آموزش سرویس کردن کولر آبی

آموزش سرویس کردن کولر آبی

آموزش سرویس کردن کولر آبی به شما این امکان را می دهد که بتوانید بدون هیچ مشکلی کولر آبی منزل یا محل کار خود را سرویس کنید. با شروع فصل گرما نیاز به کولر و وسایل سرمایشی بیشتر احساس می شود. کولرهای آبی چندین ماه از سال را روشن نیستند به همین دلیل پس از طولانی مدت به سرویس، بررسی و تعمیر احتیاج پیدا می کنند. کنترل کولر شامل بررسی کابل برق و کلید کولر، بررسی موتور، پمپ، تعویض پوشال و دیگر موارد می شود.

کولرهای آبی هزینه پایینی دارند و سرمای آن ها مطلوب است. کولرهای گازی گران تر هستند و بسیاری از آن ها به عنوان وسایل گرمایشی نیز به کار گرفته می شوند. کولرهای گازی به سرویس نیاز ندارند. اما تمامی کولرهای آبی پس از مدتی باید سرویس شوند تا برق و آب هدر نرود.

اگر قصد دارید کولر آبی مجموعه خود را سرویس کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به آموزش سرویس کردن کولر آبی می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

منظور از سرویس کولر آبی

پیش از پرداختن به آموزش سرویس کردن کولر آبی به این سوال که سرویس کردن کولر یعنی چه پاسخ خواهیم داد. سروس کردن کولر آبی منظور انجام کارهایی است که عملکرد کولر را بررسی می کند و آن را برای دوره بعدی بهبود می بخشد. سرویس کولر ممکن است بخش های مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال روغن کاری پمپ و موتور کولر، تعویض پوشال، شستن کولر، بررسی کابل و کلید از مجموعه اقداماتی است که هنگام سرویس کردن کولر انجام می شود. البته سرویس کولر آبی بهتر است توسط افراد متخصص و سرویس کار مجاز انجام شود.

سرویس کولر باید به موقع انجام شود. بسیاری از افراد کولر آبی را هر یک سال سرویس می کنند. که این روش غلط است. به صورت استاندارد کولرهای آبی که 4 یا 5 ماه مدا روشن هستند، باید پس از این دوره روغن کاری و سرویس شوند. این کار از هزینه های بعدی همچون تعویض پمپ، تعمیر موتور و دیگر موارد جلوگیری می کند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل کولر


قطعات کولر آبی

پیش از پرداختن به آموزش سرویس کردن کولر آبی به بررسی قطعات این وسیله می پردازیم. کولر آبی از دو بخش اصلی تشکیل شده است. اولین بخش مربوط به گردش آب و دومین بخش مربوط به گردش هوا است.  هر کدام از این بخش ها وظیفه خاصی را برعهده دارند.گردش آب توسط پمپ بو گردش هوا توسط دینام انجام می شود. به طور کلی قطعات کولر را می توان به سه دسته‌ زیر تقسیم کرد:

  1. قطعات الکتریکی: موتور کولر، پمپ آب، کابل برق و کلید قطع و وصل جریان برق
  2. قطعات مکانیکی: تسمه، شناور و توربین هوا
  3. قطعات ثابت: دریچه ها، بدنه و پوشال ها، شیر تخلیه و شبکه آبرسانی

اقدامات لازم پیش از سرویس کردن کولر

یکی از مهمترین بخش ها در آموزش سرویس کردن کولر آبی اقداماتی است که پیش از شروع سرویس کاری باید انجام دهید. به عنوان مثال باید مطمئن شوید که برق کولر وصل نیست. زیرا بدنه کولر مرطوب است و امکان برق گرفتگی وجود دارد. اگر کولر فیوز جداگانه دارد، بهتر است پیش از سرویس کردن قطع شود. در هنگام انجام مراحل سرویس کردن، بهتر است کفش عایق بپوشید.

از کسی که خانه است بخواهید کولر را روشن کند تا از صدای کولر بفهمید که کولر خودتان را سرویس می کنید نه کولر همسایه! بهتر است تمامی درچه ها کولر بسته و تنها یکی از آن ها باز باشد تا به موتور فشار وارد نشود. کولرها چون مدت زمان زیادی خاموش هستند، خاک بسیار زیادی در کانال و دریچه جمع می شود. به همین دلیل خاک زیادی داخل خانه می ریزد. به همین دلیل بهتر است یک دستمال و حوله مرطوب جلوی دریچه گرفته شود.

در ادامه به بررسی مراحل سرویس کولر می پردازیم.


بیشتر بخوانید: سیم مناسب کولر گازی


تعویض پوشال های کولر آبی

اولین گام در آموزش سرویس کردن کولر آبی تعویض پوشال های کولر آبی است. پوشال ها مهم ترین بخش کولرهای آبی هستند. البته برخی از افراد آن را سالانه تعویض نمی کنند که این کار اشتباه است. زیرا پوشال محیط مناسبی برای رشد قارچ ها و باکتری ها است که در طول سال بین تار و پود پوشال های کولر رشد می کنند. وقتی کولر روشن می شود آب روی پوشال جاری می شود و باکتری ها فعال می شوند و هوا و بوی نامطبوعی وارد خانه می شود. این باکتری ها می توانند مشکلات تنفسی برای افراد خانه به وجود بیاورند.

اگر پس از بررسی به این نتیجه رسیدید که پوشال نو است، آن را به خوبی بشویید. اگر هم قصد خرید پوشال کولر آبی دارید، ظرفیت کولر را مد نظر قرار دهید. زیرا پوشال باید متناسب با ظرفیت کولر خریداری شود. برای تعویض پوشال کافی است پوشال قدیمی را خارج و پوشال جدید را خیس کنید و در محل پوشال قبل قرار دهید و شبکه سیستمی را روی آن ببندید.

بررسی موتور کولر

در این بخش از موضوع آموزش سرویس کردن کولر آبی به بررسی موتور کولر می پردازیم. موتور کولر هرچقدر سالم تر باشد، عملکرد کولر بهبود پیدا می کند. هنگامی که قرار است موتور را بررسی کنید، ابتدا باید گرد و غبار آن را بگیرید و سپس آن را روغن کاری کنید. موتور کولر 2 قطعه یاتاقان دارد که باید حتماً روغن کاری شوند. پیش از روشن کردن کولر باید پروانه را با دست چند دور بچرخانید تا روان شود.

برای این کار باید ابتدا درپوش یاتاقان را باز کنید و روغن را داخل یاتاقان بریزید تا جایی که از درپوش سرازیر شود. اغلب پس از روغن کاری یاتاقان، روغن کاری موتور نیاز نیست. زیرا برای این کار باید پیچ های موتور کولر باز شود که نیاز به تخصص و مهارت دارد.

در حالت استاندارد بهتر است موتور یا دینام کمتر از 7 ساعت به صورت مداوم روشن باشد. موتورهایی که به صورت مداوم روشن هستند، به همراه پمپ آب در معرض سوختن قرار می گیرند.


بیشتر بخوانید: کابل کولر چیست و چه کاربردی دارد؟


بررسی تسمه کولر

تسمه کولر آبی یکی از مهمترین بخش های کولر است. تنظیم بودن یا نبودن تسمه در عملکرد کولر نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. اگر تسمه شل یا کهنه بود باید حتما آن را تعویض کرد. در این مرحله از آموزش سرویس کردن کولر آبی باید تسمه را چندین بار با دست بچرخانیم تا روان شود. تسمه نباید بیش از حد سفت بسته شود. بستن تسمه باید به گونه ای باشد که اگر با دست دو طرف تمسه را بگیرید، 1 الی 2 سانتی متر به سمت داخل جمع شود.

روشن کردن آزمایشی کولر

در این مرحله از آموزش سرویس کردن کولر آبی باید از کسی که به کلید کولر نزدیک است بخواهید تا به ترتیب پمپ و موتور کولر را برای مدتی روشن کند تا مطمئن شوید درست کار می کند. این قطعات تنها به روغن کاری نیاز دارند و در صورتی که خراب شده باشند باید تعویض شوند.

سرویس پمپ کولر

پمپ های کولر آبی به دو صورت عرضه می شوند:

  1. پمپ آب کولر با موتور قطب چاکدار و استاتور تک بوبین
  2. پمپ آب کولر با موتور قطب چاکدار و استاتور دو بالشتکی

برای سرویس و روغن کاری پمپ ها باید آن را کاملاً باز کنید. برای این کار باید پیچ های نگهدارنده پمپ کولر را از بدنه باز کنید. سپس سیم های پمپ کولر را از ترمینال کولر جدا کنید. توصیه می شود پیش از بازکردن سیم ها از ترمینال عکس بگیرید تا هنگام اتصال مجدد سیم ها سردرگم نشوید.

حال باید شلنگی که به پمپ کولر متصل شده را باز کنید. پمپ کولر در حال حاضر باز و آماده سرویس است. برای سرویس باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. کلاهک پلاستیکی پمپ کولر باید با آچار جدا شود.
  2. پروانه یا فن پمپ در بالاترین قسمت محور پمپ قرار گرفته است. به کمک پیچ گوشتی باید از جای خود خارج شود.
  3. درپوش موتور نیز باید به کمک آچار باز شود و روغن کاری شود. سپس استاتور تک بوبین موتور از روتور جدا می شود و به کمک دم باریک سرسیم های کابل باید از ترمینال جدا شود.
  4. به کمک دست باید پروانه از محور موتور خارج شود. در محوز موتور رسوب زیادی جمع می شود. باید این رسوبات از بین بروند.
  5. در مرحله آخر باید تمامی قطعات آب کولر تمیز و رسوب زدایی شوند.

بیشتر بخوانید: ابزارهای ضروری برای منزل 


ایجاد سایه بان برای کولر

این مرحله از آموزش سرویس کردن کولر آبی به ایجاد یک سایه بان برای کولر مربوط می شود. بدنه کولر فلزی است و در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب گرم می شود. وجود یک سایه بان به عملکرد بهتر کولر کمک زیادی می کند.

شست و شوی کولر

در این مرحله از آموزش سرویس کردن کولر آبی باید از محکم بودن پیج و مهره های کولر اطمینان پیدا کنید. پس از آچارکشی به کف کولر بروید و آن را بشویید. شست و شوی کف کولر بهتر است با فرچه پلاستیکی انجام شود تا به رنگ آسیب وارد نشود. زیرا اگر رنگ کف کولر آسیب ببیند، کولر زنگ میزند و به زودی می پوسد. شست و شوی کولر موضوع مهمی است زیرا در صورت باقی ماندن خاک وارد ریه های شما می شود.

قرار دادن کولر در جای مناسب

پس از گذشت چند سال به دلیل تکان هایی که موتور به بدنه کولر وارد می کند، کولر ممکن است کمی از جای اصلی خود جابه جا شود. هم راستا نبودن کولر با خروجی و دهانه کانال سبب می شود تا مقداری از باد خنک هدر برود. به همین دلیل توجه کنید که کولر با دریچه هم راستا باشد.

تنظیم شناور کولر آبی

شناور میزان آب ورودی به مخزن کولر را بررسی می کند. اگر آب به اندازه مشخصی برسد جلوی ورود آب بیشتر گرفته می شود. به همین دلیل مهم است که شناور به درستی تنظیم شده باشد. شناور باید به گونه ای تنظیم شود که آب از تشتک یا دریچه اطمینان کف کولر لبریز نشود.

اقدامات سرویس پایان فصل

حال که مراحل آموزش سرویس کردن کولر آبی را بررسی کردیم. به اقداماتی که پس از پایان فصل باید انجام دهیم می پردازیم.

  • خالی کردن آب داخل کولر
  • خشک کردن کولر
  • باز کردن موتور و پمپ
  • روغن کاری نقاط متحرک و حساس
  • استفاده از روکش برزنتی و ضد آب

هزینه سرویس کولر آبی

هزینه سرویس کولر به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  1. محل قرارگیری کولر و بدنه آن
  2. سه راهی و نوع آب پخش کن
  3. ناودان ها
  4. نوع کانال ها
  5. نیاز داشتن به وسایل جهت تعویض
  6. قیمت قطعات تعویض شده
  7. سیم کشی کولر آبی
  8. نوع شناور