آموزش نصب کلید پریز

آموزش نصب کلید پریز

نصب کلید پریز یا بستن کلید پریز یکی از کارهایی است که اغلب توسط تکنسین ها و نصابان انجام می شود. این کار دشوار نیست و طی چند مرحله به راحتی صورت می گیرد. آموزش نصب پریز برق و کلید برق به شما کمک می کند که بتوانید کلید پریزهای مجموعه را خودتان نصب کنید.

نحوه نصب کلید پریز لمسی با سایر انواع کلید پریز تفاوت دارد. تجهیزات کلید و پریز برق در تمام مکان هایی که برق و الکتریسیته در آن جریان دارد، دیده می شود و یکی از اصلی ترین المان ها در برقکاری ساختمان به شمار می آید. انواع کلید و پریز معمولاً به دو صورت روکار و توکار نصب می شوند.

خرید انواع کلید پریز
خرید انواع کلید پریز

کلید و پریزها علاوه بر کاربردشان، به علت طرح و رنگ متنوعی که دارند، از نظر دکوراسیون داخلی نیز مورد توجه کاربران قرار می گیرند.

لازم به ذکر است که نصب و وصل کردن کلید و پریز کار دشواری نیست ولی باید تمام نکات ایمنی، قبل و حین نصب رعایت شود.

در ادامه قصد داریم به پرسش چگونه کلید پریز را وصل کنیم پاسخ دهیم و به آموزش نصب کلید و پریز اشاره کنیم. نصب کلید پریز روکار نیز همانند نوع توکار صورت می گیرد.

آنچه در ادامه می خوانیم:

مراحل نصب کلید و پریز

ابزار مورد نیاز برای نصب

برای نصب این تجهیزات به کلید پریز (مکانیزم و قاب)، سیم چین، فازمتر، نوار چسب برق و پیچ گوشتی نیاز داریم. سایر تجهیزات هم چون قوطی کلید پریز پیش تر، داخل دیوار نصب شده است.

تشخیص سیم های برق

برای نصب این تجهیزات باید در ابتدا سیم های برق دار یعنی فاز را از نول جدا کنید. برای تشخیص این سیم ها می توانید از یک فازمتر کمک بگیرید.


بیشتر بخوانید: تفاوت سیم فاز و نول چیست؟


اطمینان از قطع برق

در ابتدا برای تعویض کلید پریز لازم است، برق آن قسمت قطع شود. این کار را می توانید با مراجعه به جعبه فیوز و قطع فیوز مربوطه انجام دهید. حتی پس از قطع فیوز نیز، برای اطمینان بیشتر می توانید با استفاده از یک فازمتر، مطمئن شوید که هیچ گونه جریان برقی در داخل سیم وجود ندارد.

اگر نمی دانید کدام فیوز مربوط به قسمت مورد نظر است، در صورت نیاز نداشتن به برق می توانید تمام فیوزها را قطع کنید. در غیر این صورت، باید تمام فیوزها را تک تک قطع کرده و با فازمتر پریز را چک کنید تا فیوز مورد نظر را بیابید.

جدا کردن و باز کردن روکش کلید و پریز

برای دیدن سیم ها و تعویض کل مغزی، لازم است روکش روی پریز را باز کنید. در بازار این روکش ها به عنوان کادر کلید و پریز شناخته می شوند. در مدل های قدیمی تر، روی روکش یک یا دو پیچ تعبیه شده است که با باز کردن آن ها می توانید روکش را جدا کنید. در برخی از مدل های جدید کلید و پریز، لازم است ابتدا با یک پیچ گوشتی دو سو، روکش پلاستیکی را جدا کنید تا به پیچ های اصلی برسید.

اگر پس از باز کردن پیچ ها، قادر به درآوردن قاب نبودید، فازمتر را پشت قاب بیاندازید و با کمی فشار، قاب را از دیوار خارج کنید. توجه داشته باشید که پیچ ها را به آرامی باز کنید زیرا اتصال پیچ به دیوار بسیار سطحی است و در صورت خرابی آن، لازم است دوباره از دریل برای سوراخ کردن دیوار کمک بگیرید.

باز کردن مغزی کلید و پریز از دیوار و جدا کردن سیم ها

پس از جدا کردن روکش، لازم است مغزی که می خواهید تعویض کنید را نیز باز کنید. پس از بیرون آوردن مغزی از دیوار، قبل از انجام هر کاری چند عکس از نحوه چینش سیم ها بگیرید تا سیم ها را به پریز بعدی اشتباه وصل نکنید.

معمولاً مغزی ها به وسیله چنگکی کنار کلید و پریز داخل شیار قوطی ها محکم شده اند. با باز کردن پیچ های چنگکی، مغزی از قوطی جدا می شود و به آسانی بیرون می آید.

بستن سیم های کلید و پریز جدید

اگر عکسی برای تشخیص دادن اینکه کدام سیم به کدام قسمت پریز باید وصل شود را ندارید، می توانید از این راه حل استفاده کنید: سیم هایی با رنگ روشن را به قسمتی وصل کنید که اسلات طولانی تری دارند و سیم هایی با رنگ تیره را به قسمتی وصل کنید که اسلات کوتاه تر و پیچ های طلایی رنگ دارند.

در هنگام بستن پریز برق و سیم کشی پریز برق، اگر دو سیم برق هم رنگ داشتید، فرقی نمی کند که از کدامیک اول استفاده کنید. همواره این نکته را می بایست در ذهن داشته باشیم که معمولاً هیچ گاه داخل انواع کلید، سیم نول نمی رود. در انواع پریزها و روشنایی ها می بایست هم فاز و هم سیم نول وارد شود.


بیشتر بخوانید: سیم کشی ساختمان چگونه است؟ مراحل و اصول سیم کشی ساختمان کدام است؟


بستن کلید و پریز جدید روی دیوار

در مرحله پنجم لازم است مغزی را با پیچ های خودش به قسمتی که روی دیوار تعبیه شده، وصل کنید و روکش آن را روی مغزی قرار دهید. اما تا قبل از تست پریز جدید، پیچ های روکش را نبندید.

تست کلید و پریز جدید

در ابتدا لازم است فیوز را وصل کنید. اگر وسیله تعویضی شما پریز بود، لازم است با فازمتر داخل پریز را چک کنید و اگر یکی از دو شاخه پریز، برق داشت، کار به درستی انجام شده است.

اگر وسیله تعویضی شما یک کلید بود، لازم است تا با فازمتر سرپیچ را چک کنید تا برق داشته باشد. در غیر این صورت، باید تمام مراحل انجام شده دوباره بررسی شود تا سیمی که اشتباه متصل شده را پیدا کنید.

بستن روکش کلید و پریز جدید

بعد از انجام تمام مراحل بالا و اطمینان از صحت کار انجام شده، روکش را روی پریز قرار دهید و با دقت پیچ های آن را ببندید. در آخر برای اطمینان از درستی کار می توانید یک وسیله کم مصرف و کم ارزش را به برق متصل کنید.

نصب کلید پریز
نصب کلید پریز

نکات مهم در نصب کلید پریز

  • بدون دلیل، تصمیم به اضافه کردن کلید و پریز نگیرید و در صورت نیاز، با یک رابط برق کمبود پریز را جبران کنید. استفاده رابط برق راحت تر از بستن کلید پریز است.
  • طریقه نصب پریز برق روکار به این صورت است که قوطی می بایست به صورت روکار بر روی دیوار پیچ شود.
  • در هنگام وارد کردن سیم ها به داخل کلید و پریز، استاندارد را رعایت کنید تا از اتصال فاز و نول بر روی پیچ ها جلوگیری شود.
  • در صورتی که زیر یک پیچ از دو سیم استفاده می کنید، می بایست حتماً از تابیده شدن آن ها به صورت محکم اطمینان حاصل نمایید.
  • در صورتی که در زمینه برق کشی اطلاعات کافی ندارید، از یک برق کار کمک بگیرید تا برای گرفتن انشعاب جدید به شما کمک کند.
  • به تحمل خط برقی که از آن انشعاب گرفته می شود، توجه کنید.
  • کلید و پریزها را در ارتفاع مناسب نصب کنید تا علاوه بر جلوگیری از خطر، بتوانید از آن ها استفاده لازم را نیز ببرید.
نکات مهم در نصب کلید پریز
نکات مهم در نصب کلید پریز

بیشتر بخوانید: تفاوت محافظ، رابط و ترانس چیست؟


انواع کلید پریز

  1. کلید تک پل و دو پل: از کلید تک پل برای قطع و وصل کردن یک مدار و از کلید دو پل برای قطع و وصل کردن دو مدار الکتریکی استفاده کرد.
  2. کلید تبدیل: این کلید برای روشن و خاموش کردن یک چراغ از دو مکان مختلف کاربرد دارد.
  1. کلید کولر: این کلید برای کولرهای آبی کاربرد دارد و معمولاً دارای یک کلید برای موتور، یک کلید برای روشن و یک کلید برای دور تند است.
  2. کلید و پریز تایمری: کلید و پریز تایمری قابل تنظیم است و می تواند زمان روشن و یا خاموش شدن را کنترل کند. از این کلیدها بهتر است در مکان هایی مانند راه پله و حیاط استفاده شود زیرا در این مکان ها نیاز به روشن ماندن دائم چراغ ها نیست.
  3. کلید لمسی: کلید لمسی یکی از جدیدترین انواع کلید پریز به شمار می رود که در خانه های هوشمند مورد استفاده قرار می گیرد و با حرارت دست نیز فعال می شود.
  4. کلید با سنسور حرکتی: کلیدهایی با سنسور حرکتی، در هنگام حضور افراد در مکان روشن و بعد از مدتی خاموش می شوند. همین امر سبب صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.
  5. کلید دیمر: این کلید شدت نور را تنظیم و کم یا زیاد می کند. کلید دیمر اغلب در مکان هایی همچون سالن تئاتر که نیاز به نور یکنواخت است، مورد استفاده قرار می گیرد. برای آشنایی بیشتر با دیمر و انواه آن می توانید به مقاله دیمر چیست در مجله راندنو مراجعه کنید.
  6. پریز برق یو پی اس: این پریز با ارتباط دادن منبع ذخیره برق و دستگاهی که به خود وصل می شود، باعث می شود که در هنگام قطعی برق، دستگاه همچنان روشن بماند. طریقه بستن پریز برق مطابق توضیحات بالا انجام می شود. نصب پریز ارت دار و بدون ارت نیز تفاوتی با هم ندارد.
  7. پریز تلفن: این پریز در دو نوع ارائه می شود. پریز تلفن تک سوکت و پریز تلفن دوقلو که دارای دو پورت جداگانه هستند. جهت مطالعه آموزش بستن پریز تلفن می توانید به بخش قبلی مراجعه کنید.
  8. پریز شبکه: امروزه در منازل و ادارات به دلیل وجود اینترنت، پریز شبکه از مهمترین انواع پریزها به شمار می آید.
  9. پریز برق ارت دار: همانطور که از اسم این پریز پیداست، مجهز به یک سیم ارت دار است که برای تخلیه بار الکتریکی به زمین متصل می شود. کارکرد این پریز برق به این صورت است که سیم ارت با انتقال الکتریسیته ساکنی که در مدار تخلیه شده است، مانع از برق گرفتگی افراد می شود. برای آشنایی بیشتر با سیم ارت، می توانید به مقاله سیم ارت چیست و چه کاربردی دارد مراجعه کنید.
  10. بیزر زنگ و شاسی زنگ: معمولاً در ورودی هر در، یک شاسی زنگ و داخل هر واحدی نیز یک بیزر زنگ نصب می شود.
انواع کلید و پریز
انواع کلید و پریز

بیشتر بخوانید: انواع کلید پریز ، از خرید تا آموزش نصب کلید پریز


بخش های مختلف کلید و پریز

  • قاب: قاب به قسمتی از کلید و پریز گفته می شود که بر روی دیوار نصب می شود و قابل رؤیت است. مدل های جدید این قاب ها به راحتی بر روی دیوار قرار می گیرند. مکانیزم استفاده شده برای این کلید و پریزها فنری است و به آسانی قابل نصب در عمق دیوار است.
  • مکانیزم درونی: مکانیزم درونی کلید و پریزها شامل سیم پیچی، اتصالات درونی و تعداد پل است. معمولاً بدنه مغزی از جنس فلز و خود مغزی می تواند سرامیکی یا پلاستیکی باشد.

بیشتر بخوانید: پریز برق در کشورهای مختلف چگونه است؟


نکات ایمنی در هنگام نصب کلید و پریز

  1. فاصله پریزها از لوله گاز کمتر از 5 سانتی متر نشود.
  2. به هیچ وجه به یک سیم رابط و یا یک پریز، چند وسیله را همزمان وصل نکنید.
  3. توجه کنید که مکانیزم پریز بدون فاصله و لقی نصب شود.
  4. برای جلوگیری از آسیب دیدن کودکان، پریزها را با درپوش ایمنی محافظت کنید.
  5. در صورت معیوب بودن کلید و پریز، به سرعت برای تعویض آن اقدام نمایید.
  6. از لوازم روشنایی انشعاب نگیرید.
  7. با دست مرطوب و یا خیس به پریز برق دست نزنید.
  8. پیش از شروع به نصب کلید پریز از قطع بودن فیوز و برق اطمینان پیدا کنید.
  9. کلید پریز می بایست در مکان خود به درستی نصب شوند. این تجهیزات باید ثابت و محکم باشند تا در هنگام استفاده آسیب نبینند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره نکات ایمنی برق و پیشگیری از برق گرفتگی


استاندارد نصب کلید و پریز

ارتفاع نصب کلید پریز امر بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. این ارتفاع از استاندارد خاصی پیروی می کند. ارتفاع نصب کلید و پریز و فیوز بسته به موقعیت مکانی آن ها متفاوت است. علاوه بر این به فاصله نصب قوطی این تجهیزات نسبت به یکدیگر نیز باید توجه شود. در ادامه برخی از نکته های مهم در استاندارد نصب کلید و پریز را بررسی می کنیم:

  1. ارتفاع کلید برق مربوط به روشنایی از سطح زمین طبق استاندارد 110 تا 120 سانتی متر است.
  2. ­ پریزهای داخل ساختمان از کف باید در ارتفاع 30 الی 35 سانتی متری نصب شوند.
  3. پریز در حمام از سطح زمین باید ارتفاعی معادل 120 سانتی متر داشته باشد.
  4. پریز برق در آشپرخانه ها در ارتفاع 60 و 120 سانتی از سطح زمین نصب می شود. پریزهای روی کابینت از روی کابینت باید ارتفاعی معادل ۲۰ الی ۳۰ سانتی متر داشته باشند.
  5. پریزهایی هم چون تلفن و آنتن باید در ارتفاع 30 تا 40 سانتی متری نسبت به سطح زمین نصب شوند.
  6. فاصله مرکز یک قوطی تا مرکز قوطی دیگر نباید کمتر از 91 میلی متر باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین مارک کلید و پریز ایرانی


خرید و قیمت کلید پریز

امروزه کلید و پریزها به دلیل کاربرد زیاد در تمام اماکن، توسط شرکت های زیادی تولید می شوند که از معروف ترین آن ها می توان به کلید پریز دلند، ایران الکتریک، ویرا و … اشاره کرد.

همچنین کاربران می توانند جهت اطلاع از قیمت کلید و پریز و خرید انواع این محصولات به سایت راندنو مراجعه کنند و کالای خود را به صورت مستقیم از فروشندگان خریداری نمایند.


بیشتر بخوانید: کلید و پریز خوب از کجا بخرم


فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 48
دوست نداشتم: 23
میانگین امتیازات: 2.09

۸ دیدگاه در “آموزش نصب کلید پریز

بسیار عالی فقط کاش نحوه نصب کلید زنگ رو هم می گفتین 🙁

سلام ممنون از توجه شما
اگر منظورتون شاسی زنگه، به همین نحو نصب میشه. بیزر زنگ هم به همین صورت نصب میشه با این تفاوت که بیزر زنگ معمولاً در کنار درب ورودی قرار میگیره.

سلام روز به خیر
من میخوام از یک کلید جهت خاموش و روشن کردن چراغ دستشویی و هواکش استفاده کنم
سیم کشی به چه صورته؟

سلام روز به خیر
میتونید از یک کلید تک پل استفاده کنید. برای سیم کشی، سیم فاز روشنایی و سیم فاز هواکش به یکدیگر اتصال پیدا می کنند و از بخش ورودی داخل کلید قرار می گیرند و نول ها هم به شکل مشترک به هم وصل می شوند.

سلام من کلید پریز رو وصل کردم منتها هردو برق دارند ولی اینم بگم که یکی از سیم‌ها برق ضعیف دارد و نمیتونم استفاده کنم از پریز کمک کنید ایراد رو پیدا کنم

معمولاً این ایراد به دلیل قطعی نول در طول مسیره و کمتر به خاطر دو فاز شدن پریز هست. برای اطمینان از این موضوع، بهتره منشا سیم نول را در ورودی کنتور ساختمون قطع کنیم و دوباره با فازمتر امتحان کنیم. اگر این بار هم فازمتر روشن شد، کل سیستم سیم کشی ساختمون معیوبه و باید با سازمان برق تماس بگیرید. اما اگر روشن نشد، که در اکثر مواقع همین اتفاق می افته، برای پیگیری نول میتونید نول را در طول سیم کشی دنبال و قطعی رو پیدا کنید و مرحله بعد نول پشت تمام پریزها رو که قبل از پریز مورد نظر به کار رفته، چک کنید تا جایی که نولی که قطعی داره رو پیدا کنید. در برخی از مواقع به علت کشیده شدن سیم نول، رشته های افشان نول از یکدیگر شکافته شده و فقط یک یا دو تار حالت اتصال را نگه داشته اند که این اتفاق نیز شایعه

سلام وقت بخیر
بعضی اوقات قاب کلید و پریز تو یک ارتفاع کار میشه مثلا تو پارکینگ تو ساختمان هایی ک درحال ساخت چجوری میشه تشخیص داد ک قاب کنده شده و سیم داخل قاب وجود داره فقط این مال کلید یا پریز؟
بدون داشتن تجهیزات برقی مثل فازمتر و اینا

سلام دوست عزیز ممنون از حسن توجه شما
داخل کلیدها سیم نول وجود نداره. سیم کشی پریزهاست که هم فاز و هم نول دارند.
از رنگ سیم هم میتونید فاز و نول رو تشخیص بدید.
در غیر این صورت حتما باید فازمتر داشته باشید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *