راهنمای خرید داکت

راهنمای خرید داکت

راهنمای خرید داکت به شما کمک می کند بتوانید بهترین و مناسب ترین داکت را برای مجموعه خود خریداری کنید. داکت ها تجهیزاتی هستند که امروزه در اغلب مجموعه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

خرید انواع داکت برق
خرید انواع داکت برق

استفاده از داکت سبب ایجاد نظم و بوجود آمدن محیطی زیبا می شود. این تجهیزات در مسیر انتقال سیم و کابل از جایی به جای دیگر نصب می شوند. علاوه بر این، جهت حفاظت از سیم و کابل های یک مجموعه نیز از داکت های برق استفاده می شود. در این مقاله به معرفی انواع داکت و راهنمای خرید داکت مناسب خواهیم پرداخت. با مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

داکت چیست

پیش از پرداختن به راهنمای خرید داکت باید در ابتدا بدانیم داکت چیست و چه کاربردی دارد. داکت ها محفظه های پلاستیکی درب داری هستند که جهت حفاظت از سیم و کابل، ایجاد نظم و افزایش زیبایی محیط مورد استفاده قرار می گیرند.

این داکت ها در مسیر جابه جایی و انتقال سیم و کابل های یک مجموعه نصب می شوند. این محصولات ضد آب نیستند. به همین دلیل اغلب در محیط های داخلی و مسقف مورد استفاده قرار می گیرند.

امروزه داکت به یکی از تجهیزات الزامی در یک مجموعه تبدیل شده است. زیرا تجمع سیم و کابل منظره نامرتبی ایجاد می کند و درهم ریختگی آن ها مدیریت تجهیزات را سخت تر می کند. علاوه بر این، استفاده از داکت ها امنیت افراد مجموعه را نیز بیشتر می کند. به همین دلیل استفاده از داکت به یک موضوع الزامی تبدیل شده است.

کاربرد داکت ها بسیار متنوع شده است. به همین دلیل شرکت های مختلفی اقدام به ساخت انواع داکت کرده اند.

داکت چیست
داکت چیست

بیشتر بخوانید: داکت برق چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع داکت

داکت ها در مدل های گوناگونی به بازار عرضه شده اند و هر یک از آن ها کاربردهای به خصوصی دارند. اغلب داکت ها از جنس پی وی سی و پلاستیک های مقاوم و مرغوب هستند. داکت ها براساس شکل ظاهری و نوع کاربردی که دارند، به انواع زیر تقسیم می شوند:

داکت ساده

این داکت ها در ساختمان ها، محیط های اداری، بانک ها و … مورد استفاده قرار می گیرند و به صورت ساده و داکت پشت چسب دار عرضه می شوند. این تجهیزات طراحی ساده ای دارند.

داکت شیاردار

این داکت ها از لحاظ شکل ظاهری با داکت های ساده متفاوت هستند. روی سطح خارجی آن ها شیارهایی تعبیه شده است. این داکت ها بیشتر در تابلوهای برق فشارقوی و فشارضعیف استفاده می شوند. برخی از داکت های شیاردار دارای درب های قفل شونده هستند.

داکت پارتیشن دار

این داکت ها دارای پارتیشن هایی در داخل هستند که به کمک آن ها می توان انواع سیم و کابل را در داخل داکت از هم جدا کرد. از این داکت ها می توان به راحتی در شبکه استفاده کرد زیرا جداسازی انواع سیم و کابل از یکدیگر، میزان دریافت نویز را کاهش می دهد.

داکت قرنیزی

این داکت ها شییه به قرنیز هستند و به راحتی در پایین دیوارها نصب می شوند. این داکت ها در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. داکت طرح چوب نیز می تواند به شکل داکت قرنیزی باشد.

داکت کف خواب

این داکت ها در کف مجموعه نصب می شوند و استفاده از آن ها مدیریت کابل ها را بسیار ساده تر می کند. این داکت ها به صورت نیم کره نیز طراحی می شوند و به آن ها داکت گرده ماهی گفته می شود.

راهنمای خرید داکت
راهنمای خرید داکت

راهنمای انتخاب داکت

پیش از خرید داکت باید به نکات زیادی توجه کرد. در ادامه به راهنمای خرید داکت خواهیم پرداخت:

سایز داکت

داکت های استاندارد موجود در بازار به صورت داکت 1، 1.5، 2، 2.5، 3 معمولی و 3 با ارتفاع کم، 3.5، 4، 5، 6 معمولی و 6 پایه بلند، 9 معمولی و 9 پایه بلند ساخته می شوند. هر یک از این داکت ها ابعاد مختلفی دارند و تعداد معینی از کابل می تواند درون آن قرار بگیرد. پیش از خرید داکت باید به حجم سیم و کابل های مجموعه توجه کنید.

طول داکت

تمامی داکت ها به صورت شاخه های 2 متری به بازار عرضه می شوند. پیش از خرید داکت به متراژ مورد نیاز خود توجه کنید. متخصصان سیم کشی می توانند متراژ حدودی داکت مورد نیاز را برای شما تخمین بزنند.

نوع داکت

همان طور که پیش تر گفته شد، داکت ها از لحاظ عملکرد به چند نوع تقسیم می شوند. اگر می خواهید از داکت در محیط های صنعتی و تابلوهای برق استفاده کنید، داکت شیاردار گزینه مناسبی است. داکت های پارتیشن دار برای محیط هایی که کابل های شبکه در کنار کابل های برق قرار می گیرند نیز بسیار مناسب هستند.

طراحی و رنگ داکت

داکت هایی که به بازار عرضه شده اند، اغلب به رنگ سفید، طوسی و مشکی هستند. مدل های طرح چوب نیز به بازار عرضه شده اند. داکت ها را می توانید مطابق با طراحی داخلی مجموعه خود استفاده کنید. داکت های سفید از پرکاربردترین داکت های موجود در بازار هستند.

محل نصب داکت

پیش از خرید داکت باید به جایگاه استفاده ار کابل توجه کرد. در برخی از مجموعه ها، امکان استفاده از داکت کف خواب وجود ندارد و باید داکت دیواری یا قرنیزی مورد استفاده قرار بگیرد.

ملزومات داکت

پیش از خرید و نصب داکت در ابتدا بررسی کنید که به چه متعلقاتی برای نصب داکت نیاز است. به عنوان مثال، داکت هایی که در گوشه های دیوار نصب می شوند، ممکن است به زوایای داخلی، قطع کننده اتصال، مسدود کننده و … نیاز داشته باشند.

درب داکت

بسیاری از داکت ها بدون درب و برخی دیگر از آن ها، درب دار هستند. اگر در مجموعه گرد و خاک وجود دارد و یا برخی از اشعه ها همچون فرابنفش در محیط تابانده می شود، بهتر است از داکت های درب دار استفاده کنید. درب داکت در ابعادی مطابق با خود داکت ساخته و به بازار عرضه می شود.

راهنمای خرید داکت
راهنمای خرید داکت

قیمت داکت

قیمت معیار مهمی در انتخاب و خرید داکت است. البته در کنار قیمت باید به مورد مهمی همچون کیفیت و استاندارد تولید نیز توجه شود. اگر کابل کشی خود را مدام تغییر می دهید، از داکت های باکیفیت و مرغوبی استفاده کنید تا با گذشت زمان دچار پوسیدگی نشوند.

مزایای استفاده از داکت برق

  1. مدیریت سیم و کابل بسیار ساده تر می شود.
  2. از آسیب دیدن یا قطع شدن کابل ها و سیم ها جلوگیری می شود.
  3. از دریافت نویز و تداخلات توسط سیم و کابل جلوگیری می شود.
  4. استفاده از داکت برق سبب زیبایی مجموعه و مرتب شدن سیم و کابل ها می شود.
  5. از کابل در برابر عوامل محیطی همچون گرد و غبار، رطوبت، گرما، اشعه مضر و … محافظت می شود.
  6. به کمک این تجهیزات به راحتی می توان مسیر سیم و کابل را تغییر و یا توسعه داد.
مزایای استفاده از داکت برق
مزایای استفاده از داکت برق

بیشتر بخوانید: مزایای استفاده از داکت برق


خرید داکت

به عنوان جمع‌بندی موضوع راهنمای خرید داکت، برای مشاهده لیست قیمت داکت و خرید انواع داکت برق می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و از این طریق با نمایندگان و فروشندگان آن در ارتباط باشید. از برترین برندهای داکت برق می توان به دانوب، البرز، سوپیتا، کوپوس و … اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: تفاوت داکت و ترانک (ترانکینگ) چیست؟