مزایای استفاده از داکت برق

مزایای استفاده از داکت برق

مزایای استفاده از داکت برق بیشمار است. این تجهیزات را می توان در تمامی مجموعه ها استفاده کرد. داکت برق می تواند سبب منظم شدن و مرتب شدن سیم و کابل های یک مجموعه شود. همچنین از سیم و کابل در برابر بسیاری از خطرات محافظت می کند. علاوه براین، استفاده از داکت امتیازات دیگری نیز به همراه دارد.

خرید انواع داکت برق
خرید انواع داکت برق

اگر قصد خرید داکت را دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی مزایای استفاده از داکت برق خواهیم پرداخت.

جهت خرید داکت برق و ترانکینگ می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

داکت چیست؟

داکت برق یک کانال پلاستیکی است که در عرض ها و ارتفاع های گوناگونی به بازار عرضه می شود. این محصولات به منظور قرارگیری کابل برق در داخل آن ها مورد استفاده قرار می گیرند. داکت ها حجم و ابعاد کمی دارند و نصب آن ها نیز ساده است.

در بررسی مزایای استفاده از داکت برق باید به این نکته توجه کرد که داکت نقش بسیار مهمی در بهبود عملکرد سیستم های برقی ایفا می کند. این محصول طراحی بسیار خوبی دارد می تواند به یک مجموعه و سیم و کابل های آن انسجام ببخشد.

از داکت و ترانک شبکه در محیط هایی همچون محل کار، ساختمان های اداری و تجاری، محیط های آموزشی، بانک ها، هتل ها، منازل مسکونی و … استفاده می شود. این تجهیزات اغلب از جنس PVC هستند و در داخل مجموعه های مسقف مورد استفاده قرار می گیرند.

داکت برق چیست
داکت برق چیست

بیشتر بخوانید: داکت برق چیست و چه کاربردی دارد؟


استفاده از داکت برق چه مزیت هایی دارد؟

مزایای استفاده از داکت برق بسیار زیاد است. از جمله این مزایا می توان به دوام بالا، محافظت از سیم و کابل، ایجاد نظم و ترتیب، تنوع ظاهری، کاربرد متنوع و … اشاره کرد.

در ادامه برخی از مهم ترین مزایای استفاده از داکت برق را بررسی خواهیم کرد:

سبب مرتب شدن کابل ها می شود

استفاده از داکت سبب ایجاد نظم در یک مجموعه می شود. در مکان هایی که قرار است حجم زیادی از سیم و کابل استفاده شود، بهتر است از داکت و ترانکینگ استفاده شود. این تجهیزات تمامی سیم و کابل ها را در خود جای می دهند و این موضوع سبب می شود نمای کار بسیار منظم و مرتب باشد و سیم و کابل اضافی دیده نشود.

مدیریت سیم و کابل راحت تر می شود

به کمک داکت می توان تمامی سیم و کابل ها را در جای مشخص قرار داد. زمانی که نیاز به توسعه باشد، مکان سیم و کابل مورد نظر کاملاً مشخص است. در نتیجه به کمک داکت و ترانکینک، مدیریت سیم و کابل، توسعه و پیشرفت آن ها نیز ساده تر می شود.

از کابل در برابر صدمه های فیزیکی محافظت می کند

یکی از مهم ترین مزایای استفاده از داکت برق محافظت از سیم و کابل ها است. داکت و ترانکینگ همانند یک پوشش و محفظه نگهداری برای کابل عمل می کنند. از سیم و کابلی که در داخل داکت برق قرار می گیرند، در برابر فشار و ضربه محافظت می شود. به همین دلیل بهتر است در محیط های صنعتی و کارگاهی از داکت برق استفاده شود.

سبب افزایش طول عمر سیم و کابل می شود

داکت برق عایق مطلوبی داخل محفظه های خود دارد که از زنگ زدگی و ورود رطوبت به داخل جلوگیری می کند. در نتیجه سیم و کابل دچار زنگ زدگی و پوسیدگی نمی شود.

این محصولات مانع نفوذ گرد و خاک به داخل کابل می شوند. در نتیجه سیم و کابل در تمامی طول عمر خود عملکرد خوبی از خود نشان می دهد. در محیط هایی که امکان خورده شدن کابل توسط جانوران وجود دارد، بهتر است از داکت و ترانکینگ برق استفاده شود تا جانوران نتوانند از کابل تغذیه کنند.

داکت ها تنوع بسیار زیادی در طرح و رنگ دارند

داکت برق و ترانکینگ به یکی از محصولات پرکاربرد در مجموعه ها تبدیل شده اند. این تجهیزات در رنگ ها و جنس های مختلفی تولید می شوند. به همین دلیل با دکوراسیون تمامی مجموعه ها هماهنگی دارند.

اغلب داکت های موجود در بازار به رنگ های سفید، کرم، طوسی و داکت طرح چوب به بازار عرضه می شوند. ابعاد داکت برق نیز متنوع است و این محصولات در عرض های متنوعی به بازار عرضه می شوند. تمامی داکت ها در شاخه های 2 متری تولید می شوند.

از پرکاربردترین سایز داکت برق می توان به داکت نمره 1، 1.5، 2، 2.5، 3، 3.5، 4، 5، 6 و 9 اشاره کرد.

تنوع رنگ داکت
تنوع رنگ داکت

داکت سیم و کابل را پنهان می کند

در مواقعی که امکان پنهان کردن سیم و کابل داخل دیوار وجود نداشته باشد، به کمک داکت می توان سیم و کابل را پنهان کرد و از نظر مخفی نمود. در مواقعی هم که بخواهیم سیم کشی روکار انجام دهیم نیز می توانیم از داکت و ترانکینگ استفاده کنیم.

داکت ها نصب ساده ای دارند

اغلب داکت ها نصب ساده ای دارند و جهت استفاده نیاز به پیچ و دیگر تجهیزات ندارند. ساده ترین نوع آن ها داکت های پشت چسب دار است که به راحتی روی زمین و دیوار نصب می شوند. نصب داکت نیاز به متخصص و ابزار خاصی ندارد.

مزایای استفاده از داکت برق
مزایای استفاده از داکت برق

در تمامی مکان ها می توان از داکت استفاده کرد

داکت ها انواع مختلفی دارند و تنوع آن ها سبب شده است تا کارایی بسیار بالایی داشته باشند. داکت های زیر در دسته پرکاربردترین داکت ها قرار می گیرند:

  • داکت برق ساده
  • داکت شیاردار
  • داکت کف خواب (داکت برق زمینی)
  • داکت قرنیزی
  • داکت برق طرح چوب
  • داکت پشت چسب دار
انواع داکت برق
انواع داکت برق

بیشتر بخوانید: تفاوت داکت و ترانک (ترانکینگ) چیست؟


قیمت داکت برق

در این مقاله به بررسی مزایای استفاده از داکت برق پرداختیم. اگر قصد خرید داکت برق و ترانکینگ را دارید، به سایت راندنو مراجعه کنید تا بتوانید محصول خود را در میان هزاران کالای برقی انتخالب کنید و با نمونه های مشابه مقایسه کنید.

شرکت های بسیار زیادی به تولید داکت و ترانکینگ می پردازند که از برترین آن ها می توان به داکت البرز، ذداکت دانوب، داکت شوپیتا، کوپوس، دودمان و … اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید داکت