معرفی انواع ترانک

معرفی انواع ترانک شبکه

انواع ترانک شبکه از نظر شکل ظاهری، جنس بدنه، ابعاد، نوع کاربرد و دیگر موارد به چند دسته تقسیم بندی می شوند. ترانک شبکه یا ترانکینگ (Trunk) محفظه ای پلاستیکی است که جهت نظم دهی سیم و کابل های شبکه به کار گرفته می شود. کابل شبکه در صورتی که بیرون دیوار نصب شود، در دسترس افراد قرار می گیرد و عوامل محیطی ممکن است به آن آسیب وارد کند. به همین دلیل تکنسین های شبکه از ترانک برای حفاظت از سیم و کابل های شبکه استفاده می کنند. از ترانک می توان در سرتاسر مسیر سیم کشی استفاده کرد. این تجهیزات تعدادی خروجی برق، پریز تلفن و کیستون شبکه در اختیار کاربران می گذارد.

استفاده از ترانکینگ مزیت های زیادی دارد. به همین دلیل امروزه در اغلب شبکه ها به کار گرفته می شود. اگر قصد خرید ترانک شبکه دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی انواع ترانک یا ترانکینگ می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

ترانک چیست؟

ترانک شبکه یک وسیله کاربردی در شبکه است که سیم و کابل های خارج دیوار را در برمی گیرد. ترانک کاربردی شبیه به داکت دارد اما در برخی از ویژگی ها با هم تفاوت دارند.  ترانک تعدادی خروجی برق، پریز تلفن و کیستون شبکه به کاربران ارائه می دهند. همین موضوع هم سبب تفاوت داکت و ترانک می شود.

اگر به هر دلیلی امکان تخریب دیوارها و قرار دادن کلید و پریز داخل آن وجود نداشته باشد، از ترانک شبکه استفاده می شود. بعضی از ترانک ها به صورت دوقلو ارائه می شوند و روی هم نصب می شوند. استفاده از ترانک مزایای زیادی به همراه دارد به همین دلیل تکنسین های برق به خرید ترانک شبکه اقدام می کنند.

از ترانکینگ در اداره ها، بانک ها، دانشگاه ها و دیگر مکان ها استفاده می شود. .ظیفه اصلی این تجهیزات نظم دادن به سیم های روی دیوار و اتصال سیم های کارمندان به برق است. در نصب ترانک شبکه باید از یک سری تجهیزات جانبی و متعلقات ترانک استفاده کرد.

انواع ترانک
انواع ترانک

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید داکت و ترانکینگ


انواع جنس ترانک

انواع ترانک شبکه براساس جنس به چند دسته تقسیم بندی می شوند. البته لازم به ذکر است که اغلب ترانک ها از پی وی سی ساخته شده اند. برخی از شرکت های تولیدکننده ترانک برای افزایش مقاومت این محصولات، ترانک ها را از UPVC پلی کربنات و مواد نسوز می سازند.

برخی از برندهای معتبر همچون ترانک لگراند از مواد اولیه مرغوب و باکیفیت در ساختار خود استفاده می کند. بهترین نوع ترانک، ترانکی است که با گذشت زمان دچار پوسیدگی و تغییر رنگ نشود.

انواع سایز ترانک شبکه

انواع ترانک شبکه براساس سایز به چند دسته تقسیم بندی می شوند. این محصولات می توانند عمق، عرض و ضخامت های محتلفی داشته باشند. عرض رایج این ترانک ها معادل 80، 105، 150، 195 میلی متر است. عرض داکت باید مطابق با میزان کابل ها انتخاب شود.

 عمق های رایج ترانک ها در بازار ایران نیز معادل 50، 80 و 100 میلی متر است. تمامی ترانک ها در شاخه های دو متری به بازار عرضه می شوند. ترانک ها به راحتی برش زده می شوند و در صورتی که به طول بیشتری نیاز بود، می توان به کمک متعلقات ترانک طول آن ها را افزایش داد. از پرکاربردترین ابعاد ترانکینگ شبکه می توان به ترانک 50*80 و 50*105 اشاره کرد.

انواع سایز ترانک شبکه
انواع سایز ترانک شبکه

بیشتر بخوانید: تفاوت داکت و ترانک (ترانکینگ) چیست؟


انواع متعلقات ترانک

برای این که بتوان در مسیر کابل کشی از انواع ترانک شبکه به درستی استفاده کرد، به یک سری متعلقات نیاز خواهیم داشت. متعلقات ترانک مطابق با سایز ترانک ها عرضه می شوند. از پرکاربردترین متعلقات ترانکینگ می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:

  • درب
  • پارتیشن
  • زاویه
  • سه راهی
  • درزگیر
  • مسدود کننده
  • فریم و کادر ترانکینگ
  • بست نگهدارنده

بیشتر بخوانید: انواع داکت برق


انواع کاربرد ترانک

 انواع ترانک براساس محل نصب و کاربرد به چند دسته زیر تقسیم بندی می شوند.

ترانک دیواری

اغلب متخصصین شبکه ترانکینگ را برروی دیوار اجرا می کنند. به همین دلیل ترانک دیواری در بازار بسیار رایج است. از ترانکینگ دیواری برای سیم و کابل برق و همچنین کابل شبکه استفاده می شود. برای حفاظت از سیم و کابل های برق اضطراری، یو پی اس، سیستم های صوتی و تصویری نیز می توان از ترانکینگ دیواری استفاده کرد. این ترانک ها امروزه جایگزین لوله کشی های برق سنتی شده اند. همچون سایر ترانک ها برروی ترانک های دیواری نیز می توان انواع ماژول های کلید و پریز را نصب کرد.

ترانک دفنی

یکی دیگر از انواع ترانک شبکه ترانکینگ به صورت دفنی است. در بسیاری از مجموعه ها امکان نصب ترانک به صورت روکار و روی دیوار وجود ندارد. به همین دلیل ترانک ها به صورت دفنی نصب می شوند. از این ترانک اغلب برای پوشش دادن سیم و کابل ها در شبکه های توزیع برق فشار قوی و فشار ضعیف استفاده می شود. برای نصب استاندارد، این ترانک ها را اغلب در زیر کف کاذب قرار می دهند. در این ترانک ها به راحتی می توان حجم کابل ها را افزایش یا کاهش داد.

ترانک ستونی

در بسیاری از مجموعه ها امکان نصب ترانک روی دیوار وجود ندارد. همچنین نصب دفنی نیز سخت و زمان بر است. به همین دلیل از ترانکینگ ستونی استفاده می شود. در این مدل ترانکینگ سیم و کابل های برق و شبکه از داخل ترانکی که روی ستون نصب شده عبور می کند. برای نصب پریزهای مختلف بر روی این ترانک نیازی به ایجاد هیچ حفره یا برشی بر روی ستون نیست. ترانک های ستونی امن و مقاوم هستند.


بیشتر بخوانید: کابل کشی شبکه