کابل کشی شبکه

آموزش کابل کشی شبکه | بهترین روش کابل کشی

کابل کشی شبکه یا (network cabling) از اهمیت بالایی برخوردار است و ستون فقرات یک شبکه محسوب می شود. اگر کابل کشی به درستی صورت نگیرد، عملکرد شبکه مختل می شود و یا سرعت آن تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. نحوه کشیدن کابل شبکه در شبکه های کامپیوتری به طور مستقیم بر روی کیفیت و عمر شبکه اثرگذار است. همچنین رعایت استانداردها در هنگام انجام این کار سبب می شود تا شبکه از پایداری، قابلیت اطمینان و کیفیت بالایی برخوردار باشد.

خرید انواع کابل شبکه
خرید انواع کابل شبکه

اگر کابل کشی به درستی صورت بگیرد، متخصص شبکه می تواند به راحتی شبکه را عیب یابی کند و یا در صورت لزوم آن را توسعه و گسترش دهد. اگر می خواهید شبکه خود را کابل کشی کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی موارد مهم در کابل کشی استاندارد و صحیح یک شبکه می پردازیم و استانداردهای مختلف آن را بررسی می کنیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل کشی به چه معنا است؟

کابل کشی یا (network cabling) به نصب و اتصال کابل شبکه به تجهیزات شبکه گفته می شود. این تجهیزات باید به کمک کابل لن به کامپیوترها، سرورها، دوربین های مداربسته و دیگر ملزومات متصل شوند تا از این طریق ارتباط میان تجهیزات برقرار شود.

در فرآیند راه اندازی شبکه تنها به کابل شبکه نیاز نیست بلکه در بسیاری از مواقع کابل برق هم نیاز است تا به واسطه آن بتوان تجهیزات اکتیو شبکه را به برق متصل کرد. کشیدن کابل برق در شبکه نیز اصول و قواعد خاصی دارد و نکات ایمنی باید در آن رعایت شود. در ادامه موضوع آموزش کابل کشی شبکه به بررسی استانداردها می پردازیم.

کابل کشی شبکه
کابل کشی شبکه

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین برند کابل شبکه در ایران


استاندارد کابل کشی شبکه

در کابل کشی یک مجموعه بزرگ باید به موارد مختلفی توجه کنید و استانداردهای گوناگونی را بررسی کنید. در ادامه به برخی از این استانداردها اشاره خواهیم کرد:

کابل شبکه

انتخاب برند و نوع کابل شبکه یکی از مهم ترین موضوعاتی است که در این فرآیند باید به آن دقت شود. با استفاده از کابل شبکه استاندارد می توانید یک کابل کشی بدون نقص داشته باشید. کابل مهم ترین نقش را در شبکه های کامپیوتری ایفا می کند. کابل داده ها را انتقال می دهد و تجهیزات مختلف را به هم متصل می کند.

سرعت و پهنای باند کابل شبکه باید متناسب با شبکه و دیگر تجهیزات آن باشد. کابل های شبکه براساس سرعت پهنای باند به انواع مختلف Cat5 – Cat5e – Cat6 – Cat6a – Cat7 تقسیم بندی می شوند. همچنین میزان حفاظت آن ها نیز باید کنترل شود. به عنوان مثال، اگر در کابل کشی باید از کابل شبکه در کنار کابل برق استفاده کنید، کابل هایی انتخاب کنید که به شیلد و فویل مجهز شده باشند. به این کابل ها کابل شبکه SFTP گفته می شود. این کابل ها بیشترین حفاظت را در برابر نویز و اختلالات الکترومغناطیسی ارائه می دهند.

همچنین کابل های شبکه فیبر نوری در بسیاری از مجموعه ها مورد استفاده قرار می گیرند. این کابل ها اطلاعات را در بستر نور منتقل می کنند.

کابل شبکه
کابل شبکه

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل شبکه


ترانکینگ شبکه

یکی از مهم ترین نکات در فرآیند کابل کشی، توجه به مسیر عبوری کابل های شبکه و دیگر کابل های موجود در شبکه است. در بیشتر شبکه ها برای پنهان کردن کابل ها، حفاظت از آن ها در برابر عوامل محیطی، خارج کردن کابل ها از دسترس افراد غیرمتخصص و جلوگیری از به سرقت رفتن آن ها از داکت و ترانکینگ شبکه استفاده می شود.

همچنین استفاده از داکت و ترانکینگ سبب ایجاد نظم و ترتیب در مجنوعه می شود. این محصولات باید ابعادی متناسب با میزان و حجم کابل ها داشته باشند زیرا کابل داخل آن ها کشیده می شود.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید داکت و ترانکینگ


سوکت و کیستون

نحوه اتصال سوکت ها و کیستون ها به کابل لن باید کاملاً صحیح باشد و سهل انگاری در انتخاب و نصب آن ها باعث کاهش سرعت و ایجاد اختلال در شبکه می شود. در صورتی که کابل شبکه درست سوکت زده نشود، شما با قطعی های مکرر مواجه خواهید شد.

سوکت زدن کابل شبکه اصول و قواعد خاصی دارد. اگر مسافت کابل کشی کم باشد، می توانید از پچ کورد به جای کابل شبکه استفاده کنید. پچ کوردها همان کابل های شبکه هستند که در رنگ های مختلف عرضه شده اند و تشخیص آن ها از یکدیگر بسیار ساده تر از کابل لن است. همچنین این تجهیزات در کارخانه سوکت زده می شوند و پیش از ورود به بازار، مورد تست و ارزیابی قرار می گیرند به همین دلیل به درستی سوکت زده شده اند.

سوکت و کیستون
سوکت و کیستون

بیشتر بخوانید: آموزش سوکت زدن کابل شبکه


اصول کابل کشی شبکه

کابل کشی صحیح در یک شبکه و دیتاسنترها براساس اصول کابل کشی ساختار یافته یا Structured Cabling صورت می گیرد. در این روش اصول طراحی و نصب صحیح کابل شبکه، سوکت های RJ، کانکتورها، کیستون، پچ پنل و … رعایت می شود و تمامی آن ها باید استاندارد باشند.

یکی از مهم ترین موارد که سبب به وجود آمدن یک شبکه اصولی می شود، این است که سعی کنید تمامی تجهیزات شبکه خود را از یک برند خریداری کنید. به این کار اصطلاحاً End to End گفته می شود. خرید تجهیزات شبکه هماهنگ سبب ایجاد تناسب در شبکه و بهبود عملکرد آن می شود.

کابل کشی شبکه
کابل کشی شبکه

نکات مهم در کابل کشی

  1. انتخاب نوع کابل شبکه و کتگوری آن باید مطابق با استانداردها و نیاز کارفرما باشد.
  2. بهتر است فاصله بین نودهای شبکه تا رک و سرور بیشتر از 90 متر نباشد.
  3. کابل ها باید دقیق و استاندارد به رک وارد شده باشند.
  4. بهتر است در ارتباط سوئیچ ها با سوئیچ اصلی که در دیتاسنتر قرار گرفته است، از دو رشته کابل جدا استفاده شود تا در صورت قطعی یک لینک، ارتباط شبکه به صورت کلی قطع نشود.
  5. در صورتی که محیط نویزی است و کابل برق در کنار کابل شبکه قرار گرفته، بهتر است از کابل های شیلددار و فویل دار استفاده کنید.
  6. دقت کنید که کابل های شبکه تست فلوک را گذرانده باشند و این کابل ها را به شرط تست فلوک خریداری کنید.
  7. در کابل کشی شبکه اینترنت بهتر است ابتدا و انتهای کابل را لیبل بزنید تا در صورت لزوم بتوانید آن ها را شناسایی کنید.
  8. از کیستون به جای اتصال مستقیم استفاده کنید و همواره بیش از نیاز فعلی پریز در نظر بگیرید.
  9. کابل ها نباید آویزان باشند زیرا نیروی جاذبه روی هسته مسی فشار وارد می کند و به مرور زمان به آن آسیب وارد می شود. آسیب به کابل شبکه سبب افت ولتاژ و کاهش سرعت شبکه می شود.
  10. کابل ها نباید کشیده شوند زیرا آسیب می بینند و این فشار سبب نازک شدن آنها می شود.
  11. کشیدن کابل های تو در تو سبب تداخل سیگنال می شود و هرج و مرج در شبکه ایجاد می کند.
  12. در کابل کشی شبکه پسیو و اکتیو توجه کنید محل کابل ها خشک باشد و هیچگونه رطوبتی به آن وارد نشود. در کابل کشی شبکه از کف از سینی کابل یا ترانکینگ استفاده کنید.
  13. کابل ها باید در محیطی خنک باشند. زیرا این تجهیزات خود حرارت تولید می کنند و در صورتیکه حرارت آن ها بیشتر از حد مجاز شود، باعث به وجود آمدن آتش سوزی می شود.
  14. اگر از کابل فیبرنوری در شبکه خود استفاده می کنید، این کابل ها نباید به هم پیچ خورده شوند. زیرا نرم و شکننده هستند.
  15. پیش از آغاز به کشیدن کابل، نقشه کابل کشی شبکه را تهیه کنید.

سخن پایانی

کابل کشی استاندارد شبکه های کامپیوتری از مهم ترین بخش ها در نصب و راه اندازی یک شبکه محسوب می شود. کابل کشی به صورت روکار و توکار صورت می گیرد. نرخ هزینه کابل کشی و قیمت کابل کشی شبکه در دو مدل روکار و توکار باهم تفاوت دارد.

لازم به ذکر است که این هزینه به وسعت شبکه، محل نصب، میزان کابل و پچ کورد مورد نیاز بستگی دارد. در نتیجه اگر برای شما هم این سؤال پیش آمده که کابل کشی شبکه متری چند باید بگوییم این موضوع به وسعت مجموعه بستگی دارد.