انواع داکت برق

انواع داکت برق و آشنایی با کاربرد داکت

انواع داکت برق در تمامی مجموعه ها مورد استفاده قرار می گیرد. داکت برق محفظه و کانالی پلاستیکی است که برروی دیوار، کف و … نصب می شود. کابل برق و سیم کشی ساختمان از داخل این تجهیزات عبور می کند. استفاده از این محصولات سبب ایجاد نظم در مجموعه، مرتب شدن کابل ها و حفاظت از سیم و کابل می شود. تمامی کابل ها اعم از کابل برق ، کابل فیبر نوری، کابل شبکه، کابل مخابرات و … از این کانال ها عبور می کنند.

خرید انواع داکت برق
خرید انواع داکت برق

انواع مختلفی از این محصولات وجود دارد که می توانید در بخش های مختلف مجموعه آن ها را بکار بگیرید. در این مقاله به معرفی انواع داکت برق می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

داکت چیست؟

برای درک بهتر انواع داکت برق به معرفی این محصول می پردازیم. داکت محفظه ای پلاستیکی است که از آن برای نگهداری سیم و کابل و هدایت مسیر کابل کشی استفاده می شود. این محصولات در رنگ های مختلف و جنس های گوناگون به بازار عرضه می شوند. اما بهترین داکت ها از پی وی سی ساخته شده اند و در برابر آتش از خود مقاومت نشان می دهند. البته امروزه داکت های فلزی نیز به بازار عرضه شده اند.

داکت از سیم و کابل حفاظت می کند و آن را از دسترس افراد غیرمتخصص دور می کند. این محصولات به مجموعه نظم و ترتیب می بخشند. ترانک نیز وظیفه ای شبیه به داکت دارد با این تفاوت که امکان نصب پریز و تجهیزات برروی آن وجود دارد و بیشتر در شبکه های کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرد. داکت ها بیشتر در رنگ های سفید، طوسی، مشکی، رنگ چوب و استخوانی عرضه می شوند.

داکت ها در شاخه های 2 متری تولید می شوند و  براساس اندازه های عرضی نیز در ابعاد 1، 1.5، 2، 2.5، 3، 3.5، 4، 5، 6 و 9 عرضه می شوند. این داکت ها در انواع پایه بلند و پایه معمولی عرضه می شوند.

داکت های برق براساس عوامل مختلفی همچون کاربرد نیز تقسیم بندی می شوند که در ادامه به بررسی انواع داکت برق می پردازیم.

انواع داکت برق
انواع داکت برق

بیشتر بخوانید: داکت برق چیست و چه کاربردی دارد؟


داکت ساده

از پرکاربردترین انواع داکت برق می توان به داکت ساده اشاره کرد. این داکت ها ساختار ساده ای دارند و از یک بدنه و درب تشکیل شده اند. جنس این محصولات از پلاستیک یا ABS است. این داکت ها در ساختمان های مسکونی، مکان های آموزشی، بانک ها و … به صورت زمینی و دیواری به کار گرفته می شوند. داکت ساده از وارد شدن ضربه و صدمه به کابل جلوگیری می کند و فضای کابل کشی را زیباتر می کند.

داکت شیاردار

این داکت ها به شیارهایی روی بدنه مجهز شده اند و اغلب در تابلوهای برق فشار قوی و فشار ضعیف استفاده می شوند. این شیارها سبب به وجود آمدن جریان هوا در داکت می شود و حرارت اضافی را به خارج داکت هدایت می کند. درب داکت شیاردار قابلیت قفل شدن دارد. از هرکدام از شیارهای روی داکت می توان سیم و کابل عبور داد.

استفاده از این داکت ها سبب راحت تر شدن مسیر کابل کشی می شود و در رنگ های مختلفی به بازار عرضه می شود. گاهاً به داکت شیاردار داکت تابلویی نیز گفته می شود.

داکت شیاردار
داکت شیاردار

داکت کف خواب

داکت گرده ماهی، داکت زمینی یا داکت کف خواب نوعی داکت پرکاربرد است که ارتفاع کمی دارد و به صورت زمینی و در کف مجموعه ها نصب می شود. این محصولات به شکل نیم دایره طراحی شده اند و در صورت ورود فشار در اثر راه رفتن و گذاشتن وسایل شکسته نمی شوند. همچنین از لحاظ طرح و رنگ نیز بسیار گسترده هستند.


بیشتر بخوانید: مزایای استفاده از داکت برق


داکت قرنیزی

از پرطرفدارترین انواع داکت برق می توان به داکت قرنیزی اشاره کرد. این داکت ها به شکل قرنیزهای چوبی طراحی شده اند و در کنار دیوارها نصب می شوند. این محصولات در انواع گوناگون و سایزهای محتلف عرضه می شود. داکت قرنیزی اغلب در منازل مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد.

داکت طرح چوب

این داکت ها عملکردی شبیه به داکت ساده دارند با این تفاوت که ظاهر آن شبیه به چوب است. از این داکت ها اغلب در محیط هایی که طراحی دکوراسیون اهمیت دارد استفاده می شود زیرا جلوه زیبایی به محیط می بخشند. این داکت ها می توانند قرنیزی هم باشند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید داکت


داکت پشت چسبدار

داکت پشت چسبدار  از دیگر داکت های پرطرفدار در لیست انواع داکت برق است. این محصولات همانند سایر داکت ها هستند با این تفاوت که جهت نصب به پیچ و مهره و دیگر تجهیزات نیاز ندارند و به کمک چسبی که در پشت آن ها وجود دارد نصب می شوند. این محصولات را می توانید در همه جا استفاده کنید زیرا نصب بسیار ساده ای دارند.

داکت پشت چسبدار
داکت پشت چسبدار

داکت پارتیشن دار

این داکت ها اغلب در ساختمان سازی مدرن مورد استفاده قرار می گیرند و به یک درب و دیواره هایی مجهز شده است. به همین دلیل در این داکت ها می توان دو مدل سیم یا کابل متفاوت بدون ایجاد نویز کنار هم به کار برد.

ترانک شبکه

ترانک نیز محصولی شبیه به داکت است اما ظاهر و برخی از ویژگی های آن با داکت تفاوت دارد. این تجهیزات وظیفه نظم دهی به کابل هایی که در بیرون دیوار کار می شوند را برعهده دارند. ترانک سیم و کابل به خصوص کابل شبکه را در خود جای می دهد و از آن در برابر آسیب های محیطی حفاظت می کند. این تجهیزات در مسیر ترانکینگ می توانند تعداد خروجی برق، پریز تلفن، کیستون شبکه و … ارائه دهند. در صورتیکه داکت چنین نیست.


بیشتر بخوانید: تفاوت داکت و ترانک (ترانکینگ) چیست؟