها افزایش پیدا می کند.

فرسایش کابل های شبکه

فلز مس طول عمر بیشتری دارد. این فلز با گذشت زمان دچار خوردگی، فرسایش، اکسیداسیون و … نمی شود. در مقابل، آلومینیوم از این ویژگی برخوردار نیست و با گذر زمان، در مقابل اکسیژن اکسید و دچار خوردگی می شود. این دلیل نیز از مهم ترین دلایل تفاوت کابل شبکه cca و ccc است.

فاصله نصب کابل شبکه با دستگاه

مهم ترین پارامتر کابل های شبکه، کیفیت انتقال داده آنها است. این عامل با فاصله رابطه عکس دارد. هرچه فاصله و طول کابل افزایش پیدا کند، انتقال داده نیز دشوارتر صورت می گیرد. کابل های CCA و CCS در فاصله های کم (6 الی 10 فوت) عملکرد بهتری را از خود ارائه می دهند اما در مقابل، کابل های شبکه CCC در مسافت های بسیار طولانی نیز عملکرد خوبی از خود نشان می دهند.

نحوه تشخیص کابل شبکه CCC از CCA و CCS

تفاوت کابل شبکه cca و ccc را از جنبه دیگری بررسی می کنیم:

  1. آلومینیوم و فولاد در مقابل حرارت واکنش نشان می دهند. هنگامی که این کابل ها حرارت ببینند، سیاه رنگ می شوند و مقاومت فیزیکی خود را از دست می دهند. در مقابل، کابل های مسی در مقابل حرارت هیچ تغییری نمی کنند و تنها مقداری گداخته می شوند.
  2. از طریق وزن کابل نیز می توان به نوع مغزی آن پی برد. کابل های سبک تر اغلب از نوع CCA هستند.
  3. به کمک تست و ارزیابی هایی که سرعت کابل را مشخص می کند نیز می توان به نوع کابل لن پی برد.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین برند کابل شبکه در ایران


سخن پایانی

قیمت کابل لن به نوع مغزی آن بستگی دارد. هم چنین عملکرد کلی شبکه نیز تحت تأثیر کیفیت کابل قرار می گیرد. پیش از خرید کابل LAN، خواص آن را بررسی کنید و با مقایسه کابل CCC و CCA یک شبکه بی نقص راه اندازی کنید.

جهت مشاهده قیمت و ارتباط با نمایندگان فروش کابل شبکه می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید. از برترین برندهای تولیدکننده این محصولات می توان به کابل شبکه لگراند، کابل شبکه نگزنس، رفسنجان، شهید قندی، رپیتون، اشنایدر و … اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه indoor و outdoor