راهنمای خرید داکت و ترانکینگ

راهنمای خرید داکت و ترانکینگ

راهنمای خرید داکت و ترانکینگ به شما کمک می کند بتوانید بهترین داکت برق و ترانک شبکه را برای مجموعه خود خریداری کنید. این تجهیزات در شبکه های کامپیوتری نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. به کمک داکت و ترانکینگ می توانید به شبکه خود نظم و ترتیب دهید و سیم و کابل ها به درستی سامان دهی کنید. داکت و ترانک از سیم و کابل شبکه محافظت می کند و مانع آسیب رسیدن به آن ها می شود.

در صورتی که بخواهیم ارتباطات به درستی صورت بگیرد و پایداری شبکه رعایت شود، به این تجهیزات نیاز خواهیم داشت. خرید داکت، ترانک و متعلقات باکیفیت و مناسب می تواند عمر شبکه را افزایش دهد و میزان قطعی و نویز را کاهش دهد. همچنین تعمیر و نگهداری شبکه تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

در هنگام خرید داکت و ترانک باید به مواردی همچون سایز، متراژ، اندازه و ظرفیت عبور کابل، امکان نصب پریز شبکه، مقاومت فیزیکی و جنس، دارا بودن استاندارد و کیفیت محصول، برند و شرکت سازنده توجه کنید. در ادامه این مقاله به بررسی راهنمای خرید داکت و ترانکینگ می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

داکت چیست؟

در اولین بخش از راهنمای خرید داکت و ترانکینگ به معرفی داکت می پردازیم. داکت برق یک محفظه پلاستیکی و مستطیلی شکل است و اغلب از جنس PVC و پلاستیک ساخته شده است. سیم و کابل برق از داخل این داکت ها عبور می کند و داکت از این سیم و کابل ها در برابر نور، اشعه، رطوبت، ضربه، فشار و … محافظت می کند.

داکت ها درب و متعلقات دیگری نیز دارند که در نصب از آن ها استفاده بسیاری می شود. داکت و ترانک به هم شباهت زیادی دارند اما داکت اغلب برای کابل های برق مورد استفاده قرار می گیرد.

داکت های برق به صورت شاخه های 2 متری به بازار عرضه می شوند و دارای اندازه های استاندارد در عرض و عمق هستند. به عنوان مثال، داکت ساده 4*5 دارای عرض 5 سانتی متر و عمق 4 سانتی متر است.

داکت چیست؟
داکت چیست؟

بیشتر بخوانید: داکت برق چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع داکت

داکت ها در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داکت ساده: این داکت ها تنها یک محفظه جهت عبور سیم و کابل دارند.
  • داکت شیاردار: این داکت ها شیارهایی دارند که می توان سیم و کابل را از آن ها عبور داد. به دلیل کاربردی که این داکت ها دارند، به آن ها داکت شیاردار گفته می شود.
  • داکت کف خواب: این داکت ها در کف ساختمان و روی زمین نصب می شوند. شکل ظاهری این داکت ها نیم دایره و لوله ای شکل است.
  • داکت قرنیزی: همان طور که از نام این محصولات پیدا است، ظاهری شبیه به قرنیز دارند. می توان از آن ها هم به عنوان قرنیز و هم به عنوان داکت جهت عبور سیم و کابل استفاده کرد.
  • داکت طرح چوب: این داکت ها ظاهری شبیه به چوب دارند و در بسیاری از مجموعه ها می توان از داکت طرح چوب استفاده کرد.
  • داکت پشت چسب دار: این داکت ها دارای چسب هایی در قسمت پشتی هستند و به همین دلیل نصب آن ها بسیار ساده است.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید داکت


ترانک و ترانکینگ چیست؟

در ادامه موضوع راهنمای خرید داکت و ترانکینگ به معرفی ترانک شبکه می پردازیم. ترانک همچون داکت یک محفظه دربسته است که وظیفه نظم دهی سیم و کابل های شبکه که در خارج از دیوار کار می شوند را برعهده دارد. این تجهیزات دارای ویژگی های بهتری نسبت به داکت های برق هستند. این تجهیزات در مسیر کابل کشی تعدادی خروجی برق و پریز تلفن نیز ارائه می دهند. این موضوع یکی از مهم ترین دلایل تفاوت میان داکت و ترانک است.

ترانکینگ اغلب از جنس پی وی سی است و بسیاری از آن ها بدنه هایی دارند که در برابر آتش از خود مقاومت نشان می دهند و اصطلاحاً نسوز هستند. ترانک های شبکه انواع مختلفی دارند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • ترانک دیواری: این ترانک ها برروی دیوار نصب می شوند و می توان بر روی آن ها پریز و کلید نصب کرد.
  • ترانکینگ زمینی یا دفنی: این ترانک ها در کف ساختمان نصب می شوند و برای عبور حجم زیاد کابل مناسب هستند.
  • ترانک ستونی: این نوع ترانک بر روی دیوار نصب می شود و به واسطه آن ها می توان از طول کمتری از کابل استفاده کرد.

ترانک ها از لحاظ عمق و سایز درب نیز در مدل های مختلفی ساخته می شوند. از عرض های رایج می توان به 80، 105، 150 و 195 میلی متر اشاره کرد. این محصولات عمق هایی معادل 50، 80 و 100 میلی متر دارند.

ترانک و ترانکینگ چیست؟
ترانک و ترانکینگ چیست؟

متعلقات ترانک

حال که دانستیم ترانک چیست، در ادامه موضوع راهنمای خرید داکت و ترانکینگ به بررسی متعلقات ترانک می پردازیم. ترانکینگ برای این که به درستی صورت بگیرد و در مسیرهای مشخص نصب شود، به متعلقاتی نیاز دارد که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. درب ترانک
  2. پارتیشن
  3. زاویه ترانک
  4. سه راهی
  5. بست نگهدارنده
  6. فریم و کاور
  7. مسدودکننده
  8. درزگیر

تفاوت داکت و ترانکینگ

در ادامه موضوع راهنمای خرید داکت و ترانکینگ به بررسی تفاوت های این دو محصول می پردازیم:

  • داکت ها سبک تر هستند.
  • اندازه های داکت محدودتر است.
  • داکت ها از ترانک قدیمی تر هستند.
  • قیمت داکت از ترانکینگ پایین تر است.
  • اندازه و ظرفیت عبور سیم و کابل در ترانک بیشتر است.
  • بر روی ترانک می توان از پریز تلفن و شبکه استفاده کرد.
  • ترانک را می توان از قسمت داخلی جدا کرد و هم از کابل برق و هم از کابل شبکه در آن استفاده کرد.
تفاوت داکت و ترانکینگ
تفاوت داکت و ترانکینگ

بیشتر بخوانید: تفاوت داکت و ترانک (ترانکینگ) چیست؟


اهمیت استفاده از داکت و ترانکینگ

استفاده از داکت و ترانکینگ مزایای بسیار زیادی دارد که در این بخش از مقاله راهنمای خرید داکت و ترانکینگ به بررسی آن ها می پردازیم:

  • استفاده از داکت و ترانک سبب نظم دهی شبکه می شود.
  • این محصولات کابل برق و کابل شبکه را از دسترس افراد غیرمتخصص خارج می کنند.
  • استفاده از داکت و ترانک سبب کاهش نویز و اختلالات الکترومغناطیسی می شود.
  • زمانی که امکان تخریب دیوار و قرار دادن کلید و پریز وجود نداشته باشد، ترانک می تواند مؤثر باشد.
  • به واسطه داکت و ترانک می توان از سیم و کابل های برق و شبکه در برابر عواملی همچون فشار، گرد و خاک، ضربه، نفوذ حشرات و … محافطت کرد.
اهمیت استفاده از داکت و ترانکینگ
اهمیت استفاده از داکت و ترانکینگ

بیشتر بخوانید: مزایای استفاده از داکت برق


نکات مهم در خرید داکت و ترانکینگ

  • انتخاب محصول داکت یا ترانک: در صورتی که می خواهید از کابل های شبکه محافظت کنید، ترانک و برای کابل های برق داکت پیشنهاد می شود.
  • محل نصب داکت و ترانک: پیش از خرید داکت و ترانک باید به نوع ستونی، دیواری، زمینی و … بودن آنها توجه کنید.
  • نوع داکت و ترانک: هریک از انواع داکت و ترانکینگ کاربرد ویژه ای دارند. پیش از خرید آن ها به ساده، پارتیشن دار، کف خواب، شیاردار بودن و … توجه کنید.
  • سایز و ابعاد داکت و ترانکینگ: داکت و ترانک در عمق ها و عرض های گوناگونی به بازار عرضه می شوند. پیش از خرید این محصولات از یک کارشناس کمک بگیرید تا بتوانید بهترین داکت و ترانک را خریداری کنید.
  • ملزومات و متعلقات داکت و ترانک: یکی از مهم ترین موارد در راهنمای خرید داکت و ترانکینگ انتخاب متعلقات مناسب است. بدون وجود این تجهیزات نمی توان ترانکینگ را در مسیرهای مشخص پیاده سازی کرد.
  • توجه به قیمت و برند: از دیگر موارد مهم در راهنمای خرید داکت و ترانکینگ توجه به برند و قیمت داکت و ترانک است. البته در کنار آن کیفیت نیز موضوع بسیار مهمی است. اگر داکت و ترانک به صورت پیوسته در یک مسیر نصب می شوند، بهتر است از محصولات منعطف استفاده کنید تا دچار شکستگی نشوند. برندهای معتبر همچون لگراند، دانوب، سوپیتا، کوپوس و … محصولات باکیفیتی را در این زمینه به بازار عرضه می کنند.
راهنمای خرید داکت و ترانکینگ
راهنمای خرید داکت و ترانکینگ

بهترین برندهای داکت و ترانک در بازار

حال که به راهنمای خرید داکت و ترانکینگ اشاره کردیم، در ادامه به معرفی بهترین برندهای داکت برق و ترانک شبکه می پردازیم:

  1. داکت دانوب: دانوب یک شرکت ایرانی ایت که با استفاده از به روزترین تکنولوژی ها و ماشین آلات به تولید و ساخت داکت و ترانک می پردازد. این محصولات به رنگ های سفید و طوسی و در شاخه های 2 متری عرضه می شوند.
  2. داکت و ترانکینگ البرز: البرز از به نام ترین شرکت های ایرانی در زمینه ساخت و تولید داکت و ترانکینگ است که در سال های اخیر توانسته است در حوزه شبکه نیز محصولات باکیفیتی عرضه کند. داکت و ترانک این شرکت از جنس پی وی سی و در شاخه های 2 متری عرضه می شود.
  3. داکت سوپیتا: سوپیتا شرکتی بود که در ابتدا به صنعت ساختمان سازی می پرداخت اما امروزه در حوزه تولید انواع داکت، ترانک، جعبه تقسیم و … فعالیت می کند. داکت های سوپیتا به رنگ های سفید و طوسی و در ابعاد 2 متری عرضه می شوند.
  4. داکت و ترانکینگ لگراند: لگراند از مشهورترین شرکت هایی است که در حوزه تولید تجهیزات شبکه فعالیت می کند. ترانکینگ لگراند در سایزهای مختلفی عرضه می شود. داکت های آن نیز طول هایی معادل 2 متر دارند. درب ترانکینگ لگراند از نوع نرم است. این درب ها ساده تر باز می شوند و دچار شکستگی و دفرمگی نمی شوند.